Led panelen

Gestart door hapkin, 08 maart 2021, 19:27:19 PM

Dirky

Beetje theorie:

Er zijn 2 gangbare manieren om LED's te voeden:
Constant Voltage: Da's de meest voorkomende manier bij bvb LEDstrips. Je voeding geeft 24V en je mag er zoveel strips aanhangen als het vermogen van je driver toelaat.
Constant Current: Bijna alles wat professioneel is wordt aangestuurd met stroom. En hier wordt het dus moeilijk om er zo maar iets bij te hangen. De driver die je toont - alhoewel de info schaars is - lijkt er een van dat type te zijn en die dus constante stroom van 1000mA uitstuurt. De stroom die door je paneel gaat creëert een spanning over je paneel en bij deze driver moet dat tussen de 30 en de 42V liggen. Stel dat je twee panelen zou aansluiten in parallel, dan gaat de stroom door twee panelen en krijgt elk paneel maar 500mA. Spanning blijft gelijk dus als het vermogen van de driver 2 panelen toelaat is dit een OK oplossing maar het zou kunnen zijn dat die 500mA te weinig is voor een stabiel oplichten van de LED's. Je zou ze ook in serie kunnen aansluiten zodat ze beiden 1000mA krijgen en even fel branden maar dan moet je de spanning optellen en van je dus buiten het bereik van je driver.

En hier zie je ook meteen de reden waarom pro-materiaal vaak dimbaar is tot het laatste straaltje licht: Naast een PWM aansturing kan ook nog met stroom gespeeld worden. Combi van beiden geeft dim mogelijkheden tot 0.1% en zelfs minder...

Alhoewel je paneel van het CC type zou zijn ben ik toch niet zeker dat betere drivers voor beter succes zullen zorgen. Het grote verschil tussen dure spullen en goedkopere ligt ook in de selectie van de LED's. De kans is dus groot dat, mocht je dieper kunnen dimmen, de LED's gaan beginnen flikkeren omdat ze niet allemaal perfect gelijke eigenschappen hebben...

Ronald

Citaat van: janieburton op 10 maart 2021, 01:11:07 AM
Een denkpiste:

Kan men geen RGB led's of paneel gebruiken om dag en nacht te simuleren. Ik dacht dat ik ooit ergens heb gelezen dat Miniatur Wunderland(ik ben er nog nooit geweest  :( :( ) een systeem gebruikt om dag en nacht te simuleren met verlichting

Ja? Digikeijs heeft zoiets in zijn programma.

SuSke

Als we het dan toch over led-panelen hebben  :) ;)

Bij sommige everanciers zie ik een melding "UGR<19" of "UGR<22" staan. Het prijsverschil voor een paneel van 120x30 is toch snel €10.
Ik neem aan dat het iets met de kwaliteit te maken heeft, maar wat houdt het juist in (beetje curieuze-neuze ;) )

Citaat van: janieburton op 10 maart 2021, 01:11:07 AM
Een denkpiste:

Kan men geen RGB led's of paneel gebruiken om dag en nacht te simuleren. Ik dacht dat ik ooit ergens heb gelezen dat Miniatur Wunderland(ik ben er nog nooit geweest  :( :( ) een systeem gebruikt om dag en nacht te simuleren met verlichting

Die liggen gelijk een factor 3 tot 4 hoger qua prijs plus dan nog de bijkomende drivers en bedieningen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

UGR is de "verblindingswaarde".

Een "open" lichtbron heeft een slechte verblindingswaarde. Een lichtbron waar bijvoorbeeld een honinggraadfilter of lamellenrooster voorzit zal enkel verblinden als je er heel dicht bij bent. Loopt een beetje parallel met de stralingshoek maar zelfs een spot met een nauwe stralingshoek kan verblindend zijn op afstand.
Sommige COB's zijn zo sterk dat je snel schade aan je netvlies kan hebben. Daar MOETEN dus echt filters voorzitten die het licht spreiden.

Bij LEDpanelen heeft het dus vooral met de kwaliteit van de "plexi" te maken die er voor zit.