Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => Schaal N => Topic gestart door: Ed ten Dam op 02 maart 2020, 16:09:01 PM

Titel: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 02 maart 2020, 16:09:01 PM
Nadat de eerste stap met de Piko loc gezet was deze keer een ombouw van een Fleischmann. Wederom is een ombouwset (NF002) gebruikt van www.micromotor.eu
Het betreft deze loc
(https://live.staticflickr.com/65535/49608818663_3f56784f1f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izLarH)
door de kap op het midden iets naar buiten te buigen komt de kap los van het onderstel
(https://live.staticflickr.com/65535/49609591407_182a4965c9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ89T)
(https://live.staticflickr.com/65535/49609591097_c161cb03de_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ84x)
Eerst even de 2 lampjes eruit nemen
(https://live.staticflickr.com/65535/49608817828_1bcf41b057_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izLacj)
en dan de 4 clipjes van de printplaat met een fijn pincet opzij nemen
(https://live.staticflickr.com/65535/49609590442_e2cc88b36e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ7Sf)
Nu kunnen we bij de motor
(https://live.staticflickr.com/65535/49609590227_e0c2c3f888_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ7Nx)
Omdat ik de wormwielen straks op de juiste maat nodig heb meet ik ze eerst even op.
(https://live.staticflickr.com/65535/49609335586_642a3c1917_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNP7b)
Veel Fleischmann wormwielen kun je met de hand eraf halen echter soms zitten ze net iets strakker en is een wormwieltrekker (voor nog geen € 3,00 via Ebay gekocht) een erg handig hulpmiddel
(https://live.staticflickr.com/65535/49609335291_3c6db257b4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNP26)
De motorsteun en de nieuwe motor wordt gepast
(https://live.staticflickr.com/65535/49608816133_0f6a5127a1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izL9G6)
De as adapters worden met een 1 mm boortje gecontroleerd of ze passend zijn en tevens probeer ik eerst de wormwielen
(https://live.staticflickr.com/65535/49609588807_685665485c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ7o4)
Tevens even controleren of de totale maat wederom klopt
(https://live.staticflickr.com/65535/49609334401_a3866dfeea_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNNKK)
Met loctite lijm ik de as adapters op de assen (en laat ze een klein stukje van de motor afzitten zodat er geen lijm in de motor kan lopen. Ik lijm de adapters met een ijzerdraadje en doe de lijm in de adapter. Nooit op de as - Als je dan de as op de motor schuift duw je de lijm in de motor!
(https://live.staticflickr.com/65535/49609334141_ed04ff5e3c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNNFg)
Nogmaals de maat controleren en dan de motor passen in de loc
(https://live.staticflickr.com/65535/49609333906_07b55a81eb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNNBd)
(https://live.staticflickr.com/65535/49609587797_28e0c2d7e3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ75D)
De meegeleverde draden een klein stukje strippen, door het gat in het motorcontact steken en voorzichtig solderen.
Nadat de motordraden aan de goede zijde liggen plaats ik de motor om de exacte positie te bepalen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49609333376_4ee09ea15b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNNs5)
Met 2 componenten epoxy lijm ik de motorsteun aan het frame en de motor op de motorsteun.
(https://live.staticflickr.com/65535/49609333376_4ee09ea15b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNNs5)
Een uurtje wachten om de lijm te laten drogen
(https://live.staticflickr.com/65535/49609587127_e4f3d1631b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ6T6)
Omdat de oude contactlippen de motor kunnen raken (en kortsluiting kunnen veroorzaken) knip ik deze af
(https://live.staticflickr.com/65535/49609587127_e4f3d1631b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ6T6)
Met de klemmen wordt de printplaat wederom op zijn plek geplaatst
(https://live.staticflickr.com/65535/49609586612_85870812dc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izQ6Jd)
en de draden aangesoldeerd. De plus ligt bij de smoorspoel
(https://live.staticflickr.com/65535/49609331976_39791c3f01_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izNN2W)
Kap erop en rijden maar weer.
(https://live.staticflickr.com/65535/49608813238_cb3c2bf13c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2izL8Qb)

Als je een keer een ombouw hebt gedaan gaat de rest met deze kits vanzelf. Voor € 19 heb ik de kit aangeschaft en de oude motor kon ik aan een liefhebber voor € 10 kwijt. Dat zijn leuke deals om een loc goed te laten rijden. Hij kruipt over de baan.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Rangeerduivel op 02 maart 2020, 16:17:55 PM
Lijkt mij met de nieuwe motor ook een geschikt moment om te digitaliseren...

;)
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 02 maart 2020, 17:00:22 PM
Waar heb je de motorsteun voor de Fleischmann motor gevonden?
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: svvander op 02 maart 2020, 20:52:36 PM
Dit is pas heel duidelijk.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 03 maart 2020, 16:11:25 PM
Citaat van: Michiel op 02 maart 2020, 17:00:22 PM
Waar heb je de motorsteun voor de Fleischmann motor gevonden?
De motorsteun wordt meegeleverd met de ombouwset. Zie http://micromotor.eu/Motorising-Kits-Umbausaetze-Ombouwsets/N-gauge/Spur-N/NF002-Fleischmann-V-160-BR-210-BR-218-Motor-Upgrade-Umbausatz/ (http://micromotor.eu/Motorising-Kits-Umbausaetze-Ombouwsets/N-gauge/Spur-N/NF002-Fleischmann-V-160-BR-210-BR-218-Motor-Upgrade-Umbausatz/)

Behalve de lijm en wat gereedschappen en een soldeerbout heb je niet zoveel nodig om een model om te bouwen.
Doordat de motor stukken kleiner is heb je direct onder de print plaats voor een decoder. Als je een decoder plaatst moet je alleen de instelling (CV's ) op Klokankermotor / Faulhaber plaatsen.

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 03 maart 2020, 20:57:06 PM
Ik was gisteren op de site gaan kijken maar niet gevonden. Werd er blijkbaar vannacht bij gezet, of ik had er goed over gekeken.  ;D  Bedankt voor de link.  ;)
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 maart 2020, 09:27:18 AM
Interessante motortjes, vooral door de zeer vriendelijke prijs. Ik heb nog gezocht naar grotere motoren voor H0. maar niet gevonden. De aangeboden motortjes lijken me te klein voor H0.

Nog wel een paar opmerkingen over de gebruikte termen. Op de website van micromotor hebben ze het over wormwielen, maar die dingen heten wormen. In de Engelse tekst noemen ze het worms en in de Duitse tekst Schnecken. Dat is wel correct.
Het wormwiel is het tandwiel dat door de worm wordt aangedreven.

Verder zijn het z.g. coreless motors. Dat wil zeggen dat het anker geen ijzerkern heeft. In de Nederlandse tekst noemen ze het koolborstelloos. Dat kan de indruk wekken dat er geen borstels in zitten, maar die zitten er wel in. Alleen zijn die niet van kool maar van metaal.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 04 maart 2020, 09:52:40 AM
Waarschijnlijk lees ik de specs van die motortjes verkeerd, maar minimum 400 toeren per minuut? Een loc laten kruipen zal dan toch niet kunnen met de bestaande worm/wormwielenset. En maximuum toeren 12500? Deze motortjes zullen kwa spanning (of duty-cycle PWM) stevig dichtgeknepen moeten worden om geen racemachientjes op de baan te hebben. En bij dergelijk dichtgeknepen spanning, wat is het koppel dat er nog overblijft om een trein van pakweg 8 rijtuigen de helling op te trekken?

Of lees ik het verkeerd?... Ik zal een setje moeten kopen om het te proberen, zeker?  ::)
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 maart 2020, 09:56:34 AM
Een toerental van 12500 per minuut is normaal voor motortjes in modeltreinen. Je zult er even aan moeten rekenen om te zien hoe hard de loc dan gaat rijden. Ik heb zelf geen N, dus ik kan geen tanden tellen.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 04 maart 2020, 10:41:21 AM
Ik zal vanavond eens tanden tellen, en wieldiameters meten. Dan weten we alvast mathemetisch hoe snel de treintjes zullen rijden.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: dani op 04 maart 2020, 10:42:58 AM
een mooi verslag van de motor ombouw op zulke fijne schaal !

