Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3d printer, nuttig of niet

Gestart door ramdani, 16 april 2022, 16:44:17 PM

dani

Citaat van: ramdani op 17 april 2022, 14:22:01 PM
voor onderdelen te printen is resin niet zo geschikt, het is erg broos;
Inderdaad, dat klopt, heb ik ook al me t schade en schande ervaren.
Behalve als je de heel dure resin soorten koopt die bvb gebruikt worden in de tandheelkunde  (prothesen).
Maar ...
1.  die zijn RETE-duur   (200€ de liter of meer)
2.  ik denk niet dat je daar met een goedkoop AliBaba of Photon printertje goede resultaten mee gaat hebben, dan moet je echt naar lader uitharding gaan   (prijs vd printer x 10...x 50)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Daarom gebruik ik 123d van auto desk en niet fusion van hetzelfde mark
Geen steile leer curve en je hebt reeds snel resultaat .
Beginnen met kastjes en deuren en je bent vertrokken .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: ramdani op 17 april 2022, 14:22:01 PM
klopt, Rudy, maar wij hebben het ook moeten leren, en ik kende ook niks van 3d tekenen; maar ik geef toe dat de leercurve steil is en er veel afhaken;

er zijn nog genoeg andere modelspoordingen die je wel kan gebruiken: banken,vuilbakken, meubilair, huizen enz; kortom er zijn heel veel dingen wel bruikbaar;

voor onderdelen te printen is resin niet zo geschikt, het is erg broos;

mvg,
Michel

Hangt allemaal af voor wat je het wilt gebruiken. Resin is niet heiligmakend, kijk naar wat 'vervormd' uit het bad tevoorschijn komt. Maar je kunt veel fijner dan pla/abs printer. Nu hierbij kan het ook mis lopen hoor, geloof me vrij.

Nu, recent stukken voor een brommervario uitgetekend die niet los te krijgen waren. Print je dat in resin, tja... dat is er niet voor gemaakt.
Stukken uitgewerkt voor Lego die niet bestonden of geen herstelstukken hadden. Tja hier ook: resin in spelen voor kinderen...

Maar wil je attributen voor modelbouw. Das een heel ander verhaal dan.
Greetz

Thommy

loco

Citaat van: Gerolf op 17 april 2022, 09:58:56 AM
.......  na het ontwikkelen van een (huid-)allergie op de andere......
 

Je bent de tweede die ik ken die een huidallergie heeft gekregen van de resin.
De persoon in kwestie heeft een MoonRay en heeft dit gemeld aan de Amerikaanse fabrikant. Prompt kreeg hij 3 liter resin toegestuurd met de vraag of hij deze wilde testen. Met succes. In Amerika kunnen ze blijkbaar niet lachen met dergelijke klacht en willen ze alle risico vermijden.
Maar goed, je hebt een oplossing gevonden voor je probleem. Ik wilde alleen melden dat je een allergische reactie kunt opbouwen en dat hoeft niet noodzakelijk een huidallergie te zijn. Van gevaarlijke dampen heb ik wel  gehoord, maar wordt, voor zover ik weet, bij geen enkele fabrikant vermeld. 
Ik gebruik ook IPA voor de nabehandeling. Ook dit is geen gevaarlijk product. Anders zouden er waarschuwingen vermeld staan op de verpakking. Bij mij staat er nergens een waarschuwing vermeld. Ik heb het ook gevraagd aan mijn apotheker, een laborant en een chemicus. Je mag het alleen niet drinken en de apotheker gebruikt het oa voor zalfjes te maken. Sommigen vinden de geur hinderlijk maar dat is verschillend van persoon tot persoon. Ik heb er helemaal geen last van. Ik gebruik een Formlabs en ben daar uiterst tevreden mee.  Geen last van geurhinder en bijzonder gebruiksvriendelijk. Voor sommigen wel heel duur.

dani

tekenen kan je leren...   Ook 3D tekenen.

Wat het gebruik en nut van een 3D printer betreft : als je enkel wat dingetjes wil printen voor de modelspoorbaan, dan zou ik het ook niet doen.
Maar als je zoals ik met 100 en 1 dingen bezig bent, dan vind je altijd wel wat om te printen.   Een beugeltje, een haakje, een steuntje, een houdertje, een behuizingetje, ....
Vandeweek zelfs dopjes voor in de ramen (van die verluchtingsdopjes die ze vroeger in alu ramen staken en nu niet te vinden zijn)  of zelfs een ring / afstandshouder voor in de keukenkraan.

