Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat bezielt sommige mensen toch...!!!

Gestart door Rangeerduivel, 30 september 2018, 15:53:34 PM

SirGresley

Wat ik raar vind is:
Prijs kit € 139,-
Prijs gebouwd model € 400,-
Kijk eens bij PB models naar prijs van de kit en dan naar de prijs van een gebouwd model...
Meer moet ik niet zeggen zeker?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Lange Trein

Goedemorgen,

Ik  heb nu het openingsbericht van Rudy x-maal herlezen om zeker te zijn van wat ik hier ga neerpennen en niet tegen sommige Heren hun schenen te schoppen en mij  hun woede op de nek te halen.

Misschien kunnen jullie, die het nodig vinden Rudy met de grond gelijk te maken al was hij een ketter, mij eens aanduiden waar Rudy kritiek heeft op de organisatie of organisatern van beurzen? Hij uit gewoon zijn verwondering over de, volgens hem, hoge prijs voor een bepaald model en wil dit verduidelijken met de prijs die hij vindt voor een gelijkaardig model. Verder geeft hij als commentaar dat zulks een houding er zeker niet toe leidt onze hobby goedkoper te maken.

Deze zomer was ik in Florenville op de maandelijks brocante markt en vondt bij een standhouder een mand met een hoopje roest, bestaande uit M-rails en een stoomloc. Alles zat onder de roest en de verkoper die zei zonder blozen: 100 €, want t'is Marklin. Ik heb die brave man geprobeerd uit te leggen dat roest Marklin of niet maar de waarde van roest kan hebben. Wat ik probeer aan te geven is dat een outsider aan onze hobby die daar ook op de markt was en thuis nog een doos Marklin, of ander merk, want die maakt er toch geen verschil in, dan ook zal denken schatten op zolder te hebben. Probeer dan maar iets los te krijgen aan een aanvaardbare prijs.

Nu ik mijn stukje geschreven heb zal ik waarschijnlijk ook wel door de modder gehaald worden. Niet beseffende wat de gemeentelasten zijn in Florenville en wat de prijzen zijn om op de markt te staan. Neen, ik ga zeker geen markt organizeren.

Heren, U doet maar, jullie helpen het forum er zeker op vooruit.

Met vriendelijke groeten,
Denis

dani

kan dit topic niet gewoon op slot gezet worden om te voorkomen dat het nog verder uit loopt ?

Ik denk dat wat er te zeggen valt, allemaal gezegd is en dat Rudy ook de kans gekregen heeft (en genomen) om zijn statement toe te lichten.

Met verder modder gooien verbeteren we de wereld niet.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

jodo

Die  gekke verkoopprijzen ,vooral van tweedehands ,dat is al een tijdje bezig.
Het staat u echter vrij daar al dan niet op in te gaan .
Kijk even rond op beurzen en internet en met wat geduld zal je vinden wat je zoekt aan een normale prijs.
Laat u niet opjutten door termen raar,zeldzaam ed , vroeg of laat komt boven water wat je zoekt aan een aanvaardbare vraagprijs.

Voor de nieuwe producten kan je makkelijk prijzen vergelijken bij de handelaars.

Rangeerduivel

Citaat van: jodo op 02 oktober 2018, 18:41:03 PM
Die  gekke verkoopprijzen ,vooral van tweedehands ,dat is al een tijdje bezig.
Het staat u echter vrij daar al dan niet op in te gaan .
Kijk even rond op beurzen en internet en met wat geduld zal je vinden wat je zoekt aan een normale prijs.
Laat u niet opjutten door termen raar,zeldzaam ed , vroeg of laat komt boven water wat je zoekt aan een aanvaardbare vraagprijs.

Laat het nu net dat zijn wat ik met dit topic trachtte te verwoorden John

Tot Peterbeter roet in het eten kwam gooien met een uitspraak die er helemaal niks mee te maken heeft....een andere vorm van "topicvervuiling" :o

;)

OlivierV

#36
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is wat Rudy door aansteken van Peter wou bedoelen.

