Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Trix 25480 // Type 1

Gestart door janieburton, 11 maart 2021, 22:50:42 PM

loco

Hierbij de foto van Guy. Opvallend de twee hamertjes in het midden alsof dit wil zeggen dat je de briket met een hamer uit elkaar moet kloppen. Een briket met een handleiding  ;)

Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

Herwig

Hamerkes :     is dat niet het algemene, klassieke logo met gekruiste hamers,  van koolmijnen .   

ter illustratie toegevoegd   > 
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.ikreis.net%2Fp-753%2Fmijnen-in-heerlen&psig=AOvVaw19II1qMvdDL5eepFDeG9sq&ust=1619267174270000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCID6yreulPACFQAAAAAdAAAAABAD                              ( gewoon ter info,  met dank aan J. Smit )

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fstore.steampowered.com%2Fapp%2F916130%2FMeet_the_Miner__WDR_VR_Bergwerk%2F&psig=AOvVaw3NI3UsnZgWcp_XaRu1Rgsl&ust=1619270547644000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPCApoW7lPACFQAAAAAdAAAAABAS
       ( gewoon ter info,  met dank aan WDR Köln )       

Metpetergaathetbeter

misschien ligt de logische oplossing daarnet tussenin, het logo en de mogelijkheid de briket eerlijk te verdelen  ;D ;)

guy holbrecht

De briketten werden inderdaad vaak in stukken geklopt vooraleer zij in de vuurhaard verdwenen. Zo'n groot blok was moeilijk in de juiste richting in de vuurhaard te werpen. De briketten werden voornamelijk gebruikt om het vuur nog even aan te wakkeren voor vertrek in een station zodat er voldoende stoom voorradig was

bollen neus

Citaat van: loco op 23 april 2021, 13:48:30 PM
Hierbij de foto van Guy. Opvallend de twee hamertjes in het midden alsof dit wil zeggen dat je de briket met een hamer uit elkaar moet kloppen. Een briket met een handleiding  ;)

Jaja, zelfs in dienen tijd waren ze al ver vooruit aan het denken HP is van Hola Pola. 8)
Den Eric.

FREMO e.V. - afd België

Hej, Bom Dia, Hello, Saida, Hallo, Gute Tag, Bonjour,

Als gelicenseerde 'Stoomlocomotief machinist/stoker' voor enkelvoudige en compound machines, moet ik toch eventje tussen komen.

Briketten op alle machines worden altijd schuin naar binnen opgestapeld, uitzondering waren de tenderlocomotieven waar deze rechtopstaande werden geplaatst.

Briketten werden werden niet gebruikt om " het vuur heter te maken" = dus meer stoom producerend.

Briketten werden vooral gebruikt om "het vuur vast te houden" bij langere stilstanden, zoals langere wachttijden in het station, maar speciaal voor locomotieven die overnachten in het depot!

Je zal nooit zien (enkel bij slecht opgeleide mensen) dat een lok wordt aangemaakt met briketten.

Ik bezit 40 jaar effectieve/praktische ervaring in binnen maar vooral in het buitenland in deze materie.

Mvg.

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

bekie

Idem met steenkoolkachels, zoals Leuvense stoven. Ik zie mijn grootmoeder nog altijd aanmaakhout, beetje papier en kleine kooltjes gebruiken om het vuur aan te maken. Eenmaal op gang werden dan bakkersbriketten of grote stukken steenkool gebruikt.

DFS

Bedankt voor de informatie! Ik knutsel alvast een paar plasticard briketten voor mijn HL 29...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 24 april 2021, 08:56:12 AM

Briketten op alle machines worden altijd schuin naar binnen opgestapeld, uitzondering waren de tenderlocomotieven waar deze rechtopstaande werden geplaatst.
Herman, plaatsgebrek is dat de reden  ?

FREMO e.V. - afd België

CiteerHerman, plaatsgebrek is dat de reden  ?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er waren/zijn twee{2} Manieren voor tenderloks.

a- Rechtopstaande in de kolen laadbak om EXTRA kolen te kunnen bijladen.

b- Sommige kolenvoorraadbakken waren zo krap voor hun diensten dat deze ook opgestapeld werden in de cabine.

c- Andere oplossing was, enkel voor korte diensten / rangeerdiensten, briketten stapelen op de waterbakken liggend tegen het ketel gedeelte. Echter zonder het gezicht op de sporen te beletten.

Als je kijkt naar oude foto's van HL 14 - 15 -16 / 91 -93 dan kan je deze uitleg zien.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Metpetergaathetbeter

alvast dank voor het/de woord(je/jes) uitleg ! ;)

Metpetergaathetbeter

dus soms lagen ze niet echt goed(recht)gestapeld  ;D

Decapod

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 25 april 2021, 07:48:25 AM
CiteerHerman, plaatsgebrek is dat de reden  ?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er waren/zijn twee{2} Manieren voor tenderloks.

a- Rechtopstaande in de kolen laadbak om EXTRA kolen te kunnen bijladen.

b- Sommige kolenvoorraadbakken waren zo krap voor hun diensten dat deze ook opgestapeld werden in de cabine.

c- Andere oplossing was, enkel voor korte diensten / rangeerdiensten, briketten stapelen op de waterbakken liggend tegen het ketel gedeelte. Echter zonder het gezicht op de sporen te beletten.

Als je kijkt naar oude foto's van HL 14 - 15 -16 / 91 -93 dan kan je deze uitleg zien.

Mvg,

Dank je voor de info!
Lagen die soms ook niet op het dak? Ik meen me te herinneren dat ik zo'n paar foto's van een 14/15/16 heb.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.