Olaerts 51

Gestart door oebr, 27 juni 2021, 22:50:50 PM

ronny-vdv

Mvg,

ronny-vdv

Peter

En waar staat de prijs? Want op de website staat de prijs van de reeks 55 (1045 euro) en niet die van de 51
Met vriendelijke groeten
Peter

vlummens

Zie eerste folder in post van Ronny, pagina 8.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

Thommy

Citaat van: Jacques D op 10 december 2021, 12:29:01 PM
Citaat van: the_gold op 10 december 2021, 11:13:23 AM
Citaat van: raf op 10 december 2021, 08:02:45 AM
volledig met rudi eens de prijzen zijn niet meer normaal
van het ogenblik dat er een B opstaat vliegen de prijzen omhoog
en ok het zijn mooie modellen maar als die op de baan rond rijd zie je dan nog het verschil ????
gr raf

Volgens mij is dat geen messing maar goud  ;D

Je mag geen appelen met citroenen vergelijken. Messingmodellen zijn per definitie duur en je mag ze dus ook niet zo maar vergelijken met een Roco of een Mehano. Dat niet iedereen het verschil zal zien als de loc over de baan rijdt, klopt ook. De prijs van dit messingmodel lijkt me in overeenstemming van wat andere fabrikanten vragen voor soortgelijke modellen.

Ik beaam.
Moest Jocadis terug witmetalen modellen ed uitbrengen zouden die ook stukken duurder zijn. En was toen al duurder dan een Mehano 51.
Modellen van PB Messing zijn ook duur en meestal nog bouwpakket. Dat een stel 600 kost is blijkbaar 'normaal' ivm dit afgewerkte model. Stel dat PB een afgewerkt stel zou verkopen voor +1000€ zouden de reacties gelijkaardig kunnen zijn

Messing kost geld, zelfs stomme kleine profielen zijn pokke duur
Greetz

Thommy

Brunel

Een model in messing is vooral veel handwerk. Ook in Azië werken mensen die de vaardigheden daarvoor hebben niet meer voor een habbekrats.

Het resultaat is een model dat fijne detaillering combineert met voldoende stevigheid. Er is een groep liefhebbers en die weten wat dat moet kosten.
Overigens vind ik het verschil met de Mehano echt wel te zien.

Jacques D

Citaat van: Thommy op 10 december 2021, 19:17:53 PM
Citaat van: Jacques D op 10 december 2021, 12:29:01 PM
Citaat van: the_gold op 10 december 2021, 11:13:23 AM
Citaat van: raf op 10 december 2021, 08:02:45 AM
volledig met rudi eens de prijzen zijn niet meer normaal
van het ogenblik dat er een B opstaat vliegen de prijzen omhoog
en ok het zijn mooie modellen maar als die op de baan rond rijd zie je dan nog het verschil ????
gr raf

Volgens mij is dat geen messing maar goud  ;D

Je mag geen appelen met citroenen vergelijken. Messingmodellen zijn per definitie duur en je mag ze dus ook niet zo maar vergelijken met een Roco of een Mehano. Dat niet iedereen het verschil zal zien als de loc over de baan rijdt, klopt ook. De prijs van dit messingmodel lijkt me in overeenstemming van wat andere fabrikanten vragen voor soortgelijke modellen.

Ik beaam.
Moest Jocadis terug witmetalen modellen ed uitbrengen zouden die ook stukken duurder zijn. En was toen al duurder dan een Mehano 51.
Modellen van PB Messing zijn ook duur en meestal nog bouwpakket. Dat een stel 600 kost is blijkbaar 'normaal' ivm dit afgewerkte model. Stel dat PB een afgewerkt stel zou verkopen voor +1000€ zouden de reacties gelijkaardig kunnen zijn

Messing kost geld, zelfs stomme kleine profielen zijn pokke duur

Dat klopt. Jocadis had mooie modellen, maar de prijzen waren niet min en je moest ze zelf nog monteren en schilderen. Een leuke bezigheid, dat wel, maar niet iedereen beschikt over de nodige tijd, laat staan kennis, kunde en vaardigheden om dit tot een goed einde te brengen. Wit metaal solderen vraagt wel wat speciale aandacht... Op aanvraag kon je die ook laten monteren en schilderen bij Jocadis, maar dat was dan wel aan de prijs van de kit maal 2,5. Reken maar na...

Wat een kit van Jocadis vandaag zou kosten? AMF87 in Frankrijk heeft zich tot doel gesteld de stoomlocs van Jocadis/DJH opnieuw uit te brengen:

https://www.amf87.fr/blog/2021/06/14/reprise-des-kits-jocadis-djh/

Een type 99 kost nu 405 €:

https://www.amf87.fr/prestashop/model-loco-france/2008-e399-kit-complet-2-050td-sncfnord-type-99-sncbnb-4000002218393.html

Een type 22 kost nu 495 €:

https://www.amf87.fr/prestashop/model-loco-france/1620-e104-kit-2-140a-tender-23a-4000-nord-nord-belge-sncb-et-sncf-4000000019688.html?search_query=sncb&results=23

PB Messing Modelbouw heeft dit type 18 in messing gemonteerd én geschilderd op zijn website staan:

http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/91044-0-type-18-met-l-hoest-pieper

prijs 975 € EXCL BTW. Wil je hem digitaal, komt er nog eens 120 € bij, dus daar zit je ook ver boven de 1000 €, en dat is niet abnormaal voor dit soort modellen.

Messing modellen zijn mooi, maar hebben hun prijs. Ieder moet maar voor zichzelf bepalen of hij dat al dan niet de moeite waard vindt...


