Nieuws:

Nu in MSM 261 BANEN: Herinneringen aan IJmuiden | De brug van Chertal | De modelbaan van Herman Van Esbroeck

Hoofdmenu

Union Pacific depot jaren 50

Gestart door DFS, 11 januari 2015, 20:44:07 PM

Stedahult

Mvh. Steef

Gerolf

Ik begrijp het probleem niet goed: ontsporen ze op je wissel of op de bakovergang?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Gerolf, Sorry voor de late reply, ik was even weg  ;D

Nog de wissel zelf of de bakovergang is het probleem het is eerder de combinatie van het verlaten van de schijf onder een lichte hoek, de bakovergang en dan direct de wissel.

Vooral de loc's met de grotere drijfwielen met star chassis hebben hier last van (Mijn 4-8-4's) en dat spoor leidt nu net naar de olie kraan, en mijn 4-8-4's zijn olie stokers...

Ik hoop met deze oplossing dat het geheel meer een continue bocht zal zijn en de ontsporingen zal vermijden...

Hoop doet leven zeker?  ;D

Ronald

Mooi Sven!

Citaat van: DFS op 27 februari 2016, 11:54:26 AM

Terwijl ik bezig was ook meteen de 'brug' met leidingen tussen de twee loodsen gemaakt. Ik geef toe, het is minder mooi en imposant dan de leiding bruggen elders op het forum, maar het maakt het toch af vindt ik...

Wat je nu gemaakt hebt is prima hoor. het is niet altijd complex met veel leidingen, dit ziet er goed uit in de gegeven situatie.

DFS

De eerste basis kleuren zitten erop, en de sporen zijn gelegd

Binnenkord de voegen kleuren, de baksteen bijkleuren, het beton enz...

DFS

De stand van zaken bij de halfreliefloods,

Nu nog de ballast lijmen, en afwerken met wat grasjes hier en daar, want de loods is niet meer in gebruik...

adrievans

Hoi,
Is het een idee om een dummy loc doormidden te zagen en in de halfrelief gedeelte te plaatsen.
Het is nu nogal een gesloten "wand".

Michiel

De half-relief loods begint er heel overtuigend uit te zien. Tof idee. Enkel, de overgang naar de achtergrond is buitengewoon abrupt. Heb je daar al ideeën over om de aansluiting beter te maken? Of laat je het liever zo?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DFS

Ik heb er lang over getWijfeld, die halve loc. Maar omdat het idee een oude loods is, dat recentelijk buiten dienst gesteld is heb ik het toch maar niet gedaan. Ondertussen heb ik wathoge grasjes voor de loods laten groeien  :D
@ Michiel, bedoel je aan de zijkanten of aan de horizonlijn?
Linker zijkant komt er nog een transformator paal. Dat zal normaal de aandacht afleiden van de naad.

Michiel

Ik bedoel vooral de naad tussen dakrand van de half-relief loods en achtergrond. Had je hier al iets voor in gedacht?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DFS

Michiel,
Eigenlijk nog niets voor in gedachten,
Eigenlijk is de huidige 8tergrond een 'voorlopige' indertijd vlug gemaakt om naar onze clubexpo te kunnen gaan.
Verder werk aan de achtergrond is voorlopig niet een prioriteit, maar tips of ideen zijn meer dan welkom!  ;D

DFS

Back to square one...
Binnenste boogstraal blijkt te krap waardoor de voorloper en delen van tender er altijd uitlopen...

DFS

Het probleemstuk eindelijk kunnen oplossen...

De vorige 'wissel' gesloopt, en vervangen door een Tillig Flexteg wissel met hoek van 9 graden. kleinste boogstraal nu over de 60cm Zelfde principe als vorige keer, de wisseltongen afgeslepen, het juiste 'spoor' wordt gekozen met de draaibrug.

Wat kunnen testrijden al, de tender ontspoord enkel (heel af en toe) als hij tender eerst van de brug komt, (wat eigenlijk niet gedaan wordt  ;) ), en dat euvel kan ik nog oplossen door te fine tunen.

Kortom, voor mijn part, test geslaagd, het stuk is nu veel beter dan het ooit was, zelf even getest met mijn 4-1- 2, het is geen zicht, maar hij wringt er zich door zonder ontsporen  ;D ,

Nu de Punt stuk polarisatie bestellen,  ::)

Groeten

Ronald

DFS

Het is al een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb, voornamelijk omdat ik geen grootte vooruitgang geboekt heb, heb dan ook weinig tijd gehad, en me moeten beperken tot wat kleinigheden links en rechts

Ondertussen is de nieuwe 'wissel' voorzien van ballast, en is de 'power line' doorgetrokken tot aan de loods, nu de loods 'aan het net hangt' vond ik het wel symbolisch om eens werk te maken om de binnenverlichting aan te sluiten zodat deze ook kan werken na meer dan 4 jaar...

en terwijl ik bezig wat de bekabeling wat opgeruimd onder de baan. Nog zo'n onzichtbaar werkje was het aanpassen van de stroomvoorziening van de draaischijf, ik hoop dat het nu goed gelukt is, de eerste tests laten dat toch uitschijnen,
Volgende week nog wat wagonnetjes verweren, en de baan/kamer opruimen, zodat alles klaar staat voor de 'operating session' van volgende week zaterdag...

In de toekomst nog eens kijken voor de aandrijving van de draaibrug zelf, maar ondertussen begin ik tevreden te worden van de baan, zo dat ik er misschien wel volgend jaar eens mee buiten zou durven komen.

Voor ik het vergeet, de foto's...

De hitte heeft precies zijn werk gedaan op de lijm, ik zal de planken vloer nog eens moeten vastlijmen...