Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Charleroi - Route de Mons

Gestart door Marc_tramt, 14 augustus 2020, 12:47:48 PM

Marc_tramt

Een Belgisch baantje dus uiteindelijk ook maar een draadje hier gestart. Ik lees al een aantal jaren mee op dit forum maar heb nog geen bouwtopic, bij deze dus.
Ik bouw sinds een klein jaar aan een Belgische module die deel uit maakt van het gezelschap Modulebaan.nl. De naam van de baan verklapt het thema eigenlijk al; Charleroi – Route de Mons. De combinatie van grote metrostations waar 2 keer per uur een trammetje van het formaat dorpstram komt, te midden van grote bedrijfshallen en staalconstructies van de grotendeels gesloten staalindustrie levert fascinerende beelden op. De Route de Mons met het station Providence vormt zo'n beetje het epicentrum van mijn inspiratie. 
De bak heeft een (standaard)formaat van 120x56cm en daarmee wordt het uitbeelden van een grote staalfabriek en een trambaan zo een beetje een onmogelijke opgave. Door het maken van uitsnedes van gebouwen en kenmerkende zaken te laten terugkomen hoop ik de sfeer toch te kunnen pakken en een geloofwaardig baantje neer te kunnen zetten.

Het (oorspronkelijke) ontwerp

MBCH-00
by Marc de Bruin, on Flickr
Doorgaande dubbelsporige hoofdbaan met een tramviaduct dat tussen de gebouwen door slingert. Tussen de gebouwen van de staalindustrie liggen ook nog wat sporen zodat er onafhankelijk van de treinbewegingen op het hoofdspoor altijd bewging op de module is. Links verdwijnt de trambaan in de aanzet van een station, rechts gaat deze achter de gebouwen schuil. Rechts vooraaan, tussen de spoorbaan en de weg, komt nog een rijtje huizen om de doorgang van de sporen weg te werken.

Omdat ik al een jaartje bezig ben doe ik hier even een samenvatting in foto's met kort onderschrift. Vanaf nu zal ik de bouw hier actueel bijhouden.


MBCH-13
by Marc de Bruin, on Flickr
Het tramviaduct heb ik laten laseren in MDF (1, 2 en 3mm). Eigen ontwerp en tekening.


MBCH-24
by Marc de Bruin, on Flickr


MBCH-42
by Marc de Bruin, on Flickr
Vooraan op de baan, tussen de weg en de spoorbaan geklemd komen een huis en een café. Beide zelfbouw uit 0,5mm styreen.


MBCH-40
by Marc de Bruin, on Flickr
Overzicht van de baan met de grote gebouwen als mock-up in golfkarton. De inspiratiefoto voor het huis hangt aan de baan.


MBCH-55
by Marc de Bruin, on Flickr
De grote loods links op de baan heeft een basis van 4mm multiplex waarop muurplaten van Auhagen zijn gelijmd. Ook het dak heeft deze platen.


MBCH-76
by Marc de Bruin, on Flickr
Achtergrond gebouw-1 heeft ook een basis van multplex met daarop kozijnen (zelf gesneden) en baksteenplaat.


MBCH-89
by Marc de Bruin, on Flickr
Laatste gebouw voor de achtergrond is weer ietsje groter. Het gebouw krijgt een stalen skelet dat is ingevuld met baksteen. Het staalwerk bestaat uit styreenstrips waar tussen weer de bekende Augagen baksteenplaten komen.


MBCH-84
by Marc de Bruin, on Flickr
Ondertussen bouw ik ook nog aan een LRV in styreen, want er moet wel iets over het viaduct pendelen. Eigen ontwerp en bouw, op een Roco-onderstel.

Meer foto's op mijn Flickr, en vragen staat uiteraard vrij. Wordt vervolgd!

Marc

erik de noorman

Gaan we volgen. Ziet er goed uit.

Erik

PeterVG

Mooi project. Dit is hier zeker op zijn plaats. Bedankt om het te delen. Zou het kunnen dat de styreenplaat van het trammetje in opbouw met de cameo snijplotter is gesneden?

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Zeer interessant gegeven.  Iets nieuw en interessant om te volgen :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris


Gerolf

Ferm project - dat we met plezier volgen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Marc_tramt

#7
Citaat van: PeterVG op 14 augustus 2020, 16:40:53 PM
Zou het kunnen dat de styreenplaat van het trammetje in opbouw met de cameo snijplotter is gesneden?
Ik gebruik de Cricut Explore Air 2, een soortgelijke snijplotter.

Ook de wanden van het café/woonhuis zijn daarmee gesneden.
Één laag voor de kozijnen en daarop een tweede laag voor de buitengevel:

MBCH-35
by Marc de Bruin, on Flickr

Nadelen van deze plotter zijn dat hij 0,5mm styreen niet volledig door snijdt waardoor nabehandeling met een scalpel nog nodig is, en de software die alleen kleine tekeningen aan kan. De tekeningen van het huis is daardoor al gesplitst in iets van 6 plots. Voordeel is uiteraard de strakke maatvoering, iets wat mijn 100% met de hand niet zou lukken.

mahtoska1


renstimpie


Marc_tramt

De stoep voor het woonhuis/café komt ook uit de snijplotter:


MBCH-91
by Marc de Bruin, on Flickr

Maar omdat dat zo uit de plotter wel een heel strak stoepje wordt volgen er nog wat aanpassingen.

MBCH-92
by Marc de Bruin, on Flickr
Door sommige tegels los te snijden en weer iets scheef terug te lijmen of er een hele dunne verhoging onder aan te brengen ontstaat een levendig en ietwat doorleefd geheel.
Volgende uitdaging, het aanbrengen van gras tussen de naden.

Marc_tramt

De gebouwen op Charleroi worden voor het grootste deel afneembaar. Dat heeft te maken met de hanteerbaarheid van de module, met name om hem thuis van de hobbykamer in de auto te krijgen. Om de gebouwen niet helemaal 'los' te hebben staan heb ik bedacht om ze met magneetjes vast te zetten. Een paar kleine sterke magneetjes uitgezocht bij  De Magnetenspecialist en besteld.


MBCH-93
by Marc de Bruin, on Flickr
Gaatje met een diameter van 8mm onder in het gebouw met het magneetje er in.


MBCH-94
by Marc de Bruin, on Flickr
En een gaatje met magneet in de bodemplaat van de module.


MBCH-95
by Marc de Bruin, on Flickr
En voilá het gebouw staat. Omdat de magneetjes net iets dieper liggen raken ze elkaar niet en is de kleefkracht iets minder maar omdat het een soort van 'super' magneten zijn is de kracht ruim voldoende. Als ik de bak optil of er aan schudt blijft het toch smalle gebouw prima staan. Verwijderen kost niet te veel kracht en uiteraard kan ik de magneten ook nog iets hoger aanbrengen waardoor de kleefkracht weer groter wordt.

sdz1976

Je kan er ook je stroom doorsturen  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Marc_tramt

De afgelopen weken niet heel veel aan de hobby gedaan. Druk op het werk en in het huis aan het klussen. Bovendien ben ik op dit baantje bezig met werkzaamheden die voor mij in de categorie corvee vallen: grondwerk. Voordat ik het tramviaduct op zijn plek kan zetten moet ik eerst alles wat er onder en vlak naast komt afwerken, anders kom ik daar nooit goed meer bij. Ballasten en bestrating zijn niet mij favoriete klussen maar horen er wel bij. Een groot deel van het terrein van de staalfabriek wordt uiteraard bestrating maar daar liggen wel sporen in. Dat moet er wel een beetje uit zien en daar gebruik ik de volgende methode voor:


MBCH-96
by Marc de Bruin, on Flickr
Overzicht van het binnenterrein. Om de boel op te vullen gebruik ik 3mm foamboard.


MBCH-97
by Marc de Bruin, on Flickr
Voor ik aan de straatsporen begin zijn de spoorstaven aan de buitenzijde met contactlijm vastgezet. Na droging snij ik aan de binnenzijde de railbevestigingen weg en haal er een schuurpapiertje over.


MBCH-98
by Marc de Bruin, on Flickr
Daarna lijm ik een spoorstaaf parallel aan de liggende spoorstaaf, die als contrarail dienst gaat doen.


MBCH-99
by Marc de Bruin, on Flickr
De ruimte tussen de contrarails en naast de sporen werk ik af met klei die dun en vlak uitgerold wordt. Ik zie op de foto dat ik de contrarail aan de binnenzijde ook nog roestkleurig moet schilderen. Uiteraard volgen nog een verf en wash-beurt maar eerst het binnenterrein vol kleien.

Marc_tramt

Eerste laagje weathering op de grote loods:


MBCH-100
by Marc de Bruin, on Flickr