Heb je ook film materiaal van voor en na de ombouw ter vergelijking ? dat zou helemaal top zijn .

En hoe zit het met het motorgeluid ? is deze nu ook stiller geworden of is daar weinig verschil ?
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 maart 2020, 11:43:46 AM
Ik bedacht me dat ik toch een N-loc in huis heb, een BR261 van Minitrix.
Worm/wormwiel overzetting 1:16. Bij een motortoerental van 12500/min doen de wielen 780 toeren/min.

Wieldiameter is 8,4 mm, keer 160 geeft 135 cm en dat levert een wielomtrek van 8,44 m.
Bij 780 toeren levert dat een snelheid van 6,58 km/min, dat is 395 km/uur.

Wel erg snel, in het echt gaat die loc 60 km/uur. Ik hoop dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 maart 2020, 11:54:56 AM
O, ik zie het al. Heb de wielomtrek verkeerd berekend, moet de helft zijn, dus 4,22 m
Dat levert dan een snelheid van 197 km/uur, nog steeds veel te snel.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 04 maart 2020, 11:56:54 AM
Bijna, maar toch een klein rekenfoutje: omtrek = diameter x PI (en niet 2PI). Ik kom dus in jouw geval uit op 198km/u. Dat is heel normaal voor een N-schaal locje op volle spanning.  Meestal moet men de spanning verminderen tot 1/3 tot 1/6 van de nominale baanspanning om reële topsnelheden te hebben.

Edit: je hebt het zelf ook net verbeterd.  ;)
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 maart 2020, 12:02:12 PM
Het locje ligt op het moment uit elkaar en ik heb nog niet de moeite genomen om het in elkaar te zetten.
Maar als dat is gelukt kan ik het eens rondjes laten razen om te zien hoe hard het gaat.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 04 maart 2020, 12:14:59 PM
Indien je het type hebt met tandwielen die door de bodemplaat steken, dan is het in elkaar steken vrij snel gedaan, en het locje rijdt vrij prettig. Heb je het model met gesloten bodemplaat, dan is het in elkaar steken een miserie, en rijdt het ding problematisch.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 maart 2020, 12:26:03 PM
Ik ga het bekijken. Ik had de loc uit elkaar gegooid omdat hij heel bokkig reed.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 04 maart 2020, 13:02:14 PM
Van Ed "Tramfabriek" is een vergelijkende video te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=Rq53Tiy2RWE
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 13:02:34 PM
Citaat van: Michiel op 04 maart 2020, 09:52:40 AM
Waarschijnlijk lees ik de specs van die motortjes verkeerd, maar minimum 400 toeren per minuut? Een loc laten kruipen zal dan toch niet kunnen met de bestaande worm/wormwielenset. En maximuum toeren 12500? Deze motortjes zullen kwa spanning (of duty-cycle PWM) stevig dichtgeknepen moeten worden om geen racemachientjes op de baan te hebben. En bij dergelijk dichtgeknepen spanning, wat is het koppel dat er nog overblijft om een trein van pakweg 8 rijtuigen de helling op te trekken?

Of lees ik het verkeerd?... Ik zal een setje moeten kopen om het te proberen, zeker?  ::)

Even voor de duidelijkheid: met een PWM regelaar (lage frequenties) doen dit soort motoren het een paar seconden en dan is hij overleden! Je mag geen Pulsbreedte regelaar gebruiken maar een normale analoge regelaar. Indien je een digitaal rijdt moet de decoder in de faulhaberstand worden geplaatst.

De snelheid (RPM) van een standaard modelspoormotor liggen over het algemeen hoger dan van de klokankermotoren waardoor hij automatisch langzamer gaat rijden. Een 816D motor trekt met gemak een tiental wagonnen. een 1020 motor trekt zonder problemen een 50 tal wagens.

Nieuwe Arnold, Hobbytrain, Bachmann, Kato en diverse andere merken zijn al aan het omschakelen om standaard deze motoren in de locs te bouwen. Zelfs in H0 de nieuwe Tenshodo spuds komen nu met deze motoren. Traditionele Japanse motorleveranciers stoppen met het bedrijf (zoals mashima) wegens gebrek aan opvolging (en financiers wil geen geld meer steken in traditionele motoren) maar alleen in bedrijven die motoren kunnen maken die zeer efficiënt zijn. Vandaar dat sommige leveranciers inmiddels geen motoren meer kunnen leveren indien je een defecte hebt.
Financiers zijn vooral geïnteresseerd om geld te steken in milieu vriendelijke producten en deze motoren hebben een hoog rendement. vandaar de problemen nu met de verkrijgbaarheid van sommige oude motoren.

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 05 maart 2020, 13:15:02 PM
Bedankt voorde uitleg. Maar ik blijf vrij huiverachtig met het Faulhaberverhaal. Ik heb al wel Faulhabermotoren gehad, en die deden het slecht met decoders. Analoog prima, goed zelfs. Maar digitaal? Bijvoorbeeld Maxxon met ESU stottert ergerlijk en kregen ze bij ESU Duitsland ook niet in orde. Ik heb niet veel decoders gezien met een Faulhaberstand die dan ook beter reden op die stand. Misschien heb ik toevallig slechte ervaringen verzameld met Faulhabermotoren, maar ik moet persoonlijk nog de eerste goede ervaring tegenkomen. Ik zal toch eens zo'n setje moeten aanschaffen om te zien wat het doet.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 13:30:40 PM
Citaat van: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 13:02:34 PM
Even voor de duidelijkheid: met een PWM regelaar (lage frequenties) doen dit soort motoren het een paar seconden en dan is hij overleden! Je mag geen Pulsbreedte regelaar gebruiken maar een normale analoge regelaar.
Heb je dat uit eigen ervaring of van horen zeggen? Mijn ervaring is heel anders. Ik heb een loc ooit omgebouwd met een Faulhabermotor en die heeft al uren gereden op een pulsregelaar met een frequentie die varieert tussen 30 en 100 Hz.

Het bovengenoemde N-locje heb ik aan het rijden gekregen en een poosje rondjes laten rijden.
Rondje bestaat uit 12 stuks Minitrix rails nummer 4912, omtrek 1,22 m.
De loc rijdt 17 rondjes in 1 minuut, dat is 20,74 m/min, dus 1244 meter per uur, omgerekend naar schaal 199 km/uur.
Dat komt dichtbij de eerder berekende waarde van 197 km/uur. Het originele motortje draait dus ook ongeveer 12500 toeren per minuut.

De voeding is een gestabiliseerde gelijkspanning van 12V
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Peter op 05 maart 2020, 14:19:22 PM
Heb verschillende modellen met Faulhaber zoals bv. Bemo RegioLine,  Brekina Klv12 alsook de Lenz modelletjes (in H0) en die rijden allen perfekt
In de Bemo modellen zit een Uhlenbrock decoder en dat gaat uitstekend (allen bestuurd via een IB box)
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 14:35:06 PM
Het verschil is wel dat een decoder met een hogere pulsfrequentie werkt (vele kiloherzen) en Ed heeft het over lage frequenties.
Ik ben wel benieuwd waar hij zijn waarschuwing op baseert want ik heb nog nooit meegemaakt dat een Faulhaber binnen  minuten overleed op een lage frequentie. Ik zou ook niet weten wat er dan in de motor gebeurt.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Peter op 05 maart 2020, 15:38:56 PM
Klaas, jij hebt op dit punt meer ervaring dan ikzelf.
In de Klv12 zit een Faulhaber van  6 mm doormeter. Wat de eigenschappen zijn weet ik helaas niet
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 15:48:07 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 13:30:40 PM
Citaat van: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 13:02:34 PM
Even voor de duidelijkheid: met een PWM regelaar (lage frequenties) doen dit soort motoren het een paar seconden en dan is hij overleden! Je mag geen Pulsbreedte regelaar gebruiken maar een normale analoge regelaar.
Heb je dat uit eigen ervaring of van horen zeggen? Mijn ervaring is heel anders. Ik heb een loc ooit omgebouwd met een Faulhabermotor en die heeft al uren gereden op een pulsregelaar met een frequentie die varieert tussen 30 en 100 Hz.


