Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Uw nieuwste (Belgische) N schaal aanwinst

Gestart door 59erke, 25 december 2018, 14:36:17 PM

BC911

Niet zo´n coole verbouwing zoals hierboven  8), maar wel heel blij met deze aanwinst.

Minitrix 12733








Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Jappy

Een prachtig machientje! Heb er zelf ook zo een hier liggen, gekocht van een mede-forumlid, en is een van m'n beste locs die ik heb. Stil, traag, rustig en enorm betrouwbaar.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Inderdaad een mooi machientje, deze Minitrix. Ik heb 'm NOG niet, maar staat wel op m'n lange-termijn verlanglijstje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Bert, ik ben blij dat je er eindelijk eentje hebt kunnen vinden.

En ik moet iedereen bijtreden, zeer mooi lokje.
Ik heb met het mijne wel wat problemen gehad kwestie van stroomafname maar nu bolt het ook weer perfect.

Je zou hem nog een beetje kunnen perfectioneren door de dummy lichten weg te snijden en dubbele lichten te monteren tussen de stijlen van de leuning.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

jodo

beste Koen,
je N schaal NMBS colli wagen is precies gemaakt op basis van een Opeln DB gesloten wagen.
te herkennen aan het feit  dat de wielassen kort bij de buffers staan.
een duidelijk verschil met de NMBS colli wagens van Liliput schaal HO .

59erke

John, De Colliwagen is niet gemaakt op basis van een Oppeln maar op basis van een Gmhs35
https://www.brawa.de/produkte/n/wagen/gueterwagen/67327-gedeckter-gueterwagen-gmhs-35-db/

Dat hij niet 100% waarheidsgetrouw is weet ik , maar zoals vermeld was het een probeersel om te zien of het mogelijk was om goedkoop een N versie van de colliwagen te maken. Echter ontbreekt het de N rijder aan een waardige donor wagen, dus moesten compromissen (o.a. de afstand tussen de wielassen) gemaakt worden.

Ik heb het tenminste geprobeerd om iets te maken wat toch nooit op de markt gaat komen, het opzet is mits wat aanpassingen geslaagd dus is het nu wachten tot er een geschikte wagon op de markt wordt gebracht dewelke we kunnen omschilderen. Als u suggestie's hebt dan hoor ik het graag.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Niet onmiddellijk mijn nieuwste aanwinst, maar ik vond het toepasselijk om deze toch te delen.

Wie denkt aan 'Belgisch N', kan vergeven worden slechts te focussen op de NMBS en haar moderne erfgenamen. Maar wie zijn definitie een beetje verbreedt, kan zijn keuze in materiaal wel vergroten! (Nou ja, 'vergroten'...) Zeker wat betreft stoomtractie. Ik heb het dan niet over herschilderde Duitsers, maar over een puur, 100 Belgisch model.

Ik toon jullie: de Ibertren 'cuckoo' (Koekoek in het Spaans). Ik kan geloven dat jullie je eventjes achter jullie oren krabben, maar dit is wel degelijk een Belgisch modelletje. Want wat zien we als we naar de bouwplaat kijken? Couillet! Deze stomer is een model van een locomotief gebouwd door de vermaarde Belgische locomotiefbouwer voor de Spaanse spoorwegen. En ik zie niet in waarom dit model ook niet kan worden ingezet als een Belgische industriestoomlocomotief, zeker als we eventjes kijken naar de gelijkaardige machines die we vandaag nog aantreffen op onze museumlijnen.

Het model is wel typisch Spaans, en de mechaniek jaren '80, met twee snelheden: stilstaand en te snel. Ze heeft geen antislipbandjes, ze is wel uitgevoerd met groeven op de achterste twee wielen gek genoeg. En zonder trein waggelt het modelletje echt heel hard van links naar rechts. Onder de gigantische schouw is ruimte voorzien voor een rookgenerator(!!) Volgens mij het enige model in N dat hiermee werd uitgevoerd? Desondanks ben ik er best blij mee, ze heeft wel af en toe een tikje nodig bij een wissel maar dat vergeef ik haar graag.

Ze zijn wel steeds moeilijker te vinden. De Britten hebben hopen van deze machientjes gekannibaliseerd voor smalspoorlocs in schaal 009 te maken. Ze kosten dus best wel een duit op het Interweb, als je al het geluk hebt om er eentje tegen te komen. Ze worden steeds zeldzamer. Maar wie zoekt, die vindt! En de jacht is minstens even leuk als het bezitten, niet?  ;)



Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Misschien kwestie van drijfstangen wat grof uitgevoerd maar ik vind het wel iets hebben.

Inderdaad prima inzetbaar op een stukje industriespoor, en dat waggelen kan je misschien oplossen door het lokje wat te verzwaren ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

#53
Ziet er al beter uit dan de T3 van MiniTrix.
Dat onderstel van die T3 word door de Britten ook gebruikt voor onderstel van een smalspoor mallet, zag ik eens.
En dan eentje achterstevoren gemonteerd. Het zag er een beetje uit als die Fairlie lok's van de Ffestiniog railway:
https://narrowgaugemodels.wordpress.com/prototypes/ffestiniog/

De 8058 is trouwens nieuw te koop bij: https://johanvoermans.nl/minitrix-12733-nieuw.html
Minitrix heeft deze ook als Duitse V60.
Groet van Frank

Michiel

Leuk dat je deze koekoek van Ibertren even onder de aandacht brengt. Een Belg, zie ze regelmatig langskomen op eBay, gaat inderdaad dikwijls voor een stevige prijs, en ik was steeds terughoudend, twijfelend om de belabberde rijeigenschappen.

Arnold heeft ook nog locomotieven gebracht met standaard een rookgenerator (vb de S3/6 reeks), maar zo klein met rookgenerator is wel bijzonder.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

#55
Minitrix 18084 - CAIB:


En de Fleischmann 825212 - IFB met CMBT container erop:
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

59erke

Pakwagen DMS in oude Eurofima kleuren.



In combinatie met de 6 andere eurofima's is de Brussel - Luxemburg compleet.

(Nu nog dromen van een blauwe 55'er als trekkracht)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Net op de valreep van 2019 mijn laatste projectje kunnen afwerken.

Een Brossel type 553 (49) van de NMBS



Betreft  een modelletje van PB Messing, kap is 3D print. Relatief makkelijk bouwprojectje dankzij de zeer duidelijke handleiding.
Wel wat aan het sukkelen geweest om de verlichting in te bouwen en aan te sluiten.

@ PAul Misschien klein minpuntje is de loknummers iets verder van elkaar te printen, deze zijn zo klein dat ze met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn en zodoende zeer moeilijk te knippen zijn

Volgend jaar beginnen we met het type 46...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan