Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Op de boerderij

Gestart door Alberke, 25 november 2020, 12:22:00 PM

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 20 december 2020, 14:25:21 PM
Mooi ding Hugo, Ik zou ook nog wel een oude Roco kunnen ombouwen naar "kalf", maar het moet een 82 zijn ipv een 80

Dat is waar maar het is in een ander draadje reeds besproken Frans,
De reden daarvoor is dat Hugo en ik een Jouef 80-model, (wat toch al een niet zo denderend rijgedrag heeft) op overschot hadden en het jammer vonden om een mooie en iets duurdere Piko 82 naar de filistijnen te helpen.
Alhoewel, het is mogelijk om de kabine er af te nemen en er een "kap" over te maken die je kan plaatsen en wegnemen zonder schade te berokkenen uiteraard.

;)

Alberke

Inderdaad een "natte vinger" project, met alleen een paar foto's en een 82 als voorbeeld.
En met die volgorde bedoel ik dat ge niet moet beginnen zagen en boren om een koppeling te plaatsen als hij zowat compleet af is  ;D
Zijn er geen Duitsers die in aanmerking komen?
Aan die Jouef moet ten andere ook flink gezaagd worden want er klopt niet veel van.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Honi soit qui mal y pense...
koekalf by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Ik vind dat dat er prima uitziet. Goe bezig!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

ERVIN

Inderdaad ferm gemaakt , ik heb hier nog een vraag over , dat " Kalf " waarvoor diende dat feitelijk? Was dat om zware goederentreinen te rangeren omdat zo één rangeerloc die last niet aankon en hebben die ook op de volle baan zo gereden?

raf

Hugo knap gemaakt proficiat
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Stieven76

Citaat van: ERVIN op 20 december 2020, 19:42:52 PM
Inderdaad ferm gemaakt , ik heb hier nog een vraag over , dat " Kalf " waarvoor diende dat feitelijk? Was dat om zware goederentreinen te rangeren omdat zo één rangeerloc die last niet aankon en hebben die ook op de volle baan zo gereden?

Goeie vraag. Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Rangeerduivel

Er is zeer weinig over te vinden, zelfs niet op Wikipedia, door te klikken op een foto bekwam ik slechts volgende tekst;

"Misschien niet zo oud, maar het is een vreemde. Hij diende als een zware rangeerder in de haven van Antwerpen en stond bekend als "Koe en Kalf". Het kalf was rangeerder 8275, maar zonder cabine, zodat de chauffeur tijdens het rangeren in dezelfde cabine kon blijven. Maar er is nog steeds een cabine, maar zonder dak in 8275 (plaat met nummerplaat kan worden verwijderd)."

Naar verluid zouden deze loc's ook (reeds) radiogestuurd hebben gewerkt/kunnen werken hebben.
Dit alles, ook het bovenstaande artikel had volgens mij maar één enkel doel, uitsparen van personeel...

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,2692.msg39881.html#msg39881

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15830.msg345593.html#msg345593

;)

Houdini

Citaat van: ERVIN op 20 december 2020, 19:42:52 PM

Ik heb inderdaad altijd begrepen dat dit te maken had met kracht. Door in treinschakeling (2 locs, 1 bestuurder) te rijden/werken, hadden ze meer vermogen voor het (rangeer)werk.
Gezien het voornamelijk om rangeerwerk ging, was het niet de bedoeling om steeds van loc/stuurpost te wisselen (net daarvoor zijn het ook rangeerlocs). Maar doordat de bestuurder
dus steeds in dezelfde loc bleef, was de zichtbaarheid in de "geduwde" treinschakeling zeer slecht (zeg nu zelf, als je als bestuurder moet rangeren met nog een loc voor je, in het zicht...).
Daarom werd de cabine weggehaald. Al betwijfel ik of het écht een verbetering was, want voor zover ik weet is de 8274+8275 de enige combi die zo heeft gereden.

Of ze in volle baan hebben gereden...ik vermoed van niet, maar zeg nooit nooit...

Houdini

Citaat van: Rangeerduivel op 21 december 2020, 16:56:33 PM
Er is zeer weinig over te vinden, zelfs niet op Wikipedia

Met er nu nog eens naar te zoeken, vind ik toch wel wat info, die ook mijn bericht staaft.
Zelfs op Wikipedia... ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/HLR_82

Citaat van: Wikipedia
Tweede bestelling
De tweede bestelling van 20 locomotieven werd in 1973 met de nummers 8256-8275 geleverd door La Brugeoise et Nivelles. De locomotieven van de tweede bestelling konden in multiple worden geschakeld, wat inhoudt dat twee gekoppelde locomotieven door één machinist kon worden bediend. Hierdoor kon de HLR 82 ook voor het zwaardere rangeerwerk worden gebruikt.

Koe en kalf
Een nadeel bij het in multiple gebruik van twee gekoppelde locomotieven was dat de machinist telkens als er van rijrichting werd gewisseld naar de bestuurderspost van de andere locomotief diende te lopen. Als mogelijke oplossing hiervoor werd in 1975 voorgesteld om van een aantal locomotieven de stuurpost te verwijderen. De locomotieven zonder stuurpost dienden dan altijd in multiple met een locomotief met stuurpost te worden gebruikt. Door de verwijderde stuurpost had de machinist vanuit de andere locomotief zicht op de baan. Deze combinatie van twee locomotieven, waarvan één zonder stuurpost, werd al snel "Koe en kalf" genoemd. Na goedkeuring van de directie werd de 8275 door de Centrale Werkplaats te Salzinnes ontdaan van de stuurpost. De bedieningsapparatuur bleef behouden en werd afgedekt met een wegschuifbare kap. Hierdoor kon de loc in noodgevallen toch zelfstandig worden bediend. Op 29 april 1977 werd de drie ton lichter geworden locomotief afgeleverd aan Antwerpen-Dam. De verwijderde stuurpost werd aanvankelijk opgeslagen te Latour, maar werd later alsnog gesloopt. Het resultaat was toch niet wat men ervan verwacht had, zodat de 8275 de enige als kalf omgebouwde locomotief bleef. Ondanks het matige succes bleef deze locomotief toch lang in gebruik. Na een aanrijding met een vrachtwagen op 28 december 2001 en de instroom van de nieuwe reeks HLR 77 werd de 8275 op 1 februari 2002 geschrapt.

SuSke

Citaat van: Houdini op 21 december 2020, 17:00:13 PM
...
Of ze in volle baan hebben gereden...ik vermoed van niet, maar zeg nooit nooit...

Misschien lokaal in de haven van bundel naar bundel, maar is dat te beschouwen als "volle baan" of "rangeeroperatie"??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.