Analoog circuit bord voor in locomotief

Gestart door EddyK, 21 december 2021, 13:42:09 PM

EddyK

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 december 2021, 21:32:59 PM
Dat zijn twee leds in één. Je kunt kiezen tussen gemeenschappelijke kathode of gemeenschappelijke anode.

Dus als ik het goed begrijp zou de verandering van rijrichting kunnen resulteren in een ander kleur? Of begrijp ik dit verkeerd? Welke kies je het best, kathode of anode? Zijn er voordelen aan de een of de ander?

Klaas Zondervan

Omdat beide leds de plus (anode) of de min (kathode) aan dezelfde kant hebben, zal simpel ompolen geen andere kleur geven.
Daar heb je dan nog wat extra elektronica voor nodig en dat maakt het weer gecompliceerd. Daarom is dit type led niet zo geschikt. Daar zou je een ander type voor moeten nemen, met twee leds die anti-parallel zijn geschakeld. Die leds hebben maar twee pootjes en veranderen wel van kleur bij ompolen.

Maar een belangrijker vraag is: heeft de loc die je wilt uitrusten wel een lamp die twee kleuren kan geven, of heeft die de twee kleuren in aparte lampen?

raf

met deze leds gaat het inderdaad niet om van rij richting om te keren zonder bijkomende electronica of een decoder

je hebt dus een paar opties en dus ennis nodig voor wat je wil doen
optie 1 is die ik soms gebruik bij loks met 2 kleuren (rood/wit)maar waar er geen plaats is
dan zet ik een clear witte led en daar tegen kleef ik een rode smd .de rode schijnt dan door de witte doorheen zeg maar
nu ik digitaal rijd geen probleem gezamelijke positief .
jij moet dan die rode tegenover gesteld zetten maar wel een aparte weer stand
de andere led aan dezelfde kant ook zo het zelfde maken

dan de achterkant zeg maar moet je het zelfde doen maar dan tegen over gesteld dus gezamelijke min met de witte tegenover gesteld .

je kunt die buiten de lok testen das makkelijker
ik heb reeds een tekening gezet in op het eerste blad
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

EddyK

In hoeverre kan een arduino voor een oplossing dienen? Deze boards zijn heel klein en krachtig. Kan je die dan bv sturen via bluetooth of wifi?

Alberke

Citaat van: EddyK op 23 december 2021, 15:52:56 PM
In hoeverre kan een arduino voor een oplossing dienen? Deze boards zijn heel klein en krachtig. Kan je die dan bv sturen via bluetooth of wifi?
Zou je dan niet beter ineens digitaal gaan, want nu maakt je wel een flinke sprong!
Een digitale loc rijdt ook op gelijkstroom, en dan heb je zelfs ineens die wisselende koplampen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Ik verbaas me ook vaak over mensen die zeggen geen kennis van elektronica te hebben, maar wel met een Arduino aan de gang gaan. Alsof je daar geen elektronicakennis voor moet hebben. Als je er iets mee wilt aansturen zal je toch moeten weten hoe je dat aansluit.

In de reactie van Alberke zie ik een tegenstrijdigheid. Hij heeft het over digitaal en gelijkstroom. Dat zijn twee verschillende dingen.

Verder heb je nog niet verteld over welke loc het gaat en waarom je een tweekleurenled wilt gebruiken.

raf

klaas er zijn uitzonderingen maar arduino is zo iets als knip en plak en dan hopen dat het werkt
en hardware dan zet je er een schield op met wat je nodig hebt
maar of je dan goed koper uit bent blijft de vraag

pas op hé ik scheer niet iedereen over dezelfde kam maar het grootste gedeelte
is knip en plakken

gr raf en hier stopt het voor mij

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 december 2021, 17:00:38 PM


In de reactie van Alberke zie ik een tegenstrijdigheid. Hij heeft het over digitaal en gelijkstroom. Dat zijn twee verschillende dingen.


Ik bedoel dat een digitale loc ook op gelijkstroom rijdt, en dat de functie van omschakeling van de lichten dan ook werkt.
Als hij dan met Arduino's wil werken dan kan hij die gebruiken als digitale centrale.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

EddyK

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 december 2021, 17:00:38 PM
Verder heb je nog niet verteld over welke loc het gaat en waarom je een tweekleurenled wilt gebruiken.
De tweekleuren led was nieuw voor mij dat is gewoon interesse om in het achterhoofd te houden. Gewoon boeiend.

