Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

reeks 13

Gestart door dikken, 21 november 2004, 23:44:56 PM

cyberbeast

De standaard decoder is niet van Esu, maar een ander merk. Ik kan nu even op de naam niet komen. Dat ding was onmogelijk te programmeren. Mij lok staat ingesteld op 28 stappen en doet dat heel goed. Er steekt nu een lokpilot van ESU in en die is zijn 30? meer dan waard.
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik vraag mij eigenlijk al lang af hoe ik mijn decoder het beste kan instellen op mijn CS1.

Ik bedoel dan: 14 rijstappen of 28?
Als ik mijn loc nu wil laten rijden is de startsnelheid vrij hoog. 't Is precies of er ontploft een raket achter aan de trein als hij vertrekt. All?, dat is nu overdreven, maar zo begrijpt iedereen wat ik bedoel. (Hoop ik. [:I])

De decoder is de standaard decoder zoals hij er bij de aankoop inzit. Ik verondersteld dus een ESU decoder.
En hoe moeten de CV's ingesteld zijn om een soepel rijgedrag te hebben?

Anarchy

citaat:
Geplaatst door cyberbeast

De standaard decoder is niet van Esu, maar een ander merk. Ik kan nu even op de naam niet komen. Dat ding was onmogelijk te programmeren. Mij lok staat ingesteld op 28 stappen en doet dat heel goed. Er steekt nu een lokpilot van ESU in en die is zijn 30? meer dan waard.
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik vraag mij eigenlijk al lang af hoe ik mijn decoder het beste kan instellen op mijn CS1.

Ik bedoel dan: 14 rijstappen of 28?
Als ik mijn loc nu wil laten rijden is de startsnelheid vrij hoog. 't Is precies of er ontploft een raket achter aan de trein als hij vertrekt. All?, dat is nu overdreven, maar zo begrijpt iedereen wat ik bedoel. (Hoop ik. [:I])

De decoder is de standaard decoder zoals hij er bij de aankoop inzit. Ik verondersteld dus een ESU decoder.
En hoe moeten de CV's ingesteld zijn om een soepel rijgedrag te hebben?

Nochtans zijn al de 3-rail modellen van LSM voorzien van een ESU Lokpilot (v3.0 tegenwoordig) [;)]

Jurgen

Ah, is er dan een verschil tussen de decoders per model geweest ofzo?
Ik heb de 12502 met nummer 1357, de 2de loc die geproduceerd werd dus.
Ik weet niet welke instellingen er nu geprogrammeerd staan, maar ikzelf heb enkel het adres gewijzigd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

LockyLuke

de nieuwe is met nen esu deco maar in de oude zaten andere deco
dacht uhlenbrouck

ERVIN

Zou allemaal wel eens goed kunnen met die verschillende decoders, zo heb ik hier de 3012 die niet zo schitterend rijd, terwijl de 1330 het dan weer wel perfect doet????

Instellingen zijn hetzelfde.

Greg

Wat doet de loc dan precies?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Jurgen

Mijn loc vertrekt dus met een hoge startsnelheid. Je kan ook zien wanneer de loc sneller of trager begint te rijden.

Bij andere locs hoef ik maar even aan de knop van mijn CS te draaien en die vertrekken mooi zoals een echte loc. Bij mijn reeks 13(57) moet ik al tot het 3de blokje draaien vooraleer hij start. En dat is dan met een schokje. Niet echt realistisch, maar ik heb er mij nog nooit druk in gemaakt.

Misschien dat Ervin hetzelfde probleem heeft. Maar ik weet niet of AC en DC met elkaar te vergelijken valt in dit geval.
Mvg, Jurgen

ERVIN

Yep Jurgen, hier net hetzelfde probleem.

krispy

@ erwin en jurgen

Hebben julie een lok programmer box ?

hiermee kan je de settings van de decoder inladen ( als het esu is ) en desnoods de optrekcurve aanpassen zodat de lok zeer traag kan beginnen en stilaan versnellen .

Erwin als ge wilt en jij bvb een draagbare PC ( met USB )zaterdag meebrengt ( en uwe lok (als het een esu decoder is )) , wil ik altijd wel ne keer de progbox met de sw meebrengen , zodat we eens kunnen proberen uit te lezen en indien mogelijk aan te passen

Laat maar weten  , mischien bezit de club zelf ook een lok prog box van esu
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Jurgen

citaat:
Geplaatst door krispy

@ erwin en jurgen

Hebben julie een lok programmer box ?

Nope, ik heb alleen de CS, MS en een Control Unit.

De decoder in mijn loc zou blijkbaar ook geen ESU-decoder zijn, dus zal er toch wel het een en ander verschillen.
Mvg, Jurgen

Memling

citaat:
Geplaatst door LockyLuke

dacht uhlenbrouck

Inderdaad,
de eerste serie loks type 13 van LS waren met Uhlenbrouck decoders.
Voor de verdere projecten werkt LS nu samen met de Mensen van ESU die samen met LS ook de print (met de vele functies) ontwerpen.

mvg
Memling
[:)]

cyberbeast

citaat:
Geplaatst door Memling

citaat:
Geplaatst door LockyLuke

dacht uhlenbrouck

Inderdaad,
de eerste serie loks type 13 van LS waren met Uhlenbrouck decoders.
Voor de verdere projecten werkt LS nu samen met de Mensen van ESU die samen met LS ook de print (met de vele functies) ontwerpen.

mvg
Memling
[:)]

En dat is een serieuze verbetering. Daar heb je echt geen gedacht van.

boke

Mijn eerste LS-loc is blijkbaar in aantocht... Ik ben benieuwd. [;)]

tonycabus

Ik vind dat g???n verbetering, het wordt een ESU-monopoly..!
Verschillende loks heb ik gewoon van een andere print voorzien om decoders van andere merken te kunnen gebruiken.
LS kan zijn afnemers toch niet verplichten ESU-decoders te gebruiken?
Er zijn er "ander en beter", of tenminste evenwaardig. Dit kan gewoon niet!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

boke

Hierbij wil ik graag mijn bevindingen over mijn eerste loc van LSM geven. Hun systeem met zeer beperkte oplagen, stoot me al lang tegen de borst en een product kopen dat nog ontwikkelt moet worden daar doe ik niet aan mee. Als LSM nu regelmatig andere nummers/versies uitbrengt ben ik er wel vanovertuigd dat je niet moet bestellen in de ontwikkelingsfase en iedereen wel de kans zal hebben om een loc op termijn te kunnen aanschaffen. Wie van jullie besteld een wasmachine dat nog niet op de markt is?
De loc die ik gisteren aan mijn werkpaarden toegevoegd heb, is loc 1352. Ik kan alleen de loctest hierover in een vroeger nummer van MSM bijtreden: prachtige loc en nadat er een decoder ingestoken is, heb ik kunnen vaststellen dat hij uitstekende rijeigenschappen heeft.
Maar vooraleer de decoder erin stak, heeft het toch heel wat moeite gekost om de loc te openen. [:(] Ook dit wist ik op voorhand, maar ik heb het risico genomen om de loc te bestellen.
Voor de vitrinekast zijn het dus ideale locs maar ik geloof nooit dat deze loc het lang kan volhouden (de bevestigingssystemen) indien er regelmatig een onderhoud nodig is. En dit is nu net  tegengesteld: eigenlijk super locs om mee te rijden, die je best niet gebruikt om te voorkomen dat er al eens aan gesleuteld moet worden? [:o)][:I]
De meeste modelspoorfabrikanten proberen de normen te respecteren en zien er de voordelen van in. Als ik dan nu verneem dat LSM gaat verplichten om een bepaald type decoder te gaan gebruiken, kan ik alleen Tony maar bijtreden en zeggen dat LSM weer de verkeerde weg is ingeslagen... als ze al ooit op de juiste gezeten hebben... [;)][:I]