Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

OlivierV

Volgende kwaaltje bij andere reeksen locs van dezelfde fabrikant.
Allicht heeft bijna iedereen er een, 22/23/25/25.5. overbrenging van motor naar tandwielkast van de boogies. Dat gebeurt via een ijzeren staafje waarop een kardankopje zit geperst, weer zo'n zwak punt dat na x-tijd of zelfs na heel weinig tijd gewoon begint door te slippen omdat het openspringt (dwaas ontwerp ook eerlijk gezegd en totaal niet duurzaam). Ik heb intussen wel wat vervangonderelen gekregen, maar de vervangonderdelen hebben het ook al weer begeven na zelfs weinig rijden.

Wat hier dan het probleem wordt/vormt is het feit dat je loc niet meer vooruit of achteruit sukkelt.

Filmpjes ter illustratie.


https://youtu.be/jPaUoga8YPE

https://www.youtube.com/watch?v=lLqH2d_tCSQ&feature=youtu.be

Nu zou ik om niet alle 6 maand achter nieuwe onderdelen te moeten gaan zagen anders gewoon dat kopke willen vastplakken. Echter ben ik niet zo familiair met plastiek met metaal te verlijmen. Iemand die een idee heeft wat het beste plakt?

Aan de fabrikant, graag eens een goede kardanoverbrenging, zoals dat bij de 60 etc was, zelfs bij de 55 was dit goed. En ja een klassieke kardan kan ook breken, maar valt makkelijker te vervangen dan dit proprietair stuk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Thommy

Plastiek met metaal gebruik ik meestal van die 2 componenten lijm. Heb ik al dingen mee vast gezet die toch nooit meer braken (niet modelbouw gerelateerd).
Greetz

Thommy

evan

Ik heb het ook met een 23 voorgehad, maar met CA lijm gelijmd na ontvetten.  Nadien werkte deze weer prima.
Ik was enkele weken later bij VBV en heb dit gemeld en ze hebben me dan ook nieuwe onderdelen meegegeven die naar hun zeggen ook verbeterd zijn.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: Thommy op 15 december 2020, 06:23:59 AM
Plastiek met metaal gebruik ik meestal van die 2 componenten lijm. Heb ik al dingen mee vast gezet die toch nooit meer braken (niet modelbouw gerelateerd).

Ja, maar dan toch van een beter merk zoals Loctite bvb
En het metalen asje van de motor eerst wat opruwen met schuurapier

;)

loco

Citaat van: Rangeerduivel op 15 december 2020, 09:27:58 AM
Ja, maar dan toch van een beter merk zoals Loctite bvb
En het metalen asje van de motor eerst wat opruwen met schuurapier
;)

Zo heb ik het ook gedaan.

Olivier77

Een goede middag,
Bij mij slipte de as ook in het cardankopje (was wel niet gebarsten).
Ik heb het asje eerst wat opgeruwd, hiermee goed wat in het kopje aan het draaien geweest
om deze ook wat op te ruwen en iets meer ruimte te geven voor de lijm.
Daarna alles dan goed ontvet en met secondelijm vastgelijmd (goedkope van de Action).
Tot hiertoe geen problemen meer (+- 4 maanden geleden).

Wat de gebarste tandwielen betreft heb ik het volgende gezien bij een stel oudere ongebruikte
complete bogies welke ik van VB had gekregen ivm de 3 rail wielen met te lage flenzen.
Ik heb ze volledig gedemonteerd.
Daar waren er al verschillende tandwielen gebarsten (alhoewel eigenlijk bijna ongebruikt).
De assen zijn eigenlijk in 2 delen (om de wielen te isoleren), de diameter van de assen is eigenlijk te groot
tov de diameter van het gat in het tandwiel.  Gevolg: na een tijd gebarste tandwiel.
Dit kan volgens mij alleen goed opgelost worden door een andere constructie.
Mvg
Olivier 77
 
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Alberke

Citaat van: Olivier77 op 15 december 2020, 12:37:18 PM
Een goede middag,
Bij mij slipte de as ook in het cardankopje (was wel niet gebarsten).
Ik heb het asje eerst wat opgeruwd, hiermee goed wat in het kopje aan het draaien geweest
om deze ook wat op te ruwen en iets meer ruimte te geven voor de lijm.
Daarna alles dan goed ontvet en met secondelijm vastgelijmd (goedkope van de Action).
Tot hiertoe geen problemen meer (+- 4 maanden geleden).