H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

Metpetergaathetbeter

zou ook jammer zijn voor een model die 4-5 maal duurder is en kwa techniek/afwerking 10-15 jaar jonger/geavenceerder is

Jacques D

Citaat van: Brunel op 10 december 2021, 20:35:49 PM
Een model in messing is vooral veel handwerk. Ook in Azië werken mensen die de vaardigheden daarvoor hebben niet meer voor een habbekrats.

Het resultaat is een model dat fijne detaillering combineert met voldoende stevigheid. Er is een groep liefhebbers en die weten wat dat moet kosten.
Overigens vind ik het verschil met de Mehano echt wel te zien.

Inderdaad, messingmodellen monteren is handwerk en dat heeft tegenwoordig ook in Azië zijn prijs.
Alle respect voor Mehano en consoorten, die hebben zeker hun bestaansrecht, maar je mag die niet vergelijken met een handgemaakt messingmodel.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

Thommy

Citaat van: Jacques D op 10 december 2021, 21:49:16 PM
Citaat van: Brunel op 10 december 2021, 20:35:49 PM
Een model in messing is vooral veel handwerk. Ook in Azië werken mensen die de vaardigheden daarvoor hebben niet meer voor een habbekrats.

Het resultaat is een model dat fijne detaillering combineert met voldoende stevigheid. Er is een groep liefhebbers en die weten wat dat moet kosten.
Overigens vind ik het verschil met de Mehano echt wel te zien.

Inderdaad, messingmodellen monteren is handwerk en dat heeft tegenwoordig ook in Azië zijn prijs.
Alle respect voor Mehano en consoorten, die hebben zeker hun bestaansrecht, maar je mag die niet vergelijken met een handgemaakt messingmodel.

Je kunt gewoon een metalen model, witmetaal a la jocadis, of een messing model (pb/olaerts) niet vergelijken met een in massa geproduceerd spuitgietmodel.
Als je al eens een messing bouwkit koopt en maakt, dan weet je hoeveel uren hierin kruipen. En werkuren zijn duur, zelfs aan de andere kant van de wereld.
Greetz

Thommy

theedooz

Als ik het goed begrijp komen er twee basis modellen (ik hoop wel dat die 5172 geen versterkingen rond de buffers krijgt, zoals het prototype op de foto wel heeft), maar kan je ook je eigen gewenste uitvoering kiezen. In dat overzicht missen trouwens nog de speciale livreien van de 5142 en 5128.
 

raf

alles hangt er volgens mij vanaf wat je met het model wil gaan doen
wil je rijden of wil je het in een kast zetten .
voor te rijden voldoet een hamo voor mij meer dan genoeg en in de kast staan alleen de lege dozen .
als ik er mee rijd en er loopt eens iets mis schiet ik niet in paniek want er gaat geen 1000 euro beschadigd geraken (dat is dan nog zonder decoder niet vergeten)

als je er nooit of zelden mee gaat rijden ok dan is het een ander verhaal
gr raf

l
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Als je n loc koopt (of bouwt) met t idee om es lekker in paniek te gaan raken als er wat mee gebeurt ben je sowieso raar bezig denk ik.

DSC_0095 by Floris Dilz, on Flickr

moet wel toegeven dat hierom lachen makkelijker was door t feit dat het ding zo was blijven hangen in plaats van echt op de grond gekledderd.

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 11 december 2021, 15:20:33 PM
Als je n loc koopt (of bouwt) met t idee om es lekker in paniek te gaan raken als er wat mee gebeurt ben je sowieso raar bezig denk ik.
moet wel toegeven dat hierom lachen makkelijker was door t feit dat het ding zo was blijven hangen in plaats van echt op de grond gekledderd.

Daar zet je toch gewoon de kliko onder... ;D ;D

;)

Floris

Nou, t was de vraag of ie was geland in een emmer zand of op een betonnen paardenhoofd. Minder of beter dan een kliko? ik hoor het wel een keer. Goed. reeks 51 dus.  :P

Jacques D

Citaat van: Thommy op 10 december 2021, 22:28:58 PM
Citaat van: Jacques D op 10 december 2021, 21:49:16 PM
Citaat van: Brunel op 10 december 2021, 20:35:49 PM
Een model in messing is vooral veel handwerk. Ook in Azië werken mensen die de vaardigheden daarvoor hebben niet meer voor een habbekrats.

Het resultaat is een model dat fijne detaillering combineert met voldoende stevigheid. Er is een groep liefhebbers en die weten wat dat moet kosten.
Overigens vind ik het verschil met de Mehano echt wel te zien.

Inderdaad, messingmodellen monteren is handwerk en dat heeft tegenwoordig ook in Azië zijn prijs.
Alle respect voor Mehano en consoorten, die hebben zeker hun bestaansrecht, maar je mag die niet vergelijken met een handgemaakt messingmodel.

Je kunt gewoon een metalen model, witmetaal a la jocadis, of een messing model (pb/olaerts) niet vergelijken met een in massa geproduceerd spuitgietmodel.
Als je al eens een messing bouwkit koopt en maakt, dan weet je hoeveel uren hierin kruipen. En werkuren zijn duur, zelfs aan de andere kant van de wereld.

Sommige metalen modellen halen momenteel hoge prijzen tweedehands, bijvoorbeeld voor deze 72 wordt 1500 € geboden:

https://www.2dehands.be/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1783756081-jocadis-7208-dc-digitaal-nmbs-sncb

Voor deze Olaerts Type 1 kan je bieden vanaf 1250 €:

https://www.2dehands.be/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1781999710-train-miniatures-sncb











H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams