Mijn blog werd Virtuele modelspoorclub De Locloods FV, is MSC De Locloods VZW

Gestart door svvander, 22 november 2020, 13:13:29 PM

Dirky

Citaat van: svvander op 24 november 2020, 18:05:22 PM
Yep, da klopt ook. Facebook is in mijn ogen geen "blijvend" medium of kanaal.

Vroeger was ik ook een anti-facebook kerel. Gewoon omdat het volgeplakt staat met zever van zogezegde vrienden... Maar er is ook een interessante kant aan het FB gebeuren...

Nu gebruik ik FB om banen, mensen, bedrijven, en meer te leren kennen. Als ik een mooie baan zie via een groep, ga ik naar die baan, klik ik op "like" en dan staat die baan gewoon bij mijn "likes".

Voorbeeld: Als ik vlug wil kijken naar iets wat Rik gemaakt heeft doe ik echt niet meer de moeite om hier op 't forum op zoek te gaan maar open ik FB, ga ik naar mijn "likes" en klik ik op "Rik's hobbycorner" en voilá, alle foto's van de kunstwerken van Rik... En 't zelfde voor wat Gerolf uitspookt, en Suske, en ook van de vele mensen die hier van 't forum verdwenen zijn...

... maar probeer maar via je website hé, misschien krijg je wel enkele geïnteresseerden samen...

SuSke

Ik zie het nut niet in van een website om dat soort dingen via zo'n platform delen.

Mijn model- en spoorweg gerelateerde foto's (+8k stuks) staan zonder uitzondering op mijn Flickr!-pro account waar ik zelf zo'n 10-tal andere fotoboeken volg en zelf zo'n 50 volgers heb. Voordeel is dat het plaatsen van foto's op sociale media vanzelf gaat.
2 fora zijn een uitlaatklep, waarbij MSM intensief en BNLS in mindere mate (beperkt aantal draadjes).
Daarnaast is er FB gewoon om met mijn bouwsels te stoefen en voornamelijk om mensen naar de clubpagina te halen en daar mogelijkeleden uit te halen.

Net zoals Luc (Doomslu) gebruik ik FB en de fora om mooie banen en dio's te vinden voor de jaarlijkse clubtentoonstelling, naast het rechtstreeks contacteren van mensen op andere tentoonstellingen. Verder zorgt "de mens" wel voor de nodige reclame om volk te trekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Ge zegt het heel mooi Frans. Veel fora zijn uitlaatkleppen. En andere sites zijn fotoboeken. Maar als je voor jezelf en je clubleden het algemeen goed kan bundelen? Waarom het dan niet doen? (De manier waarop, laat ik in dit geval in het midden). Er zijn tegenwoordig zoveel kanalen om iets te starten of te delen. Ieder moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij of zij al dan niet wenst.

Ik zie fora als medium of kanaal om te praten, te discussiëren, te vragen, te helpen en als uitlaadklep. In vele gevallen is het een bonte samenstelling van mensen die komen en gaan (En ook hier is MSM een beetje een buitenbeentje, dat geef ik graag toe). Je kan er vrienden aan overhouden, akkoord... maar dat is, denk ik, niet de bedoeling van een forum.
FB is wat mij betreft veel te vluchtig. Iets wat vorige week gepost werd, ga je volgens mij nooit meer opzoeken. Laat staan dat je het al kan vinden. Ik ben zelf actief op FB in een stuk of 6 groepen (meestal passief geef ik toe), maar ik weet nu al niet meer wat, waar, vorige week stond. En dat is ook de bedoeling niet van FB. Instagram: leuk, maar voor foto's. En wat heb je dan nog? Dat met die foto's (ik kan niet op de naam komen...) en sites zoals Flickr.
Allemaal heel goede sites voor wat ze bedoelt, maar alles door elkaar genomen, niet wat ik zoek. Ik wil al wat mij interesseert, snel kunnen raadplegen. En ok, den index van mijn site is (nog) niet ok. Maar dit heeft te maken met het feit dat ik daar nog niet aan begonnen ben, omdat het tot nu toe vooral voor mezelf was.