Kijk verder dan enkel de treinbaan, dat bedoel ik maar ...   En stelje dan opnieuw de vraag "wat ga ik er mee doen en wil ik dit ?"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

rgp

Dani,

Goede analyse.
Maar dan kom ik weer tot de vraag: is 3d tekenen en printen geen hobby op zich ?
Want tegenwoordig ben je blijkbaar niet meer mee en kun je niet meer aan treinmodelbouw doen als je niet kunt 3d tekenen en dito printen.
Ik teken ook 3d

Roland

dani

Citaat van: rgp op 18 april 2022, 09:51:42 AM
is 3d tekenen en printen geen hobby op zich ?
Dat gevoel kan je dan bij andere aspecten van de modeltreinhobby ook hebben...

Inderdaad , 3D tekenen en printen is een   "skill"  (ik zou het geen aparte hobby noemen maar een vaardigheid of skill).
MAAR..
... electronica is ook zo een skill en niet iederen heeft die (aangeleerd)
... houtbewerking... ditto
... electriciteit...   same
... modelbouw ...   (hebben de meeste wel al ontwikkeld intussen)
... digitale techniek en het hele PC gebeuren...

Voor mij persoonlijk zijn het dingen die ik WIL doen en dus ook wat tijd in steek.
Maar niet iedereen hoeft dat daarom te gaan doen, elk kiest zijn "skillset" en bekwaamt zich daarin. 
Voor de rest kan je  "een hulplijn inschakelen" of  "beroep doen op een vriend" of dingen kopen / laten maken.


Elk maakt daarin zijn vrije keuzes, en beslist dan ook of in die keuzes, de gereedschappen (bvb een 3D printer)  moeten worden gekocht .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: dani op 18 april 2022, 09:42:54 AMKijk verder dan enkel de treinbaan, dat bedoel ik maar ...   En stel je dan opnieuw de vraag "wat ga ik er mee doen en wil ik dit ?"
Veel van die toestellen vind je pas de toepassingen voor als je die een tijd hebt en vooral gebruikt hebt.

Citaat van: rgp op 18 april 2022, 09:51:42 AMMaar dan kom ik weer tot de vraag: is 3d tekenen en printen geen hobby op zich ?
Dat kan het worden maar het hoeft niet. Veel modelspoorders hebben een fototoestel en gebruiken het voor hun hobby. Maar daarom zijn of worden het geen (amateur)fotografen. Een 3D printer is een stuk gereedschap en dat 3D tekenen is er bijna onlosmakelijk mee verbonden.

Zelf teken ik veel in 3D omdat ik er mee vertrouwd ben en eigenlijk niet kan werken zonder een plan. En voor mij maakt het deel uit van "ontwerpen". Dat is iets wat mij opvalt, er wordt veel getekend en geprint maar weinig ontworpen. En met een 3D printen lijkt het alsof er niet meer moet nagedacht worden over hoe iets in elkaar zit of hoe materialen werken en reageren. Men tekent 1 groot geheel en print dat. Als er iets mis is dan past men 1 kleinigheid aan een print opnieuw een groot stuk. Iets opdelen in kleinere onderdelen die elk apart geprint kunnen worden en samengesteld zodat als er eentje mis gaat je niet alles moet herbeginnen.... doet men niet (meer). Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen structurele/technische onderdelen en cosmetische onderdelen.

Als je zelf je moeren, bouten, (tand)wielen, assen,... begint te printen dan moet je je wel vragen beginnen stellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: Havoc op 18 april 2022, 10:16:51 AM
Veel van die toestellen vind je pas de toepassingen voor als je die een tijd hebt en vooral gebruikt hebt.
Helemaal mee eens, dus daar zit een groot deel van het dilemma.  Doen of niet,  je kan moeilijk zo een printer gaan huren om even te testen zoals je met een auto een testrit maakt.
Maar dit topic kan misschien helpen :)


Citaat van: Havoc op 18 april 2022, 10:16:51 AM
Iets opdelen in kleinere onderdelen die elk apart geprint kunnen worden en samengesteld .... doet men niet (meer).
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen structurele/technische onderdelen en cosmetische onderdelen.
Als je zelf je moeren, bouten, (tand)wielen, assen,... begint te printen dan moet je je wel vragen beginnen stellen.
KLOPT helemaal.  En dan ook nog of het wel  MOGELIJK is om het te printen   (overhangs, support materiaal, hoeken, materiaalbesparing, infills, maatafwijking, vervorming, etc ...)
Er zou in principe meer denkwerk moeten bij te pas komen.  Ik ontwerp/teken iets met die dingen in het achterhoofd, bekijk het dan nog  a 3 keer kritisch en pas nog aan waar nodig alvorens te printen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: dani op 18 april 2022, 10:24:54 AMHelemaal mee eens, dus daar zit een groot deel van het dilemma.  Doen of niet,  je kan moeilijk zo een printer gaan huren om even te testen zoals je met een auto een testrit maakt.
Maar dit topic kan misschien helpen :)

