Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

#31
https://1drv.ms/v/s!AjfdpqC77T5igdZBzcEeJ4CfM6nFwg?e=CwfOtZ

Dat af en toe lastig meedraaien van de tenderwielen heeft die van mij ook
Is er iemand die dit probleempje al heeft opgelost?

Hier 100 keer wissels openrijden gaat 99 keer goed en 1 keer mis...

(2 rail DCC)

;)

nmbssncb

Ik heb mijn bevindingen kenbaar gemaakt aan Treinshop Olaerts, en ze hebben mij beloofd enkele onderdelen (zijkant draaistel & wielas) ter vervanging op te sturen.

Boorgaatjes zijkanten draaistel

Wieltjes parallel?

De wielassen hebben geen puntlagers, maar zijn stomp.

Enkele onderdelen

Zijkant draaistel (ik ken de correcte benaming niet)


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

Citaat van: Rangeerduivel op 09 maart 2022, 23:43:16 PM

Hier 100 keer wissels open rijden gaat 99 keer goed en 1 keer mis...

(2 rail DCC)

;)

Hangt af van type rail, vorm van de wisseltongen, maar vooral van de veerspanning die de wisseltongen in de bepaalde stand houden.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

erik de noorman

Citaat van: nmbssncb op 23 januari 2022, 14:15:53 PM
Twee recente filmpjes:

Voorloopwieltjes & Slanke C-rail wissel

Tenderwieltjes


Willy

Zo te zien rijden de voorloopwielen de wisseltongen wel degelijk open maar is de veer van de wisseltong te sterk. Deze duwen de voorloopwielen uit de rails omdat de wisseltong weer in zijn oorspronkelijke stand springt. De wisseltong is een hefboom aan het hartpunt (of hoe noemt zoiets) is de overbrengingskracht van de veer op de wisseltongen miniem. Wanneer de loopwielen de punten van de wisseltongen bereikt is de overdracht van de kracht op de veer het grootst en te sterk en worden de voorloopwielen door de wisseltong uit de rails gedrukt. Lopen de voorloopwielen bij elke c-wissel uit de rails of enkel bij deze ene.

Erik.

Willy was me blijkbaar al voor met een reactie zie ik.

erik de noorman

Citaat van: Rangeerduivel op 09 maart 2022, 23:43:16 PM
https://1drv.ms/v/s!AjfdpqC77T5igdZBzcEeJ4CfM6nFwg?e=CwfOtZ

Dat af en toe lastig meedraaien van de tenderwielen heeft die van mij ook
Is er iemand die dit probleempje al heeft opgelost?

Hier 100 keer wissels openrijden gaat 99 keer goed en 1 keer mis...

(2 rail DCC)

;)

De tender wordt vooraan lichtjes opgelicht door de loc daardoor. De verbinding tussen tender en loc lichtjes verbuigen zodat de wielen genoeg druk uitoefenen op de rails.

Erik.

rgp

Allen,

Wat kost die lok ?

En voor die prijs, slaagt Olaerts er niet in een goed functionerende lok voor het standaard voorziene railsysteem te leveren ?

Maar t geld is binnen, de onnozele klant komt toch terug en o wee als je kritiek geeft op de almachtige artisanale verkopers van Belgische modellen.  Maar ja, als ze nog niet kunnen schrijven zonder fouten, wat gaan ze zich dan iets aantrekken van hun klanten.

Roland

Floris

Dank voor deze nuttige bijdrage Roland, denk dat t locje daardoor al veel beter rijdt!

Mochten de tenderwielen nog steeds slecht lopen als de koppeling de tender niet langer optilt, ik zou ze een beetje olie op de aseinden geven en de vijsjes die de draaistelzijkanten vasthouden een klein beetje los draaien. Niet zo dat het een zwabberend gebeuren wordt, maar gewoon zo dat de draaistelzijkanten een klein beetje kunnen bewegen. Zo krijgen de wielen wat meer vrijheid om het spoor te volgen, ik denk dat het dan allemaal al veel beter zal lopen. Ben benieuwd of t helpt!

Rangeerduivel

Citaat van: rgp op 10 maart 2022, 11:47:55 AM
Wat kost die lok ?