De locs: zijn teveel om op te noemen en allemaal oude analoge Amerikaanse lokjes.

De Arduino is goedkoop (5€ van de chinese boer) een DCC chip komt vanaf 25€ en dan heb je natuurlijk nog een pcb nodig om hem op te zetten die mijn loks niet hebben. Dit is dan weer naar het begin van dit draadje "Analoog circuit bord voor in locomotief".

Maar ik wil er nog eens op wijzen dat het leerproces voor mij zeer belangrijk is vanuit mijn standpunt als leerkracht. Als ik als leerkracht kan kiezen tussen een systeem waar je gewoon maar iets in elkaar moet klikken, schudden en wegwezen en iets waar toch wat zoekwerk in zit dan is mijn keuze snel gemaakt.

Als ik een oude analoge trein digitaal zou willen aansturen kost dat toch een aardige duit. Als er een systeem bestaat voor 5€... Waarom niet. Dus de arduino piste -als die al zou bestaan- zou voor mij (als leerkracht) een zeer leuke piste kunnen zijn. Wie weet kan ik ooit iemand met een eindwerk hieromtrent dan mee helpen...

Alberke

Met een decoder in je trein heb je verder geen PCB nodig, er staan draadjes aan.
Een Arduino past niet in je loc , dat is te groot, bovendien komt daar nog een hoop bij kijken zoals een aangepaste voeding.
Bovendien werk je analoog, dus met een variabele spanning op de sporen, en soms is die nul, dan werkt je Arduino ook niet.
Bij een digitaal systeem staat er ALTIJD spanning op de sporen, de decoder zorgt voor het aansturen van de motor en de lichten.
Een decoder kan je niet maken, er was ooit een project van een vakblad maar dat is ondertussen 20 jaar geleden.
Een ding om je digitaal systeem aan te sturen kan je wel maken, met een Arduino! Gekoppeld aan een computer.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: EddyK op 23 december 2021, 20:19:30 PM
De Arduino is goedkoop (5€ van de chinese boer) een DCC chip komt vanaf 25€ en dan heb je natuurlijk nog een pcb nodig om hem op te zetten die mijn loks niet hebben. Dit is dan weer naar het begin van dit draadje "Analoog circuit bord voor in locomotief".
Met een Arduino kun je wel rechtstreeks leds aansturen, maar geen motor.
En wat Alberke schrijft, je moet wel zorgen voor een constante stroomvoorziening voor de Arduino. Zou kunnen met een oplaadbare batterij of een supercap in de loc. In een Amerikaans model is daar waarschijnlijk wel plek voor.
Zoals ik eerder schreef, een basis circuitboard maak je eenvoudig van een stukje baantjesprint. Kan handig zijn, maar is niet per se nodig. Je kunt de Arduino of de decoder ergens geïsoleerd opstellen en de draadjes naar de juiste plekken leiden.

EddyK

Hartelijk bedankt aan allen om zo veel te verklaren.
Ah bon, dus een decoder hoeft niet op een moederbord te staan? Dat schept dan weer andere mogelijkheden.
Ik ga ervan uit dat er dan ook bedradingsschema's te vinden zijn van die decoders?

Alberke

Citaat van: EddyK op 24 december 2021, 07:35:26 AM
Hartelijk bedankt aan allen om zo veel te verklaren.
Ah bon, dus een decoder hoeft niet op een moederbord te staan? Dat schept dan weer andere mogelijkheden.
Ik ga ervan uit dat er dan ook bedradingsschema's te vinden zijn van die decoders?
Dat is er uiteraard bij; kijk anders eens  bij ESU
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Aansluitschema's van decoders staan in de handleiding. En vrijwel alle handleidingen zijn op internet te vinden, meestal op de site van de fabrikant.

Alberke

een "Blue Box" gedigitaliseerd en alle  (toch bijna) lichtjes aangesloten.
Het kan properder, maar niemand ziet dat hé  ;)

zokanhetook by Hugo Albert, on Flickr

Een voor een de lichten aan de voorkant aangestuurd:

headl by Hugo Albert, on Flickr

all by Hugo Albert, on Flickr

ditch by Hugo Albert, on Flickr

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D