Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

nmbssncb

Citaat van: erik de noorman op 10 maart 2022, 11:20:03 AM

De tender wordt vooraan lichtjes opgelicht door de loc daardoor. De verbinding tussen tender en loc lichtjes verbuigen zodat de wielen genoeg druk uitoefenen op de rails.

Erik.
[/quote]

Ook dat heb ik geprobeerd en ook dat laat de wieltjes niet draaien.
Zelfs wanneer ik de tender op de rails druk, ook dan draait vooral de 1ste wielas niet of nauwelijks en de 2de laat het soms afweten.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Floris

draaien die voorste twee assen wel soepel? Als de loc de tender niet optilt kan het eigenlijk niet dat beide voorste assen slecht draaien zonder dat ze flink op de handrem staan lijkt mij.

Rangeerduivel

#47
Bij mij idem dito Willy,
Al is het iets beter, als ik er een lichte druk op zet draaien ze wel, of zonder die lichte druk draaien ze af en toe ook.
Er zit trouwens ook al een kogel (visserslood) in de tender gepropt, maar dat blijkt weinig te helpen.
Toch denk ik dat, hoe langer hij rijdt, hoe beter dat gaat worden, al gaan de gaatjes minder snel uitslijten daar ik ze gesmeerd heb (ook met weinig resultaat trouwens)
De oplossing van Floris, om de draaistellen ietwat te lossen kan dan misschien soelaas brengen, maar ik vind het toch maar sneu, dat een loc die het dubbele kost van elke andere (doorsnee) loc niet functioneert naar behoren.
Daarmee denk ik bvb aan een Roco 26.***, of een Fleischmann type 64.*** enz., dat ze daar maar eens een voorbeeld aan nemen.
Onze alom geprezen "Belgische fabrikanten" gooien er met hun muts naar, als de centen maar binnen zijn,dat is al wat telt!
Ze zijn blijkbaar allen (beiden?) in hetzelfde bedje ziek.

En wij, naievelingen, moeten blij zijn dat ze treinen willen maken...

;)

@ Floris,
Ze wisselen bij mijn loc in feite af met 'niet draaien'...
Ik kan er mij niet van ontdoen dat het een minder goed systeem is en dat puntige (conische) assen, al dan niet gelagerd beter functioneren.

Alberke

Dat van dat optillen van de tender heb ik al opgemerkt in "dedju", lees dat eens. Ik heb ook bij andere merken al problemen opgemerkt met een te strakke verbinding tussen loc en tender?
Wat het niet meedraaien van de tenderwielen betreft: rubber bandjes of "bullfrog snot" 
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 12:44:45 PM
Wat het niet meedraaien van de tenderwielen betreft: rubber bandjes of "bullfrog snot"

Hugo, dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn, maar dat gaat dan ook weer een negatief effect hebben wat stroomafname betreft.
De tender is nl uitgerust met (brons?) draadjes die tegen de wielen slepen.
Ik heb ook al geprobeerd die draadjes te verwijderen, maar dan rijdt de loc zo goed als niet meer, na een paar cm rijden blijft hij (stroomloos) stilstaan, tot je hem een duwtje geeft, en dat herhaalt zich steeds.Dus ik denk dat Snot of een bandje wel bevorderlijk zijn voor adhesie, maar niet voor het electrisch kontakt met de rails...

;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 13:02:36 PM
Citaat van: Alberke op 15 maart 2022, 12:44:45 PM
Wat het niet meedraaien van de tenderwielen betreft: rubber bandjes of "bullfrog snot"

Hugo, dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn, maar dat gaat dan ook weer een negatief effect hebben wat stroomafname betreft.
De tender is nl uitgerust met (brons?) draadjes die tegen de wielen slepen.
Ik heb ook al geprobeerd die draadjes te verwijderen, maar dan rijdt de loc zo goed als niet meer, na een paar cm rijden blijft hij (stroomloos) stilstaan, tot je hem een duwtje geeft, en dat herhaalt zich steeds.Dus ik denk dat Snot of een bandje wel bevorderlijk zijn voor adhesie, maar niet voor het electrisch kontakt met de rails...

;)
Dat er stroomafname via de tender was wist ik niet. Een andere oplossing zou een veer tegen de assen kunnen zijn, zoals bij stroomafname bij wagons
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 12:33:17 PM
@ Floris,
Ze wisselen bij mijn loc in feite af met 'niet draaien'...
Ik kan er mij niet van ontdoen dat het een minder goed systeem is en dat puntige (conische) assen, al dan niet gelagerd beter functioneren.
Als ik de foto's goed gezien heb zitten er onder de tender ook geen echte draaistellen, toch? gewoon 4 vaste draaistelzijkanten met assen die wat kunnen schuiven?

Rangeerduivel

#52
Citaat van: Floris op 15 maart 2022, 13:23:04 PM
Als ik de foto's goed gezien heb zitten er onder de tender ook geen echte draaistellen, toch? gewoon 4 vaste draaistelzijkanten met assen die wat kunnen schuiven?

Floris, de draaistellen draaien een weinig, minder dan een kwartslag mee, maar het probleem van slepende wielen doet zich ook op rechtdoor stukken voor...

In theorie kunnen de assen niet zijdelings schuiven in hun 'draaistellen'
Ik heb er al aan gedacht de gaten waar de assen in zitten wat te ruimen, zowel in diameter als in diepte, maar da's een zeer delicaat werkje en  als je boor/ruimer per ongeluk doorschiet heb je gegarandeerd problemen bij garantie-claimen
Ga dan maar eens vertellen dat de wielen niet draaiden!

;)

Floris

ah oke, wel echte draaistellen dus. Eventueel bij t voorste draaistel een ringetje tussen draaistel en tenderchassis, eens kijken of dat wat oplost? Als dat helpt betekent dat eventueel dat de loc de tender nog steeds optilt.
Nou zou ik het niet meedraaien ook juist op rechte stukken verwachten, in een bocht hebben de wielen meer wrijving met t spoor en blijven minder makkelijk stilstaan.
verder zou ik de gaten niet gaan uitboren ofzo, ik denk dat je ook nog veel kan winnen bij beter afstellen van de slepertjes op de wielen. Hoe liggen die tegen het wiel? En met hoeveel druk? ze hoeven maar net contact te houden, meer niet. Ook kan het helpen ze op de bovenkant van het wiel te laten lopen in plaats van tegen de achterkant. Op de bovenkant zorgen ze voor een beetje vering en dus beter contact tussen wiel en rail en minder kans op slippen.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

ja zo doen we dat hier niet he! eerst nog 3 pagina's doorgaan over dat die locs duur zijn etc etc

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 15 maart 2022, 15:18:28 PM
ja zo doen we dat hier niet he! eerst nog 3 pagina's doorgaan over dat die locs duur zijn etc etc

@ Floris, ik beweer enkel maar dat die loc's te duur zijn in verhouding met de zorg en naverkoop dat er aan besteed word/is!

@ Hugo, weet dat mijn treinkamer enkel bereikbaar is via een trek/vouwtrap en dat ik niet voor elke reactie hier op het forum naar boven kan klauteren voor een foto!

Maar vandaag nog komt er een foto aan...,beloofd!

;)

Rangeerduivel

Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 15:26:40 PM
Maar vandaag nog komt er een foto aan...,beloofd!

Viola:
Hier komt wel een foto, maar als ik 'm op Flickr plaats krijg ik de kromme pijl "delen" niet, wat is er verkeerd?

;)


nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 16:58:00 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2022, 15:26:40 PM
Maar vandaag nog komt er een foto aan...,beloofd!

Viola:
Hier komt wel een foto, maar als ik 'm op Flickr plaats krijg ik de kromme pijl "delen" niet, wat is er verkeerd?

;)

Is er nu echt niemand die kan/wil zeggen hoe ik die kromme pijl = delen tevoorschijn tover? ::)

;)