Er zijn zo'n plaatsen als "fablabs". Ik heb er vroeger eens naar gezocht voor enkele dingen maar toen was het niet zo simpel om iets dichtbij te vinden. In principe kan je er terecht om met zo'n toestellen te leren omgaan. Ook 3D tekenen kan je (soms) leren. Ook als je verschillende technieken wil combineren zonder je huis vol met toestellen te zetten of als je eens iets groters wil maken dat niet in jouw toestel kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Zelfs al wil je alleen voor je modelbaan printen dan kan een resinprintertje best uit. Zag laatst dat een anycubic photon minder dan 100 euro kost tegenwoordig. Das een vrij eenvoudig ding natuurlijk maar als ik kijk wat een collega dr voor printjes uit tovert dan is dat voor dat geld toch wel indrukwekkend, als het ding t goed doet tenminste, want dr zit wel wat temperament in soms... Maar goed, voor zo'n bedrag verdien je een printer nog wel vrij vlot terug, ook als je alleen wat files van internet plukt om te printen, je kan gewoon uitrekenen hoeveel je bespaart aan preiser-details als je zelf print. Wel vergelijken met de ongeschilderde versie natuurlijk, dus je zal wel een beetje door moeten printen.

Of je 3D-tekenen en printen als aparte hobby gaat doen, ja t zou kunnen, maar voor mij is t gewoon een werktuig zoals een airbrush of een cnc-frees (of de in de eerste post aangehaalde boormachine), ik gebruik m voor onderdelen waar printen t makkelijkste en/of snelste resultaat oplevert en het ding is dus een middel om gemakkelijker een doel te bereiken, geen doel op zich. Voor ik dingen in 3D ontwierp (doe ik nu pas 2-3 jaar ofzo?) was t 2D-cad en een cnc-frees, daarvoor gewoon met de hand alles uithakken. In die tijd bouwde ik ook gewoon mn eigen locomotieven, dus treinmodelbouw zonder computer kan prima. Tis wel minder efficient. Voor mij was de cnc-frees trouwens een grotere doorbraak dan 3d-printen. Als je nooit wat zelf gemaakt hebt maar denkt "ik ga nu een 3D-printer kopen, nu ga ik allerlei dingen maken", dat kon nog weleens tegenvallen.

Floris

Citaat van: Havoc op 18 april 2022, 10:16:51 AM
Dat is iets wat mij opvalt, er wordt veel getekend en geprint maar weinig ontworpen. En met een 3D printen lijkt het alsof er niet meer moet nagedacht worden over hoe iets in elkaar zit of hoe materialen werken en reageren. Men tekent 1 groot geheel en print dat. Als er iets mis is dan past men 1 kleinigheid aan een print opnieuw een groot stuk. Iets opdelen in kleinere onderdelen die elk apart geprint kunnen worden en samengesteld zodat als er eentje mis gaat je niet alles moet herbeginnen.... doet men niet (meer). Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen structurele/technische onderdelen en cosmetische onderdelen.
Juist. dit.

Hoort ook wel een beetje bij t hebben van een nieuw speeltje, je gaat alles maar printen en dan merk je wel wat wel of niet geschikt is om te printen... Maar construeren moet je leren en als je dat nog niet hebt opgepikt bij het dingen met de hand bouwen ga je daar gewoon een hoop tijd en materiaal in moeten steken voor je wat zinnigs uit de printer krijgt.

perk

Gerolf,

wat is je ervaring met die wateroplosbare resins qua stevigheid en detail?
Kan je er even fijn mee printen?

Ps, ik heb door modelbouw een heftige huid allergie aan superlijm (en soms epoxy) gekregen dus ik wil liever geen risico's lopen

PietB

Citaat van: Floris op 18 april 2022, 10:41:36 AM
Zelfs al wil je alleen voor je modelbaan printen dan kan een resinprintertje best uit. Zag laatst dat een anycubic photon minder dan 100 euro kost tegenwoordig.
Dat is wel heel erg goedkoop.
Ben je niet in de war met een Anycubic wash and cure?
Die lijkt aan de buitenkant erg op een Photon.

De goedkoopste Photon is altijd nog een kleine 300 Euro.

grt Piet.

raf

Ik heb zowel pla als resin printers
Een van de pla printers is nu met een lazer voorzien en het verwarmings element gebruik ik om smd's te solderen dus nu twee toestellen in een zeg maar.
Waarom ik de pla nog gebruik is om BV module houders te printen voor op die plaatsen te gebruiken waar je het niet ziet.
Zicht bare delen worden dan meestal in resin geprint .
Zo hebben beide hun nut
Piet als je iets wil kopen acht dan een chineese feest dag af of black friday dan word het echt goedkoop
Ik koop dan de resin en heb dan 3 liter voor de prijs van 2 .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.