Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ondergrond voor sporen?

Gestart door Havoc, 29 juni 2021, 14:15:41 PM

Havoc

Wat is nu een handig materiaal om onder de sporen te leggen?

Mijn ondergrond is een multiplexplaat met daarop 40mm XPS plaat. Dat is redelijk zacht. Heb een beetje schrik dat vroeg of laat daar deuken inkomen en dus de sporen eerder op een kermisattractie beginnen lijken. Ook is die XPS niet ideaal om de sporen op te lijmen, enige dat wat goed hecht zonder de boel op te lossen is constructielijm of contactlijm (voor isomo). Maar dat zijn redelijk "finale" lijmen.

Overal lees ik kurk. Maar kurk is ook niet echt stevig, als je dat op de XPS legt en daarop drukt, dan is de XPS toch ingedrukt.

Ik zoek dus iets gemakkelijk te verwerken dat toch stevig is, niet te dik en goed te lijmen. Ik zou zo ergens 2-3mm dik willen.

Balsa lijkt een mogelijke oplossing. Dunne multiplex of mdf is al een stuk lastiger te snijden. Zelfde voor styreen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be


Karel A.J.

Citeer40mm XPS plaat. Dat is redelijk zacht.
Vermijd aub codes en afkortingen, er komt verwarring van.
XPS kan staan voor expanded polystyrene oftewel isomo (merknaam!), dat is inderdaad erg zacht.
Maar het kan ook staan voor extruded polystyrene en dat is al flink wat harder, daarom dat het de voorkeur heeft bv. in de bouw.

svvander

Citaat van: Martin Welberg op 29 juni 2021, 14:39:02 PM
Populieren multiplex.

Mijn testbaantje dat ik nu aan het (proberen) bouwen ben is er ook eentje in multiplex. Stevig en relatief licht. En volgens mij (maar ik werk met die lelijke c-sporen, dus geen referentie) ook al redelijk dempend.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Martin Welberg

#5
CiteerXPS isolatieplaten zijn een bekend isolatiemateriaal met een breed toepassingsgebied. De afkorting XPS staat voor geëxtrudeerd polystyreen.

Niet meer en niet minder, dus geen Isomo wat piepschuim is, en in de bouw EPS heet.
Daarnaast is XPS gewoon een vrij standaard uitdrukking voor vele merken hardschuim. Komt weinig verwarring van als Johan het over 40mm XPS heeft, alleen het gissen naar een merknaam zou voor verwarring kunnen zorgen.

55erke


Een goede ondersteunende onderbouw is ook zeer belangrijk  !


Havoc

Het gaat dus over geëxtrudeerd polystyreen. Dat hardere schuim dat in verschillende kleuren en diktes bestaat bestaat. Deze keer waren ze paars.... Inderdaad harder en gemakkelijker te verwerken dan isomo maar als je het tussen duim en wijsvinger neemt en eens knijpt dan staan je vingers er in.

Daarom dat ik er "iets" onder wil dat steviger is. Kan ook als bedding dienen. Daarom dat het niet te moeilijk te verwerken moet zijn, alles ligt in bochten.

Populieren multiplex is een optie. Ik heb van die multiplex voor modelvliegtuigen liggen die niet te dik is. Maar dat is toch taai spul. Daar snijd je niet in 1x door. (waarschijnlijk geen populier?)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: 55erke op 29 juni 2021, 15:53:21 PM
Een goede ondersteunende onderbouw is ook zeer belangrijk  !
Doorzakken is het probleem niet. De modules zelf zijn niet groot (400x1100 mm), in multiplex en steunen over hun oppervlak op het rek dat in 22mm multiplex is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 29 juni 2021, 14:15:41 PM
Ook is die XPS niet ideaal om de sporen op te lijmen, enige dat wat goed hecht zonder de boel op te lossen is constructielijm of contactlijm (voor isomo). Maar dat zijn redelijk "finale" lijmen.
Ik doe dat met boekbinderslijm. Dat droogt langzaam zodat je nog zeker een kwartier hebt om te corrigeren. En als het weer los moet, warm water er over en een uurtje laten inweken.

En wat die deuken in je XPS betreft, dat voorkom je door er niet te hard op te duwen.

RobVille

Gewoon kurk van de bekende firma's. Plakken met boekbinderslijm.



Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juni 2021, 16:14:40 PMEn wat die deuken in je XPS betreft, dat voorkom je door er niet te hard op te duwen.
Tja.... :D Klopt helemaal Klaas! Maar die modules moeten nog vele malen in en uit het rek. En ik ben er 100% zeker van dat die wel vroeg of laat een duw krijgen. Of dat ik er een schroevendraaier op laat vallen of zoiets. Ik ben nu eenmaal niet de handigste.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Okee, duidelijk. Maar waarom heb je er dan zo'n dikke laag XPS op? Je kunt ook kurk direct op het multiplex lijmen.

Overigens is het geen ramp als er een deukje in het XPS komt. De sporen zijn stijf genoeg dat ze niet elk deukje volgen.
Ik zou er niet te veel zorgen over maken. Onder het motto: geen oplossingen verzinnen voordat het probleem zich voordoet.

RobVille

#14
Waarom XPS? Geluiddemping? Zelf pas ik beddingen van kurk toe, samen met de ballast vormt dit een stevig geheel. Zou je kiezen voor XPS, dan krijg je een kern van soft materiaal met daar overheen een stevige laag van ballast. Een recept voor breuken en deuken! Dempen van het geluid van rijdende treinen is een vak apart. De kurk met de ballast moet voor 100 % geïsoleerd zijn van de houten ondergrond. Trouwens de strips van kurk kun je delen in twee helften waardoor het leggen van bochten zeer makkelijk is.



I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!