Modelspoormagazine forum

Zeg maar Off-topic => Babbelhoek => Topic gestart door: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM

Titel: rijden met automaat
Bericht door: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Er is hier eens een draad geweest waarin de jubel van een automaat gezongen werd. Wel ik rij nu bijna 2 maand met zo'n ding en heb het me al 2 maand beklaagd. Gewoon een ramp...

- als je aan het groene licht vertrekt en je duwt niet plankgas dan is een Ligier scooter sneller
- eenmaal je rustig gas geeft zit dat ding te schakelen gelijk zot, de ene versnelling is nog maar net geschakeld en hij begint de andere al te schakelen. Vermits het 3 seconden duurt om 1 schakeling te doen is die dus met niets anders bezig. Je wordt zeeziek van de versnelling/vertraging.
- in de file net hetzelfde, je wordt zeeziek van het voor/achter schommelen. Mijn rechter bovenarmspieren zijn al bijgekomen van altijd aan die pook te hangen.
- die tracht altijd onder de 2000 tpm te blijven maar daar heeft de motor dus 0 koppel. Enige oplossing is dus gelijk zot gas geven tot 4000 tpm. Dan zuipt dat ding nog erger dan een hoop voetbal supporters die de beker aan het vieren zijn
- als je die in manueel zet, dan schakelt hij toch nog naar beneden. En als je naar boven wil schakelen doet hij dat niet. Maar als hij niet naar boven wil schakelen zet je hem even in automaat mode, hij schakelt direct naar boven.
- absoluut onmogelijk om te weten/voelen of die nu voor of achter staat, je moet altijd kijken.

Geen idee welk kalf dat dit geprogrammeerd heeft... Ik snap niet dat iemand daar uit vrije wil mee wil rijden.

Onlangs reed ik met een bus van De Lijn mee en die bak schakelde vlotter en logischer. De oude Suzuki Wagon R met automaat van mijn zus rijdt ook een stuk vlotter alhoewel die waarschijnlijk niet "intelligent" is, stokoud en die motor amper vermogen heeft.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: svvander op 04 mei 2019, 15:12:07 PM
Johan, ik denk dat het veel afhangt van welk type wagen en welke motorisatie je hebt. Ik moest nooit een automaat hebben (en ook nooit nen BMW)... ik rij nu met nen automaat en ik moet niets anders meer hebben!
- Traag optrekken: zou me verwonderen, normaal gezien heb je bij een automaat zoiets dat ze "kikckdown" noemen. In mijn geval schiet je dan weg als een raket. Maar indien je bijvoorbeeld met een oudere benzine motor rijdt en een kleinere cc-inhoud en dit voor een zware wagen (en zonder turbo), dan is de kans groot dat dit inderdaad zo lijkt.
- in de file is het juist makkelijker, omdat je niet altijd hoeft te schakelen... ontkoppelen, schakelen, afremmen, ontkoppelen, terugschakelen... je mag mij gerust een uur in de file laten staan met een automaat (liever niet).
- ook hier zal de motorisatie belangrijk zijn. Een diesel zal bijvoorbeeld zijn koppelcurve onder 3.000 toeren hoger hebben dan pakweg een benzine die 400cc meer heeft. (Om het een naam te geven een 1.6 diesel, tegen een 2.0 benzine). En ook hier: afhankelijk van de uitvoering (turbo, welke turbo, hoeveel turbo's etc...) zal je wagen beter of minder goed scoren.
- het automatisch terugschakelen is iets typisch voor de VAG groep...zou het kunnen dat je met een Skoda rijdt?  8) Blijkbaar is er in dit systeem een herkenning van wanneer je moet terugschakelen (te weinig toeren = hoger verbruik bij optrekken)
- voor of achter: zie je dit niet op het pookje of het dashboard?
Nu het is ieder zijn smaak he, maar neem het van mij aan... de meeste automaten rijden zalig. Het is zelf zo dat ik mijn vrouw al overtuigd heb, om onze 1ste wagen die nu een manuele is, te verkopen en een automaat aan te schaffen.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Havoc op 04 mei 2019, 15:36:27 PM
Was ik vergeten te schrijven, nieuwe Opel Zafira 1600cc benzine. Heeft op papier 130pk, maar rijdt zeker niet vlotter dan mijn 8 jaar oude Meriva 1700 diesel.

In de file, zeker zo'n file met even rijden, stoppen etc. Vermits dat ding enkel zit te schakelen en het zoooooo lang duurt tussen 2 versnellingen is dat altijd zo'n gewieg voor/achter. En dan manueel rijden gaat ook niet want dat ding blijft niet in 2-de of 3-de. Dat is ook een ramp als je dus ooit op een modderweide (parking) of sneeuw moet rijden, dan moet je gewoon in 2-de kunnen blijven.

Aan 50 staat hij al in 5-de, maar dat is een overdrive dus helemaal geen herneming. Kick-down gaat wel, maar dan draait die 6000tpm en doordat die zo traag schakelt is dat een hoop lawaai en benzine erdoor. Absoluut niet aangenaam. Met een handgeschakelde bak zou die veel vlotter en aangenamer rijden. Waarschijnlijk ook 2-3 liter minder verbruiken.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Rangeerduivel op 04 mei 2019, 15:38:08 PM
Citaat van: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Wel ik rij nu bijna 2 maand met zo'n ding en heb het me al 2 maand beklaagd. Gewoon een ramp...

Klagen doe je in dit geval best bij jezelf Johan, Jij hebt die rommel gekocht, Jij draagt daarvan de gevolgen.
Ik weet niet welk merk wagen je hebt, maar had je voor een goed merk gekozen, had dit topic gewoon niet bestaan!
Sommige mensen verwachten van een auto;
1) lage aankoopprijs,
2)hoge prestaties,
3)laag verbruik
4)hoge materiaalkwaliteit
Doch weet dat die dingen praktisch niet met elkaar zijn te kombineren
Citaat van: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Vermits het 3 seconden duurt om 1 schakeling te doen is die dus met niets anders bezig.
Mijn laatste twee vrachtwagens (Volvo FH410 en FH460) hadden beiden maar een halve sec. nodig om te schakelen..... ::)

;)

Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: doomslu op 04 mei 2019, 15:40:07 PM
Verkeerde auto en motor wellicht.

Ik heb een 7 jaar oude 2 liter diesel met 170 pk en een automaat met 7 versnellingen.
Als ik aan een verkeerslicht 100 meter gereden heb schakelt die achter mij al in 2e met zijn handpook en rijdt hij net het kruispunt op.   ;)

Tegen een automaat kan je manueel nooit winnen... als 't een goeie is natuurlijk.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: ceuleer op 04 mei 2019, 15:48:23 PM
Hier een Mini Cooper S van de laatste generatie, met 6 versnellings automaat.
Met sport, standaard of eco stand.
Gewoon geweldig, wil je manueel schakelen, geen probleem, een klik naar links met de pook, en je schakelt op of af tussen de versnellingen.
Zo kan je een voorligger op koppel inhalen zonder dat de bak terugschakelt.
De motor is wel een 2 liter Bi Turbo, 192 PK/320 Nm koppel.
Nooit meer een manueel geschakelde bak voor mij.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Rangeerduivel op 04 mei 2019, 15:52:42 PM
Citaat van: doomslu op 04 mei 2019, 15:40:07 PM
Verkeerde auto en motor wellicht.

Ik heb een 7 jaar oude 2 liter diesel met 170 pk en een automaat met 7 versnellingen.
Als ik aan een verkeerslicht 100 meter gereden heb schakelt die achter mij al in 2e met zijn handpook en rijdt hij net het kruispunt op.   ;)

Tegen een automaat kan je manueel nooit winnen... als 't een goeie is natuurlijk.

Dat bedoelde ik net,
Ook ik heb van datzelfde merk een 10 jaar oude 2,2 liter diesel met 170 pk en automaat,
De wagen weegt 1635 kg en ik durf hem naast veel benzinewagens zetten qua komfort en acceleratie...