Lees maar even de ervaringen op de Engelse forums (oa RMweb) over de Bachmann J72. Bachmann heeft er een klokankermotor in geplaatst en de engelse rijders rijden met de PWM regelaars MET back EMF (Oa de Gaugemasters zijn ERG populair in Engeland). Lokje op de baan en einde motor!

Diverse kopers zijn niet blij dat Bachmann dit even niet gemeld heeft omdat in de vooraankondiging een 5 polige motor gemeld stond en bij het productie inmiddels de 5 polige motor niet meer gemaakt werd. Bachmann geeft geen garantie omdat hij gemaakt is voor DC en Bachmann vind een PWM regelaar met Back EMF geen standaard DC.


Als de gelijkspanning niet voldoende is afgevlakt krijgt hij ook op lage frequenties pulsen - dat geeft GEEN problemen vandaar dat je motor het normaal blijft doen. Het betreft de regelaars met een frequentie van 500 - 2 Khz die het probleem geven. Daar zijn nu discussies welke controllers wel geschikt zijn en de leveranciers van sommige regelaars zijn niet geheel blij dat hun "best verkopende" regelaars niet meer nodig zijn en de uitverkoop in kunnen.
Als reactie hierop heeft Hornby aangegeven dat hun motoren 5 polig blijven (omdat ze zelf ook een PWM regelaar verkopen!) en binnen een maand moesten ze aangeven dat diverse 5 polige motoren niet meer te krijgen zijn. Ze hadden beter even kunnen kijken wat er in de markt in Japan en China gebeurt en dan pas wat roepen.

Bijna alle HUIDIGE decoders hebben een omschakelstand  oa
- Esu Lokpilot 4 CV   2 = 3 CV 51 = 0 CV 52 = 0 CV 53 = 140 CV 54 = 30 CV 55 = 100 CV 56 = 255 of via de ESU programmer kun je hem direct op Faulhaber stand plaatsen. Alle settings staan dan in 1 keer goed.

- Kuhn CV 9 op 0 of 2 plaatsen CV 56 (EMK regeling) mag niet ingeschakeld zijn!

- Lenz coreless motor settings: CV 50 (motor configuration): 4 en CV 113 (Minimum PWM value): 5

- Uhlenbrock - Hebben geen stand omdat hun decoder reeds standaard met een freq. werkt van 18,75 kHz

Oudere decoders hebben niet altijd dit soort standen maar de frequenties zitten op ruim 16 kHz of mee en hebben geen speciale feedback waardoor ze geen problemen geven. Je zult per decoder moeten nagaan wat de optimale settings zijn.

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 15:50:02 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 14:35:06 PM
Het verschil is wel dat een decoder met een hogere pulsfrequentie werkt (vele kiloherzen) en Ed heeft het over lage frequenties.
Ik ben wel benieuwd waar hij zijn waarschuwing op baseert want ik heb nog nooit meegemaakt dat een Faulhaber binnen  minuten overleed op een lage frequentie. Ik zou ook niet weten wat er dan in de motor gebeurt.

Sorry Klaas te snel gelezen.... dat bedoel ik! Het gaat om de 500 Hz - 1 kHz frequenties die de problemen geven
Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 16:35:06 PM
Ed, heb je een link naar een topic op een Engels forum? Ik heb wat zitten zoeken op RMweb maar daar geeft de zoekterm J72: 0 results.
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 19:00:26 PM
Klaas,
Bij deze: https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/125329-bachmann-j72/page/15/&tab=comments#comment-3843351

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 19:09:43 PM
En dat er veel over te doen is op de Engelse forums is ook op de volgende topics te lezen:

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/148099-old-controller-with-coreless-motors/&tab=comments#comment-3691713

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/129125-oo-gauge-gwr-mogul-and-prairie/page/38/&tab=comments#comment-3849391

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/144762-replacement-for-mashima/page/8/&tab=comments#comment-3858745

https://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?f=10&t=53053&p=670099&hilit=coreless+motor#p670099

Eén van de pioniers die de motoren standaard in al zijn modellen toepaste was de Engelse firma DJ Models. Helaas heeft deze firma via crowdfunding veel geld naar binnen geharkt en daarna failliet gegaan...Natuurlijk hebben ook Fleischmann, trix Märklin en diverse anderen reeds modellen met een Faulhaber of Maxon gemaakt.

