Is een zeer mooi model.
Blijkbaar is dit al uitverkocht in de Belgische winkels voordat het geleverd wordt.
599€ is wel een stevige prijs, maar ik denk wel dat het in dit geval wel eventueel gerechtvaardigd is(ieder zijn mening)
Ik heb hem gevonden voor 10% goedkoper, en verleden week waren er bij Lippe ook nog aan die prijs.
Een prachtmachine, zijn geld echt waard
;)
Ik heb mijn Trix Type 1 eindelijk van dichtbij kunnen bekijken (testrijden zal pas iets voor binnen enkele maanden zijn).
Globaal genomen ben ik best tevreden; mijn Philotrain model ziet er fijner uit, maar kostte twee en een halve keer meer, is nog ongeschilderd en heeft DCC noch verlichting... De goede kanten van het model zijn uitvoerig besproken, dus daar wil ik het niet over hebben; wat ik even wil aankaarten zijn een aantal kleine zaken die volgens mij toch beter gekund hadden. Sommigen zullen dit klinknageltellerij noemen, en ik kan de meeste dingen zonder (te)veel moeite zelf aanpassen, maar voor die prijs...
1) de kolenlading op de tender kon zo van een model uit de jaren '60 gekopieerd zijn. En kon er echt geen (eventueel los bijgevoegd) stapeltje o-zo-belgische briketten af?
Oplossing: houtlijm en verpulverde kolen + zelfbouw modelbriketten.
2) open ruimte boven de bissel, die er maar wat verloren bijhangt en een grote doorkijk geeft (ja, ik weet het: R1...);
Oplossing: plastic T-profieltje in de lengte onder het machinistenhuis lijmen en matzwart schilderen om de doorkijk te blokkeren.
3) geen ingezette ruitjes in de voorste raampjes van het machinistenhuis. Door de dikte van het materiaal valt dat behoorlijk op;
Oplossing: op maat vijlen en inzetten (allesbehalve leuk priegelwerkje...) of canopy glue (ziet er wel minder strak uit).
4) de kruishoofden, zuigerstangen en overbrenging naar de binnenste cylinders zijn in zwarte kunststof, niet in metaal, zelfs niet metaalkleurig. Hoe slijtbestendig is dat? Visueel is het ook niet alles;
(Gedeeltelijke) oplossing: zilver- en gunmetalverf.
5) en tot slot een meer algemene opmerking: zoals bij andere merken zitten er vierkante LEDs in de lampen. Als die lampen branden, geen groot probleem, maar met gedoofd licht is dat wel anders - geeft absoluut niet de vorm van een echte gloeilamp weer.
Oplossing: heeft iemand al eens geprobeerd om die mini-leds rond te vijlen? Of zijn er misschien ronde te koop?
Citaat van: daylight op 22 april 2021, 12:34:58 PM
1) de kolenlading op de tender kon zo van een model uit de jaren '60 gekopieerd zijn. En kon er echt geen (eventueel los bijgevoegd) stapeltje o-zo-belgische briketten af?
Oplossing: houtlijm en verpulverde kolen + zelfbouw modelbriketten.
Ik herinner mij een artikeltje in de begindagen van MSM met de juiste maten voor Belgische briketten. Weet iemand nog welk artikel dit was of heeft iemand de afmetingen? Dit interesseert mij voor mijn HL 29 bouw...
Zijn deze bruikbaar? te vinden bij Juweela: https://www.juweelashop.nl/schaal-1:87/juweela-briketten-kool-rekord-ca.12000-stuks?sort=pd.name&order=ASC
(https://www.juweelashop.nl/image/cache/catalog/Juweela/produkt-22-6-800x800.png)
Frans,
In principe zijn die te klein. Het gemiddelde gewicht van een briket voor de NMBS lag tussen de 8 en de 12 kg, met één uitzondering: Monceau-Fontaine met 1.210 kg. Dat zijn dus ferme brokken. IK heb hier onlangs eentje op de kop kunnen tikken, fabrikant Hensies-Pommereuil. IK meet die morgen als het licht is eens op. Voor wie meer wil weten over de gebruikte steenkool en briketten, één aanrader:' Le chauffeur de locomotive' van Henri Scaillet, editions GTF
Even opgemeten deze ochtend: 33 cm lang, 20 cm breed en 13 cm hoog
Bedankt voor de afmetingen. Nu kunnen de tekenaars aan de slag en briketten printen aan de lopende band. Stond op deze briketten ook geen logo ?
https://www.2ememain.be/a/collections/marques-objets-publicitaires/m1693001490-briquette-werister-locomotive-chemin-de-fer-lampe-de-mineur.html?previousPage=lr (https://www.2ememain.be/a/collections/marques-objets-publicitaires/m1693001490-briquette-werister-locomotive-chemin-de-fer-lampe-de-mineur.html?previousPage=lr)
;)
Citaat van: guy holbrecht op 22 april 2021, 22:27:36 PM
Frans,
In principe zijn die te klein.