- Noch Rudy, noch ikzelf, noch Peter, nog eender wie zal ontkennen dat CC-rails een mooie halfjaarlijkse beurs in Wetteren houdt met goede organisatie, daar ben ik zeker van en ze doek zeker hun best (zoals Geert schreef zijn de tafels betaalbaar en is er goed contact met de handelaars onderling). Echter is het een handelsbeurs, georganiseerd door een handelaar, behalve kopen kan je er niet veel doen. Daarom dat het voor ons vreemd is om € 3 (ok dat is niet veel) uit te geven om de kans te hebben om geld te kunnen opdoen.

- Een inkom betalen bij een club of bij een expo waar men banen kan bezichtigen, inspiratie kan opdoen etc, waar ook een beursje is, of een even groot beursdeel als "kijkdeel" is dat logisch dat je betaalt. En dat doen we ook zonder problemen. Laatst de expo van MSKK die was zijn €7 meer dan waard, voor dat bedrag heb je de club gesteund en heel wat moois gezien. Hetzelfde met de expo van MSM, MSM is ook een beetje een winstgevend iets, maar ze laten op de expo iets zien aan de bezoekers. Je betaalt er niet om enkel treinen te kunnen kopen, maar ook om heel wat moois te kunnen zien.

In bovenstaande punten zit hem het verschil.
Stel nu dat CC-rails misschien 2-3 modelbanen zou vragen dan is er weer meer te doen dan enkel materiaal te kopen, maar kan je ook kijken en genieten. Nadeel is dat er dan weer minder handelsruimte overblijft. Maar dan is een inkom vragen weer/meer gerechtvaardigd omdat je naast inkom betalen om geld te kunnen/mogen opdoen ook kan kijken, inspiratie opdoen. Misschien dat de beurs ooit nog wel naar zoiets uitgroeit, en dat hoop ik ergens wel, het zou een echte meerwaarde zijn!

dagdag.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Citaat van: OlivierV op 02 oktober 2018, 20:20:18 PM
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is wat Rudy door aansteken van Peter wou bedoelen.

- Noch Rudy, noch ikzelf, nog Peter, nog eender wie zal ontkennen dat CC-rails een mooie halfjaarlijkse beurs in Wetteren houdt met goede organisatie, daar ben ik zeker van en ze doek zeker hun best (zoals Geert schreef zijn de tafels betaalbaar en is er goed contact met de handelaars onderling). Echter is het een handelsbeurs, georganiseerd door een handelaar, behalve kopen kan je er niet veel doen. Daarom dat het voor ons vreemd is om € 3 (ok dat is niet veel) uit te geven om de kans te hebben om geld te kunnen opdoen.


Ik wil mij hier niet teveel inmengen maar anderzijds begrijp ik wel de beide partijen.
Het is inderdaad een beetje raar om inkom te betalen om iets te mogen kopen (heb in het verleden ook al meegemaakt dat ik in dergelijke gevallen ook gewoon die dag geld kwijt was en niks gekocht), anderzijds begrijp ik ook dat de organisator zijn kosten moeten vergoed worden, over het hoeveel die kosten bedragen heb ik geen idee dus daar ga ik niet verder over inwijden.

Anderzijds is het probleem van inkomgelden niet enkel van toepassing op modeltreinbeurzen maar evengoed platen/cd / strips / boeken... beurzen dus is het een veel voorkomend fenomeen waar denk ik niet teveel aan valt te doen.

Wat je wel kan doen is proberen de inkom te recupereren in uw aankopen., zo doe ik het toch. Stel je ziet op de beurs een aantal loks dewelke nog meevallen van prijs, misschien een beetje hoog maar misschien valt er iets te onderhandelen. Met een beetje geluk heb je zo kunnen onderhandelen dat de inkomprijs terug verdiend is...

Wat de hoge vraagprijzen betreft is het gewoon een kwestie van logisch verstand. Heb je de vraagprijs ervoor over ga er dan voor, indien niet links laten liggen en hopen dat het bij de volgende stand ligt. Trouwens dit is niet enkel op beurzen van toepassing maar ook op verkoopsites en zelfs op het forum hier. Maar dat is hier al meermaals geschreven.



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

MoVi

Ik hoop dat er nog veel meer tekst wordt geschreven over dit onderwerp.
Ik werk nl bij een bedrijf dat oa ook de engineering doet voor grote internet compagnies. Ik bedoel daarmee de data centrales waar alle digitale info wordt opgeslagen en bewaard om later nog eens te kunnen nalezen (of tegen u te worden gebruikt).
Des te meer bitjes en bytjes over bepaalde onderwerpen waar ieder een eigen kijk en menig over heeft, en met een welles nietes, zijn mij welkom.