En dan kom ik heel ff terug op de virtuele club. Met onderzoek te doen naar clubs voor interviews (die ik dan zou posten op de webstek), kwam ik tot de vaststelling dat ik momenteel maar 1 club in de nabije omgeving, kan terugvinden (De Pijl in Vilvoorde). Ik weet dat er 2 zijn in het Leuvense... die moet ik nog eens opzoeken. Maar voor de rest? De mannen van Dilbeek en Tollembeek, zijn er volgens mij al even mee gestopt. Dus een voorzichtige conclusie voor mij: als ik naar een fysieke club zou willen gaan en geen uur wil rijden, dan moet ik naar De Pijl (prachtige club trouwens, niets op tegen... dat is ook niet mijn punt). Maar voor alle andere geïnteresseerden in de buurt die niet naar Vilvoorde of Leuven willen... is er kortbij geen alternatief.

Snapt ge waar ik naar toe wil. Als je de kans kan bieden om mensen op deze manier ook hun hobby, op hun eigen manier, op hun eigen tijdstip en zonder veel extra kosten etc. te kunnen uitoefenen, waarom zouden we het dan zo eens niet proberen. We zien professioneel ook dat het werkt. De mensen werken van thuis uit en dat lukt he. Ik wil het dan nog niet hebben over het feit dat ge minder vervuild door met uwen auto ergens naar toe te rijden (want dat is in deze context een beetje bullshit), maar het speelt ook toch mee. "Working apart together" of nog ne straffere dat mijne werkgeven nu ook heeft gelanceerd (beter goe gepikt, dan slecht gevonden); "LET'S GET PHYGITAL". Combineer het beste van beide werelden.

Kijk: niet geschoten is nooit raak! Ne nee hebt ge, ne ja kunt ge krijgen... onze bompa was ne wijze man. En proberen kost niets... mislukt het, dan kunt ge er misschien in het aller slechtste geval nog echte vriendschappen aan overhouden. Dat is toch iets dat ik vaak mis in de virtuele wereld. En nu dat we niet anders kunnen, valt het wel nog meer op. (Maar ook dat is een ander onderwerp).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Hallo Sven,

ik snap de insteek en de potentiele meerwaarde. Na de vele keren dat ik met m'n foto's en bouwverslagen van site ben verhuisd (Edpnet, One.com, Photobucket, GoogleImage, GoogleSites...), ben ik het een beetje beu om telkens weer opnieuw te beginnen met een site. De meest voorkomende rede is dat de sitehouder ermee ophoudt (op welke manier dan ook) en dan sta je weer op straat met je verzameling foto's en verslagen.

Je zit bij "webnode.nl". In hoeverre kan je garanderen dat jouw forum/website de grillen van de host zal overleven? Wanneer "webnode.nl" ermee ophoudt (niets heeft het eeuwige leven, het zal dus eens gebeuren), is er een vrij transparente migratie mogelijk van het totale gebeuren (subsites, fora,...)?

En, zijn externe links van beelden en filmpjes mogelijk (vb naar hier, MSM)? Wat is hun politiek (beperkingen, afmetingen, watermark?,...)? Moeten we nog een andere prentjessite gebruiken om beelden door te linken naar externe fora?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ramdani

#19
het probleem met een website is ook, je surft er een paar keer naartoe om te zien of er een update is, maar als er dan niks verandert is, stop je met er naar toe te surfen (eigen ervaring);
je zou dan bijna dagelijks updates moeten posten anders haken de meeste volgers na een tijdje af; op den duur ga je meer met die site bezig zijn dan met iets anders (tenzij dat je bedoeling is);
los daarvan kan je ook nog problemen krijgen met sommige firma's of merken dat je zonder hun toestemming dingen post;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

svvander

Citaat van: Michiel op 25 november 2020, 12:10:15 PM
Je zit bij "webnode.nl". In hoeverre kan je garanderen dat jouw forum/website de grillen van de host zal overleven? Wanneer "webnode.nl" ermee ophoudt (niets heeft het eeuwige leven, het zal dus eens gebeuren), is er een vrij transparente migratie mogelijk van het totale gebeuren (subsites, fora,...)?
Een heel terechte opmerking, waar ik ook al mee bezig ben geweest. Jullie weten dit misschien nog, maar ik heb ooit een webshop gehad. Daar heb ik op een gegeven ogenblik een aantal dagen geen webshop gehad, omdat de eigenaar zelf niet betaald had aan iemand, waardoor de site dagen platlag.

Om heel eerlijk te zijn, ik kan helemaal niets garanderen. Ook niet dat dat webnode dit zou kunnen. Maar niets zegt dat ik bij webnode moet blijven als ik de stap naar het volgende wil zetten. Een migratie is mogelijk, maar dat beloven ze allemaal, tot het zover is. Ik heb nog tal van andere mogelijkheden maar zoals je aangeeft, geen enkele garantie dat het blijvend is.

Citaat van: Michiel op 25 november 2020, 12:10:15 PM
En, zijn externe links van beelden en filmpjes mogelijk (vb naar hier, MSM)? Wat is hun politiek (beperkingen, afmetingen, watermark?,...)? Moeten we nog een andere prentjessite gebruiken om beelden door te linken naar externe fora?
Zoals het nu staat zijn er weinig of geen beperkingen. Sterker nog, als ik zou betalen, zou ik bijvoorbeeld ook bewegende beelden als achtergrond kunnen gebruiken. Ik gebruik de andere fotosites zowieso ook nog steeds met doorlinken. Ongeacht de grote van je website, als je er met meerdere personen gaat aan werken en alles op je website plaatst... dat geef ik je op een wit papiertje, binnen de 5 pagina's geheugen op en dan loopt de boel vast. Als je ziet wat ik nu op de gratis kant allemaal al gepost hebt...

Nu ook hier he, allemaal te bekijken als het zover is. Wat hebben we nodig? Wat willen we doen? Allemaal afhankelijk van de vraag en het aanbod. Dat is het leuke er aan. Alles kan nog... omdat er nog niets concreet is. Ik ben trouwens ook van mening dat het niet 1 persoon is die alles beslist. Wel mits het volgen van enkele basisprincipes, het mag geen kakafonie worden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: ramdani op 25 november 2020, 12:53:03 PM
het probleem met een website is ook, je surft er een paar keer naartoe om te zien of er een update is, maar als er dan niks verandert is, stop je met er naar toe te surfen (eigen ervaring);
je zou dan bijna dagelijks updates moeten posten anders haken de meeste volgers na een tijdje af; op den duur ga je meer met die site bezig zijn dan met iets anders (tenzij dat je bedoeling is);
los daarvan kan je ook nog problemen krijgen met sommige firma's of merken dat je zonder hun toestemming dingen post;

mvg,
Michel

Dat is dan ook de uitdaging he: de boel draaiende te houden. (Maar daar zijn allerlei truckjes voor). Dagelijkse updates is niet haalbaar. Er zijn zowieso periodes, dat dit niet lukt. Wat er wel kan is een automatische notificatiemail als er iets nieuws wordt gepost. Alleen, niet iedereen wilt dit dan.

Neem van mij aan dat de meeste firma's er geen probleem van maken als je gratis reclame maakt voor hun zaken. Wat wel zo is: copyright. Ik stuur nu naar iedereen waarvan ik materiaal wens te lenen, eerst een mailtje (als het over zelf getrokken foto's gaat). Reageren ze positief, dan post ik ze, met het copyright teken er op vermeld. Reageren ze niet, dan stuur ik een rappel. Nu heb ik foto's waarvan de eigenaar niet bekent is. Als deze niet reageren, dan blijven ze staan. (Ik weet het, dit mag ook eigenlijk niet, maar op termijn vliegen deze er toch ook af).
Als het over materieel is dat te koop staat (modeltreinen dus), probeer ik zoveel mogelijk zelf foto's te maken en te plaatsen of ik haal ze uit de officiële catalogi.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Om te vermijden dat mensen naar de website komen op zoek naar nieuws, kan je gebruik maken van een RSS feed.

Alweer een redelijk oude internet standaard gesaboteerd door de sociale netwerken maar het zorgt er wel voor dat iedereen binnen een korte tijd, weet dat er nieuwe berichten zijn. Sociale netwerken houden er niet van en dwingen je continu ingelogd te zijn om zo niets te missen van wat je aan het doen bent en zo geld te verdienen.

