De laatste tijd heb ik een paar ESU decoders opgeblazen , zomaar , spontaan , zonder dat ik er iets aan had gedaan , trein was aan het rijden en plots niets meer , oorzaak is nog steeds niet gevonden , maar omdat ik een beetje het vertrouwen in deze decoders ben verloren ( V4.0 DCC) ben ik eens vreemd gegaan.
Ik heb nu twee loks , beide van Piko , beide Traxxen , voorzien van een Doehler & Haass decoder ( D&H) , programmeren is kinderspel , geen eindeloze CV's , geen uren dat je instellingen moet veranderen , na 10 minuten was de klus geklaard , mijn ervaring met deze decoder , die ondertussen al enkele maanden in één van de loks zit , is dat de loks nu veel soepeler en zachter rijden. Als er nu nog ESU decoders sneuvelen dan worden deze zeker vervangen door een D&H.
Zijn er hier nog collega's die deze decoders gebruiken en wat zijn jullie ervaringen?
Onderstaande lok heeft gisteren zijn D&H decoder gekregen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49039107682_11bd4724c9_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hHqfdA)Piko ECR Back in business (https://flic.kr/p/2hHqfdA) by Erwin Janssens (https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/), on Flickr
Geen ervaring, maar met een Esu ben ik ook binnen 10 minuten klaar ;)
Ik had er nog nooit van gehoord... maar los daarvan: ik ben stikjaloers ok de foto van je baan. Prachtig.
Ja mooie baan, wel spijtig dat de zolojie, naast station, plaats heeft moeten maken voor industrie ;)
Geert
Ik heb hier enkele loks rijden met d&h decoders, en tot nu toe geen negatieve commentaar.
Citaat van: Geert op 09 november 2019, 20:24:11 PM
wel spijtig dat de zolojie, naast station, plaats heeft moeten maken voor industrie ;)
;D ;D ;D Vind ik ook! Maar zouden er wel stokstaartjes, gordeldiertjes, enz. bestaan in H0? ;D ;D ;D
Ik heb, als ESU-fan, net een demo gekregen en ik heb dezelfde loc met een ESU en met een D&H horen en zien rijden, en het verschil is opmerkelijk!
De Loc met D&H was overduidelijk een stuk stiller dan met de ESU en had een zeer rustige loop.👍
Doehler & Haass GmbH (https://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder.php)
Willy
mss dat de motoraanstuurfrequentie anders is bij standaard D&H.Bij esu staat die normaal op 40 khz en wat dikwijls helpt om de lok zachter te laten rijden is deze op 20 khz te zetten.
Bij de V5 kan je deze nu zelfs traploos regelen
En de prijzen ?
In België verkrijgbaar ?
Ik zou er ook wel eentje willen uitproberen, bedankt voor de tip. ;)
https://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dh22a.php (https://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dh22a.php)
Verkrijgbaar in België : even uw normale leverancier(s) vragen...
Mvg, Erik
Citaat van: bellejt op 03 oktober 2020, 12:22:49 PM
mss dat de motoraanstuurfrequentie anders is bij standaard D&H.Bij esu staat die normaal op 40 khz en wat dikwijls helpt om de lok zachter te laten rijden is deze op 20 khz te zetten.
Bij de V5 kan je deze nu zelfs traploos regelen
"...
Einstellbare Motorfrequenz (niederfrequent, 16 kHz, 32 kHz)..."
Willy
D&H werkt voor de aansturing van de motor met een apart stukje elektronica is mij verteld. Je kan inderdaad de aanstuur-frequentie aanpassen, zoals bij elke andere fabrikant, maar het "stiller, rustiger" rijden is effectief afkomstig van hun hardware. Zelf hebben wij( Dries en ikzelf) ook proefondervindelijk ondervonden dat de D&H zeeeeeeeer deugdelijke decoders zijn, zowel voor N als voor HO! Voor de N-baan "Gremberg" hebben wij, na schande en schaamte en veel rook, alle loks op D&H gezet( de panto-functie speelde ook een grote rol, dit was de enige decoder die stand hield...). Op enkele van onze HO loks hebben wij ook de test gedaan; Piko's en Roco's en deze zijn zeer goed bevonden.
Misschien is dit een beetje misplaatst, maar we moeten durven verder kijken dan onze neus lang is en eens durven andere merken, die niet zo'n goede marketing strategie aanhouden, ook eens uitproberen en de kans geven...
k kan dat enkel beamen. D&H maakt zeer goede decoders die erg taai zijn.
Bij ESU Lokpilot 5 kun je in #CV9 een getal van 10 tot 50 invullen (default 40). Dit getal x 10 geeft de aftastfrequentie in kHz. Zo goed als traploos dus.
Maar uit ervaring weten we dat dit het geluidsprobleem niet oplost.
Mvg, Erik.
dikwijls is lawaai ook te wijten aan slechte smering.Een puntje siliconenvet op de juiste plaats doet wonderen.Neem dit aan van een marklin rijder die de olie door dit vervangen heeft en een enorme geluidwinst heeft vastgesteld.Bijkomend voordeel is dat dit ook niet hard wordt als de lok een tijd stil staat (opgeborgen)
Zoals Kristof hierboven reeds heeft aangehaald hebben we de test gedaan met twee identieke H0-TRAXXen van Piko: de eerste werd voorzien van een Lenz Silver-decoder. Gezien ik als N-spoorder al jaren D&H gebruik (bij N-spoorders is D&H immers reeds goed ingeburgerd), was ik teleurgesteld in het rijgedrag van dit model met de Lenz. Toen ik wat later terug een voorraadje decoders bestelde, bestelde ik meteen een DH16A met 8-polige stekker voor een tweede Piko H0-TRAXX. Decoder er in, enkel het adres aanpassen en het verschil was niet te geloven. Het model rijdt veel soepeler en zelfs stiller! Die met de Lenz daarentegen lijkt een koffiemolen. Omdat we versteld stonden van het verschil, hebben we zelfs de decoders van model omgewisseld, met het zelfde resultaat als gevolg. Dus hier had het niks te maken met smering.
Bij mijn N-modellen heb ik met die D&H-decoders nog nooit parameters moeten aanpassen om mijn modellen soepel te laten rijden. Het enige wat ik (soms) aanpas is de functie-mapping voor de lichten.
Ik heb vroeger ook geëxperimenteerd met Kühn-decoders: de N25 was ook plug and play; voor de P45 (die dan 4 functie-uitgangen had) moest je wel enkele parameters aanpassen om je model deftig te laten rijden.
Sinds de komst van de D&H-decoders met 4 functie-uitgangen gebruik ik enkel nog de DH10 decoders: deze zijn de kleinste op de markt die 1A aankunnen (dus Erwin, misschien zat je probleem van de ESU's in de belasting van de decoder). Een LokPilot Micro is in vergelijking veel groter.
Bestellen kan je zelfs rechtstreeks bij D&H.
Dat de stuureigenschappen naar een mooiere en stillere loop van de motor er is, daar ben ik reeds van overtuigd (ook reeds enkele voorbeelden gezien op modelbanen van vrienden).
Maar wat met het geluid ? En dan spreek ik over de Audio... zijn er geluidsbibliotheken waar je bijvoorbeeld NMBS Loks in terug vindt en is deze wat realistisch ?
In Z heb ik een type 51 (Nohab) gedigitaliseerd met een Velmo-draaitafel.
De basis is D&H. De geluiden zijn erg goed.