Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Gestart door Ed ten Dam, 02 maart 2020, 16:09:01 PM

Ed ten Dam

Nadat de eerste stap met de Piko loc gezet was deze keer een ombouw van een Fleischmann. Wederom is een ombouwset (NF002) gebruikt van www.micromotor.eu
Het betreft deze loc

door de kap op het midden iets naar buiten te buigen komt de kap los van het onderstel


Eerst even de 2 lampjes eruit nemen

en dan de 4 clipjes van de printplaat met een fijn pincet opzij nemen

Nu kunnen we bij de motor

Omdat ik de wormwielen straks op de juiste maat nodig heb meet ik ze eerst even op.

Veel Fleischmann wormwielen kun je met de hand eraf halen echter soms zitten ze net iets strakker en is een wormwieltrekker (voor nog geen € 3,00 via Ebay gekocht) een erg handig hulpmiddel

De motorsteun en de nieuwe motor wordt gepast

De as adapters worden met een 1 mm boortje gecontroleerd of ze passend zijn en tevens probeer ik eerst de wormwielen

Tevens even controleren of de totale maat wederom klopt

Met loctite lijm ik de as adapters op de assen (en laat ze een klein stukje van de motor afzitten zodat er geen lijm in de motor kan lopen. Ik lijm de adapters met een ijzerdraadje en doe de lijm in de adapter. Nooit op de as - Als je dan de as op de motor schuift duw je de lijm in de motor!

Nogmaals de maat controleren en dan de motor passen in de loc


De meegeleverde draden een klein stukje strippen, door het gat in het motorcontact steken en voorzichtig solderen.
Nadat de motordraden aan de goede zijde liggen plaats ik de motor om de exacte positie te bepalen.

Met 2 componenten epoxy lijm ik de motorsteun aan het frame en de motor op de motorsteun.

Een uurtje wachten om de lijm te laten drogen

Omdat de oude contactlippen de motor kunnen raken (en kortsluiting kunnen veroorzaken) knip ik deze af

Met de klemmen wordt de printplaat wederom op zijn plek geplaatst

en de draden aangesoldeerd. De plus ligt bij de smoorspoel

Kap erop en rijden maar weer.


Als je een keer een ombouw hebt gedaan gaat de rest met deze kits vanzelf. Voor € 19 heb ik de kit aangeschaft en de oude motor kon ik aan een liefhebber voor € 10 kwijt. Dat zijn leuke deals om een loc goed te laten rijden. Hij kruipt over de baan.

Rangeerduivel

Lijkt mij met de nieuwe motor ook een geschikt moment om te digitaliseren...

;)

Michiel

Waar heb je de motorsteun voor de Fleischmann motor gevonden?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Ed ten Dam

Citaat van: Michiel op 02 maart 2020, 17:00:22 PM
Waar heb je de motorsteun voor de Fleischmann motor gevonden?
De motorsteun wordt meegeleverd met de ombouwset. Zie http://micromotor.eu/Motorising-Kits-Umbausaetze-Ombouwsets/N-gauge/Spur-N/NF002-Fleischmann-V-160-BR-210-BR-218-Motor-Upgrade-Umbausatz/

Behalve de lijm en wat gereedschappen en een soldeerbout heb je niet zoveel nodig om een model om te bouwen.
Doordat de motor stukken kleiner is heb je direct onder de print plaats voor een decoder. Als je een decoder plaatst moet je alleen de instelling (CV's ) op Klokankermotor / Faulhaber plaatsen.

Ed

Michiel

Ik was gisteren op de site gaan kijken maar niet gevonden. Werd er blijkbaar vannacht bij gezet, of ik had er goed over gekeken.  ;D  Bedankt voor de link.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Interessante motortjes, vooral door de zeer vriendelijke prijs. Ik heb nog gezocht naar grotere motoren voor H0. maar niet gevonden. De aangeboden motortjes lijken me te klein voor H0.

Nog wel een paar opmerkingen over de gebruikte termen. Op de website van micromotor hebben ze het over wormwielen, maar die dingen heten wormen. In de Engelse tekst noemen ze het worms en in de Duitse tekst Schnecken. Dat is wel correct.
Het wormwiel is het tandwiel dat door de worm wordt aangedreven.

Verder zijn het z.g. coreless motors. Dat wil zeggen dat het anker geen ijzerkern heeft. In de Nederlandse tekst noemen ze het koolborstelloos. Dat kan de indruk wekken dat er geen borstels in zitten, maar die zitten er wel in. Alleen zijn die niet van kool maar van metaal.

Michiel

Waarschijnlijk lees ik de specs van die motortjes verkeerd, maar minimum 400 toeren per minuut? Een loc laten kruipen zal dan toch niet kunnen met de bestaande worm/wormwielenset. En maximuum toeren 12500? Deze motortjes zullen kwa spanning (of duty-cycle PWM) stevig dichtgeknepen moeten worden om geen racemachientjes op de baan te hebben. En bij dergelijk dichtgeknepen spanning, wat is het koppel dat er nog overblijft om een trein van pakweg 8 rijtuigen de helling op te trekken?

Of lees ik het verkeerd?... Ik zal een setje moeten kopen om het te proberen, zeker?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Een toerental van 12500 per minuut is normaal voor motortjes in modeltreinen. Je zult er even aan moeten rekenen om te zien hoe hard de loc dan gaat rijden. Ik heb zelf geen N, dus ik kan geen tanden tellen.

Michiel

Ik zal vanavond eens tanden tellen, en wieldiameters meten. Dan weten we alvast mathemetisch hoe snel de treintjes zullen rijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

een mooi verslag van de motor ombouw op zulke fijne schaal !

Heb je ook film materiaal van voor en na de ombouw ter vergelijking ? dat zou helemaal top zijn .

En hoe zit het met het motorgeluid ? is deze nu ook stiller geworden of is daar weinig verschil ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik bedacht me dat ik toch een N-loc in huis heb, een BR261 van Minitrix.
Worm/wormwiel overzetting 1:16. Bij een motortoerental van 12500/min doen de wielen 780 toeren/min.

Wieldiameter is 8,4 mm, keer 160 geeft 135 cm en dat levert een wielomtrek van 8,44 m.
Bij 780 toeren levert dat een snelheid van 6,58 km/min, dat is 395 km/uur.

Wel erg snel, in het echt gaat die loc 60 km/uur. Ik hoop dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt.

Klaas Zondervan

O, ik zie het al. Heb de wielomtrek verkeerd berekend, moet de helft zijn, dus 4,22 m
Dat levert dan een snelheid van 197 km/uur, nog steeds veel te snel.

Michiel

#13
Bijna, maar toch een klein rekenfoutje: omtrek = diameter x PI (en niet 2PI). Ik kom dus in jouw geval uit op 198km/u. Dat is heel normaal voor een N-schaal locje op volle spanning.  Meestal moet men de spanning verminderen tot 1/3 tot 1/6 van de nominale baanspanning om reële topsnelheden te hebben.

Edit: je hebt het zelf ook net verbeterd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het locje ligt op het moment uit elkaar en ik heb nog niet de moeite genomen om het in elkaar te zetten.
Maar als dat is gelukt kan ik het eens rondjes laten razen om te zien hoe hard het gaat.