;)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: D_Loc op 04 mei 2019, 16:12:41 PM
Ik rijd een Honda Civic Hybrid uit 2007, dit is ook een automaat maar dan wel een CVT. Die voel je dus nooit schakelen.
De motor heeft ook nog een auto-stop systeem waardoor de motor bij een verkeerslicht afslaat zolang de rem is ingetrapt, laat je de rem los dan start de motor direct, zonder gebruik van de startmotor maar via de transmissie o.i.d. in combinatie met de elektromotor. Dit gaat razendsnel, je kan dan ook gelijk wegrijden en wanneer de elektromotor mee helpt (gebeurt zodra de motor op bedrijfstemperatuur is) ben je heel snel weg bij het verkeerslicht (ben vaak als eerste vertrokken).
Het is verder geen snelheidsmonster maar dat hoeft voor mij ook niet, de rijeigenschappen hebben meer weg van een limousine. Hij glijdt over de weg.
Enige nadeel is het hybride accupakket, die zijn nogal duur als je ze moet vervangen. 1,5 jaar geleden moeten laten doen en was 2200 euro armer. Omdat de auto nog weinig kilometers op de teller heeft toch maar gedaan.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: eve op 04 mei 2019, 16:26:30 PM
Citaat van: Havoc op 04 mei 2019, 14:56:09 PM
Er is hier eens een draad geweest waarin de jubel van een automaat gezongen werd. Wel ik rij nu bijna 2 maand met zo'n ding en heb het me al 2 maand beklaagd. Gewoon een ramp...

- als je aan het groene licht vertrekt en je duwt niet plankgas dan is een Ligier scooter sneller
- eenmaal je rustig gas geeft zit dat ding te schakelen gelijk zot, de ene versnelling is nog maar net geschakeld en hij begint de andere al te schakelen. Vermits het 3 seconden duurt om 1 schakeling te doen is die dus met niets anders bezig. Je wordt zeeziek van de versnelling/vertraging.
- in de file net hetzelfde, je wordt zeeziek van het voor/achter schommelen. Mijn rechter bovenarmspieren zijn al bijgekomen van altijd aan die pook te hangen.
- die tracht altijd onder de 2000 tpm te blijven maar daar heeft de motor dus 0 koppel. Enige oplossing is dus gelijk zot gas geven tot 4000 tpm. Dan zuipt dat ding nog erger dan een hoop voetbal supporters die de beker aan het vieren zijn
- als je die in manueel zet, dan schakelt hij toch nog naar beneden. En als je naar boven wil schakelen doet hij dat niet. Maar als hij niet naar boven wil schakelen zet je hem even in automaat mode, hij schakelt direct naar boven.
- absoluut onmogelijk om te weten/voelen of die nu voor of achter staat, je moet altijd kijken.

Geen idee welk kalf dat dit geprogrammeerd heeft... Ik snap niet dat iemand daar uit vrije wil mee wil rijden.

Onlangs reed ik met een bus van De Lijn mee en die bak schakelde vlotter en logischer. De oude Suzuki Wagon R met automaat van mijn zus rijdt ook een stuk vlotter alhoewel die waarschijnlijk niet "intelligent" is, stokoud en die motor amper vermogen heeft.

De eerste waar je dit verhaal aan moet vertellen is uw dealer...

3 s schakeltijd = automaat is stuk.

Eis een nieuwe.

Mvg, Erik
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: svvander op 04 mei 2019, 16:36:53 PM
Of een hele tamme spreiding van de bak, om de uitstoot en het verbruik te "verbeteren". Ik denk dat het een jaar of 10 gelden was, dat ik voor het eerste met de (toen) nieuwe Focus 1.0 diesel ecoboost mocht rijden (ik rij gemiddeld met 10 verschillende nieuwe wagens per jaar voor mijn job). Ik denk dat die toen 90pk had en een koppel van 150Nm. Maar het beestje was zo log en de spreiding  van de bak trok op geen k...en. Dan krijg je inderdaad een verkeerd beeld. Bij de nieuwe Focus die ik onlangs eens mocht proberen 1.5 met 95pk en een veel beter gespreide bak, leek dit wel al een vooruitgang die er mag zijn.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Havoc op 04 mei 2019, 16:57:47 PM
Citaat van: svvander op 04 mei 2019, 16:36:53 PM
Of een hele tamme spreiding van de bak, om de uitstoot en het verbruik te "verbeteren". Ik denk dat het een jaar of 10 gelden was, dat ik voor het eerste met de (toen) nieuwe Focus 1.0 diesel ecoboost mocht rijden (ik rij gemiddeld met 10 verschillende nieuwe wagens per jaar voor mijn job). Ik denk dat die toen 90pk had en een koppel van 150Nm. Maar het beestje was zo log en de spreiding  van de bak trok op geen k...en. Dan krijg je inderdaad een verkeerd beeld. Bij de nieuwe Focus die ik onlangs eens mocht proberen 1.5 met 95pk en een veel beter gespreide bak, leek dit wel al een vooruitgang die er mag zijn.

Ik vrees dat dat de oorzaak is, samen met het absoluut willen schakelen onder de 2000tpm waar de motor geen koppel heeft. Heb vroeger nog occasioneel met automaten gereden en die waren een stuk vlotter en meer respons.

Er is nog meer mis met die kar hoor, maar die automaat maakt dat het helemaal geen leuke ervaring is.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Paulogic op 04 mei 2019, 17:05:34 PM
Ik vermoed ergens een eco-knopje...

Mijn Cayenne heeft dat ook en is dan die zo tam als een TukTuk.
Zonder ECO vliegt dat ding vooruit. Dus Knopje weggehaald uit dashboard en draadjes geisoleerd. Neh.



ps : Cayenne van de Aldi : Ford bestelwagentje met handschakeling doch de verdoemde eco-knop.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 mei 2019, 17:12:44 PM
ik dacht al een Cayenne ? Jij geraakt daarin maar nooit mee uit !  ;D ;)
ik heb een hekel aan dat eco....uitvallen van de motor en zekers des winters als het regent en vriest, ik vrees dat dat de batterij zou kunnen afzien want ik rij niet veel km en nogal veel stadsverkeer
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 mei 2019, 17:23:24 PM
ik rij ook met 2 verschillende wagens een 1600 diesel (307) handgesch.en een 1600 diesel (3008)automatique en ik moet zeggen dat automatic bevalt mij steeds beter, vrouw verkies autom, al hoewel ik wel dat hendeltje met die versnellingen aan het stuur al eens durft te gebruiken als het snel moet gaan het optrekken
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: 59erke op 04 mei 2019, 17:28:42 PM
Hier bij ons zijn we ook aan het twijfelen tussen een automaat of manueel.
Vrienden van mij rijden met automaten van Peugeot, Chevrolet, BMW, Skoda en Mercedes en ik hoor geen van allen klagen.

Wat ik wel al dikwijls heb vernomen is om bij de aankoop van een automaat eerst te gaan testrijden en zo proberen alle omstandigheden uit te proberen. Wat uw probleem is vermoed ik dat een bezoek aan de garage wel een oplossing kan zijn, misschien kunnen ze dat ding herprogrammeren ofzo (heb geen verstand van auto's, tis juist een vermoeden) ?
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Rangeerduivel op 04 mei 2019, 18:06:21 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 mei 2019, 17:12:44 PM
ik dacht al een Cayenne ? Jij geraakt daarin maar nooit mee uit !  ;D ;)
ik heb een hekel aan dat eco....uitvallen van de motor en zekers des winters als het regent en vriest, ik vrees dat dat de batterij zou kunnen afzien want ik rij niet veel km en nogal veel stadsverkeer
Even off topic;
Peter,
De Cayenne is de SUV van Porche, daar vallen oude mensjes gemakkelijker uit dan ze er in geraken... ;D
https://www.google.com/search?q=cayenne&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjw2cCjnoLiAhVCbVAKHfCpC6cQ_AUIDigB&biw=1120&bih=587
De cayman daarentegen;
https://www.google.com/search?q=cayman&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjzw7WKoYLiAhWEJ1AKHfyDCnoQ_AUIDigB&biw=1120&bih=587
En laat een batterij nu net deugd hebben van het af en opladen, ze gaat langer mee en zal sneller kapot gaan
bij lang stilstaan. Daarom worden bvb motoren (bikes) die 's winters voor enkele maanden gestald worden aangesloten op een "druppellader", die melkt de batterij eerst af om ze daarna weer op te laden.
Wat het stilvallen van de motor betreft;
De batterij is daartegen bestand in de vorm van opgeladen te worden door een alternator, ipv vroeger door een dynamo, die er veel langer over deed en meer toerental nodig had dan een alternator, die zelfs bij stationair toerental oplaadt...