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 19:50:40 PM
Interessant leesvoer Ed. Maar wat ik mis zijn de berichten dat die motortjes bij bosjes de geest geven. Of lees ik niet goed?
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 06 maart 2020, 00:06:38 AM
Klaas, je hebt gelijk er stonden een aantal meldingen op pagina 15 die niet mals waren. Ik vermoed dat de moderatoren het draadje hebben geschoond omdat 2 van mijn reacties erop eveneens inmiddels verdwenen zijn. Daarop kwam een lijstje aan meldingen van dezelfde kapotte motoren van mensen die de lok getest hadden met dezelfde regelaars. Eén van de forumleden had er ook op gereageerd dat het een zaak was tussen de fabrikant / winkelier en de klant en dat het niets op het forum met het topic te doen had omdat het een garantie claim/geschil betrof. Ook die melding is weggehaald. Wel is daarom duidelijk laten staan dat de Gaugemaster feedback controller en de Kent power controllers en HF reinigers die gebruikt worden niet in combinatie gebruikt mogen worden.

Dat PWM en de HF railreinigers niet goed zijn voor de motoren is op meerdere plaatsen inmiddels duidelijk uitgelegd.

Daarnaast heeft Mark Clark (Firma Locosnstuff) ook op zijn website een melding (https://www.locosnstuff.com/News.php bij Controllers) geplaatst voor het gebruik van de Gaugemaster type D controllers op bepaalde motoren van hem. (Geen coreless)

Mijn advies is om het bij gewone gelijkspanning (Elke coreless motor start reeds bij een zeer laag voltage waardoor de noodzaak om nog een pulsbreedte regelaar te hebben eigenlijk al teniet wordt gedaan - al denken wellicht andere elektronica vakmensen hier wellicht anders over) of digitaal te houden!

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Michiel op 06 maart 2020, 08:33:20 AM
Ed, met jouw verhaal snap ik het voordeel nog niet van een ankerloze motor. Je zegt dat men best geen PWM sturing gebruikt omdat die motortjes daarvan heel snel stuk gaan indien de frequentie te laag is. DC is heeeeel lage frequentie, toch? Welk koppel hebben de motortjes eigenlijk nog zonder PWM, want dat gaf net die extra kracht op lage snelheid. Je zegt ook om de EMK terugkoppeling (is dat de lastregeling?) uit te schakelen. Wat blijft er dan nog over? Een futloze motor dat op 1-3V zonder koppel en zonder lastregeling een trein probeert rijdend te houden, bergaf met een rotsnelheid, en bergop... traag of niet? Dan toch liever een klassiek motortje met PWM en lastregeling, betrouwbaar, dat niet warm loopt bij te lage frequentie, toch?

Jouw verhaal brengt niet meteen vertrouwen, alsook al jouw vreemde waarschuwingen over massaal opgebrandde ankerloze motoren (?). Maar nogmaals, ik ga een setje kopen, en zien wat het doet. Praktijk zegt meer dan 100 bladzijden theoretische overpeinzingen.  ;)
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Ed ten Dam op 07 maart 2020, 00:35:07 AM
Citaat van: Michiel op 06 maart 2020, 08:33:20 AM
Ed, met jouw verhaal snap ik het voordeel nog niet van een ankerloze motor. Je zegt dat men best geen PWM sturing gebruikt omdat die motortjes daarvan heel snel stuk gaan indien de frequentie te laag is. DC is heeeeel lage frequentie, toch? Welk koppel hebben de motortjes eigenlijk nog zonder PWM, want dat gaf net die extra kracht op lage snelheid. Je zegt ook om de EMK terugkoppeling (is dat de lastregeling?) uit te schakelen. Wat blijft er dan nog over? Een futloze motor dat op 1-3V zonder koppel en zonder lastregeling een trein probeert rijdend te houden, bergaf met een rotsnelheid, en bergop... traag of niet? Dan toch liever een klassiek motortje met PWM en lastregeling, betrouwbaar, dat niet warm loopt bij te lage frequentie, toch?

