Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

rijden met automaat

Gestart door Havoc, 04 mei 2019, 14:56:09 PM

Metpetergaathetbeter

ooit een programma gezien wat voor de wereld de minst vervuilende/de meest ecologische wagen was (rekening met het batterijen die gemaakt en weer gerecupereerd dienen te worden) en wat kwam uit de bus het was een kleine benzinewagen (ik dacht een Nissan) die bleek de beste oplossing te zijn voor ons milieu/onze wereld

OlivierV

Gewoon minder de wagen nemen is ook al veel, want iedereen neemt voor een scheet in een fles zijn auto, behalve ik dan.
Maar bovenstaande schreef ik al eens eerder op een andere plaats op dit forum.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Het was me al opgevallen dat iedereen het verkeerd deed behalve jij dan.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

Citaat van: OlivierV op 07 mei 2019, 11:24:18 AM
Gewoon minder de wagen nemen is ook al veel, want iedereen neemt voor een scheet in een fles zijn auto, behalve ik dan.
Maar bovenstaande schreef ik al eens eerder op een andere plaats op dit forum.
kijk dat is nu net het probleem .ik woon buiten een stads kern ik moet 18 km rijden ongeveer om in genk te geraken
openbaar vervoer ??? zwijg me der van niet te doen
de fiets ??? en dan 36 km waarvan 18 terug met waar die ik gekocht heb
dacht het niet
we proberen wel het zo te regelen dat we op 1 dag per week alles doen wat we met de wagen kunnen doen
en een keer in de maand is het vrouwen dag en daar wil je niet mee gaan echt nie dus ikke een dagje lekker alleen thuis

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: OlivierV op 07 mei 2019, 10:57:15 AM


Citaat van: SuSke op 07 mei 2019, 10:31:03 AM
ieder zijn ding, dat klopt, maar ik zou maar stilaan beginnen wennen aan het automatisch rijden.
EV's en Hybrides zijn standaard uitgerust met een automaat en niet verkrijgbaar met een handgeschakelde bak. Je zou het trouwens niet eens kunnen volgen met de sturing voor een elektromotor.
En als we onze politici moeten geloven, zal dat vanaf 2030 niets dan zo zijn.

Die elektrische auto's zijn ook de oplossing niet he. Het produceren van die batterijen stoot enorm veel CO2 uit en ik vraag me af waar we die gaan blijven opstapelen als ze na 10 jaren gebruik versleten zijn ...
Onze politici, daar hecht ik liever niet te veel geloof aan. :)

Dat is allang geweten, maar nooit verteld Olivier. Mensen kijken alleen maar naar hun deel van het verhaal, de rest is een ander zijn zaak.
Maar ik vind wel dat er zoiets als een Total cost of Ownership mag gegeven worden voor alle verplaatsingsmodi. Waarschijnlijk komt nu een dieselwagen met Adblue als beste uit de reeks, zeker met de inspanningen die de industrie zich de laatste jaren al getroost heeft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Ik zie het graag, die betogingen voor een beter milieu.
De jonge gasten hebben gemakkelijk praten, wacht maar tot ze zelf huishouden gaan spelen.
Nu komen ze thuis, alles ligt klaar in de kasten, ze hebben het er maar uit te pakken.
Hoe geraken die kasten vol ?
Papa en mama rijden wekelijks een volle auto materiaal kopen in de winkels.
En als het zomer is, dan staat heel hun facebook vol met foto's van één of ander exotisch land, daar zijn ze ook niet geraakt met de fiets....

raf

Ja Gunter  meer dan gelijk
haal maar eens kaas in de supermarkt .altijd verpakt in plastiek
melk het zelfde of karton of plastiek maar dan zitten ze nog eens met 6 alweer in een plastiekje
honden eten hetzelfde 4 alu potjes verpakt in een plastiekje
brood of een papieren of een plastieke zak
in sommige grootwarenhuizen verpakken ze bulk wortels in plastiek per stuk verpakt
sla bloemkool allemaal in plastiek
krab of andere slaatjes allemaal in een plastieke doosje
ok volgens sommige mag je die terug brengen maar ??? das geen oplossing voor het probleem dat houd alleen het probleem in de gang
maar voor onze consumptie maatschappij is er geen oplossing  .er moeten gewoon perfecte paprika's in de zakjes zitten terwijl de te kleine of te grote weg gegooid worden

