Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Marc_tramt

Ietwat verder geprutst:

MBCH-196
by Marc de Bruin, on Flickr

Marc_tramt

Vooruitgang met de trambovenleiding!
Een onderwerp waar ik al een tijdje op aan het knagen was met wisselend succes, zie onder andere hier,. De portalen staan dus al en zijn vrij robuust uitgevoerd (lekker stevig!). Nadeel is wel dat het eraan solderen van uithouders en dergelijke lastig is omdat het warm stoken van het messing nogal wat warmte vraagt. Na enkele pogingen met bout en vlam ben ik gestopt. Daarnaast moeten er ook uithouders aan de onderkant van het portaal komen en ondersteboven solderen.... mij lukt het niet. Uiteindelijk een list verzonnen. Ik soldeer de uithouder op een messing strip van 0,12mm dik en die lijm ik vervolgens op het portaal. Niet perfect, maar wel werkbaar.

MBCH-200
Houder voor isolator op 0,12mm messing

Verder met de bovenleiding zelf. Standaard bovenleiding van Sommerfeldt en consorten komt niet in aanmerking omdat die te hoog is en bovendien heb ik allerlei afwijkende maten nodig. Zelfbouw dus.
Daniël van DAAR heeft mij geholpen met het maken van soldeermallen voor de bovenleiding. In 3 mm MDF gelaserde mallen waarin het koperdraad van 0,5mm precies in past en waar ik bij de gaatjes kan solderen:

MBCH-197

MBCH-198
Resultaat na solderen

MBCH-199
En toegepast aan de portalen op het viaduct.

Rangeerduivel

Citaat van: Marc_tramt op 16 oktober 2024, 21:47:13 PMNiet perfect, maar wel werkbaar.

Ne goeie soldaat trekt altijd zijne plan! ;D

;)

Marc_tramt

Bovenleiding hangt, nog verder de portalen schilderen en het viaduct voorzien van een hekwerk.

MBCH-201

En ja die overkapping staat nog los.

Marc_tramt

De afgelopen weken weinig laten zien hier maar er was sprake van een heuse eindsprint richting de beurs afgelopen weekend in Rijswijk (NL).

MBCH-202
Zo stond de baan er net voor opening bij, als onderdeel van Modulebaan.nl

MBCH-203
En de baan in close-up. Bovenleiding geplaatst, hekwerken op het viaduct en nog wat losse voertuigen geplaatst.

MBCH-204
Een tram op het viaduct. Het achterste spoor is niet in dienst en daardoor inmiddels overgroeid met onkruid. De tram pendelt over het viaduct en heeft dat twee dagen zonder problemen volgehouden.
Dit is wel het sfeerbeeld waar ik naar op zoek was.

MBCH-205
Blik iets meer onder het viaduct door. De achtergrond is mij nog te egaal grijs. Verbeterpuntje nog.

Floris

oeh hijs fijnnnnnnnn!
achtergrond mag van mij vooral n stuk lichter eigenlijk, maar kan ook zijn dat je nog wat zou moeten rommelen met de belichting van de baan (en ja ik zeg bewust moeten want met 10 minuten pielen aan de verlichting kun je jaren modelbouwwerk er ineens precies goed of precies verkeerd laten uitzien)

rgp

Prachtig !

Maar als het achterste spoor al zo lang buiten dienst is dat er onkruid groeit, zou ik de bovenleiding wegnemen.Die is er anders al lang gejat  ;)

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Marc_tramt

Nee, die is 'tijdelijk' buiten dienst.  ;D