Jouw verhaal brengt niet meteen vertrouwen, alsook al jouw vreemde waarschuwingen over massaal opgebrandde ankerloze motoren (?). Maar nogmaals, ik ga een setje kopen, en zien wat het doet. Praktijk zegt meer dan 100 bladzijden theoretische overpeinzingen.  ;)

Michiel,
de slechte frequenties voor deze motoren liggen vanaf een 500 Hz tot enkele kHz frequenties. Daar rijdt de motor slecht op tot op het moment dat binnen een bepaald frequentiegebied hij ervan schade op loopt. Een gewone gelijkspanning regelaar heeft een afgevlakte 50 Hz. Dit is compleet iets anders dan de manier waarop pulsbreedte regelaars werken. Bij digitaal wordt juist een zo hoog mogelijke frequentie (Vanaf 16 kHz) ingesteld.

Dit is niet iets nieuws - Dat is altijd al geweest OOK met de faulhabers, Maxon, Portscap, Escap en andere koolborstelloze motoren. (Even op google faulhaber en PWM zoeken - dan zie je dat ook PWM met hoge frequenties gewoon kunnen) De motoren zijn in het verleden vanwege de hogere prijs niet massaal in modellen toegepast. Van de traditionele motoren fabrikanten zijn er een aantal gestopt (Enkele niet alléén vanwege het gebrek aan opvolging maar tevens omdat financiers GEEN geld meer in een bedrijf willen steken die alleen 3 of 5 polige motoren kan maken) en daarnaast is de prijs door de massaproductie van de 12 Volt koolborstelmotoren gedaald waardoor het nu niet meer uitmaakt of je een koolborstelloze motor in een model plaatst of een 5 polige motor.

Een 5 polige motor heeft een efficiëntie van maximaal 70% bij een koolborstelloze motor is dit ruim 90%. Heel geleidelijk worden de traditionele motoren de komende jaren vanzelf van de markt verdreven. Het is dus niet alleen de vraag van alleen maar voor- of nadelen maar het gaat om de verkrijgbaarheid van de huidige motoren in de toekomst. Koolborstelloze motoren zijn zeker geen futloze motoren. Een 1020 motor trekt met gemak 50 wagons. Hoe kleiner de motor hoe minder power. Een 1215 is niet met een tang op de as te stoppen.

Waarom wordt er in Engeland juist meer over gesproken dan hier of in Duitsland dat is vanwege het feit dat de pulsbreedte regelaars met de lastregeling er erg populair zijn. Echter de motor rijdt juist al langzaam op 2 volt dus daar heb je geen pulsbreedte meer voor nodig. Wat over blijft is het gedrag op hellingen. Dat is oplosbaar door baanvak scheidingen te maken of een decoder aan de motor te koppelen.

Ed

Ed
Titel: Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw
Bericht door: Herwig op 07 maart 2020, 23:45:05 PM
Pulserende dinges.

Ben niks geen techneut, allesbehalve.
Maar bezit en/of gebruik sedert decennia de analoge Gaugemaster en de Fleischmann MSF tra(ns)fo's .
Voor H0-materieel.      Werkt uitstekend voor stapvoets rangeren .
Al 'k het goed voor heb, werd  'toen'  reeds gewaarschuwd deze bijzondere voeding niet te sturen naar  'moderne'  Faulhaber-motoren .

Als de klassieke loc-motortjes eruit gaan stilletjes aan, is dit meteen ook een handige  'truuk' , of argument als je wilt,  om gelijk digitaal te gaan, begrijp 'k.   Als de  'MSF'  dan toch niet meer kan/mag worden gebruikt ...