Citaat van: guy holbrecht op 23 april 2021, 08:59:58 AM
Even opgemeten deze ochtend: 33 cm lang, 20 cm breed en 13 cm hoog
Dan zouden de briketten van Juweela op schaal 1/50 misschien wel kunnen - die zijn toch zo'n 75% groter.
Eens informeren naar de afmetingen.
hoe groot is zo'n briket in schaal ze zou moeten/mogen 0.379 op 0.264 zijn
Wanneer je inzoomt op onderstaande foto dan zie je dat ze idd behoorlijk groot waren:
(https://live.staticflickr.com/2942/15388959645_51f02c325d_b.jpg) (https://flic.kr/p/prSryr)
29.013 (https://flic.kr/p/prSryr) by Laufbe (https://www.flickr.com/photos/laufbe/), on Flickr
Wat ik me altijd al heb afgevraagd is hoe die briketten bleven liggen, zoals ze doorgaans gestapeld werden. Het geschud van de tender (of was die dan zo stabiel?) moet ze toch van mekaar hebben doen glijden en op het waterluik hebben doen vallen?
Wat ik mij afvraag ten tijde van deze foto kwamen de briketten nog van de plaatselijke(Belgische) brikettenboer ? Of ging men zijn heil zoeken naar Duitse briketten?(beetje riskante gestelde vraag maar taalkundig toch OK)
Ik veronderstel dat ze een beetje naar binnen liggend gestapeld werden, zodat ze bij verschuiven in de tender terecht kwamen. Hoe meer steenkool uit de tender verbruikt werd, hoe groter de kans dat de briketten naar beneden gleden in de tender.
Ik zit met een probleem op Flickr. Ik heb daardoor de foto van mijn briket doorgestuurd naar Peter 'Loco' met de vraag de foto hier te posten.
Hierbij de foto van Guy. Opvallend de twee hamertjes in het midden alsof dit wil zeggen dat je de briket met een hamer uit elkaar moet kloppen. Een briket met een handleiding ;)
(https://cooltrain.be/MSM/Briket%20(foto%20Guy%20Holbrecht).JPG)
Hamerkes : is dat niet het algemene, klassieke logo met gekruiste hamers, van koolmijnen .
ter illustratie toegevoegd >
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.ikreis.net%2Fp-753%2Fmijnen-in-heerlen&psig=AOvVaw19II1qMvdDL5eepFDeG9sq&ust=1619267174270000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCID6yreulPACFQAAAAAdAAAAABAD ( gewoon ter info, met dank aan J. Smit )
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fstore.steampowered.com%2Fapp%2F916130%2FMeet_the_Miner__WDR_VR_Bergwerk%2F&psig=AOvVaw3NI3UsnZgWcp_XaRu1Rgsl&ust=1619270547644000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPCApoW7lPACFQAAAAAdAAAAABAS
( gewoon ter info, met dank aan WDR Köln )
misschien ligt de logische oplossing daarnet tussenin, het logo en de mogelijkheid de briket eerlijk te verdelen ;D ;)
Mijn favoriete briketten: https://bruinkool.blogspot.com/2017/07/hoe-snoepfabrikanten-zijn-geinspireerd.html
De briketten werden inderdaad vaak in stukken geklopt vooraleer zij in de vuurhaard verdwenen. Zo'n groot blok was moeilijk in de juiste richting in de vuurhaard te werpen. De briketten werden voornamelijk gebruikt om het vuur nog even aan te wakkeren voor vertrek in een station zodat er voldoende stoom voorradig was
Citaat van: loco op 23 april 2021, 13:48:30 PM
Hierbij de foto van Guy. Opvallend de twee hamertjes in het midden alsof dit wil zeggen dat je de briket met een hamer uit elkaar moet kloppen. Een briket met een handleiding ;)
(https://cooltrain.be/MSM/Briket%20(foto%20Guy%20Holbrecht).JPG)
Jaja, zelfs in dienen tijd waren ze al ver vooruit aan het denken HP is van Hola Pola. 8)
Den Eric.