Vroeger had Google een goede RSS feed maar sinds vele jaren gebruik ik feedly om mijn verschillende feeds te verzamelen.

ACFI

svvander

Werkt dit goed? Ik heb het ooit geprobeerd met een andere (waarvan ik de naam niet meer weet en het werkt toen niet).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Citaat van: svvander op 25 november 2020, 14:04:48 PM
Werkt dit goed? Ik heb het ooit geprobeerd met een andere (waarvan ik de naam niet meer weet en het werkt toen niet).

Dit werkt goed. Op vijf jaar quasi geen downtime. Soms duurt het wel enkele uren tussen publiceren en verschijnen in de aggregator.

Op je website moet je wel nog voor een RSS feeder zorgen. Bij elk artikel dat aangemaakt of gewijzigd wordt, moet er dan ook een stukje info aangemaakt worden voor de RSS feeder.

Ik had dat lang geleden in een software voor fotowebsites. In de archieven van het internet vind je daar voorbeelden en modules voor.

ACFI

svvander

Ik snor het eens op. Ik weet nog wel ergens die codes (html?) liggen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Stieven76

Sven,

Die webnode, hoe werkt dat? Welk systeem draait daar op?
Ik heb vroeger een paar sites gehad met phpfusion en later in Joomla. Phpfusion vond ik minder maar Joomla werkt super met enorm veel extensions en templates.
Je hebt enkel een hosting en domein name nodig. Het is ook heel gemakkelijk, moest het nodig zijn om welke reden dan ook, om je Joomla site naar een andere hosting over te zetten (kopie van de db en de folders). Voor Joomla vind je ook enorm veel desing templates, al dan niet gratis, die je zelf naar je eigen smaak kan configureren.

Moest ik terug een site beginnen dan zou ik zeker terug voor Joomla gaan. Wordpress is ook een topper, maar daar heb ik zelf nog niet meegewerkt.

Ik vind het idee op zich niet slecht. Op de site zou je enkel een volledig bouwverslag met foto's en uitleg kunnen bijhouden, zonder al de overhead aan vragen en opmerkingen die er op een forum wel tussen staan.

In één van mijn eerste IT jobs deed ik 2de lijns support. Technische vragen van de klantendienst kwamen toen bij mij terecht. Aangezien dat dat verschillende mensen waren zonder technische achtergrond kreeg ik soms tientallen malen dezelfde vragen. Ik heb dan op een interne server een Joomla site opgezet met een FAQ. Elke nieuwe vraag en antwoord zette ik daarop. Handig voor mij, ik kon gewoon een link doorsturen waar het antwoord op hun vraag in stond zonder telkens hetzelfde antwoord te moeten sturen. Na een tijdje gingen de helpdesk medewerkers zelf eerst kijken op de FAQ site en nam het aantal support emails naar mij drastisch af. Voor zover ik weet bestaat wordt dat ding nog altijd gebruikt :)

Ik ben zelf ook lid van verschillende FB groepen maar zoals je zegt, iets terug vinden is haast onmogelijk. Ook mijn favorieten in mijn browser staan vol met modelspoor gerelateerde pagina's en links. Zoveel dat ik er in verloren loop en gewoon terug opnieuw op het internet zoek  ;D

doomslu

Ik heb ook wel ervaring met Joomla (bvb www.modelspoorexpo.be). Dus als daar vragen over zijn kan je niet enkel bij Stieven terecht.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ramdani

Citaat van: svvander op 25 november 2020, 14:04:48 PM
Werkt dit goed? Ik heb het ooit geprobeerd met een andere (waarvan ik de naam niet meer weet en het werkt toen niet).

ik gebruik Feedbro (is een extentie voor Chrome); werkt uitstekend (vooral bij nieuwssites zoals HLN of Nieuwsblad)

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

svvander

Haha, ik dacht dat het Joomla was, maar blijkbaar kan je aan de basis zelf niet aan en dus weet ik niet wat voor iets het is. Ik heb zitten zoeken, maar vind het niet echt terug.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be