Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

reeks 13

Gestart door dikken, 21 november 2004, 23:44:56 PM

doomslu

Kan er iemand mij op weg helpen ? Ik wil de trapjes monteren op de snoet van mijn 3009. Helaas staat daar niets over in de handleiding. Als ik jullie foto's bekijk lijkt het mij dat die trapjes niet altijd helemaal mooi recht staan. Is het moeilijk ? Wat is de truuk om het goed te doen ??? Ik wil niets fout doen, zie je.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

De trapjes van mijn 1357 waren al standaard gemonteerd. Die staan ook zo scheef als een hak.
Ik heb geprobeerd om ze recht te plaatsen, maar ik ben bang dat ik ze ga stuk doen. Ze blijven dus gewoon schots en scheef staan. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Break302

citaat:
Geplaatst door doomslu

Kan er iemand mij op weg helpen ? Ik wil de trapjes monteren op de snoet van mijn 3009. Helaas staat daar niets over in de handleiding. Als ik jullie foto's bekijk lijkt het mij dat die trapjes niet altijd helemaal mooi recht staan. Is het moeilijk ? Wat is de truuk om het goed te doen ??? Ik wil niets fout doen, zie je.

Zet ze vooral niet zoals ze op de 13 ers staan, want als ze zo op de echte zouden staan waren ze de trappen kwijt aan het eerste perron wat ze tegen komen.Die staan namelijk verkeerd langs buiten ipv langs binnen op de kap, bekijk maar eens goed een foto van de 13.
Dit is trouwens geweten bij LSM maar daar wordt stiekem over gezwegen. [:D]

Jos

thalysken

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De trapjes van mijn 1357 waren al standaard gemonteerd. Die staan ook zo scheef als een hak.
Ik heb geprobeerd om ze recht te plaatsen, maar ik ben bang dat ik ze ga stuk doen. Ze blijven dus gewoon schots en scheef staan. [:D]

Normaal gezien zitten er reserve trapjes in de doos. Dat zit in een soort plastieken zakje. Met een klein schroevendraaiertje is dat rap gebeurt.[;)]

doomslu

Erwin heeft mij gisteren nog foto's doorgestuurd. Zijn trapjes staan blijkbaar redelijk recht. Ik ben er net na veel 'gefoefel' in geslaagd ??ntje te monteren, maar dat staat schots en scheef.[xx(] Het kan gewoon niet recht hangen want het koetswerk van de loc zit in de weg. Gelukkig is het er na enkele seconden spontaan weer uitgevallen. [:(]

Jurgen

@ thalysken: er zitten 4 reserve trapjes bij, dat weet ik. Maar die zou ik ook gewoon stuk doen moest ik blijven proberen om de trapjes recht te hangen. Zoiets noemt men zelfkennis. [:D][:o)]
Het is eigenlijk geen zicht als je het van dichtbij bekijkt. Maar ik trek mij dat niet aan. Ik zit dan ook niet met mijn neus op mijn modellen als ze aan het rijden zijn. Ik heb de indruk dat velen onder ons dat wel doen als ik de kritiek op onze Belgische modellen soms lees.

@ doomslu: ik heb ook al gemerkt dat het koetswerk in de weg hangt. Er is wel een klein gleufje voorzien om het trapje in te schuiven, maar dit komt niet overeen met het trapje zelf. [}:)] Ofwel moet je aan het trapje beginnen plooien, ofwel moet je het koetswerk bijvijlen. Een andere optie is gewoon je ogen dichtdoen, dan zie je de "gebreken" niet. [:D]
Mvg, Jurgen

doomslu

Bedankt voor de uitleg, Jurgen. Nu weet ik tenminste zeker dat het niet aan mij ligt. Ik heb ook jouw oplossing getest "ogen dichtdoen". Inderdaad, het probleem is niet meer te zien, maar ook mijn treinen zijn niet meer te zien ! [:o)]

ERVIN

Omdat ik al enkele mails van collega's heb gehad met de vraag hoe je nu precies die trapjes mooi recht kan plaatsen, zal ik het hier even uitleggen hoe ik het heb gedaan, in de snuit van de reeks 13/3000 staat een gleufje, dit heb ik wat dieper gemaakt met een scherp mesje, vlak naast de bumper van de loc is er een heel klein gaatje voorzien, bijna niet te zien hoor, hier steek je het scherp gedeelte van het trapje eerst in, een beetje druk uitoefenen kan hierbij geen kwaad, als dat gedeelte er goed in zit dan moet je trapje gewoon in de iets dieper gemaakte gleuf duwen, en dan krijg je dit resultaat.[;)]

tufken

Erwin, ge zijt een prof geworden.

Je mag ver ereloon gaan vragen voor je info [;)]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "

Jurgen

Ervin, je bent een genie. [:D]
Ik had er zelf ook al aan gedacht, maar ik durf nooit beginnen met snijden en breken h?. Dat is een nadeel, ik durf gewoon niet uit schrik om het stuk te doen. [xx(]
Mvg, Jurgen

ronny-vdv

Hoi,

Wat kost de lok 3012 in Luxemburg ? Zijn er soms mensen die hem vandaar meegebracht hebben ?

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

doomslu

citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

Hoi,

Wat kost de lok 3012 in Luxemburg ? Zijn er soms mensen die hem vandaar meegebracht hebben ?

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]

De 2-rail versie kost 195 euro, zoals de andere nummers. Denk ik toch; ik heb de 3009.

ERVIN

Verdorie, ik heb de 3012 hier in Belgie 196 euro betaald, nen euro duurder, maar in Luxemburg is alles een beetje goedkoper h?.[8D]

treinliefde

Dan is hij hier 11,00 ? goedkoper want de BTW is in Luxemburg maar 15% i.p.v. 21 %[:D][:D][:D]

doomslu

Inderdaad, dat is een veel voorkomend fenomeen : de prijzen van vergelijkbare waren hier in Luxemburg zijn dikwijls gelijk aan die in Belgi?, wat gezien het verschil in BTW een meerwinst betekent voor de handelaars in Luxemburg. [V]

Enne... vergis jullie niet, de meeste dingen zijn hier duurder dan in Belgi?. Het is niet omdat benzine, alcohol en sigaretten goedkoper zijn dat de rest dat ook is. Helaas.