Ervaring D&H decoder

Gestart door ERVIN, 09 november 2019, 19:07:49 PM

Driesel

Zoals Kristof hierboven reeds heeft aangehaald hebben we de test gedaan met twee identieke H0-TRAXXen van Piko: de eerste werd voorzien van een Lenz Silver-decoder. Gezien ik als N-spoorder al jaren D&H gebruik (bij N-spoorders is D&H immers reeds goed ingeburgerd), was ik teleurgesteld in het rijgedrag van dit model met de Lenz. Toen ik wat later terug een voorraadje decoders bestelde, bestelde ik meteen een DH16A met 8-polige stekker voor een tweede Piko H0-TRAXX. Decoder er in, enkel het adres aanpassen en het verschil was niet te geloven. Het model rijdt veel soepeler en zelfs stiller! Die met de Lenz daarentegen lijkt een koffiemolen. Omdat we versteld stonden van het verschil, hebben we zelfs de decoders van model omgewisseld, met het zelfde resultaat als gevolg. Dus hier had het niks te maken met smering.
Bij mijn N-modellen heb ik met die D&H-decoders nog nooit parameters moeten aanpassen om mijn modellen soepel te laten rijden. Het enige wat ik (soms) aanpas is de functie-mapping voor de lichten.
Ik heb vroeger ook geëxperimenteerd met Kühn-decoders: de N25 was ook plug and play; voor de P45 (die dan 4 functie-uitgangen had) moest je wel enkele parameters aanpassen om je model deftig te laten rijden.
Sinds de komst van de D&H-decoders met 4 functie-uitgangen gebruik ik enkel nog de DH10 decoders: deze zijn de kleinste op de markt die 1A aankunnen (dus Erwin, misschien zat je probleem van de ESU's in de belasting van de decoder). Een LokPilot Micro is in vergelijking veel groter.

Bestellen kan je zelfs rechtstreeks bij D&H.


B_Modelbouw

Dat de stuureigenschappen naar een mooiere en stillere loop van de motor er is, daar ben ik reeds van overtuigd (ook reeds enkele voorbeelden gezien op modelbanen van vrienden).

Maar wat met het geluid ? En dan spreek ik over de Audio... zijn er geluidsbibliotheken waar je bijvoorbeeld NMBS Loks in terug vindt en is deze wat realistisch ?
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Zamateur

In Z heb ik een type 51 (Nohab) gedigitaliseerd met een Velmo-draaitafel.
De basis is D&H. De geluiden zijn erg goed.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul