Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Floris

ow kijkaan, dat begint al op een modelbaan te lijken! 8)

Rangeerduivel

Citaat van: Marc_tramt op 27 december 2020, 11:31:38 AM


Marc,
Die flauwe S-bocht in dat tweede spoor van boven, heeft dat een reden?

;)

Marc_tramt

Nee foutje en te lui om te herstellen.  8)
Ik had de zogenaamde Midi-bielzen (overgangsbielzen) al op de modulerand vastgelijmd met het idee de sporen zover mogelijk naar achteren te leggen. Daarbij was ik vergeten dat de doorgang in het grote gebouw en de sporen al op een andere maat lagen. De slinger is redelijk flauw dus dat levert geen problemen op.

Rangeerduivel

Als jij het goed vindt moet iedereen het goed vinden uiteraard...
Het is inderdaad zeer miniem hé
Goed mogelijk als alles aangekleed is dat niemand het nog waarneemt, het is ook enkel te zien in vogelprespectief denk ik.

;)

Marc_tramt

De hele hoek wordt afgedekt door een gebouw. Waar de betonvloer ophout begint het gebouw (rode lijn).
De schuine groene lijn is de zichtlijn. De betonvloer in de hal ligt dus alleen waar die zichtbaar is (de luie bouwer weer...  8)).
De slinger is dus ook onzichtbaar voor de toeschouwers.


MBCH-115b
by Marc de Bruin, on Flickr

Marc_tramt

De grote loods is met de airbrush van een tweede laag vuil/roest voorzien:

MBCH-118
by Marc de Bruin, on Flickr

Als ik naar foto's van het grote voorbeeld kijk zit de verruiling hoofdzakelijk in de groeven (cannelures) van de gevelplaten.
Aan de slag dus maar met een dun kwastje. Modelbouwen is vooral heel veel saai werk en doorbijten.  8)
Het beton begint wat maagdelijk af te steken.

MBCH-119
by Marc de Bruin, on Flickr

SuSke

Marc, de roest zit op de plooi die het meest kwetsbare is in het paneel.
Het loop daarna meestal af in de binnentrapezium omdat het daar meestal minder wordt weg geregend.
Om dat te imiteren zou je met een potlood (genre AK, Derwent,...) de randen hier en daar echt donker roestig kunnen maken.
De rest van de plaat kan je variëren in intensie van roestvorming.
Inderdaad een geduldwerkje.

En daarna natuurlijk ook de roestafdruip op het nu-nog-maagdelijke beton.
Nog veen geduld en succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Ik zie hier mooie dingen verschijnen , dit gaat helemaal goed komen!!  ;)
Die loods is prachtig.

Marc_tramt

Citaat van: SuSke op 04 januari 2021, 18:16:32 PM
Om dat te imiteren zou je met een potlood (genre AK, Derwent,...) de randen hier en daar echt donker roestig kunnen maken.
De rest van de plaat kan je variëren in intensie van roestvorming.
Potloden van AK heb ik liggen en komen ook nog aan de beurt.

Citeer
En daarna natuurlijk ook de roestafdruip op het nu-nog-maagdelijke beton.
Op Googel Earth (Streetview) zijn mooie beelden te vinden van de loods die als inspiratie heeft gediend. Het beton is donker grijs, plaatselijk bijna zwart, met groen strepen van aangroeiend alg en mos.

SuSke

Citaat van: Marc_tramt op 04 januari 2021, 21:05:20 PM
...Het beton is donker grijs, plaatselijk bijna zwart, met groen strepen van aangroeiend alg en mos.

Dat moeten ze bij Faller en konsoorten nog leren dat beton alles behalve gewoon licht grijs is  ;D ;D

Je heb tje goed geïnformeerd, dan komt het wel goed.
Succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Marc_tramt

Weer enige progressie na een dagje strepen trekken:

MBCH-120
by Marc de Bruin, on Flickr

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Marc_tramt

En in één moeite door de eerste lagen vuil op de betonnen plint. Nog vele te gaan:

MBCH-121
by Marc de Bruin, on Flickr

DFS


Floris

die muur ook wel! lekker bezig! 8)