Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Antwerpen - Linkeroever 2

Gestart door Peter, 14 augustus 2015, 11:15:53 AM

Peter

O ja wel,maar op dat punt is het nogal onduidelijk
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Peter, indien jij, met alle plannen en foto's niet precies kan uitmaken hoe rond de bewuste hoek is, wie zal het dan wél weten? Kies iets dat jouw plauzible lijkt, en niemand zal je tegenspreken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Het gaat op onderstaande foto dus om het rood omlijnde deeltje
Voor het gelijkvloers ben ik 100% zeker. Daar is de hoek afgerond, want dat heb ik op een privé foto van iemand (mag die niet publiceren) en daarop is dat samen met zijn gewezen (overleden) echtgenote te zien.
Het gaat dus om het gedeelte boven de luifel en...of de muur vanaf het dak van de ronding (recht op de foto) dan versmald werd zoals op het plan te zien is.

a-L by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Mijn impressie wanneer ik de foto's bekijk is dat de ronde muur met dezelfde ronding, zonder verpringing doorloopt van grondniveau tot helemaal boven. Maar duidelijke foto's heb ik niet gevonden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GDE

Als ik uw foto bekijk van het station met sneeuw dan zie ik onderaan een strookje sneeuw dat die ronding van de muur volgt  ;) de foto is wel niet zo duidelijk maar er is naar boven toe ook geen duidelijke hoek te zien wat  zou verklaren dat die ronding gewoon door loopt .

vyncky

Volgens het plan moet de hoek inderdaad van onder tot boven afgerond zijn. Tenzij een ander grondplan van een eerste verdiep dit tegenspreekt.
Je laat niet alles zien en dat maakt het moeilijk, maar ook begrijpelijk ;).

De hoek zou een ronding van 40cm straal hebben in werkelijkheid, afgerond 5mm in H0 (of 4,59 mm )

En dit volgens autocad:

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

Modernistische architectuur van dit stationsgebouw Antwerpen- L.O.,  met de afgeronde gevelhoeken.
Zonder ronde, patrijspoort-vensters, maar rechthoekige ramen. (anders was het  "PakketBootStijl" ...)
De afgeronde verticale hoek van het hogere middendeel zou als visuele herhaling kunnen bedoeld zijn van de afgeronde hoek aan de rechterzijde van het gebouw.
( de hoeken aan de linkerzijde zijn blijkbaar niet afgerond )
------------------
Ter info:   meerdere kenmerken van dit stationsgebouw Antwerpen-L.O. vindt men in volgende algemene beschrijving terug:
MODERNISME   / JAREN 1920-1960
Modernisme is de term die we  hanteren voor alle architectuur die getuigt van een streven naar vernieuwing door versobering van vormen. De meest pure vorm van modernisme wordt gekenmerkt door een rationeel grondplan, eenvoudige geometrische vormen, dragende (beton)skeletten met platte daken, lichte scheidingswanden en het gebruik van moderne materialen.
De meeste modernistische gebouwen  getuigen duidelijk van een streven naar verzakelijking.
Dergelijke panden zijn doorgaans uitgewerkt met egale bakstenen parementen, een bescheiden volumewerking en sterk gereduceerde of nauwelijks aanwezige decoratie.
De modernistische bouwstijl overkoepelt een aantal stromingen waaronder de internationale stijl, de zogeheten nieuwe zakelijkheid, het functionalisme en de pakketbootstijl.

Herwig

Peter,                                                                                  27jan17,

Ik vond hier ondertussen een (kleine zw/w) gedrukte, papieren, plattegrond van Antwerpen van A°1976.
Dus van nà de afbraak van het stationsgebouw-zelf..
Maar de oude sporen op de LinkerOever staan er nog op aangeduid, op die plattegrond.
Kan het zijn dat er ten westen van de stationssporen (perrons) een keerdriehoek was ?
( driehoek met de punt naar het zuiden gericht )                                   

yannickvw

Ja er was inderdaad een keerdriehoek wat buiten het station. Op luchtfoto's kan je heden ten dage met wat goodwill de oorspronkelijke vorm/locatie zien.

Peter

Hierbij alvast een groter deel van het plan, zodat het misschien wat duidelijker is.

A-L 2 by Peter Verlooy, on Flickr

Wat die driehoek betreft. Op het uitgebreide grond en sporenplan (officieel: Plan der instellingen) staat deze inderdaad getekend, samen met het gebouw voor verschillend gebruik en nog een paar andere details.
Zoals te zien op het plan takt het spoor voor de driehoek net af voorbij het einde van de perrons. Het witte gedeelte dwars over de sporen is de latere Baileybrug voor voetgangers.  Dit plan is namelijk al van 1960, maar tussen de brug en de aftakking ontbreekt een stuk van de sporen op het plan

a.l.2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Wat aan het testen geweest om een mooie bocht in de baksteenplaat te verkrijgen.
Gewoon plooien is niet mogelijk want dan breekt de plooi, zelfs rond een ijzerstaafje.
Onder warm en/of heet water ging het beter maar dan was de ronding toch niet perfekt.De beste oplossing was
met de hulp van mijn echtgenote, die met haar föhn het stukje warm maakte, zodat ik het langzaam kon plooien, en zoals zichtbaar op de foto, bleef die ronding mooi behouden, zelfs als ik het (wat ik nodig heb voor de ingang) helemaal dubbel plooide.

De muur in 90° geplooid

DSCN2619-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Vrouwen hé Peter, die weten altijd wel een oplossing  ;)

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

DFS

Das een truc om te onthouden!

755philippe

Peter,
Die baksteenplaat die jij gebruikt is die van Goover want die van Slater's zijn toch gekleurd en dunner in dikte.
Mvg

755philippe