Ga zo door. ;D

Ronald Visser
O ja dat onderwerp:  bepaal zelf wat je voor een model wilt uitgeven.
Ronald Visser

Stieven76

In Houten betaal je toch ook inkom, niet? Als ik me goed herinner staan daar ook geen banen om te bekijken.

Havoc

Citaat van: 59erke op 02 oktober 2018, 21:17:51 PM
Ik wil mij hier niet teveel inmengen maar anderzijds begrijp ik wel de beide partijen.
Het is inderdaad een beetje raar om inkom te betalen om iets te mogen kopen (heb in het verleden ook al meegemaakt dat ik in dergelijke gevallen ook gewoon die dag geld kwijt was en niks gekocht), anderzijds begrijp ik ook dat de organisator zijn kosten moeten vergoed worden, over het hoeveel die kosten bedragen heb ik geen idee dus daar ga ik niet verder over inwijden.

Anderzijds is het probleem van inkomgelden niet enkel van toepassing op modeltreinbeurzen maar evengoed platen/cd / strips / boeken... beurzen dus is het een veel voorkomend fenomeen waar denk ik niet teveel aan valt te doen.

Wat je wel kan doen is proberen de inkom te recupereren in uw aankopen., zo doe ik het toch. Stel je ziet op de beurs een aantal loks dewelke nog meevallen van prijs, misschien een beetje hoog maar misschien valt er iets te onderhandelen. Met een beetje geluk heb je zo kunnen onderhandelen dat de inkomprijs terug verdiend is...

Wat de hoge vraagprijzen betreft is het gewoon een kwestie van logisch verstand. Heb je de vraagprijs ervoor over ga er dan voor, indien niet links laten liggen en hopen dat het bij de volgende stand ligt. Trouwens dit is niet enkel op beurzen van toepassing maar ook op verkoopsites en zelfs op het forum hier. Maar dat is hier al meermaals geschreven.

Helemaal mee eens. Geen probleem dat er inkom gevraagd wordt, de organisator doet moeite en levert werk and wil op het einde van de dag uit zijn kosten zijn. Voor hem is het ook balanceren tussen de kosten verdelen over de bezoekers (vele kleine beetjes) en de standhouders (weinig maar grotere bedragen). Als die balans mis is, dan hoeft hij zelfs geen volgende beurs te organiseren want er komen of geen kopers of geen verkopers meer.

En wat prijzen betreft, je moet jezelf informeren VOOR je naar de beurs gaat of een smartfoon meenemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SirGresley

Ieder maakt zijn eigen rekening niet iemand anders.

Algemene opmerking: probeer zelf maar eens een ruilbeurs te organiseren.
Ge moogt al minstens een jaar op voorhand de zaal gaan bespreken en als ge niet van de gemeente/stad zijt, betaal je meer!
Dan reclame maken, tafels en stoelen te vinden (als die niet voorhanden zijn), cafetaria organiseren. Ook handelaars en andere verkopers contacteren.
EN het voornaamste: VOLK om op en af te bouwen en alles te bemannen.
Ga zo maar verder!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

MoVi

Een heel veel kosten zijn nodig voor de veiligheid van de mensen op de beursvloer.
bv ruimte tussen de kraampjes, wordt er wel of niet met vuur "gespeeld".

Gisteren nog in Gorinchem. Een ontruiming rond 15.30 uur.

etc.....

Ronald Visser
:)
Ronald Visser

Metpetergaathetbeter

vandaag stond er inderdaad iemand met LS Models met heel wat gezochte zaken die voor een toch leuke prijs wegmochten ! :)

Rangeerduivel

Citaat van: renstimpie op 01 oktober 2018, 20:28:58 PM
:o  iedereen begrijpt iets op zijn eigen manier...   ;)

Vandaag ondervonden hé Tim,
Dat als je elkaar in levende lijve ontmoet, een gesprek altijd veel minder stroef verloopt dan via de PC.
Ik hoop dat je ook die mening deelt, en weerom bedankt voor het bezoek aan Amsac trouwens...

;)