wordt PLA printdraad slecht ?

Gestart door Alberke, 22 december 2020, 20:30:09 PM

krispy

Citaat van: raf op 24 december 2020, 10:17:59 AM
Ook de kleur is bepalend voor de temperatuur heb ik onder vonden
Je KUNT pla printen zonder verwarmd bed maar ik doe altijd met 50°
Ik heb ondervonden dat ik dan geen los latingen meer heb dan ik het met een koud bed print.
Met verouderen van pla heb ik nog geen probleem gehad mijn rollen van 1 Kg zijn sneller op dan ik verwacht . Maar 123 levert lekker snel dus vandaag besteld morgen in de bus .
Ik heb wel een firma account daar dat scheelt wel zo blijkt.
Ik gebruik pla van de jupiter serie .

Ik gebruik altijd verwarmd bed van 50°( voor alles  ) en kuis het telkens opnieuw af met ispopropyl , temp v/d spuitkop 210° , deze zijn hier perfect voor de zwarte en grijze
voor de witte ga ik eens spelen met de temp van de spuitkop denk ik , probleem doet zich voort als ik heel fijn wil gaan met dienne witte ( bij 0.2mm geen enkel probleem , enkel als ik fijner ga )
wat verouderen van mijn rollen , kan nog niet aan de orde zijn de witte waar ik nu mee werkte was slechts een week open , dus heeft echt met de materie te maken hier
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

SuSke

Citaat van: krispy op 24 december 2020, 10:45:37 AM
...
wat verouderen van mijn rollen , kan nog niet aan de orde zijn de witte waar ik nu mee werkte was slechts een week open , dus heeft echt met de materie te maken hier

Wie zegt dat het verouderen niet start van zodra de rol  gefabriceerd is, verpakt of niet. Het gaat om kunststof die biodegradeerbaar is, dus minder goede opslag bij de fabrikant of tussen-leverancier en het is al bingo.

Bovendien zijn kunststoffen zonder kleurstof of een lichte kleur veel gevoeliger voor UV-degradatie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

#18
Dat heb ik nog nooit zo voorgehad .Dit is echt extreem en kan een andere oorzaak hebben

albert heb jij iets veranderd in cura of zo
ik zou eens een oude file opnieuw printen zonder deze door cura te halen
want die nieuwe versies vind ik alleen maar slechter werken dan de oude die ik heb

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

hapkin

Dit lijkt me toch zeer duidelijk een geval van under-extrusion
Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar als je niets in je slicer hebt aangepast dan zit het in je hardware.
Kijk eens of je geen verstopping hebt en/of aanvoer probleem hebt.





raf

is er geen tandwieltje van de feeder motor los gekomen of is de veer nog op de juiste spanning ?? allemaal oorzaken van under extraction en zoals hapkin zegt misschien een verstropping van de nozzel

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

De PLA z..kt er uit dat het niet schoon meer is, via het menu kan ik'm netjes aanvoeren.
In de instellingen van de printer stond één fout, de doormeter van het materiaal stond op 2.85 ipv 1.75.
Nu weer een test aan't doen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

en ook de bedverwarming uit gezet.
Het resultaat is nu 99% ok !
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

En btw, hier zitten we dan op kerstavond te 3D printen en te zagen over kapotte tandwielen.  :D
Schol!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Hahaha wat moet men anders doen als modelbouwer op een kerst avond?
Ok dus de instelling van de draad breedte was dan de fout .
Ik werk wel met een verwarmd bed maar mijn printer staat op de zolder en als het buiten 10° is dan is het op zolder 8°
Maar als het voor u werkt met een koud bed dan werkt het voor u zo .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

hapkin

CiteerEn btw, hier zitten we dan op kerstavond te 3D printen en te zagen over kapotte tandwielen.  :D
Schol!

Je kan het ook anders bezien... TOF dat je zelfs op kerstavond geholpen wordt met een probleem  ;D

raf

Geen pla maar resin en vandaag een plaat vol kunnen printen zonder dat er delen verloren gegaan zijn.
De reden hier toe (het enige wat ik veranderd heb )is de lift hoogte na elke (burn)belichting zeg maar
Deze was 6 mm en die is nu 10 mm geworden . Dus hopen dat voor mijn toestel dit de oplossing was .
prettige kerst aan iedereen nog
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.