Wat de gebarste tandwielen betreft heb ik het volgende gezien bij een stel oudere ongebruikte
complete bogies welke ik van VB had gekregen ivm de 3 rail wielen met te lage flenzen.
Ik heb ze volledig gedemonteerd.
Daar waren er al verschillende tandwielen gebarsten (alhoewel eigenlijk bijna ongebruikt).
De assen zijn eigenlijk in 2 delen (om de wielen te isoleren), de diameter van de assen is eigenlijk te groot
tov de diameter van het gat in het tandwiel.  Gevolg: na een tijd gebarste tandwiel.
Dit kan volgens mij alleen goed opgelost worden door een andere constructie.
Mvg
Olivier 77

die gebarsten tandwielen komen wel meer voor. Ze worden op dat asje geperst, en daardoor barsten ze.
Ik heb dat al eens kunnen oplossen door het gebarsten tandwiel uit te boren zodat het losjes op de as zit en dan vast te plakken.
Enige druk op het tandwiel om de barst te sluiten is soms ook nodig.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

En nog eens over tandwielen; bij die rare kerels die al eens een vleermuiske eten, kan je een hele zak tandwielen kopen voor een prikje; ik heb daar al veel plezier aan gehad!
En cardans hebben ze ook!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

55erke


Oké,  ik durf ineens niet veel meer met mijn 23 , 22 , 25 rijden.
Ik dacht dat het prima locs waren :(


bellejt

mss eens een linkje naar de juiste tandwielen zodat we ze kunnen bestellen.Heb hier ook een VBV reeks 23 staan.Voor mijn marklin koff heb ik de tandwielen in polen besteld en als ik de juiste maten heb kan ik er dar ook bestellen.Zelfs mss in messing

krispy

#40
Heb dat van olivier ook reeds voor gehad ( bolletje gebarsten aan de aandrijving )
Voor een vervangstuk heb ik 6 euro moeten neerleggen ( vindt ik redelijk duur voor wat deze lok al gereden heeft )
Hopelijk maken ze nu nieuwe en betere stukken , bij het volgend defect wordt het ook zoeken naar alternatief

Wat tandwiel betreft heeft hier momenteel enkel de 26 van mehano een nieuw nodig gehad , heeft er wel veel uren rijden opzitten

Op gebied van die tandwielen zou men beter een vb aan marklin nemen , allemaal in metaal , die gaan niet barsten en als het voor het geluid is , drupje olie en die hoort ge ook ni meer , ik heb hier twee omgebouwde 55 rijden , met alles in metaal wat tandwielen betreft ( wel een speciaal motorkit op ) en die zijn even lawaailoos als de rest
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ERVIN

Ja ik snap het eigenlijk ook niet dat VBV hier geen metalen tandwielen voor gebruikt , toen ik de laatste keer daar was voor alweer een gebarsten tandwiel op één van mijn 55ers zei Kristof dat er maandelijks wel iemand binnenkwam met dit probleem , je zou dan toch denken dat ze dan in hun toekomstige modellen hier rekening mee gaan houden?

bellejt

als men nu hier eens de maten van die tandwielen neerzet dan zie ik of ik ze kan bestellen in messing in polen.De vorige bestelling was hier binnen de week en koste amper 1 euro per tandwiel.Hoe groter het aantal hoe goedkoper ze worden. Je kan ze maar in reserve hebben

Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 15 december 2020, 09:27:58 AM
Citaat van: Thommy op 15 december 2020, 06:23:59 AM
Plastiek met metaal gebruik ik meestal van die 2 componenten lijm. Heb ik al dingen mee vast gezet die toch nooit meer braken (niet modelbouw gerelateerd).

Ja, maar dan toch van een beter merk zoals Loctite bvb
En het metalen asje van de motor eerst wat opruwen met schuurapier

;)

Mja, heb hier al een redelijke collectie loctite producten staan. Van simpele secondenlijm tot vloeibare dichtingen, naar afdichting voor buizen  ;D
Greetz

Thommy

Klaas Zondervan

Citaat van: ERVIN op 15 december 2020, 18:25:03 PM
.....zei Kristof dat er maandelijks wel iemand binnenkwam met dit probleem , je zou dan toch denken dat ze dan in hun toekomstige modellen hier rekening mee gaan houden?
Ik denk niet dat ze die modellen zelf maken. Zal wel ergens in het verre oosten zijn. En die mannekes doen alleen precies wat je wil als je er met je neus op blijft staan.