Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

3d printer, nuttig of niet

Gestart door ramdani, 16 april 2022, 16:44:17 PM

janieburton

Citaat van: rgp op 18 april 2022, 09:51:42 AM
Dani,


Want tegenwoordig ben je blijkbaar niet meer mee en kun je niet meer aan treinmodelbouw doen als je niet kunt 3d tekenen en dito printen.

Roland

Er "boenk" op!

Ik stel me ook de vraag: waarom kan men in deze tijd niet meer aan treinmodelbouw doen zonder een 3D printer?


 

Floris

Wie zegt er hier dan dat t niet kan?

PietB

Citaat van: raf op 18 april 2022, 23:43:26 PM
Piet als je iets wil kopen acht dan een chineese feest dag af of black friday dan word het echt goedkoop
Ik ben niet van plan wat te kopen, raf.
Reageerde alleen op een onrelaistische prijs van floris mbt een Photon printer.

svvander

Citaat van: PietB op 18 april 2022, 21:45:56 PM
De goedkoopste Photon is altijd nog een kleine 300 Euro.

grt Piet.

Ik heb de mijn toch ook maar iets meer dan €150 verzending inbegrepen betaald hoor (en met extra fles resin).
Anycubic Photon was dit (niet de Mono, die was iets duurder toen)
Bij Ali staat er nu trouwens een Mono €97,70 met gratis verzending (hierzo)
Er is iemand bij ons in de club er in geslaagd om een tijdje terug, toen de nieuwste 4K op de kop te tikken voor minder dan €150. Als je wacht tot er promoties zijn... dan kan je zaken doen. Noo
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

Citaat van: Floris op 19 april 2022, 01:27:04 AM
Wie zegt er hier dan dat t niet kan?

Check. Recent paar dingen zitten ombouwen. De tijd tekenwerk en printwerk kon ik zelf al iets ineen steken met plasticard, een mesje, een paar vijltjes en wat schuurpapier.
Nuja, heb ook wel een langr bak vol allerhande platen/profielen/... van plasticard liggen.
Greetz

Thommy

Floris

Citaat van: PietB op 19 april 2022, 01:38:21 AM
Citaat van: raf op 18 april 2022, 23:43:26 PM
Piet als je iets wil kopen acht dan een chineese feest dag af of black friday dan word het echt goedkoop
Ik ben niet van plan wat te kopen, raf.
Reageerde alleen op een onrelaistische prijs van floris mbt een Photon printer.
jij hebt dan denk ik geen Schotse collega die zo gierig is dat ie chocolademelk maakt met heet water en een mager schepje koffiecreamer, want twee jaar geleden had ie die dingen al voor 200 per stuk...

Dirky

We leven vandaag in 2022. Een modelbouwer die een beetje mee wil zijn met de tijd en niet vies is om iets bij te leren heeft een 3D printer staan.

Onderstaande maquette bestaat uit enkel 3D geprinte stukken. Als ik dat zou moeten maken met handgezaagde plankskes en profielkes mag ik de klant +30000 € aanrekenen. Geprint ligt de prijs stukken lager... Mijn printers zijn ook gewone hobby-printers.

20220425_162944[1] by Dirk Vanden Berghe, on Flickr

PietB

Citaat van: Floris op 19 april 2022, 09:05:48 AM
jij hebt dan denk ik geen Schotse collega die zo gierig is
Haha Floris,
Wil je weten hoe gierige schotten zijn ontstaan?
Dat waren hollanders die vanwege hun verkwistende levenstijl de zee op gejaagd zijn en in schotland uitgekomen zijn, om zich daar te vestigen.

grt Piet

minitreintje

Ik ben nog erg jong en heb ook een 3D printer staan, ik deed al 3D printing voor dat het populair was onder de modelbouwers, ondertussen al bijna 10 jaar ;)
Ik kom uit een generatie die geen assortiment plasticard & profielen heeft, noch de plaats er voor heeft om deze te stockeren of een ruimte heeft om ze te bewerken.
Mijn printer past in een kast, als de deur dicht is, weet je niet eens dat hij er staat, 50x50x50 cm, meer niet.

3D printing geeft mij mogelijkheden waar ik vroeger maar kon van dromen.
Ik heb wel de nodige skills om zaken te tekenen en mechanisch ook aan de praat te krijgen.
Ik heb al meerdere printers ook in elkaar gestoken.
Ik snap dat het niet voor iedereen de oplossing is, maar zeker en vast voor mij.

Mijn mening? Beleef de hobby zoals jij dat wil, iedereen doet dat anders!
Terwijl ik snel-snel iets teken, kan iemand anders net hetzelfde doen met zijn/haar/hun plastic card.
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Metpetergaathetbeter

#39
Dirk,de langgekoesterde droom voor die klant krijgt langzaam maar zeker vorm.......eens zo ver zal hij vooral heel voorzichtig moeten zijn dat hij verder kan blijven dromen en genieten  van zijne vlieger.... en mooi is ie wel ! ;)