nichtje ook ze neemt altijd de doosjes met de langste houdbaarheids datum terwijl het morgen reeds op is
oesje nu wel erg ver afgeweken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Het is al enige jaren zo dat de jongeren overal naar toe worden gereden door de ouders ("achterbank-generatie"). Ja, ook ik ben schuldig. Ik geef toe: deels uit comfort en gemakzucht, maar anderzijds, het is niet meer zo veilig als vroeger... allé da denken we toch. In onze tijd gingen we te voet of met de fiets, zomer en winter. Naar 't school, gaan sporten, uit... alles deden we te voet of met de fiets. Wij gingen zelf 3 gemeenten verder uit (omdat ons lief daar woonde). Vraag maar eens aan een tiener van vandaag om 5 km te gaan wandelen... "Saai!". Wij maakten plezier onderweg en ok, we mochten misschien maar uitgaan tot 0u30... de fuiven begonnen toen ook al om 20u. Maar vanaf dat we 16 waren, mochten we met den brommer... wat een luxe! En cool dat het was.
De tijden zijn veranderd en neem van mij aan: als mijn 3 kinderen met de fiets vertrekken naar school, dan hoop ik altijd dat er niets gebeurd. In onze tijd was er zoveel verkeer niet en ik heb het gevoel dat de mensen minder "agressief" waren dan nu. Het is misschien een gevoel of een gedacht, maar misschien is het wel meer dan dat.

Maar om dan terug te komen op die milieu marsen: die mannen betogen voor een betere wereld, maar zitten dagelijks met hun gsm te spelen op het internet (ook niet het meest milieuvriendelijke product) en gaan 2x per jaar met het vliegtuig op reis... tja, dan kunt ge u wel afvragen of ze het allemaal we snappen. Vooral als ge dan weet dat de meeste die naar die betogingen gaan, niet eens met het openbaar vervoer of de fiets komen  ;D Nee, alleen in den auto met mama of papa.

Kijk, ik speel nu even advocaat van de duivel. Enkel het vervoer aanpassen naar een alternatief, zal onze planeet niet redden. Integendeel. Ik werk voor een leasingmaatschappij en ik weet waarover ik praat. Al die nonsens over CO² (voor zij die er iets van kennen ik heb het dan over de nieuwe WLTP-norm t.o.v. de NEDC-norm voor de meting van de Co² uitstoot en de bijhorende taxen). Denken jullie echt dat er hierdoor "groener" gereden gaat worden? Op papier misschien wel ja en de briefkes in de ministers hunne portemonnee dat zullen ook meer groenere briefkes zijn (of van die paarse  :D ). Maar het blijft de persoon die ermee rijdt die de uitstoot het meest in de hand heeft. En het afschaffen van een firmawagen dan? Wees eens eerlijk: als je morgen geen bedrijfswagen hebt en ge moet er zelf ene kopen... ge hebt de keus uit ne mooie, recente, leuke wagen voor €10.000, maar diene heeft op papier een beetje meer uitstoot t.o.v. ne nieuwe, "ecologische", niet te smaken gedrocht van €25.000.... die weinig uitstoot. Ik denk dat ik voor optie 1 ga. Zeg ik hiermee dat je niet bewuster moet aankopen? Neen, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een dure (want dat zijn ze nog steeds) elektrische wagen aan te schaffen. Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf geen bedrijfswagen, ik ga dagelijks met de trein (jawel) of met de fiets (22km enkel, niet elektrisch). Of, als het even kan, werk ik van thuis uit.

Persoonlijk ben ik voorstander van het afschaffen van de BIV en de rijtaxen. Maak gewoon de brandstof duurder. Dan gaat uwen buurman met zijn Ferrari die dagelijks 10km rijdt, uiteindelijk betalen voor wat 'm verbruikt, maar nog altijd plezier hebben aan zijn wagen. En iemand die dan dagelijks 100 km rijdt met een zuinige benzine (of diesel) zal dan in vergelijking op een evenredige kost uitkomen. De verbruiker betaald.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

59erke

Citaat van: svvander op 07 mei 2019, 16:13:30 PM
Dan gaat uwen buurman met zijn Ferrari die dagelijks 10km rijdt, uiteindelijk betalen voor wat 'm verbruikt, maar nog altijd plezier hebben aan zijn wagen. En iemand die dan dagelijks 100 km rijdt met een zuinige benzine (of diesel) zal dan in vergelijking op een evenredige kost uitkomen. De verbruiker betaald.

Als hij tegen dan nog ergens mag rijden met zijn favoriete wagen op fossiele brandstoffen want hoe de ministers en de groenen nu bezig zijn mag je binnenkort in geen enkele stad nog binnen met uw wagen. Vraag mij af wat ze gaan doen met de wagens van gemeente- hulpdiensten, vrachtwagens, leveranciers en mensen die zoals ik dagelijks met een werkcamionet rijden, ook electrisch ?
Zoals hier ook al gezegd electrisch rijden is de oplossing niet, en zal volgens mij ook nooit doorbreken en dit om enkele redenen de impact van batterijen, aankoopprijs , en ons energienet. Als we bij aanvang van de winterperiode nu al met afschakelgevaar zitten vraag ik mij af wat dit gaat zijn als iedereen electrisch gaat rijden

Vandaag las ik in de krant dat zelfs de mensen hun huizen niet meer mogen gaan verwarmen met gas en stookolie, dus massaal investeren in warmtepompen en zonnepanelen ? Dacht het niet...

