Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Marc_tramt

Ietwat verder geprutst:


MBCH-196
by Marc de Bruin, on Flickr

Marc_tramt

Vooruitgang met de trambovenleiding!
Een onderwerp waar ik al een tijdje op aan het knagen was met wisselend succes, zie onder andere hier,. De portalen staan dus al en zijn vrij robuust uitgevoerd (lekker stevig!). Nadeel is wel dat het eraan solderen van uithouders en dergelijke lastig is omdat het warm stoken van het messing nogal wat warmte vraagt. Na enkele pogingen met bout en vlam ben ik gestopt. Daarnaast moeten er ook uithouders aan de onderkant van het portaal komen en ondersteboven solderen.... mij lukt het niet. Uiteindelijk een list verzonnen. Ik soldeer de uithouder op een messing strip van 0,12mm dik en die lijm ik vervolgens op het portaal. Niet perfect, maar wel werkbaar.


MBCH-200
by Marc de Bruin, on Flickr
Houder voor isolator op 0,12mm messing

Verder met de bovenleiding zelf. Standaard bovenleiding van Sommerfeldt en consorten komt niet in aanmerking omdat die te hoog is en bovendien heb ik allerlei afwijkende maten nodig. Zelfbouw dus.
Daniël van DAAR heeft mij geholpen met het maken van soldeermallen voor de bovenleiding. In 3 mm MDF gelaserde mallen waarin het koperdraad van 0,5mm precies in past en waar ik bij de gaatjes kan solderen:
 

MBCH-197
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-198
by Marc de Bruin, on Flickr
Resultaat na solderen


MBCH-199
by Marc de Bruin, on Flickr
En toegepast aan de portalen op het viaduct.






Rangeerduivel

Citaat van: Marc_tramt op 16 oktober 2024, 21:47:13 PMNiet perfect, maar wel werkbaar.

Ne goeie soldaat trekt altijd zijne plan! ;D

 ;)

Marc_tramt

Bovenleiding hangt, nog verder de portalen schilderen en het viaduct voorzien van een hekwerk.


MBCH-201
by Marc de Bruin, on Flickr

En ja die overkapping staat nog los.

Marc_tramt

#244
De afgelopen weken weinig laten zien hier maar er was sprake van een heuse eindsprint richting de beurs afgelopen weekend in Rijswijk (NL).


MBCH-202
by Marc de Bruin, on Flickr
Zo stond de baan er net voor opening bij, als onderdeel van Modulebaan.nl


MBCH-203
by Marc de Bruin, on Flickr
En de baan in close-up. Bovenleiding geplaatst, hekwerken op het viaduct en nog wat losse voertuigen geplaatst.


MBCH-204
by Marc de Bruin, on Flickr
Een tram op het viaduct. Het achterste spoor is niet in dienst en daardoor inmiddels overgroeid met onkruid. De tram pendelt over het viaduct en heeft dat twee dagen zonder problemen volgehouden.
Dit is wel het sfeerbeeld waar ik naar op zoek was.


MBCH-205
by Marc de Bruin, on Flickr
Blik iets meer onder het viaduct door. De achtergrond is mij nog te egaal grijs. Verbeterpuntje nog.

Floris

oeh hijs fijnnnnnnnn!
achtergrond mag van mij vooral n stuk lichter eigenlijk, maar kan ook zijn dat je nog wat zou moeten rommelen met de belichting van de baan (en ja ik zeg bewust moeten want met 10 minuten pielen aan de verlichting kun je jaren modelbouwwerk er ineens precies goed of precies verkeerd laten uitzien)

rgp

Prachtig !

Maar als het achterste spoor al zo lang buiten dienst is dat er onkruid groeit, zou ik de bovenleiding wegnemen.Die is er anders al lang gejat  ;)

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Marc_tramt

Nee, die is 'tijdelijk' buiten dienst.  ;D

Marc_tramt

Zo hier staat alles ook weer op zijn plek na een geslaagde beurs in Leuven.
Goede sfeer, belangstellend publiek, ruime opzet en leuk contact met mede exposanten.
Mijn plek was prima, midden tussen een aantal persoonlijke favorieten als De Graafstroom, Amsterdam en Karakura. Dat stemt dan ook gelijk weer nederig en maakt dat er nog genoeg te leren valt.
Leukste reacties op mijn baantje kwamen van Walen en Charleroiëns die het gelijk herkenden als typisch Charleroi! En ondanks dat het geen 1 op 1 nabouw van een bestaande situatie is maar verkleind knip- en plakwerk van bestaande gebouwen, is dat een mooi compliment.
Ondanks dat Modulebaan in de kleinst mogelijke opstelling ooit (eén module) stond was er toch sprak van een teamprestatie. Uiteraard het gezelschap, transport en ondersteuning van Paul maar ook de keerlus, koersborden en meer los spul van HJ, de brugbak van Tjalling en voor tranport van een en ander binnen Nederland de diensten van Martijn. Allen dank daar voor!

Een kleine impressie:


MBCH-206
by Marc de Bruin, on Flickr
Zo stond de baan er bij op zaterdagochtend


MBCH-207
by Marc de Bruin, on Flickr
Genoeg belangstelling


MBCH-208
by Marc de Bruin, on Flickr
De baan leent zich prima voor mooie doorkijkjes


MBCH-209
by Marc de Bruin, on Flickr
Tram op het viaduct


MBCH-210
by Marc de Bruin, on Flickr
Bus aan de halte

Baantje staat nu in opslag. Heeft inmiddels op Zutphen, Ontraxs (oké, het bijprogramma), Leidschendam, Rijswijk en nu dus Leuven gestaan.
Er valt nog wel een en ander aan te verbeteren maar de energie is er ook wel een beetje uit merk ik. Misschien thuis nog een keer opzetten voor een fotoserie als herinnering en daarna kijken of mijn bijl nog scherp is.

Floris

Och, je kunt t ook een paar jaar wegzetten en dan weer eens in je hobbyhok zetten en dr nog es rustig naar kijken. Dan komt er vast vanalles langs dat je dr nog aan zou kunnen doen, geef jezelf n paar weken, kijk hoever je komt en de baan kan ineens een heel nieuw leven beginnen. Destijds met stefanowo gedaan, was eigenlijk best heel leuk

mahtoska1

Dat is goed advies van Floris. Ik ben momenteel aan baantje van 2008 onder handen aan het nemen. Dat is best wel plezant.

sdz1976

Heb dit weekend genoten van je baantje en de glimlach van je hulpje  8)  8)  8)


Grtz,

Samuel.
https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Marc_tramt

Citaat van: Floris op 29 september 2025, 12:15:25 PMOch, je kunt t ook een paar jaar wegzetten en dan weer eens in je hobbyhok zetten en dr nog es rustig naar kijken. Dan komt er vast vanalles langs dat je dr nog aan zou kunnen doen, geef jezelf n paar weken, kijk hoever je komt en de baan kan ineens een heel nieuw leven beginnen. Destijds met stefanowo gedaan, was eigenlijk best heel leuk
Goede suggestie. Baantje staat inmiddels veilig in een hoekje opgesteld.