;)


Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: PietB op 04 mei 2019, 18:06:54 PM
Ik rijd met een Citroen C4 Picasso met daar in een 1600 cc 4cylinder turbo van 160 Pk en 240Nm koppel en een elektronische 6 bak automaat.
Motor-versnellingsbak groep is van BMW die ook in de mini cooper  (eerste generatie) zit.
Nu ben ik een zeer sobere rijder, en voel me goed met de mapping van de bak, bij 2500 rpm wordt er geschakeld.
Dat heet 'het nieuwe rijden' maar soms komt de kwajongen in mij op bij een verkeerslicht.
Dan zet ik hem in manueel en trek door tot plm 6000 rpm, dan wordt de weg achter mij wel heel erg snel leeg hoor.
Tot frustratie van een hele boel Golf GTI mannekes.
0-100 in 6.5 seconden, is iet waar een auto van 1450 kg zich helemaal niet voor hoeft te schamen.

Dus om nou te zeggen dat automaten traag zijn, niet echt.
En in het automatische bedrijf rijd ik in de bebouwde kom 1:16,5 en op de snelweg(niet sneller dan 130) 1:22.
Dus om financiële redenen kies ik voor automatisch rijden.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: BC911 op 04 mei 2019, 19:30:55 PM
Hier sinds kort ook mijn eerste automaat ontvangen, en zoals Koen aangeeft moet je gaan testrijden met automaten, want daar zit echt veel verschil in. Merken zoals VW zitten naar mijn gevoel nog in een vorige generatie automaten. Niet slecht, maar in vergelijking met andere merken toch een verschil. Ik heb nu een 8 bak en inderdaad een knopje om gewoon, Eco of sport te kiezen. Ik kan je verzekeren dat die laatste optie ervoor zorgt dat er niet onder de 2000 toeren geschakeld wordt  ;). Het is vaak een optie die veel mensen zullen negeren omdat ze het weggegooid geld vinden, maar als je veeleisend en flexibel een rijstijl wil kunnen kiezen, dan is het een aan te bevelen optie ...
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: rgp op 04 mei 2019, 19:55:00 PM
Hallo,

Heb sinds 2 maand een audi A5 TDI (cabrio) met automaat: zalig
Schakelt geruisloos en gevoelloos
Verbruik: 5,4L (gemengde cyclus)

Maar in de huidige wereld levert men te kleine motoren met te weinig koppel, zeker voor benzines.
De audi heeft nochtans slechts 150pk.

Roland
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: raf op 04 mei 2019, 20:20:18 PM
zelf geen automaat maar wel veel mee MOETEN rijden op het werk

stilvallen voor rood licht RDFM  daar staat een knopke waar mee je dat kunt uit zetten

wat toerental betreft van de automaat RDFM daar is ook een knopke voor waarje inder daar naar sportief kunt schakelen of gezappig sloom

als je automaat zo slecht werkt dan zou je het beste eens naar de garage gaan en hem laten uitlezen
want dan klopt er iets niet met de sturing
had een kollega die zijn automaat ook kloten reed en na een garage bezoekje weer zoals voorheen
de spanbanden in de automaat moesten aangespannen worden
http://www.fordcapriclubnederland.nl/wp-content/uploads/2014/04/17_Automatische_Transmissie.pdf

hier op de tekening nummerken 21

gr raf
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: ceuleer op 04 mei 2019, 21:43:03 PM
Citaat van: rgp op 04 mei 2019, 19:55:00 PM
Maar in de huidige wereld levert men te kleine motoren met te weinig koppel, zeker voor benzines.
De audi heeft nochtans slechts 150pk.

Dit zou ik niet veralgemenen.
Onze Cooper is een benzine model, zoals ik al schreef, 2000 cc, 192 PK, 320 Nm koppel, en dit alles in een pakket dat 1200 kg weegt.
Is wel degelijk een kleine bom op wielen, vermogen op overschot.  8)
En de 2 liter benzine motoren van de BMW group en Audi/VW groep hebben steeds 200+ PK's, en een koppel, van 300+ Nm.
Maar je hebt deels gelijk, sommige constructeurs downsizen hun auto's de laatste jaren met 1200 en 1400 cc motoren, en dit komt het verbruik en levensduur niet ten goede.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Zofman op 05 mei 2019, 17:34:47 PM
Hier een aygootje van 2014. Oud model. Met semi automaat.... ik wil niet meer anders.
Zit rondom Amsterdam vaak in file en mijn linkerbeen is mij dan zeer dankbaar!
En.. het is ff wennen aan de robot die voor mij schakelt, maar 1 op 20 doet mij nog steeds lachen aan de pomp.
Ook als ik over de snelwegen raas ,zelfde verbruik.

Jan
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: OlivierV op 07 mei 2019, 09:53:07 AM
Ik rij vrolijk handgeschakeld rond met een Golf Variant. Een weekje automaat heeft me niet kunnen overtuigen, het is mijn ding niet, ik schakel liever zelf. Rij nu zelf ook zuiniger dan met die Octavia automaat ...
Beide zijn diesel 1.6 150pk dacht ik.

Definitieve wagen binnenkort is dan een skoda superb 2.0 diesel, wederom handgeschakeld voor mijn gemoedsrust en eigen veiligheid. :)
Iedereen pakt wat hij graag wil. Maar laat je niet iets aansmeren waar je geen fan van bent.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 mei 2019, 10:03:02 AM
eerlijk ik schakel ook liever zelf, maar moet zeggen het is wennen en ik twijfel in die mate dat er als er binnen enkele jaartjes als er een nieuwe komt, het een automatique zal zijn.Feit is dat aan mijn stuur dat hendeltje (ooit uit het F1) om je versnellingen handmatig te schakelen staat en dat schakelt sneller en gemakkelijker dan een handgeschakelde(veiliger) want je houdt je beide handen aan het stuur. Bovendien als je vertraagt schakelt hij automatisch terug (als je hetzelf niet doet)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: raf op 07 mei 2019, 10:17:04 AM
het beste van de twee een half automaat .foerd heeft ooit die cvt bakken gemaakt dat was eigenlijk het systeem daf maar dan in een doosje .metalen riemen in plaats van die van het originele daf concept
deze bak schakelt dus eigenlijk niet maar door de snelheid worden de riemschijven uitelkaar gedrukt en heb je dus een geleidelijke overgang en altijd de juiste versnelling zeg maar .
mazda heeft deze ook ingebouwd en er zullen nog wel andere merken ook mee uitgerust zijn geworden
een half automaat heb ik op een vrachtwagen gehad die had 16 versnellingen.je schakelt maar moet niet koppelen dat doet die automaat zelf
had je knopjes op de stick bv je wil van 1 naar 10 schakelen druk je die in en je hoefde alleen maar gas te geven
de schakelbak deed de rest zelf

in america is het al automaat wat je kunt vinden .een schakelbak daar is een zeldzaamheid
in genk vroeger problemen met het nieuwe model om de module te kunnen wisselen door dat er geen ruimte was
en in mexico hadden ze dat probleem niet maar ja  hun hadden daar plaats want er was geen koppelings pedaal
en zo heeft elk systeem zijn voor en nadelen
voor mij de oplossing kleine benzine motor met generator en de wielen elektrische aangedreven alsook een kleine accu voor langzaam rijden
de motor op waterstof of gas en dat gaat volgens mij het milieu vriendelijkste zijn .
hoog koppel van af 0 km/h en lange afstanden kunnen rijden en toch milieu bewust

ik tevreden met mijn 1000 econetic met schakel bak
gr raf 
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 mei 2019, 10:25:57 AM
Amerikanen kunnen niet met een handgeschakelde  rijden, die hebben zelf al naar de rechtbank gegaan als pedalen te groot of te klein waren en ze zo ongevallen veroorzaakten, stel dat daar nog een pedaal bijkomen moet ?
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SuSke op 07 mei 2019, 10:31:03 AM
ieder zijn ding, dat klopt, maar ik zou maar stilaan beginnen wennen aan het automatisch rijden.
EV's en Hybrides zijn standaard uitgerust met een automaat en niet verkrijgbaar met een handgeschakelde bak. Je zou het trouwens niet eens kunnen volgen met de sturing voor een elektromotor.
En als we onze politici moeten geloven, zal dat vanaf 2030 niets dan zo zijn.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Michiel op 07 mei 2019, 10:50:22 AM
Ik heb net m'n laatste auto gekocht met verbrandingsmotor. 2030 zal alles wel elektrisch zijn, gezien de evolutie van wetgeving en publiek opinie. Daarom ook eentje met manuele bak. En ook omdat ik het leuk vind om doen. Niet om de prestaties of zuinigheid, gewoon omdat het nog lekker archaïsch is: een versnelling kiezen waarmee de motor tijdelijk moet werken, en dan even later een andere kiezen... Een techniek van vorige eeuw uit het mechanisch tijdperk, en die binnenkort definitief verledentijd zal zijn...
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: OlivierV op 07 mei 2019, 10:57:15 AM


Citaat van: SuSke op 07 mei 2019, 10:31:03 AM
ieder zijn ding, dat klopt, maar ik zou maar stilaan beginnen wennen aan het automatisch rijden.
EV's en Hybrides zijn standaard uitgerust met een automaat en niet verkrijgbaar met een handgeschakelde bak. Je zou het trouwens niet eens kunnen volgen met de sturing voor een elektromotor.
En als we onze politici moeten geloven, zal dat vanaf 2030 niets dan zo zijn.

Die elektrische auto's zijn ook de oplossing niet he. Het produceren van die batterijen stoot enorm veel CO2 uit en ik vraag me af waar we die gaan blijven opstapelen als ze na 10 jaren gebruik versleten zijn ...
Onze politici, daar hecht ik liever niet te veel geloof aan. :)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Rangeerduivel op 07 mei 2019, 10:57:38 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 mei 2019, 10:25:57 AM
Amerikanen kunnen niet...

Even off topic;
Je zal vlugger af zijn met opsommen wat ze wel kunnen.
Dramamakers eerste klas, kijk maar eens naar films, feuilletons ed waar jeugd en (leren) rijden aan bod komen, 't is precies of de wereld vergaat, OH MY GOD!!!! ::)

;)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 mei 2019, 11:02:43 AM
ooit een programma gezien wat voor de wereld de minst vervuilende/de meest ecologische wagen was (rekening met het batterijen die gemaakt en weer gerecupereerd dienen te worden) en wat kwam uit de bus het was een kleine benzinewagen (ik dacht een Nissan) die bleek de beste oplossing te zijn voor ons milieu/onze wereld
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: OlivierV op 07 mei 2019, 11:24:18 AM
Gewoon minder de wagen nemen is ook al veel, want iedereen neemt voor een scheet in een fles zijn auto, behalve ik dan.
Maar bovenstaande schreef ik al eens eerder op een andere plaats op dit forum.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Michiel op 07 mei 2019, 11:37:42 AM
Het was me al opgevallen dat iedereen het verkeerd deed behalve jij dan.  ;D
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: raf op 07 mei 2019, 11:42:41 AM
Citaat van: OlivierV op 07 mei 2019, 11:24:18 AM
Gewoon minder de wagen nemen is ook al veel, want iedereen neemt voor een scheet in een fles zijn auto, behalve ik dan.
Maar bovenstaande schreef ik al eens eerder op een andere plaats op dit forum.
kijk dat is nu net het probleem .ik woon buiten een stads kern ik moet 18 km rijden ongeveer om in genk te geraken
openbaar vervoer ??? zwijg me der van niet te doen
de fiets ??? en dan 36 km waarvan 18 terug met waar die ik gekocht heb
dacht het niet
we proberen wel het zo te regelen dat we op 1 dag per week alles doen wat we met de wagen kunnen doen
en een keer in de maand is het vrouwen dag en daar wil je niet mee gaan echt nie dus ikke een dagje lekker alleen thuis

gr raf
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SuSke op 07 mei 2019, 12:29:48 PM
Citaat van: OlivierV op 07 mei 2019, 10:57:15 AM


Citaat van: SuSke op 07 mei 2019, 10:31:03 AM
ieder zijn ding, dat klopt, maar ik zou maar stilaan beginnen wennen aan het automatisch rijden.
EV's en Hybrides zijn standaard uitgerust met een automaat en niet verkrijgbaar met een handgeschakelde bak. Je zou het trouwens niet eens kunnen volgen met de sturing voor een elektromotor.
En als we onze politici moeten geloven, zal dat vanaf 2030 niets dan zo zijn.

Die elektrische auto's zijn ook de oplossing niet he. Het produceren van die batterijen stoot enorm veel CO2 uit en ik vraag me af waar we die gaan blijven opstapelen als ze na 10 jaren gebruik versleten zijn ...
Onze politici, daar hecht ik liever niet te veel geloof aan. :)

Dat is allang geweten, maar nooit verteld Olivier. Mensen kijken alleen maar naar hun deel van het verhaal, de rest is een ander zijn zaak.
Maar ik vind wel dat er zoiets als een Total cost of Ownership mag gegeven worden voor alle verplaatsingsmodi. Waarschijnlijk komt nu een dieselwagen met Adblue als beste uit de reeks, zeker met de inspanningen die de industrie zich de laatste jaren al getroost heeft.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: ceuleer op 07 mei 2019, 13:56:46 PM
Ik zie het graag, die betogingen voor een beter milieu.
De jonge gasten hebben gemakkelijk praten, wacht maar tot ze zelf huishouden gaan spelen.
Nu komen ze thuis, alles ligt klaar in de kasten, ze hebben het er maar uit te pakken.
Hoe geraken die kasten vol ?
Papa en mama rijden wekelijks een volle auto materiaal kopen in de winkels.
En als het zomer is, dan staat heel hun facebook vol met foto's van één of ander exotisch land, daar zijn ze ook niet geraakt met de fiets....
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: raf op 07 mei 2019, 16:08:48 PM
Ja Gunter  meer dan gelijk
haal maar eens kaas in de supermarkt .altijd verpakt in plastiek
melk het zelfde of karton of plastiek maar dan zitten ze nog eens met 6 alweer in een plastiekje
honden eten hetzelfde 4 alu potjes verpakt in een plastiekje
brood of een papieren of een plastieke zak
in sommige grootwarenhuizen verpakken ze bulk wortels in plastiek per stuk verpakt
sla bloemkool allemaal in plastiek
krab of andere slaatjes allemaal in een plastieke doosje
ok volgens sommige mag je die terug brengen maar ??? das geen oplossing voor het probleem dat houd alleen het probleem in de gang
maar voor onze consumptie maatschappij is er geen oplossing  .er moeten gewoon perfecte paprika's in de zakjes zitten terwijl de te kleine of te grote weg gegooid worden

nichtje ook ze neemt altijd de doosjes met de langste houdbaarheids datum terwijl het morgen reeds op is
oesje nu wel erg ver afgeweken
gr raf
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: svvander op 07 mei 2019, 16:13:30 PM
Het is al enige jaren zo dat de jongeren overal naar toe worden gereden door de ouders ("achterbank-generatie"). Ja, ook ik ben schuldig. Ik geef toe: deels uit comfort en gemakzucht, maar anderzijds, het is niet meer zo veilig als vroeger... allé da denken we toch. In onze tijd gingen we te voet of met de fiets, zomer en winter. Naar 't school, gaan sporten, uit... alles deden we te voet of met de fiets. Wij gingen zelf 3 gemeenten verder uit (omdat ons lief daar woonde). Vraag maar eens aan een tiener van vandaag om 5 km te gaan wandelen... "Saai!". Wij maakten plezier onderweg en ok, we mochten misschien maar uitgaan tot 0u30... de fuiven begonnen toen ook al om 20u. Maar vanaf dat we 16 waren, mochten we met den brommer... wat een luxe! En cool dat het was.
De tijden zijn veranderd en neem van mij aan: als mijn 3 kinderen met de fiets vertrekken naar school, dan hoop ik altijd dat er niets gebeurd. In onze tijd was er zoveel verkeer niet en ik heb het gevoel dat de mensen minder "agressief" waren dan nu. Het is misschien een gevoel of een gedacht, maar misschien is het wel meer dan dat.