Citaat van: svvander op 07 mei 2019, 16:13:30 PM
Persoonlijk ben ik voorstander van het afschaffen van de BIV en de rijtaxen. Maak gewoon de brandstof duurder.

Gaat niet helpen, mensen blijven rijden kijk maar naar de diesel. 20 jaar geleden stond deze nog geen euro/liter en nu...
en mensen blijven diesel rijden, de enige reden dat mensen nu geen diesel meer kopen is omwille de LEZ norm.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

Koen de staat zegt wel dat het voor het milieu is maar eigenlijk is het om geld binnen te krijgen
als het voor het milieu zou zijn dan zou je geen toegang kunnen kopen voor in de lez binnen te rijden en zouden de schepen niet meer in antwerpen mogen aanmeren .

gewoon geldklopperij niet meer en niet minder

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

#40
Citaat van: raf op 07 mei 2019, 20:02:04 PM
Koen de staat zegt wel dat het voor het milieu is maar eigenlijk is het om geld binnen te krijgen
als het voor het milieu zou zijn dan zou je geen toegang kunnen kopen voor in de lez binnen te rijden en zouden de schepen niet meer in antwerpen mogen aanmeren .

gewoon geldklopperij niet meer en niet minder

Boenk erop zou ik zeggen.

Min ouwe EURO4 diesel produceerde minder CO2 dan die nieuwe EURO6 benzine maar die is beter voor het milieu? Zolang ze lichtgewicht nietsnutten minister laten worden die niet verder kunnen denken dan hun neus lang is (en van sommigen denk ik dat dit zelfs niet mogelijk is) gaat het niet beteren. Ben met de verkiezingen in het vooruitzicht wat meer op die zaken gaan letten en eerlijk gezegd, ik denk dat er in beschuttende werkplaatsen meer bekwame personen rondlopen dan in ons parlement. Met als groot verschil dat die mensen beseffen dat ze niet alles weten en kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Citaat van: Havoc op 07 mei 2019, 20:18:18 PM

Zolang ze lichtgewicht nietsnutten minister laten worden die niet verder kunnen denken dan hun neus lang is (en van sommigen denk ik dat dit zelfs niet mogelijk is) gaat het niet beteren.

Promotie van de partijkaart in plaats van de competentie.
Zie je ook bij NMBS en soortgelijke bedrijven...

Mvg, Erik

svvander

#42
Klopt 100% "groen" = poen voor de politiek. Nu elektrisch rijden... in batterijen zit nikkel en koper. En in elektrische wagens is dit blijkbaar het dubbele van in normale wagens. Laat het nu juist zijn dat dit mineralen zijn die schaars worden en bijgevolg ook veel duurder worden. En ze delven is dan ook weeral niet zo ecologisch, om nog maar te zwijgen over de recuperatie van de batterijen na x-aantal jaren.

En benzine is niet minder schadelijk dan diesel, integendeel. Ik lees regelmatig vergelijkingen over deze zaken. Ik citeer een artikel uit de Autogids: "De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen. Grofweg gesteld produceert de benzinemotor in de meeste gevallen minder stikstofoxides (NOx), maar meer CO, koolwaterstoffen en (in het geval van directie injectie) fijnstof, terwijl hij sterker bijdraagt aan de klimaatopwarming. Een diesel stoot dan weer minder fijnstof uit, maar meer stikstofoxides, zelfs met een DeNox-katalysator. Er is dus geen winnaar. "
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

#43
De winnaar is "paard en kar"... Oeps die mogen in Gent en Antwerpen binnenkort ook niet meer rond rijden. 8)


De toekomst zal toch in de brandstofcel zitten.
België heeft momenteel zelfs het dichtste distributienetwerk voor (grijze) waterstof en toch is er niemand die de moed heeft om die brandstof te promoten.
Je kan net geteld 2 wagenmodellen op waterstof kopen in België en ook op 2 plaatsen tanken. In Duitsland al op 60 plaatsen en daar wordt aan een tempo van 2 stations per maand het distributienet uitgebouwd.
De wetenschap heeft ondertussen ook een andere manier (lees veiligere) gevonden om waterstof te stockeren, te vervoeren en te tanken.
Waterstof kan zelfs met een "verbrandingsmotor" gebruikt worden (goed voor de handschakelende medemens).

En toch geraakt het niet van de grond.

Audi stopt met de productie van zijn E-tron en gaat volop voor de H-tron.

Maar naar loffelijke gewoonte blijft de nodige politieke moed ontbreken en wordt er alleen gepraat naar de mond van de grote lobbyisten. Gewoon zielig hoopje mensen in Brussel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

wat moet een mens dan nog tegenwoordig kopen ?  benzine, diesel, electrisch dus wat blijft over waterstof = onbetaalbaar cng misschien hoewel gas ook niet milieuvriendelijk is .

Anderzijds wijken we wel heel sterk af van de intentie van deze topic...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan