arduino spoorweg

Gestart door sven2020, 26 mei 2020, 11:43:38 AM

sven2020

Hallo, ik heb een klein projectje voor een spoorweg met een ldr.
Ik heb een idee hoe dat het ongeveer in elkaar zit maar het lukt me niet helemaal.
Ik wil dus een overweg maken met 1 geel led die altijd blijft faden totdat de ldr DARK is dat die dan de servo 90° draaid tegelijk dat de 2leds verschillend van elkaar faden. En als je nog eens diezelfde ldr DARK maakt dat het terug naar af gaat.

Ik ben geen genie in het maken van programma's dus zou iemand mij kunnen helpen?

En hoe kan ik een afbeelding toevoegen? Zodat ik hetgeen al kan laten zien.

Alvast bedankt

Geert

Eerst even opsplitsen.

Zoals ik begrijp ga je via een LDR een overweg aansturen. Maar zoals ik het lees zal de LDR als deze geen licht ontvangt heel het proces in werking zetten, maar ook als dezelfde LDR terug geen licht ontvangt heel het proces stoppen? Is dit de bedoeling, of bedoel je als de LDR terug licht ontvangt alles naar normaal...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

sven2020

Hallo

Ik zal nog eens proberen uit te leggen. En ik kan het eventueel ook met een drukknop doen maar ik heb geen sensor buiten een geluid sensor. Vandaar de LDR, en ik weet ook dat het bv, in de nacht niet zal werken of juist heel de tijd maar ik wil het gewoon zo eens proberen.

Dus ik wil 2 rode lichten laten faden of knipperen als de bareel dicht zou gaan en ook open totdat die helemaal open staat (90°) als dat gedaan is blijft er maar 1 geel licht faden of knipperen.

Dus wanneer de LDR dark is wil ik dat hij dicht gaat, wanneer hij opnieuw dark is gaat hij open.

Hopelijk is dit duidelijker

En dit is de arduino, maar weet totaal nog niet of het klopt. Ik heb de servo al op 90° laten draaien met de ldr zoals ik wou maar na een tijdje begon hij gewoon uit zijn eigen heen en weer te gaan.


[https://www.flickr.com/gp/188610267@N07/0FF123]/https://www.flickr.com/gp/188610267@N07/0FF123
Sven,

Geert

OK,

Ik heb iets gelijkaardig gemaakt met ander type µC met LocoNet opdrachten en geluid. Maar dat helpt je niet verder natuurlijk. Zelf ben ik niet zo bezeifg met Arduino, maar dat komt ooit nog wel... (klik op tekening)



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

doomslu

Even de foto van Sven rechtstreeks laten zien:

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

ik begrijp niet goed wat je precies wil bereiken. Je laat de overweg dicht en weer open gaan met dezelfde sensor? Komt de trein dan direct weer terug?

svvander

Wow! Dit is nog wel cool. Ik ben nu ook wel bezig met Arduino, maar ben echt wel een leek. Er is wel iemand hier op het forum die er al veel verder mee staat.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dani

als je met 1 enkele optische sensor werkt (ongeacht het type)  heb je wel het risico op "contactdender"  bvb even tusen 2 wagons een flitsje waardoor je  schakeling gaat  tilt slaan en niet naar behoren gaat werken .
De techniek van "de-bouncing" kan je daar wel helpen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

svvander

@treintje kan je hier niet verder helpen? Jij hebt toch een pak ervaring met Arduino he? Niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

sven2020

naar klaas bedoeld, want ben nog aan het uitzoeken hoe alles hier werkt.

En ik ben iets aan het maken met het geen dat ik heb, en ik heb dus maar 1 LDR, anders zou ik er 2 van kunnen maken hebben maar dat gaat nu niet

Groeten

sven2020

Naar Geert

Dat je doorgestuurd hebt ik hetgeen dat ik moet hebben alleen natuurlijk heb ik geen geluid. En ik ben nog maar een groentje in dit dus ik weet niet waar alles is aangesloten en hoe je het codeert

Het is simpel om gwn de lichtjes te laten werken en de servo 90° te laten gaan maar het grootste probleem is ik weet niet hoe je die servo zo vertraagd en de lichten op die manier gaat faden en dan de combinatie van die allemaal in 1 ding zetten.

Maar heel mooi gedaan

raf

#11
arduino ken ik geen zak maar basic wel
dit is misschien om te zetten naar arduino
doe op een controle paneel een led van kleur veranderen rood/groen
en de slag bomen langzaam open en dicht
ik maak wel gebruik van twee opto's van de chinees
https://nl.aliexpress.com/item/32321964595.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3cb42447oE3bSa&algo_pvid=7d51cb66-b770-4f27-94a9-47bd24f74472&algo_expid=7d51cb66-b770-4f27-94a9-47bd24f74472-0&btsid=0ab6f83915905524692498923e15f4&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
filmpke hoe het werkt

https://www.youtube.com/watch?v=1tu7SXjg7PI

die knipper leds zijn eenvoudig er bij te programmeren maar waren voor deze baan niet nodig omdat ze toch niet te zien zouden zijn
een probleem met tussen de wagons is er met dit systeem niet
Code (basic) Selecteer

      Device 12F629


  Config INTRC_OSC_NOCLKOUT,_  ; Interne oscilator aan
       WDT_OFF,_             ; WatchDog Timer uit
       PWRTE_Off,_            ; Power-up Timer Enable aan
       MCLRE_OFF,_            ; Externe Master Reset Enable aan
       BODEN_OFF,_           ; Brown Out Detectie Enable uit
       CP_Off                 ; Code Protection aan
   

   
All_Digital TRUE              ;Alle ingangen digitaal

Declare Xtal = 4


        '543210
PORTB = %111111             ;Eerst alle PORTB uitgang registers hoog (hoog maken)
TRISB = %000001
;Variabele declareren
Declare  PORTB_Pullups On              ;Alle poorten pullups on

Symbol l = 900
Symbol r = 2000
Symbol motor = GPIO.2
Symbol irsens = GPIO.0
Symbol ledrood = GPIO.5
Symbol ledgroen = GPIO.4
Dim a As Word
Dim positie As Word





While 1 = 1                   ;Oneindige lus
While irsens = 1
DelayMS 200
Toggle ledrood

Wend
ledrood =0
While irsens = 0
delayms 2000
Wend
  For positie = l To r Step 20  ;Omhoog tellen met stapjes van 20uSec
    Servo motor, positie    ;Stuur 'Positie' pulsjes naar PORTA.0
    DelayMS 20                ;20mSec = 50Hz, eventueel wijzigen bij ander type motor
    Toggle ledrood
  Next
  ledrood = 1
  While irsens = 1
   Toggle ledgroen
  DelayMS 200
  Wend
  ledgroen = 0
  While irsens = 0
delayms 2000
  Wend
  For positie = r To l Step -20 ;Terug tellen met stapjes 20uSec
    Servo motor, positie    ;Stuur 'Positie' pulsjes naar PORTA.0
    DelayMS 20                ;20mSec = 50Hz, eventueel wijzigen bij ander type motor
    Toggle ledgroen
  Next
  ledgroen = 1
Wend                          ;Terug naar WHILE
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ongeacht of je het doet met klassieke elektronica of met een microcontroller ... een LDR is niet de geschikte sensor:
Met een LDR (of hall-sensor of ...) ga je "meten" op één (kleine) plaats: dat is wel geschikt voor bvb een ontkoppelaar, vulinstallatie, ...
Voor een overweg heb je een meting nodig van een langer stuk "bezet" spoor, en dat doe je met bvb stroomdetectie
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het kan wel met een LDR of een ander soort puntsensor, maar dan moet je er twee hebben.
De eerste activeert de overweg als hij donker wordt, de tweede, vlak na de overweg, geeft hem weer vrij als die licht wordt.
Daarom vroeg ik aan Sven hoe hij dat wil doen met 1 sensor, maar daar komt geen antwoord op.

raf

of zoals ik gedaan heb in het programma
While irsens = 0
delayms 2000
Wend
een vertraging ingebouwd van 2000 ms
zolang er dus iets over die sensor staat blijft hij in deze lus hangen
en zo is er een sensor voor en na de slagboom
dus inderdaad twee stuks
een zou kunnen maar dan moet er een zeer lange vertraging komen naargelang de lengte van de trein dus niet aan te raden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.