Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

NMBS Type 1520b ex Duitse klapdekselwagens

Gestart door PeterVG, 08 maart 2016, 22:09:57 PM

PeterVG

Bedankt voor de link naar het TMM forum. Zeer boeiend dat moet ik eens grondig doorspitten.
Heel jammer dat het filmpje van de stenentram naar Sprimont verdwenen is op youtube.
Mocht het helpen, ik heb al een mailtje gestuurd naar Daniel of hij de filmpjes niet terug wil plaatsen.
En wat de kleur van kalkwagens betreft. Wel Herwig er waren ook grijze exemplaren. Dus het is nog niet zo gek dat een klapdekselwagen ook grijs geverfd werd. Helaas heb ik geen bewijs in de vorm van een foto.
Deze foto is wel de moeite. een nieuwe kalkwagen voor de groeve van Aisemont. Naar mijn mening een grijze wagen.

Floris

als ie zelfs niet gewoon wit was.... hoewel de remtekens op de hoeken nog net wat lichter lijken dan de rest.

PeterVG

Daarom denk ik dat hij lichtgrijs was. Een kleur die wel meer werd toegepast voor kalkwagens in België.
Uit noodzaak want rode wagens met witte opschriften was geen goed idee voor kalkwagens.

Herwig

..."...rode wagens met witte opschriften was geen goed idee voor kalkwagens..."...

Uw (rood)bruin    "Poulseur"-klapdekselwagentje op de vorige blz., was toch een kalkwagen, of toch niet ?
( om grijs haar van te krijgen... )

Floris

ja, ooit moet het iemand opgevallen zijn dat dat niet zo opschoot.... nouja, er rijden nu nog steeds genoeg rode kalkwagens rond, die dus ook niet zo rood meer zijn. De mooiste hebben losse opschriftenborden met uitgesneden cijfers zodat de gegevens van de wagen nog te lezen zijn ook al zit de hele wagen onder een centimeter kalkstof.

Maar uh, plannen voor een model van dit wagentje? Het is wel een erg geinig ding. ;)

Johnnytrein

Dat model doet mij denken aan de ertswagons die in de jaren 1980 uitgebracht werden door Dacker alleen waren dat 4 assige wagons.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PeterVG

Inderdaad er zit veel gelijkenis met een ertswagen in deze wagen. Helaas ook veel verschil met het bouwpakket van Dacker. Toch iets te veel naar mijn zin om een zelfbouwproject op te starten. Maar wie weet, ooit een keer want deze wagen vind ik heel leuk om op de baan te hebben rondrijden.

Floris

ja heb al even gekeken naar wat ertswagens maar die zijn inderdaad nogal verschillend. Geeft niks, het is geen heel ingewikkeld bakje verder, weekendje klooien met wat styreen en je hebt m in grote lijnen wel staan.... Als eerste zou ik gaan zoeken naar een fabrieksonderstel dat mooi smal gebouwd is want anders moet je erg gaan sleutelen aan de verhoudingen van het wagentje.

Metpetergaathetbeter

hoewel ik vrees dat stukken van Dacker wagons eigenlijk veel te groot gaan zijn, deze is een 2asser die andere zijn steeds 4assen en 2draaistellen ?

Herwig

Die witte    type 501195    van C. Moureaux,   werd die afgedekt met een zeil ?  Niet met (klap)deksels.
Zie buis in de lengte, iets hoger dan wagenbovenkant.
Want kalk + hemelwater is ...(brokken)pap...

Floris

dr zit een beugel voor een (hopelijk waterdichte) canvas huif op. Voor een eventueel modelletje levert dat wel extra werk op, een realistisch geplooide huif maken is prima mogelijk maar tis wel even oefenen.

Herwig

(m'n tekst over die buis met de uwe gekruist ...)

En waar zou dat zeil hangen (?) bij niet-gebruik ?    Aan de àndere wagenflank ?  Of ergens (opgeplooid/gerold) ten velde ?

Floris

dat zeil zal denk ik gewoon op de wagen zitten, bij het lossen hoeft het er immers niet af, en de binnenkant van de wagen blijft droog. Voor het laden werd zo'n zeil op een paar plaatsen losgehaald en een beetje open gevouwen, liefst zo min mogelijk want dat is allemaal extra werk. Bij de NS reed ook een serie omgebouwde kolenbakken met dekzeil, daar ken ik wel foto's van bij het laden.
http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1950-1960/163953?nav_id=1-1&id=1280675253
http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1940-1950/163614?nav_id=4-1&id=1280066317
http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1950-1960/167335?nav_id=4-1&id=1281390560

het was overigens niet altijd zo'n enorm succes.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-FOTO-8595

Verder zijn de nederlandse en belgische spoorwegen beide erg druk geweest met dekzeilen, schuifdaken en roldaken op kolenbakken.

Herwig

die laatste foto mét plas:    zo'n overlangse buis       -zoals op de NMBSkalkwagen-      had misschien dit waterprobleempje vermeden ...

PeterVG

Heb nog wat zitten scannen uit de collectie van Fernand Maes
Meteen een antwoord op jullie bedenkingen.
Dit simpel tweeassertje zie ik wel zitten als zelfbouwproject 8)

De Leon Lhoist wagens mochten niet ontbreken. Die hebben altijd al op mijn verbeelding gewerkt.
Als ik klinknagels in model onder de knie kan krijgen dan moet ik toch eens zulk een wagen bouwen.

Deze laatste is een Duitser waarvan er na WOII enkele exemplaren in België werk vonden.
Ook weer een idee om een Duits model aan te pakken en er een leuke Belg van te maken.