Hej, Bom Dia, Hello, Saida, Hallo, Gute Tag, Bonjour,
Als gelicenseerde 'Stoomlocomotief machinist/stoker' voor enkelvoudige en compound machines, moet ik toch eventje tussen komen.
Briketten op alle machines worden altijd schuin naar binnen opgestapeld, uitzondering waren de tenderlocomotieven waar deze rechtopstaande werden geplaatst.
Briketten werden werden niet gebruikt om " het vuur heter te maken" = dus meer stoom producerend.
Briketten werden vooral gebruikt om "het vuur vast te houden" bij langere stilstanden, zoals langere wachttijden in het station, maar speciaal voor locomotieven die overnachten in het depot!
Je zal nooit zien (enkel bij slecht opgeleide mensen) dat een lok wordt aangemaakt met briketten.
Ik bezit 40 jaar effectieve/praktische ervaring in binnen maar vooral in het buitenland in deze materie.
Mvg.
Idem met steenkoolkachels, zoals Leuvense stoven. Ik zie mijn grootmoeder nog altijd aanmaakhout, beetje papier en kleine kooltjes gebruiken om het vuur aan te maken. Eenmaal op gang werden dan bakkersbriketten of grote stukken steenkool gebruikt.
Bedankt voor de informatie! Ik knutsel alvast een paar plasticard briketten voor mijn HL 29...
Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 24 april 2021, 08:56:12 AM
Briketten op alle machines worden altijd schuin naar binnen opgestapeld, uitzondering waren de tenderlocomotieven waar deze rechtopstaande werden geplaatst.
Herman, plaatsgebrek is dat de reden ?
CiteerHerman, plaatsgebrek is dat de reden ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er waren/zijn twee{2} Manieren voor tenderloks.
a- Rechtopstaande in de kolen laadbak om EXTRA kolen te kunnen bijladen.
b- Sommige kolenvoorraadbakken waren zo krap voor hun diensten dat deze ook opgestapeld werden in de cabine.
c- Andere oplossing was, enkel voor korte diensten / rangeerdiensten, briketten stapelen op de waterbakken liggend tegen het ketel gedeelte. Echter zonder het gezicht op de sporen te beletten.
Als je kijkt naar oude foto's van HL 14 - 15 -16 / 91 -93 dan kan je deze uitleg zien.
Mvg,
alvast dank voor het/de woord(je/jes) uitleg ! ;)
dus soms lagen ze niet echt goed(recht)gestapeld ;D
Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 25 april 2021, 07:48:25 AM
CiteerHerman, plaatsgebrek is dat de reden ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er waren/zijn twee{2} Manieren voor tenderloks.
a- Rechtopstaande in de kolen laadbak om EXTRA kolen te kunnen bijladen.
b- Sommige kolenvoorraadbakken waren zo krap voor hun diensten dat deze ook opgestapeld werden in de cabine.
c- Andere oplossing was, enkel voor korte diensten / rangeerdiensten, briketten stapelen op de waterbakken liggend tegen het ketel gedeelte. Echter zonder het gezicht op de sporen te beletten.
Als je kijkt naar oude foto's van HL 14 - 15 -16 / 91 -93 dan kan je deze uitleg zien.
Mvg,
Dank je voor de info!
Lagen die soms ook niet op het dak? Ik meen me te herinneren dat ik zo'n paar foto's van een 14/15/16 heb.
Enkele voorbeelden gevonden op het # n e t #;
https://www.flickr.com/photos/131491887@N02/36260054620/in/dateposted/ (https://www.flickr.com/photos/131491887@N02/36260054620/in/dateposted/)
https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/50890506116/in/dateposted/ (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/50890506116/in/dateposted/)
https://www.flickr.com/photos/66600931@N03/50024101736/in/faves-164513531@N07/ (https://www.flickr.com/photos/66600931@N03/50024101736/in/faves-164513531@N07/)
https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/50151075207/in/faves-164513531@N07/ (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/50151075207/in/faves-164513531@N07/)
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/23452046312/in/album-72157662033859195/ (https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/23452046312/in/album-72157662033859195/)
https://www.flickr.com/photos/154376151@N04/50563767556/in/faves-164513531@N07/ (https://www.flickr.com/photos/154376151@N04/50563767556/in/faves-164513531@N07/)
Vb van binnenstockage;
https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/50889815753/in/dateposted/ (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/50889815753/in/dateposted/)
Uitvergroten om beter te zien.
Mvg,
bevestiging dat ze ook op het dak gestapeld werden .....m.a.w bijna alles is mogelijk ::)
Merci voor de fotolinks, Herman. Heel leerrijk!