Belgische telefooncel

Gestart door treinbeginner, 24 januari 2021, 20:30:55 PM

Alberke

Ah, graffiti, was ik nog vergeten... ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Stieven76

Citaat van: ERVIN op 25 januari 2021, 11:13:53 AM
Prachtig , pure nostalgie.
Heb ik vele uren in doorgebracht met het bellen naar één van mijn liefjes , en dan constant die meter in het oog houden om op tijd nog 5 frank bij te steken. Zalige tijden waren dat.  ;)

Aha, idd. Ik mocht thuis nooit lang bellen met mijn liefje en we hadden 100m verder in straat een telefooncel staan. Dan ging ik daar maar bellen met een zak kleingeld mee. Oh nostalgie  ;D

Moest je ze verkopen wil ik er ook wel eentje.

svvander

Klein geld of zo een oranje RTT-kaart... wij dachten dat ge die terug kon opladen door er met Typex-roller over te gaan.  ::)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: Roderik op 25 januari 2021, 01:20:13 AM
Bij de originele telefooncellen hing de telefoon,toen nog in zamac,links. Na de overgang van de RTT naar Belgacom en ook met de komst van de telecards- toestellen werden de oude vervangen en werden ze rechts gehangen. Grijze telefoons hangen dus (meestal) links en de blauwe hangen (meestal) rechts.

Ik heb de indruk dat bij die 2 exemplaren om de hoek (rug tegen rug) de toestellen links zijn blijven hangen als ze die blauwe gehangen hebben. Die hoorns wogen een ton en die draad was een soort dik metalen spiraal. Bijna zoals een doucheslang.

Die telefoonboeken die hingen zo in een systeem dat ze in het tafeltje verdwenen. Je moest die naar omhoog klappen en dan kon je erin kijken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinbeginner

Citaat van: Alberke op 25 januari 2021, 11:19:41 AM
Vergeet de sigarettenpeuken niet, en de gescheurde pagina's uit het telefoonboek, de urinevlekken in de hoeken en aan de buitenkant. Ook een mooi detail als de deur niet sluit, het licht knippert, en de hoorn is verdwenen.

Goeie ideeën  ;D

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 januari 2021, 11:58:43 AM
misschien je telefooncel eens in het zwart steken en vervolgens weer grijs want je (te?)felle led schijnt door het dak telefooncel
Er zat een klein gaatje in, ondertussen opgelost en ook de lichtsterkte wat aangepast ;)

Vriendelijke groeten,
Marc
 

treinbeginner

Hallo iedereen,

Ondertussen nog wat variatie gebouwd, en er wordt duchtig gebeld  ;D







Vriendelijke groeten,
Marc
 

loco

Proficiat Marc. Prachtig resultaat. Je mag ze gerust te koop aanbieden of de stl ter beschikking stellen. Ze zullen niet misstaan op een modelbaan.

Ludwigdc

Mooi en heel herkenbaar voor onze generatie.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Metpetergaathetbeter

Citaat van: treinbeginner op 26 januari 2021, 09:17:17 AM
Ondertussen nog wat variatie gebouwd, en er wordt duchtig gebeld  ;D
misschien één buiten gebruik maken en rij wachtenden, er hing dan (soms) een sticker op  :-[

treinbeginner

Hallo iedereen,

Nog bedankt voor de fijne reacties.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 26 januari 2021, 11:45:43 AM
Citaat van: treinbeginner op 26 januari 2021, 09:17:17 AM
Ondertussen nog wat variatie gebouwd, en er wordt duchtig gebeld  ;D
misschien één buiten gebruik maken en rij wachtenden, er hing dan (soms) een sticker op  :-[
Ah, tof idee. Toevallig een voorbeeld/foto van zo'n sticker... of iemand anders die een voorbeeldje heeft?

Ik ga sowieso nog een microcontrollertje aansluiten aan een van de gemaakte telefooncellen, om een van de TL's  defect te laten knipperen :)

Vriendelijke groeten,
Marc
 


Roderik

Always be modelling!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Er waren eigenlijk 3 type's van deze cellen
Enkele deur ,dubbele deur en de 2/3 deur.
Sommige met belettering van belgacom en andere met vlaggetjes aan de boven kant
Met deze laatste kon je ook internationaal mee bellen .
De binnen inrichting was zeer verschillend en kun je geen staat op maken
Meer uitleg hier

http://home.scarlet.be/tfcellen/cellen.html
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Toffe link Raf! Vol nostalgie...
Met vakantie voor onbepaalde duur.