rijden met automaat

Gestart door Havoc, 04 mei 2019, 14:56:09 PM

Dirky

Citaat van: Michiel op 09 mei 2019, 10:23:35 AM
En nog een dood-doener: de zuinigste auto is de auto die je niet koopt, en dus nooit werd geproduceerd.  ::)

Bon, ik ben weer weg!  ;D

overschot van gelijk Michiel  :D maar mijn trip gisteren met openbaar vervoer nadoen, kost me een dag extra en een overnachting. Dan maar liever aan 110km/h met een eigen vervoermiddel, niet?  ;)

(Iemand meende me ooit de bek te snoeren door te zeggen dat ik dichter bij mijn werk moest gaan wonen. Nu de firma waar ik werk was oorspronkelijk op 12 minuten van mijn deur en is naar Kortrijk verhuisd, 64 minuten van mijn deur. En mijn nieuwe taak omvat samenwerking met 2 Duitse zusterbedrijven op respectievelijk 3 1/2u en 9 u van mijn deur. Beetje moeilijke verhuis, niet?)

Michiel

Mijn verklaring was helemaal niet persoonlijk bedoeld. Jouw argument (rijgedrag beinvloed verbruik meer dan een schone motor) is pertinent.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

had ik ook niet als "persoonlijk" ervaren hoor!

Een leven zonder auto is quasi onmogelijk. Er is veel te veel "haast" in alles wat we (moeten) doen. "Ik wil "X" en ik wil het NU", en alhoewel ik andere tijden heb meegemaakt neig ik ook naar zulke manier van wensen.
OV kan dat gewoon niet volgen. Er zouden overal om het half uur treinen/bussen moeten vertrekken in alle richtingen om aan het "ik wil het nu"-verhaal te kunnen voldoen...

Met een zwartkijkershoed op zou ik Urbanus wel citeren: "de wereld is om zeep!" maar zelfs met een witte hoed op (mag ook groen zijn) ben ik er steevast van overtuigd dat er nog veel om zeep zal gaan vooraleer er een echte mentaliteitswijziging zal komen. En gaat de wereld ooit om zeep? Ik zie dat alleen maar te gebeuren door een uitzonderlijk natuurfenomeen (uitbarsting Yosemite, meteoriet,...) . De slimme mens van vandaag zal wel voor alles een oplossing bedenken om te beletten dat alles verdwijnt...


rgp

Dirk,

Voor jou is OV geen oplossing: nu niet en nooit.

Maar er zijn veel mensen die niet kijken naar de mogelijkheden van OV als ze ergens een huis gaan bouwen of kopen.  Ze kijken wel waar hun ouders wonen, er een school is, .... maar OV?

En nochtans kan een OV je een auto uitsparen (iedereen heeft geen bedrijfswagen) en dan spaar je IEDERE maand 600 euro.  Ikzelf heb in 1993 gebouwd op 250m van een treinhalte en auto weggedaan.  Plotseling kwam er 600 euro vrij.

Roland

Rangeerduivel

Citaat van: rgp op 09 mei 2019, 14:39:59 PM
Maar er zijn veel mensen die niet kijken naar de mogelijkheden van OV als ze ergens een huis gaan bouwen of kopen.  Ze kijken wel waar hun ouders wonen, er een school is, .... maar OV?
Plotseling kwam er 600 euro vrij.

En Roland, hoeveel € komt er vrij in de aankoopprijs als je een huis koopt dat ver van een OV-halte/stad/werk/enz ligt?
De prijzen van huizen variéren sterk aangaande de ligging.

Als je alle dagen voor elke verplaatsing de trein oid moet nemen, heb je al eens uitgerekend hoeveel € tickets je in een mensenleven betaalt?
Niet iedereen werkt bij de NMBS of buurtspoorwegen om gratis te rijden hoor!
En ga maar eens de wekelijkse boodschappen doen met trein/tram/bus/fiets, je zal raar opkijken! ::)

raf

hier benzine 1000 econetic op 110 verbruik ik 5.2 benzine op 120 is dat 5.6 maar dan wel met de auto geladen met boten tot de nok vol

wel op cruise controle dus niet zelf gas geven in dat geval
met een gelanden aanhanger komt daar 1 liter bij

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

BR-59

Tja, als we het over kosten hebben, dan wil ik ook wel een duit in het zakje doen. Naast een automaat gebruik ik voor het woon-werkverkeer een VW Polo uit 1985. De fiscus vraagt € 46 per kwartaal, de assuradeur € 120 per jaar. Het autootje doet met mijn rechtervoet gemiddeld 5,5 L/100 km. Het autootje rijdt afgerond naar boven 12000 km per jaar, dus 'zuipt' hij 660 L (E95) per jaar. Bij de huidige prijs in het noordelijke deel van Nederland kost mij dat € 1198,56, dus zeg maar € 1200. Dus samen 4 x46 + 120 +1200 = € 1504. Het autootje heb ik al 4 jaar en tot nu ben ik € 1538 kwijt geweest aan onderhoud (banden, uitlaat, remschijven, remtangen, bougies, kabels, schokbrekers, filters en vloeistoffen), dus zeg maar € 1600 en dat is € 400 per jaar. Dit alles leidt tot een onkostenpost van € 1900 per jaar. Aanschafprijs was € 1200 en beschouw ik nu als afgeschreven, dus ook € 400 per jaar.
Alles bij elkaar € 2300 per jaar en net geen € 200 per maand.

Conclusie: oud is zo gek nog niet 8) ;D

Werner

Citaat van: rgp op 09 mei 2019, 14:39:59 PM
Maar er zijn veel mensen die niet kijken naar de mogelijkheden van OV als ze ergens een huis gaan bouwen of kopen.

Ik val in de categorie die daar wel rekening mee heeft gehouden: 2 tramlijnen en 4 buslijnen.
Maar, 10 jaar later is er 1 buslijn afgeschaft, 1 buslijn verlegd (1 km verder weg), 1 buslijn ingekort en zijn de 2 tramlijnen ook gewijzigd (vernummerd en verlengd). Vandaar misschien de slogan "Neem de tram, krijg de stad"?  >:(

Zelf heb ik geen wagen, dus nagenoeg alle verplaatsingen doe ik met het OV.  Toen ik werkte in Zaventem (langs de Leuvensesteenweg), was ik iedere dag bijna 4 uur onderweg. De tram 's morgens om 05:55, dan een trein, en daarna een bus. 's Avonds terug thuis om 18:15, tenminste als alles vlot verliep, wat 1 dag in de week lukte.
Reden waarom ik nu dichter bij huis naar werk aan 't zoeken ben.

Verplaatsingen naar Ingelmunster, Diepenbeek of Saint-Ghislain noem ik een expeditie, want dan ben ik heen en terug meer dan 4 uur onderweg.

Samengevat: verhuizen voor het werk doe ik niet, en als ik nog verhuis twijfel ik of dat nog in functie van het OV zal zijn.

Trouwens: bedankt aan de modelspoorexpo organisatie voor het inleggen van een NostalBus. Als iets goed is mag het ook al eens vermeld worden  ;)
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.