Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

loc rijdt niet meer

Gestart door bumper, 10 oktober 2020, 19:27:06 PM

raf

probleem blijft dan de start en aanloop
met PWM heb je daar minder problemen mee omdat de pulsen altijd de volle spanning hebben
terwijl bij analoog de spanning laag begint en dan steeds oploopt tot max spanning
blijft mijns inziens nog steeds een motor probleem
ik vermoed of koolborstels of de gleufjes tussen de polen van de collector die vol met koolstof zitten dat kan ook nog

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Daarom is het ook geen goed idee om met contactspray of iets dergelijks te gaan spuiten. De motor moet uit elkaar om te zien wat er aan mankeert.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bumper

Daar deze loc nog geen 10 uur gereden heeft, heb ik om te beginnen de wielen en koolborstels zuiver gemaakt met een watte staafje zoals in het filmpje te zien is. Vermits er amper vuil te bespeuren was heb ik de motor niet uit elkaar gehaald. De loc vertrekt normaal en rijdt normaal. Maar het is een spook loc geworden. Op willekeurige plaatsen schokt hij even. Soms stopt hij ergens en vertrekt dan enkele seconden later vanzelf terug en soms stopt hij en laat het geluid van de claxon horen( ik denk toch dat dit het geluid van de claxon is, het heeft er in ieder geval veel van weg) en daarna is hij met geen stokken meer weg te krijgen. Als de stroom af gezet wordt, dan rijdt hij terug. Soms een hele tijd zonder voornoemde problemen, en soms duurt het niet lang voor hij terug begint te spoken. Ik bezit dus iets speciaals een analoge loc met sound, zou dat geen geld kunnen opbrengen?

Ludo.
 

Alberke

Ik had er ook zo ene; decoder vervangen en nu is'm braaf.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

En zojuist nog meegemaakt dat hij toetert terwijl hij rond rijdt.

Ludo.
 

Alberke

Citaat van: bumper op 20 oktober 2020, 18:13:14 PM
En zojuist nog meegemaakt dat hij toetert terwijl hij rond rijdt.

Ludo.
Die machinist is content dat hij naar huis mag >:(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

De mijne nog eens laten rijden; blijkbaar zit er een ESU V2.5 in, met een extra geluidsmodule voor de toeter.
Hij rijdt echt tegen zijn goesting, en toeteren doet hij pas na enkele rondjes.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

Ik denk, eruit met die dingen en rijden met een basic opstelling.

Groetjes.
Ludo.