Maar om dan terug te komen op die milieu marsen: die mannen betogen voor een betere wereld, maar zitten dagelijks met hun gsm te spelen op het internet (ook niet het meest milieuvriendelijke product) en gaan 2x per jaar met het vliegtuig op reis... tja, dan kunt ge u wel afvragen of ze het allemaal we snappen. Vooral als ge dan weet dat de meeste die naar die betogingen gaan, niet eens met het openbaar vervoer of de fiets komen  ;D Nee, alleen in den auto met mama of papa.

Kijk, ik speel nu even advocaat van de duivel. Enkel het vervoer aanpassen naar een alternatief, zal onze planeet niet redden. Integendeel. Ik werk voor een leasingmaatschappij en ik weet waarover ik praat. Al die nonsens over CO² (voor zij die er iets van kennen ik heb het dan over de nieuwe WLTP-norm t.o.v. de NEDC-norm voor de meting van de Co² uitstoot en de bijhorende taxen). Denken jullie echt dat er hierdoor "groener" gereden gaat worden? Op papier misschien wel ja en de briefkes in de ministers hunne portemonnee dat zullen ook meer groenere briefkes zijn (of van die paarse  :D ). Maar het blijft de persoon die ermee rijdt die de uitstoot het meest in de hand heeft. En het afschaffen van een firmawagen dan? Wees eens eerlijk: als je morgen geen bedrijfswagen hebt en ge moet er zelf ene kopen... ge hebt de keus uit ne mooie, recente, leuke wagen voor €10.000, maar diene heeft op papier een beetje meer uitstoot t.o.v. ne nieuwe, "ecologische", niet te smaken gedrocht van €25.000.... die weinig uitstoot. Ik denk dat ik voor optie 1 ga. Zeg ik hiermee dat je niet bewuster moet aankopen? Neen, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dure (want dat zijn ze nog steeds) elektrische wagen aan te schaffen. Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf geen bedrijfswagen, ik ga dagelijks met de trein (jawel) of met de fiets (22km enkel, niet elektrisch). Of, als het even kan, werk ik van thuis uit.

Persoonlijk ben ik voorstander van het afschaffen van de BIV en de rijtaxen. Maak gewoon de brandstof duurder. Dan gaat uwen buurman met zijn Ferrari die dagelijks 10km rijdt, uiteindelijk betalen voor wat 'm verbruikt, maar nog altijd plezier hebben aan zijn wagen. En iemand die dan dagelijks 100 km rijdt met een zuinige benzine (of diesel) zal dan in vergelijking op een evenredige kost uitkomen. De verbruiker betaald.

Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: 59erke op 07 mei 2019, 19:25:26 PM
Citaat van: svvander op 07 mei 2019, 16:13:30 PM
Dan gaat uwen buurman met zijn Ferrari die dagelijks 10km rijdt, uiteindelijk betalen voor wat 'm verbruikt, maar nog altijd plezier hebben aan zijn wagen. En iemand die dan dagelijks 100 km rijdt met een zuinige benzine (of diesel) zal dan in vergelijking op een evenredige kost uitkomen. De verbruiker betaald.

Als hij tegen dan nog ergens mag rijden met zijn favoriete wagen op fossiele brandstoffen want hoe de ministers en de groenen nu bezig zijn mag je binnenkort in geen enkele stad nog binnen met uw wagen. Vraag mij af wat ze gaan doen met de wagens van gemeente- hulpdiensten, vrachtwagens, leveranciers en mensen die zoals ik dagelijks met een werkcamionet rijden, ook electrisch ?
Zoals hier ook al gezegd electrisch rijden is de oplossing niet, en zal volgens mij ook nooit doorbreken en dit om enkele redenen de impact van batterijen, aankoopprijs , en ons energienet. Als we bij aanvang van de winterperiode nu al met afschakelgevaar zitten vraag ik mij af wat dit gaat zijn als iedereen electrisch gaat rijden

Vandaag las ik in de krant dat zelfs de mensen hun huizen niet meer mogen gaan verwarmen met gas en stookolie, dus massaal investeren in warmtepompen en zonnepanelen ? Dacht het niet...

Citaat van: svvander op 07 mei 2019, 16:13:30 PM
Persoonlijk ben ik voorstander van het afschaffen van de BIV en de rijtaxen. Maak gewoon de brandstof duurder.

Gaat niet helpen, mensen blijven rijden kijk maar naar de diesel. 20 jaar geleden stond deze nog geen euro/liter en nu...
en mensen blijven diesel rijden, de enige reden dat mensen nu geen diesel meer kopen is omwille de LEZ norm.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: raf op 07 mei 2019, 20:02:04 PM
Koen de staat zegt wel dat het voor het milieu is maar eigenlijk is het om geld binnen te krijgen
als het voor het milieu zou zijn dan zou je geen toegang kunnen kopen voor in de lez binnen te rijden en zouden de schepen niet meer in antwerpen mogen aanmeren .

gewoon geldklopperij niet meer en niet minder

Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Havoc op 07 mei 2019, 20:18:18 PM
Citaat van: raf op 07 mei 2019, 20:02:04 PM
Koen de staat zegt wel dat het voor het milieu is maar eigenlijk is het om geld binnen te krijgen
als het voor het milieu zou zijn dan zou je geen toegang kunnen kopen voor in de lez binnen te rijden en zouden de schepen niet meer in antwerpen mogen aanmeren .

gewoon geldklopperij niet meer en niet minder

Boenk erop zou ik zeggen.

Min ouwe EURO4 diesel produceerde minder CO2 dan die nieuwe EURO6 benzine maar die is beter voor het milieu? Zolang ze lichtgewicht nietsnutten minister laten worden die niet verder kunnen denken dan hun neus lang is (en van sommigen denk ik dat dit zelfs niet mogelijk is) gaat het niet beteren. Ben met de verkiezingen in het vooruitzicht wat meer op die zaken gaan letten en eerlijk gezegd, ik denk dat er in beschuttende werkplaatsen meer bekwame personen rondlopen dan in ons parlement. Met als groot verschil dat die mensen beseffen dat ze niet alles weten en kunnen.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: eve op 07 mei 2019, 20:51:55 PM
Citaat van: Havoc op 07 mei 2019, 20:18:18 PM

Zolang ze lichtgewicht nietsnutten minister laten worden die niet verder kunnen denken dan hun neus lang is (en van sommigen denk ik dat dit zelfs niet mogelijk is) gaat het niet beteren.

Promotie van de partijkaart in plaats van de competentie.
Zie je ook bij NMBS en soortgelijke bedrijven...

Mvg, Erik
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: svvander op 07 mei 2019, 20:57:07 PM
Klopt 100% "groen" = poen voor de politiek. Nu elektrisch rijden... in batterijen zit nikkel en koper. En in elektrische wagens is dit blijkbaar het dubbele van in normale wagens. Laat het nu juist zijn dat dit mineralen zijn die schaars worden en bijgevolg ook veel duurder worden. En ze delven is dan ook weeral niet zo ecologisch, om nog maar te zwijgen over de recuperatie van de batterijen na x-aantal jaren.

En benzine is niet minder schadelijk dan diesel, integendeel. Ik lees regelmatig vergelijkingen over deze zaken. Ik citeer een artikel uit de Autogids: "De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen. Grofweg gesteld produceert de benzinemotor in de meeste gevallen minder stikstofoxides (NOx), maar meer CO, koolwaterstoffen en (in het geval van directie injectie) fijnstof, terwijl hij sterker bijdraagt aan de klimaatopwarming. Een diesel stoot dan weer minder fijnstof uit, maar meer stikstofoxides, zelfs met een DeNox-katalysator. Er is dus geen winnaar. "
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SuSke op 07 mei 2019, 21:08:35 PM
De winnaar is "paard en kar"... Oeps die mogen in Gent en Antwerpen binnenkort ook niet meer rond rijden. 8)


De toekomst zal toch in de brandstofcel zitten.
België heeft momenteel zelfs het dichtste distributienetwerk voor (grijze) waterstof en toch is er niemand die de moed heeft om die brandstof te promoten.
Je kan net geteld 2 wagenmodellen op waterstof kopen in België en ook op 2 plaatsen tanken. In Duitsland al op 60 plaatsen en daar wordt aan een tempo van 2 stations per maand het distributienet uitgebouwd.
De wetenschap heeft ondertussen ook een andere manier (lees veiligere) gevonden om waterstof te stockeren, te vervoeren en te tanken.
Waterstof kan zelfs met een "verbrandingsmotor" gebruikt worden (goed voor de handschakelende medemens).

En toch geraakt het niet van de grond.

Audi stopt met de productie van zijn E-tron en gaat volop voor de H-tron.

Maar naar loffelijke gewoonte blijft de nodige politieke moed ontbreken en wordt er alleen gepraat naar de mond van de grote lobbyisten. Gewoon zielig hoopje mensen in Brussel.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: 59erke op 07 mei 2019, 21:49:28 PM
wat moet een mens dan nog tegenwoordig kopen ?  benzine, diesel, electrisch dus wat blijft over waterstof = onbetaalbaar cng misschien hoewel gas ook niet milieuvriendelijk is .

Anderzijds wijken we wel heel sterk af van de intentie van deze topic...
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Havoc op 07 mei 2019, 22:07:23 PM
Citaat van: SuSke op 07 mei 2019, 21:08:35 PM
De winnaar is "paard en kar"... Oeps die mogen in Gent en Antwerpen binnenkort ook niet meer rond rijden. 8)


De toekomst zal toch in de brandstofcel zitten.
België heeft momenteel zelfs het dichtste distributienetwerk voor (grijze) waterstof en toch is er niemand die de moed heeft om die brandstof te promoten.
Je kan net geteld 2 wagenmodellen op waterstof kopen in België en ook op 2 plaatsen tanken. In Duitsland al op 60 plaatsen en daar wordt aan een tempo van 2 stations per maand het distributienet uitgebouwd.
De wetenschap heeft ondertussen ook een andere manier (lees veiligere) gevonden om waterstof te stockeren, te vervoeren en te tanken.
Waterstof kan zelfs met een "verbrandingsmotor" gebruikt worden (goed voor de handschakelende medemens).

En toch geraakt het niet van de grond.

Audi stopt met de productie van zijn E-tron en gaat volop voor de H-tron.

Maar naar loffelijke gewoonte blijft de nodige politieke moed ontbreken en wordt er alleen gepraat naar de mond van de grote lobbyisten. Gewoon zielig hoopje mensen in Brussel.

Misschien komt het niet van de grond omdat als je even nadenkt dat waterstof meer energie maakt om te produceren dan je er ooit nog terug uit kan krijgen. Je kan waterstof enkel maken, het komt niet vrij voor in de natuur en in alle verbindingen is het zeer energieintensief om het af te splitsen. Komt nog bij dat het in gecomprimeerde vorm (350-700 bar) net zoals alle gecomprimeerde brandstoffen enorm veel energie vraagt om dat te doen. Comprimeren is een van de meest energievretende bewerkingen. En brandstofcellen en de katalysatoren om waterstof te maken stellen net dezelfde poblemen als batterijen en katalysatoren voor koolwaterstof motoren. Enig voordeel dat waterstof heeft is dat het snel te tanken is, toch sneller dan een batterij laden, het is niet giftig en de afvalproducten van een brandstofcel zijn helemaal niet giftig of gevaarlijk. Het is enkel zowat de meest lastige molecule om op te slaan, het diffuseert doorheen de atmosfeer en verlaat de dampkring, gaat dwars door bijna alle metalen heen en maakt ze bros ondertussen. Een brandstofcel weegt ook behoorlijk wat, zal niet lichter zijn dan een batterij en wat complexiteit betreft... denk niet dat er veel garages aan gaan werken.

Ik zal nog eerder een wagen op batterij kopen dan een op waterstof.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: svvander op 08 mei 2019, 07:01:05 AM
De mogelijke (tussen)oplossing: ne milde-hybride benzine/waterstof automaat. Watte? Een milde hybride-systeem is een systeem dat vooral zal instaan bij het starten, optrekken en bij stroom opwekken voor "stroomvreters" zoals airco, elektrische turbo etc. (Bij piekmomenten waar het verbruik drastisch hoger is dus) Deze batterijen zijn veel kleiner (dus minder zwaar, makkelijker te plaatsen en bijgevolg hebben ze minder nood aan koper en nikkel). Dit zijn dan 48V systemen, i.p.v. 12V systemen (die nu in de meeste systemen zitten, tenzij je nog met een oude kever rijdt die een 6V systeem heeft). Een "volledige" hybride gaat tot 600V. Uit testen (altijd met een korreltje zout nemen, ik weet het), is bij VAG gebleken dat er tot 22% brandstofbesparing kan gebeuren met dit systeem. (en 15% minder uitstoot van Co²).
Als er dan nog wordt gewerkt aan de aerodynamica van de wagen, de rolweerstand van de banden en de efficiëntie van de verbrandingsmotor, dan kan er volgens mij meer dan 30% gewonnen worden.

Ter verduidelijking: een brandstofmotor heeft zoveel bewegende delen, dat deze totaal niet efficiënt werkt. Bewegende delen zoals zuigers, kleppen, krukassen etc., veroorzaken wrijving en wrijving zorgt voor warmte, dus verlies. Er wordt maar 25% van de energie dat je in een brandstofmotor duwt, omgezet in bewegende energie. Nog eens 5% gaat verloren in de transmissie. Dus eigenlijk blijft er maar 20% over voor beweging. Dus indien ge 100kw energie zou kunnen invoeren, dan gaat er eigenlijk maar 20kw naar beweging. Bij een elektromotor ligt dit al heel snel tegen de 75% (er wordt bij sommige bronnen beweerd dat dit tegen de 90% is... ooit al eens een spoel na een uur werking proberen vast te pakken? Juist, daar gaat ook meer 15% van de energie verloren aan warmte).
Maar: er zijn natuurlijk trucjes om hier mee weg te komen. Zo heeft bijvoorbeeld Mazda zijn motoren (Sky-active X) zodanig gebouwd met heel hoge druk, dat deze volgens het zelfontbrander (!) principe werkt (zoals een diesel dus), voor benzine motoren. Een extreem mager mengsel wordt onder hoge druk gebracht, juist voor de ontsteking. Zo is de verbranding veel efficiënter, zuiverder (minder vervuiling) en zorgt ze voor veel snellere energie. Nog zo een trucje van Mazda: groter motoren. Jawel: als je een kleine motor hetzelfde werk zou laten doen dan een grote motor, zal deze over een gemiddeld traject, veel meer relatieve energie moeten krijgen om hetzelfde resultaat te geven. Vergelijk het met een atleet die sprintjes loopt op de 100m in 10 seconden, die nu 500m mag lopen, tegen een tempo van laat ons zeggen 200 seconden. Die zal veel minder moeite moeten doen. Logisch toch.
Bij BMW hebben ze onlangs getest met het inspuiten van water bij de ontbranding (Bosch is er al verder mee aan het ontwikkelen): benzine heeft ook een koelende werking voor de motor, bij een hogere belasting wordt deze benzine verrijkt. Door heel fijn en weinig water via de injectie in de cilinders te spuiten, koel je deze dus extra af waardoor de verbranding veel efficiënter kan (tot 13% op turbomodellen). Een ander voordeel: er zou kunnen getankt worden met een veel lager octaangehalte.
Ik kan nog uren voortgaan over dit thema: er zijn zoveel verschillende zaken in ontwikkeling waardoor er minder verbruik en vervuiling zou kunnen zijn... maar weet 1 zaak zeker: ze zullen waarschijnlijk nooit samen op de markt komen. Waarom? Wie zou de dupe zijn van het mindere verbruik? De energiewinnende bedrijven/landen. Wees gerust dat die overal al patenten en dergelijke aan het opkopen zijn.

Maar euh; ik ben tevreden over mijnen automaat  ;D
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SuSke op 08 mei 2019, 10:56:49 AM
Johan, Waterstof wordt de dag van heden volop geproduceerd in de chemische industrie en onderling verhandeld tussen de verschillende partijen. Het gaat hierbij om grijze waterstof. Het product is er dus al gewoon, er moet alleen moed zijn om het te verdelen. Iets dat men in Duitsland wel begrepen heeft.
Grijze waterstof is te vergelijken met grijze stroom. Niet alle stroom uit het stopcontact is groen, ook al betaal je voor 100% groene stroon. Zo ook met waterstof verkregen uit de chemische processen en in veel gevallen vroeger beschouwd als "afvalproduct" dat werd afgefakkeld.

Lees ook even: https://www.vlaio.be/nl/ondernemersverhalen/colruyt-tankt-waterstof
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: PietB op 08 mei 2019, 13:24:05 PM
Citaat van: SuSke op 08 mei 2019, 10:56:49 AM
Zo ook met waterstof verkregen uit de chemische processen en in veel gevallen vroeger beschouwd als "afvalproduct" dat werd afgefakkeld.
Zo was/is LPG ook een afvalproduct maar dan van het aardolie raffinage proces.
En dat is ook redelijk populair geworden.
Ik vraag me alleen af, hoe veilig is waterstof, want het rondrijden met een 'waterstofbom' achter im mijn auto vind ik geen geruststellende gedachte.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SuSke op 08 mei 2019, 13:36:02 PM
Het is geen waterstof"bom" in je auto.

Net als bij CNG en LPG is het een tank die op een veelvoud van de werkdruk is getest en bovendien ook op impact door een aanrijding.
In elk geval een stuk sterker en veiliger dan die plastic tank onder je auto vol benzine die voor het deel boven de benzine gevuld is met een hoog explosief en brandbaar gas  ???.

Wat is dan eigenlijk een "bom".

Juiste en goede informatie kan en zal veel misverstanden de wereld uit helpen.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: eve op 08 mei 2019, 14:27:50 PM
Magnetische Resonantie Beeldvorming is blijkbaar ook stukken minder gevaarlijk dan Kernspintomografie...

Mvg, Erik
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Martin Welberg op 08 mei 2019, 14:34:54 PM
Hmmm, milieu..

(https://cnet2.cbsistatic.com/img/XeNVcZcbKQjAUySTKPTpBa1elhw=/1600x900/2019/01/11/f32c9c61-0708-474f-ab73-4792fef0935c/2020-ford-shelby-mustang-gt500-1.jpg)

Moet nog effe wachten op deze Amerikaan..btw handgeschakeld :P
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SuSke op 08 mei 2019, 15:00:53 PM
zo'n scheurbeest Martin  ;) ;)

en dat met onze Europese snelheidsbeperkingen en fileleed
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: eve op 08 mei 2019, 15:06:44 PM
Slangengebroed...

Erik
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: eve op 08 mei 2019, 16:46:37 PM
Klein beginnen : https://www.elektrobike-online.com/news/e-bikes-und-pedelecs/pragma-alpha-2-0-e-bike-mit-brennstoffzelle.1776798.410636.htm (https://www.elektrobike-online.com/news/e-bikes-und-pedelecs/pragma-alpha-2-0-e-bike-mit-brennstoffzelle.1776798.410636.htm)

Erik
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: BR-59 op 08 mei 2019, 17:15:03 PM
Even inhaken op het fenomeen waterstof:
- inderdaad is het grootste gedeelte van waterstof 'grijze' waterstof, aangezien methaan hiervoor grondstof is.
- een klein deel van waterstof ontstaat door elektrolyse van water.
- zowel lpg als waterstof wordt in auto's opgeslagen in stalen tanks. Deze zijn door het stoomwezen gekeurd en goed bevonden.
- LPG heeft een tankdruk van 10 bar. De tank is van een zodanige kwaliteit, dat zelf bij een ongeval de kans op een explosie van de tank nagenoeg niet voorkomt,
  in tegenstelling tot die van een benzinetank.
  Tegenwoordig wordt zelfs LPG in kunststofvezel versterkte tanks geleverd voor bijvoorbeeld heftrucks.
- waterstof staat onder een druk van 700! bar. Echter is waterstof pas een explosief gas als de mengverhouding 2 delen waterstof en 1 deel zuurstof wordt bereikt.
  Deze mengverhouding is verwaarloosbaar klein bij een ongeval, waardoor een explosie ook zeer onwaarschijnlijk is.
- Een tankdruk van 700 bar is technisch geen enkel probleem.

Persoonlijk rij ik zelfs liever met LPG, dan benzine vanwege de grotere veiligheid en natuurlijk een klein beetje het milieu, want LPG is nog steeds een schonere brandstof dan benzine.
Oh ja, ik rij graag met een automaat, rijdt wel iets minder zuinig dan een handgeschakelde bak, maar laten we één ding niet vergeten: een groot deel van je gebruik bepaal je met je rechter voet!
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Havoc op 08 mei 2019, 19:43:28 PM
Citaat van: BR-59 op 08 mei 2019, 17:15:03 PM
Even inhaken op het fenomeen waterstof:
- inderdaad is het grootste gedeelte van waterstof 'grijze' waterstof, aangezien methaan hiervoor grondstof is.
- een klein deel van waterstof ontstaat door elektrolyse van water.
- zowel lpg als waterstof wordt in auto's opgeslagen in stalen tanks. Deze zijn door het stoomwezen gekeurd en goed bevonden.
- LPG heeft een tankdruk van 10 bar. De tank is van een zodanige kwaliteit, dat zelf bij een ongeval de kans op een explosie van de tank nagenoeg niet voorkomt,
  in tegenstelling tot die van een benzinetank.
  Tegenwoordig wordt zelfs LPG in kunststofvezel versterkte tanks geleverd voor bijvoorbeeld heftrucks.
- waterstof staat onder een druk van 700! bar. Echter is waterstof pas een explosief gas als de mengverhouding 2 delen waterstof en 1 deel zuurstof wordt bereikt.
  Deze mengverhouding is verwaarloosbaar klein bij een ongeval, waardoor een explosie ook zeer onwaarschijnlijk is.
- Een tankdruk van 700 bar is technisch geen enkel probleem.

Persoonlijk rij ik zelfs liever met LPG, dan benzine vanwege de grotere veiligheid en natuurlijk een klein beetje het milieu, want LPG is nog steeds een schonere brandstof dan benzine.
Oh ja, ik rij graag met een automaat, rijdt wel iets minder zuinig dan een handgeschakelde bak, maar laten we één ding niet vergeten: een groot deel van je gebruik bepaal je met je rechter voet!

Toch wel enkele bemerkingen:
- ja wat we nu hebben is een "afvalproduct". Maar steamreforming van methaan om waterstof te krijgen vraagt behoorlijk wat energie. En wat we nu hebben als afvalproduct is maar enkele procenten van wat we nodig hebben als we meer dan een handvol wagens willen laten rijden. En het is zelfs als afvalproduct NIET goedkoop (lees vele malen duurder dan de methaan waar het uit komt, zelfs vele malen duurder dan diesel). De energie nodig om er 700bar van te maken is belangrijk maar wordt in de meeste groene publicaties graag vergeten.
- waterstog is explosief bij een verhouding waterstof-lucht van 18% tot 60%. Dat is een groter bereik van mengverhouding dan zowat elk ander gas/damp. Het is brandbaar tussen 4% en 75% lucht. Ter vergelijking, voor methaan is dat tussen 5% en 15%.
- en de 700 bar van waterstof is ook met kunststof tanks voor voertuigen, soms metaal met kunsstof omwikkeld. Gewoon staal is zelfs onbruikbaar want waterstof gaat er gewoon dwars doorheen. Als er al metaal gebruikt wordt is dat meestal aluminium.

Lees bvb dit eens: [url]gaia.pge.utexas.edu/papers/HydrogenBus20040525.pdf[/[url] Niet het laatste nieuw, het zal ondertussen wel al wat beter zijn maar de conclusies blijven.
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: SirGresley op 09 mei 2019, 08:35:54 AM
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/video-wetenschappers-ontwikkelen-zonnepaneel-dat-waterstofgas-uit-de-lucht-haalt~ad024afd/ (https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/video-wetenschappers-ontwikkelen-zonnepaneel-dat-waterstofgas-uit-de-lucht-haalt~ad024afd/)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/16/waterstof-uit-lucht-belgische-vondst-gooit-hoge-ogen0/ (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/16/waterstof-uit-lucht-belgische-vondst-gooit-hoge-ogen0/)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Dirky op 09 mei 2019, 10:07:40 AM
Oeverloze discussies over "zuiniger dan" en "minder vervuilend" en zo meer... 't lijkt hier echt weer op  een politiek debat  ;D ;D ;D. M.a.w., discuteren over gepubliceerde technische cijfertjes i.p.v. over realiteit.
Ik moet nog zelden de baan op maar gisteren heb ik toch een 7-tal uren gereden en als ik zie hoe agressief en geweldig het verkeer vandaag de dag is, wel dan maakt het echt (percentueel) niets uit wat je kiest als wagen. Je gaat dan 0.2 liter besparen door een automaat te kopen om er dan toch 3 liter meer door te pompen door je rijgedrag.

Gisteren (n.a.v. dit draadje) effectief getest met mijn hyundaatje (1400cc, diesel) : Als ik braaf 110km/h rij met de nodige pieken i.v.m. inhaalmanoeuvres e.d., duidt het verbruiksmetertje 4.9 liter/100km aan. Gemeten over zowat 50km.
Als ik dan eerder tegen de 130km/h bleef bollen (NL en D) duidt datzelfde metertje 7.2 liter/100km aan bij eenzelfde 50km meting.

Zegt dat niet genoeg?

Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Michiel op 09 mei 2019, 10:23:35 AM
En nog een dood-doener: de zuinigste auto is de auto die je niet koopt, en dus nooit werd geproduceerd.  ::)

Bon, ik ben weer weg!  ;D
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Dirky op 09 mei 2019, 10:34:39 AM
Citaat van: Michiel op 09 mei 2019, 10:23:35 AM
En nog een dood-doener: de zuinigste auto is de auto die je niet koopt, en dus nooit werd geproduceerd.  ::)

Bon, ik ben weer weg!  ;D

overschot van gelijk Michiel  :D maar mijn trip gisteren met openbaar vervoer nadoen, kost me een dag extra en een overnachting. Dan maar liever aan 110km/h met een eigen vervoermiddel, niet?  ;)

(Iemand meende me ooit de bek te snoeren door te zeggen dat ik dichter bij mijn werk moest gaan wonen. Nu de firma waar ik werk was oorspronkelijk op 12 minuten van mijn deur en is naar Kortrijk verhuisd, 64 minuten van mijn deur. En mijn nieuwe taak omvat samenwerking met 2 Duitse zusterbedrijven op respectievelijk 3 1/2u en 9 u van mijn deur. Beetje moeilijke verhuis, niet?)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Michiel op 09 mei 2019, 10:40:06 AM
Mijn verklaring was helemaal niet persoonlijk bedoeld. Jouw argument (rijgedrag beinvloed verbruik meer dan een schone motor) is pertinent.  ;)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Dirky op 09 mei 2019, 11:13:33 AM
had ik ook niet als "persoonlijk" ervaren hoor!

Een leven zonder auto is quasi onmogelijk. Er is veel te veel "haast" in alles wat we (moeten) doen. "Ik wil "X" en ik wil het NU", en alhoewel ik andere tijden heb meegemaakt neig ik ook naar zulke manier van wensen.
OV kan dat gewoon niet volgen. Er zouden overal om het half uur treinen/bussen moeten vertrekken in alle richtingen om aan het "ik wil het nu"-verhaal te kunnen voldoen...

Met een zwartkijkershoed op zou ik Urbanus wel citeren: "de wereld is om zeep!" maar zelfs met een witte hoed op (mag ook groen zijn) ben ik er steevast van overtuigd dat er nog veel om zeep zal gaan vooraleer er een echte mentaliteitswijziging zal komen. En gaat de wereld ooit om zeep? Ik zie dat alleen maar te gebeuren door een uitzonderlijk natuurfenomeen (uitbarsting Yosemite, meteoriet,...) . De slimme mens van vandaag zal wel voor alles een oplossing bedenken om te beletten dat alles verdwijnt...

Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: rgp op 09 mei 2019, 14:39:59 PM
Dirk,

Voor jou is OV geen oplossing: nu niet en nooit.

Maar er zijn veel mensen die niet kijken naar de mogelijkheden van OV als ze ergens een huis gaan bouwen of kopen.  Ze kijken wel waar hun ouders wonen, er een school is, .... maar OV?

En nochtans kan een OV je een auto uitsparen (iedereen heeft geen bedrijfswagen) en dan spaar je IEDERE maand 600 euro.  Ikzelf heb in 1993 gebouwd op 250m van een treinhalte en auto weggedaan.  Plotseling kwam er 600 euro vrij.

Roland
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Rangeerduivel op 09 mei 2019, 15:35:48 PM
Citaat van: rgp op 09 mei 2019, 14:39:59 PM
Maar er zijn veel mensen die niet kijken naar de mogelijkheden van OV als ze ergens een huis gaan bouwen of kopen.  Ze kijken wel waar hun ouders wonen, er een school is, .... maar OV?
Plotseling kwam er 600 euro vrij.

En Roland, hoeveel € komt er vrij in de aankoopprijs als je een huis koopt dat ver van een OV-halte/stad/werk/enz ligt?
De prijzen van huizen variéren sterk aangaande de ligging.

Als je alle dagen voor elke verplaatsing de trein oid moet nemen, heb je al eens uitgerekend hoeveel € tickets je in een mensenleven betaalt?
Niet iedereen werkt bij de NMBS of buurtspoorwegen om gratis te rijden hoor!
En ga maar eens de wekelijkse boodschappen doen met trein/tram/bus/fiets, je zal raar opkijken! ::)
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: raf op 09 mei 2019, 17:24:58 PM
hier benzine 1000 econetic op 110 verbruik ik 5.2 benzine op 120 is dat 5.6 maar dan wel met de auto geladen met boten tot de nok vol

wel op cruise controle dus niet zelf gas geven in dat geval
met een gelanden aanhanger komt daar 1 liter bij

gr raf
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: BR-59 op 09 mei 2019, 18:47:44 PM
Tja, als we het over kosten hebben, dan wil ik ook wel een duit in het zakje doen. Naast een automaat gebruik ik voor het woon-werkverkeer een VW Polo uit 1985. De fiscus vraagt € 46 per kwartaal, de assuradeur € 120 per jaar. Het autootje doet met mijn rechtervoet gemiddeld 5,5 L/100 km. Het autootje rijdt afgerond naar boven 12000 km per jaar, dus 'zuipt' hij 660 L (E95) per jaar. Bij de huidige prijs in het noordelijke deel van Nederland kost mij dat € 1198,56, dus zeg maar € 1200. Dus samen 4 x46 + 120 +1200 = € 1504. Het autootje heb ik al 4 jaar en tot nu ben ik € 1538 kwijt geweest aan onderhoud (banden, uitlaat, remschijven, remtangen, bougies, kabels, schokbrekers, filters en vloeistoffen), dus zeg maar € 1600 en dat is € 400 per jaar. Dit alles leidt tot een onkostenpost van € 1900 per jaar. Aanschafprijs was € 1200 en beschouw ik nu als afgeschreven, dus ook € 400 per jaar.
Alles bij elkaar € 2300 per jaar en net geen € 200 per maand.

Conclusie: oud is zo gek nog niet 8) ;D
Titel: Re: rijden met automaat
Bericht door: Werner op 10 mei 2019, 03:13:13 AM
Citaat van: rgp op 09 mei 2019, 14:39:59 PM
Maar er zijn veel mensen die niet kijken naar de mogelijkheden van OV als ze ergens een huis gaan bouwen of kopen.

Ik val in de categorie die daar wel rekening mee heeft gehouden: 2 tramlijnen en 4 buslijnen.
Maar, 10 jaar later is er 1 buslijn afgeschaft, 1 buslijn verlegd (1 km verder weg), 1 buslijn ingekort en zijn de 2 tramlijnen ook gewijzigd (vernummerd en verlengd). Vandaar misschien de slogan "Neem de tram, krijg de stad"?  >:(

Zelf heb ik geen wagen, dus nagenoeg alle verplaatsingen doe ik met het OV.  Toen ik werkte in Zaventem (langs de Leuvensesteenweg), was ik iedere dag bijna 4 uur onderweg. De tram 's morgens om 05:55, dan een trein, en daarna een bus. 's Avonds terug thuis om 18:15, tenminste als alles vlot verliep, wat 1 dag in de week lukte.
Reden waarom ik nu dichter bij huis naar werk aan 't zoeken ben.

Verplaatsingen naar Ingelmunster, Diepenbeek of Saint-Ghislain noem ik een expeditie, want dan ben ik heen en terug meer dan 4 uur onderweg.

Samengevat: verhuizen voor het werk doe ik niet, en als ik nog verhuis twijfel ik of dat nog in functie van het OV zal zijn.

Trouwens: bedankt aan de modelspoorexpo organisatie voor het inleggen van een NostalBus. Als iets goed is mag het ook al eens vermeld worden  ;)