Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat praktische vragen over aanleg Z modelbaan

Gestart door Davson, 16 april 2022, 17:51:37 PM

Davson

Nu ik een startset heb aangeschaft en wat Belgisch materiaal,jeuken mijn vingers om een baantje aan te leggen.
Maar hier komt heel wat bij kijken,dus hoop ik dat ik hier mijn vragen kan stellen aan de Z experts 😀.

De eerste gaat over de rails,blijkbaar zijn er nog producenten buiten marklin die Z rails maken,zijn deze makkelijk verkrijgbaar?

Dan al een paar praktische zaken...

Indien men NIET digitaal rijdt,dient men meerdere stroomkringen te maken,dit is toch door BEIDE railstaven van de andere kring te scheiden dacht ik? (Niet zoals bij marklin dus,waar enkel de middengeleider voldoende is)

Om een spoor stroomloos te zetten dient men toch slechts 1 rail te onderbreken?
Beide kanten van dezelfde rail indien de rail ingesloten zit en dus aan beide zijden stroom krijgt.
Een praktisch vraagje hierbij is of het interessant is om in een station het volledige spoor stroomloos te zetten of enkel 2 'stopsecties' op het einde van de stationsporen.

Dan nog eentje voor de stoomfans.
Een stoomloc moet kunnen 'keren' in het eindstation,heeft iemand ervaring met de draaischijf van marklin Z?
Heb de (digitale) hobbyversie gehad,die vond ik niet zo denderend...
Of is het intressanter om een 'keerdriehoek' te gebruiken?


mahtoska1

Een paar snelle antwoorden.

Rail materiaal buiten marklin:
https://www.rokuhan.de/modelleisenbahn-gleise-spur-z redelijk verkrijgbaar.
https://shop.atlasrr.com/c-1474-z-track.aspx
https://www.micro-trains.com/index.php?route=product/category&path=75_85
https://peco-uk.com/collections/1-5mm-z

Een artikel: https://www.z-spoorclubnederland.nl/z-spoorspur-z-z-scale-rails/

CiteerIndien men NIET digitaal rijdt,dient men meerdere stroomkringen te maken,dit is toch door BEIDE railstaven van de andere kring te scheiden dacht ik?
Dat klopt.

CiteerOm een spoor stroomloos te zetten dient men toch slechts 1 rail te onderbreken?
Beide kanten van dezelfde rail indien de rail ingesloten zit en dus aan beide zijden stroom krijgt.
Dat klopt.

CiteerEen praktisch vraagje hierbij is of het interessant is om in een station het volledige spoor stroomloos te zetten of enkel 2 'stopsecties' op het einde van de stationsporen.
Hangt een beetje van je eigen voorkeur af en hoe je gaat rijden.

Citeeren stoomloc moet kunnen 'keren' in het eindstation,heeft iemand ervaring met de draaischijf van marklin Z?
Heb de (digitale) hobbyversie gehad,die vond ik niet zo denderend...
Of is het intressanter om een 'keerdriehoek' te gebruiken?
Zelf heb ik de draaischijf niet. Ik heb deze wel al in werking gezien en ik heb de indruk dat deze goed werkt (Wel veel kabaal als ik mij goed herinner.)

Bij een keerdriehoek dien je het probleem op te lossen van de polariteit door rails te isoleren.




Davson

Alvast bedankt voor de antwoorden Pieter.

Wat bedoel je dat het stroomloos zetten van een (volledig) spoor afhangt van hoe je gaat rijden?
Op een doodspoor kan dit idd niet,anders kan een andere loc de wagens niet wegslepen uiteraard,dat snap ik.
Zijn er evt. Nog zaken waar dit dan van afhangt of dit kan/mag/moet of niet?

En goed dat je het zegt van die polariteit van de rails bij een keerdriehoek,dat is iets dat je idd bij het marklinsysteem niet had....
Ik bekijk het nog even voor de draaischijf.

mahtoska1

CiteerWat bedoel je dat het stroomloos zetten van een (volledig) spoor afhangt van hoe je gaat rijden?

Ik zal het proberen uitleggen.
Als je met korte geïsoleerde stukken spoor werkt (stopsectie), zal de trein stoppen op dit stuk als er geen stroom op staat. Je hoeft hier bij wijze van spreken niets voor te doen, de trein stop bij het binnen rijden van de stopsectie. (of dit al dan niet realistisch is, is een andere discussie) Als je natuurlijk met 2 stopsecties werk, dien je er voor te zorgen dat bij het inrijden van het station, de eerste stopsectie onder stroom staat anders zal de trein reeds daar stoppen.

