Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

(NO) Trains but Boats and Cars and Planes....

Gestart door dani, 22 juni 2018, 13:52:07 PM

raf

na een pak werk gedaan te hebben eindelijk terug kunnen gaan varen en rijden;
mits allemaal regeltjes van alcohol en mondmaskers en we mochten maar met max 10 mensen deel nemen maar het was gisteren dan eindelijk zo ver
we mochten weer aan het water en op het plein
er waren ook mensen die het veiliger vonden van nog thuis te blijven waar voor ook mijn respect .
een paar filmpkes dan maar
https://www.youtube.com/watch?v=_zyjpvcWjJo     een oude tamya baya buggy omgebouwd naar herbie
https://www.youtube.com/watch?v=54LQOWTKsbI&t=2s
een gloed nieuwe duikboot zijn eerste proef vaart hier nog zonder toren
https://www.youtube.com/watch?v=ImuyGeRCUx0
testen van de pt met zijn nieuwe propellors maar nog niet tevreden er mee
https://www.youtube.com/watch?v=2ehwr_KsabI
en dan ja het geweld op de plein dan maar ;de beeper die je hoort is van d eonder spanning saver ;maar dat ding trekt zoveel stroom dat deze steeds aan sprong ;we hebben de saver moeten verlagen tot 2,8 volt terwijl die normaal op 3 volt staat
maar het weer speelde mee en we hebben ons geamuseerd en dat is toch waar het voor de hobby over gaat

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Vanavond ga ik Raf zijn duikboten bewonderen in de film Torpedo op VTM  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

yep geert inderdaad ze gaan zeker te zien zijn
geniet van de film zoals hij is .het is niet echt een duikboot film maar meer een avonturen film .
spijtig dat toen hij in de bioscoop kwam hij in sommige landen als een duikboot film is aangemeld wat bij duikboot liefhebbers natuurlijk verkeerde verwachtingen inloste
"dass boot "(de film niet de reeks )is DE duikboot film zonder weerga en daar moet je torpedo niet mee vergelijken
maar spanning ,grappen en soms wat hillariteit dat zit er genoeg in .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://studio.youtube.com/video/-7ln4XCU77w/edit

voor een collega een duiktank gemaakt
normaal worden dit piston tanks genoemt en dan zit er een motor en tandwielen aan die een spindel op en neer bewegen
zo gelijk een fiets pomp te vergelijken
maar soms heb je in boten geen plaats en dan worden er constructies gebouwd je wil het niet weten .
de een al gevaarlijker dan de andere (gelukkig is er verbetering)
ok had dan eens een yoeptoep filmpke gevonden van een frans man en die had dit dus met van die grote spuiten gemaakt (drie in een ring )en het werkte redelijk goed
dan heb ik dit overgenomen en gemengt met het idee piston tank en dan is het dit geworden
het werkt goed en het is makkelijk maken en het is niet zo kostbaar en je spaart veel plaats in de boot
want deze is 20 cm lang en dus zou er een 20 cm lange stang aan de achterkant uit komen die je in de boot kwijt moet
en meestal zit er een motor en servo's in de weg

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

raf

bedankt dirk

voor die zich afvragen wat doet die lucht bel daar??
als je het systeem voor de eerste keer vult is de darm en de pomp nog leeg
dan komt dus die luchtbel in de cilinder .
maar bij het leeg pompen stuur je normaal de boot een beetje met de boeg omhoog en word deze luchtbel mee opgezogen
bij de volgende keer duiken is deze dus weg.
bij deze boot gaat ze 750 gr water in de tank en is dit eigenlijk zo geen probleem
maar als je dus een kleinere boot hebt met een tankje van 100 gr dan verlies je al snel een 20 gr aan water wat dus wel een probleem is
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Veel treintjestijd is er momenteel niet. Deze heeft mij hier de laatste maanden bezig gehouden en wordt volgende week bij de klant afgeleverd:

20211206_143939 by Dirky dyniMo, on Flickr

BREGUET XIV schaal 1/12de static model

In alle geval heb ik bij de bouw van deze maquette heel veel bijgeleerd i.v.m. het gebruik i.f.v. de sterkte van 3D geprinte onderdelen. Maar na een paar heel serieuze kemels zijn we toch aan de eindspurt gekomen...

En dan op naar de volgende en dat wordt voor mij alvast een topfavoriet... Een Messerschmitt Bf109 K-4 op schaal 1/6de, eveneens static.

Metpetergaathetbeter

#173
ik dacht de laatste versie van de 109 eentje zoals eerder ook locomotieven vereenvoudigd gebouwd werden om zo weinig mogelijk werk/tijdverlies  aan het onderhoud te hebben?

Trouwens mooie (vlieg)machine

raf

vliegtuigen werden steeds verbeterd door hun productie heen
de spitfire was van serie 1 tot 24 gebouwd
zelfs tot na de oorlog werd er nog aan veranderd
op het laatste hadden ze bijna 3000 pk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#175
    Messerschmitt Bf109 K-4 op schaal 1/6de,

aan Dirk,
Dat wordt dan een vliegtuigske van iets meer dan 'n meter  ?
Veronderstel dat je hiervoor reeds meer dan voldoende docu & data hebt  . .   
Als de K4 pas in gebruik kwam nà 5 april 1943, dan is die nooit onderhouden/hersteld in den Erla-Mortsel.   
( Heb inmiddels nog wat vliegtuiglectuur gevonden in opa's bananendozen, maar dat zal nog weinig toevoegen aan uw eigen info )

[  toegevoegd:    "Series production started in August 1944 with the K-4 model"   >  de uitgebrande wrakken op de foto's van het oorlogsdrama van Mortsel, april 1943, zijn dus sowieso oudere types dan de K4 .  Erla verhuisde na het debacle nog (gedeeltelijk) naar Herentals, naar verluidt.    ]

Metpetergaathetbeter

niet echt fanatiek gezocht hé wellicht ook al dan niet in het Nederlands (translate) https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109_variants#K-4

Dirky

De Messerschmitt Bf109 is sedert mijn prille jeugd mijn echte stokpaardje. In de jaren '80 alle mogelijke plaatsen bezocht waar er eentje achtergebleven was. Een weekendritje met mijn broer richting Ütersen, dan Flugfest Coburg, Deutsches Museum, Auto & Technik museum, om er 4 te zien, was geen uitzondering. Later de eer en het genoegen gehad om met mijn 3D virtuele kunsten mee te werken aan de renovatie van eentje dat nu vliegt... Dus info genoeg!

109 r by Dirky dyniMo, on Flickr

en om even bij het originele ontwerp toe te lichten: Het ontwerp was dermate uitgedokterd, dat de bouw per exemplaar maar 1/3 van de tijd voor de bouw van bijvoorbeeld een Spitfire in beslag nam.

De maquette zal echter enkel uiterlijk gelijkenissen vertonen. En de klant verwacht een "95% juist" model... :-) Dus weer rivettekes, veel rivettekes...

Metpetergaathetbeter

hoort daar een gedetailleerde cockpit ook bij ? Of viel dat nogal mee ?

Herwig

 
   PB aan Dirk    ivm M109, Daimler-motoren en Erla.