Ik heb 1 maand geleden voor mijn DC versie 723 Euro betaald, decoder V5.0 incluis, die moest ik zelf inpluggen omdat er geen DCC-versie meer voorradig was.

;)

Metpetergaathetbeter

is er geen plaats boven (of aan die verbinding) om daar eventueel wat (meer) gewicht te steken, misschien dat het meer gewicht het probleem oplost ?

Rangeerduivel

Citaat van: Rangeerduivel op 10 maart 2022, 15:06:03 PM
Citaat van: Floris op 10 maart 2022, 11:59:31 AM
Mochten de tenderwielen nog steeds slecht lopen als de koppeling de tender niet langer optilt, ik zou ze een beetje olie op de aseinden

Dat ga ik doen en niks anders, ik ben zeker, hoe langer/meer dat ie rijdt hoe gemakkelijker zullen ze draaien! :P

;)

Floris

ja, gewoon proberen, werkt t niet kun je alsnog verder kijken.

erik de noorman

Citaat van: rgp op 10 maart 2022, 11:47:55 AM
Allen,

Wat kost die lok ?

En voor die prijs, slaagt Olaerts er niet in een goed functionerende lok voor het standaard voorziene railsysteem te leveren ?

Maar t geld is binnen, de onnozele klant komt toch terug en o wee als je kritiek geeft op de almachtige artisanale verkopers van Belgische modellen.  Maar ja, als ze nog niet kunnen schrijven zonder fouten, wat gaan ze zich dan iets aantrekken van hun klanten.
Roland

Roland dat is zeer kort door de bocht. De loc's die ik van Olaerts bezit die doen het allen goed op mijn 3 rail baan. Een mix van K rails, M rails en elk ander merk omgebouwd naar 3 rail. K wissels en M wissels kunnen probleemloos open gereden worden als het nodig is.
Omgebouwde 2 rail wissels (Piko, roco, mehano,lima) die kan je niet open rijden ook mijn Marklin's kunnen dat niet.

Erik.

nmbssncb

Citaat van: Floris op 10 maart 2022, 11:59:31 AM
Dank voor deze nuttige bijdrage Roland, denk dat t locje daardoor al veel beter rijdt!

Mochten de tenderwielen nog steeds slecht lopen als de koppeling de tender niet langer optilt, ik zou ze een beetje olie op de aseinden geven en de vijsjes die de draaistelzijkanten vasthouden een klein beetje los draaien. Niet zo dat het een zwabberend gebeuren wordt, maar gewoon zo dat de draaistelzijkanten een klein beetje kunnen bewegen. Zo krijgen de wielen wat meer vrijheid om het spoor te volgen, ik denk dat het dan allemaal al veel beter zal lopen. Ben benieuwd of t helpt!

"... ik zou ze een beetje olie op de aseinden geven...".  Natuurlijk heb ik aseinden geölied.

"...de vijsjes die de draaistelzijkanten vasthouden een klein beetje los draaien..."".  En ook dat heb ik gedaan.  Punt is dat de boorgaatjes van een zijkant slecht uitgelijnd zijn.  Verder is het uitkijken met de zeer klein schroefjes en maar hopen dat de schroefdraad zich goed houdt.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

Citaat van: Rangeerduivel op 10 maart 2022, 12:22:51 PM
Citaat van: rgp op 10 maart 2022, 11:47:55 AM
Wat kost die lok ?

Ik heb 1 maand geleden voor mijn DC versie 723 Euro betaald, decoder V5.0 incluis, die moest ik zelf inpluggen omdat er geen DCC-versie meer voorradig was.

;)

Op de bestelbon staat basisprijs van 695,00 Euro.  Uiteindelijk kwam het bedrag op 880,00 Euro voor een locomotief "met alle toeters en bellen", uitvoering voor 3-rail.  Stelplaats: Merelbeke.  Bedrijfsnummer: 29.107.  Datum bestelbon: 30 juni 2012.
Ik heb ook de bijbehorende L-rijtuigen (4 stuks) gekocht voor het bedrag van 185,00 Euro.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============