Als je een volledig stuk spoor isoleerd, dien je zelf de trein tot stilsstand te brengen (met je regelaar) en kan je dan pas het spoor stroomloos zetten. Als je dit niet doet en het lange stuk spoor staat stroomloos, zal de trein reeds stoppen van zodra hij het geïsoleerde stuk spoor bereikt.

Met 2 stopsecties kan je beide methodes gebruiken (trein zelf laten stoppen in de stopsectie of zelf de trein regelen dat hij stopt en dan de stopsectie stroomloos zetten.)

Davson

Citaat van: mahtoska1 op 22 april 2022, 12:34:10 PM
CiteerWat bedoel je dat het stroomloos zetten van een (volledig) spoor afhangt van hoe je gaat rijden?

Ik zal het proberen uitleggen.
Als je met korte geïsoleerde stukken spoor werkt (stopsectie), zal de trein stoppen op dit stuk als er geen stroom op staat. Je hoeft hier bij wijze van spreken niets voor te doen, de trein stop bij het binnen rijden van de stopsectie. (of dit al dan niet realistisch is, is een andere discussie) Als je natuurlijk met 2 stopsecties werk, dien je er voor te zorgen dat bij het inrijden van het station, de eerste stopsectie onder stroom staat anders zal de trein reeds daar stoppen.

Als je een volledig stuk spoor isoleerd, dien je zelf de trein tot stilsstand te brengen (met je regelaar) en kan je dan pas het spoor stroomloos zetten. Als je dit niet doet en het lange stuk spoor staat stroomloos, zal de trein reeds stoppen van zodra hij het geïsoleerde stuk spoor bereikt.

Met 2 stopsecties kan je beide methodes gebruiken (trein zelf laten stoppen in de stopsectie of zelf de trein regelen dat hij stopt en dan de stopsectie stroomloos zetten.)

Bedankt voor je uitleg Pieter.

Ik zie het visueel voor mij hoe het werkt.

De vraag is wat is het interessants??
Waarschijnlijk is hier gewoon het antwoord : wat je eigen voorkeur is zeker?🙂

mahtoska1

CiteerWaarschijnlijk is hier gewoon het antwoord : wat je eigen voorkeur is zeker?🙂
Goed geraden!

Havoc

Beetje laat misschien maar kom. Z is 2-rail gelijkstroom. Dus alles wat je daar over leest kan je gebruiken. Als je dan analoog wil rijden (kan je gemakkelijk 2-de hands "oud" materiaal vinden) dan is de oude literatuur een goeie bron van info. Enkel moet je opletten dat Z maar tot 10V rijspanning mag krijgen. Die boeken ga je misschien nog in de bibliotheek vinden, op rommelmarkten of beurzen of het net.

Citaat van: Davson op 16 april 2022, 17:51:37 PM
Indien men NIET digitaal rijdt,dient men meerdere stroomkringen te maken,dit is toch door BEIDE railstaven van de andere kring te scheiden dacht ik? (Niet zoals bij marklin dus,waar enkel de middengeleider voldoende is)

Verschillende stroomkringen, denk elk met een eigen transfo moet je inderdaad scheiden door de 2 rails te onderbreken.

CiteerOm een spoor stroomloos te zetten dient men toch slechts 1 rail te onderbreken?
Beide kanten van dezelfde rail indien de rail ingesloten zit en dus aan beide zijden stroom krijgt.

Hangt er van af... :) Ja, in princiepe is het genoeg 1 spoorstaaf te onderbreken langs de 2 kanten als er 2 kanten zijn. Maar je moet rekening houden met het sporenplan van je station en hoe je wil rijden. Als je een dorlopend spoor hebt dat aan een perron ligt, dan is dat genoeg. Maar als je bvb een goederenkoer hebt en je wil de treinen laten doorrijden en ondertussen rangeren op je goederenkoer dan moet je WEL de 2 spoorstaven onderbreken. Telkens als er een stuk is waar je onafhankelijk op wil kunnen van rijrichting veranderen moet je de 2 rails onderbreken.

CiteerEen praktisch vraagje hierbij is of het interessant is om in een station het volledige spoor stroomloos te zetten of enkel 2 'stopsecties' op het einde van de stationsporen.

Opnieuw, het hangt er van af hoe je je station gebruikt en je sporenplan is. Beeld je in een station waar een trein toekomt en de ene helft verder rijdt en de andere helft terugkeert. Er zijn ook voorbeelden van treinen met een loc aan de 2 kanten van de trein. Of als je een stel hebt met een motorwagen voor en achter. Al die mogelijke toestanden moet je best op voorhand aan denken en rekening mee houden.

Eigenlijk zijn dat in die gevallen "verborgen" aparte stroomkringen. Maar er kunnen er zo heel lokale of tijdelijke zijn. En daar moet je je op voorbereiden. Z is niet de maat om achteraf aan te gaan zagen, vijlen en solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Alberke op 23 april 2022, 10:22:31 AM
Met andere woorden: go digital!
Niet evident in Z.

Er zijn oplossingen zoals de decoders op het spoor zetten ipv in de loc. Maar dat is ook alleen haalbaar voor sommige types baan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 23 april 2022, 10:45:28 AM
[ go digital!

Niet evident in Z.

Er zijn oplossingen zoals de decoders op het spoor zetten ipv in de loc. Maar dat is ook alleen haalbaar voor sommige types baan.

Ik vermoed, (met het weinige dat ik er van ken) dat het in de eerste plaats een probleem van plaatsgebrek in de loc is...? :-\

Maar zijn bepaalde wagons/rijtuigen daarvoor niet ruim genoeg?
Ik denk dan uiteraard aan 'nano'-decoders

;)

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 23 april 2022, 10:51:37 AM
Ik vermoed, (met het weinige dat ik er van ken) dat het in de eerste plaats een probleem van plaatsgebrek in de loc is...? :-\

Maar zijn bepaalde wagons/rijtuigen daarvoor niet ruim genoeg?
Ik denk dan uiteraard aan 'nano'-decoders

;)

Voor de typische e-locs en diesels zijn er al langer dcc decoders die het kleine pcb'tje in de loc dat de stroomverdeling doet vervangen. Ben het merk vergeten. Een decoder in een wagon/rijtuig steken is misschien een optie. Maar dan moet je wel op de een of andere manier de verbinding kunnen maken. Er zijn "vaste" koppelingen beschikbaar voor bvb tussen de US diesels zodat je de twee vast kan koppelen. Maar met wagons is dat niet zo evident want de koppelingen zijn meestal gemonteerd op zo'n manier dat je héél moeilijk terug kan monteren na openen. Meestal is het een dun metalen plaatje dat met gesmolten plastic stukjes op zijn plaats wordt gehouden.

Nu ja, je kan altijd de koppelingen lijmen. Maar als er dan iets mis is...

Er is en blijgt Google en Youtube natuurlijk. Er zal wel van alles te vinden zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 23 april 2022, 10:51:37 AMIk denk dan uiteraard aan 'nano'-decoders

Ik ben eens gaan kijken naar zo'n "nano decoders". En dat is inderdaad wel echt klein. Ik heb hier nu geen locs bij de hand (en heb helemaal geen stoomlocs) maar dat zou wel eens kunnen passen. Waarschijnlijk niet in alle locs maar toch.

Decoders in wagons/rijtuigen plaatsen: waar ik daarnet niet aan dacht is dat het meer is dat de spanning voor de motor. De stroomafname zit nl ook in de loc. Er zijn bijna geen rijtuigen met stroomafname (en wagons zeker niet denk ik). En dan hebben we nog verlichting als dat gewenst is. Dat gaan heel dunne en soepele draadjes moeten zijn als je niet wil dat die draden de loc uit de sporen trekken.

Doet mij goesting krijgen om mijn Z terug uit de dozen te halen. Spijtig dat de Z forumbaan er nooit gekomen is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

met al die problemen om iets bruikbaars qua baan op te zetten zou ik zeggen, go for HO!
Ik heb een kleine baan in N schaal gebouwd en ben eigenlijk teleurgesteld in de detaillering. Dan zal het met Z waarschijnlijk nog slechter zijn.
Ben ik verwend door wat er mogelijk is in HO? Waarschijnlijk, en ik ben niet bekend met O, dus zou ik weer in HO teleurgesteld zijn.
Maar er is zo enorm veel te krijgen voor schaal HO, zowel qua techniek als qua scenery.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Hangt er van af wat je ding is met treinen. Als je enkel detail en scenery wil dan is Z niet de ideale keuze. Als je wil rijden en de uitgebreidheid van emplacementen je ding is, dan is het een optie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

#14
Citaat van: Alberke op 23 april 2022, 10:22:31 AM
Met andere woorden: go digital!
Citaat van: Alberke op 23 april 2022, 13:09:11 PM
go for HO!

@ Alberke
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je HO DIGITAAL aan 't promoten bent.... ;D ;D

@ Johan,
Ik heb hier de zogenoemde "decoderdraad" in allerlei kleuren, en ik weet ook dat die Z locjes zeer licht zijn, maar die decoderdraad is zeer soepel hoor,
er wordt door sommige merken idd zeer stijve draad gebruikt aan hun decoders, dat klopt.
En er zijn tal van HO loc's waar evenmin plaats is voor een decoder, al is de kans daartoe wel iets groter!

;)