Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

bollen neus

Te laat Olivier, geloof dat deze bocht met tunnel al eens is nagemaakt op modelspoor Ho.
Den Eric.

OlivierV

Citaat van: bollen neus op 04 december 2015, 13:03:08 PM
Te laat Olivier, geloof dat deze bocht met tunnel al eens is nagemaakt op modelspoor Ho.
Den Eric.
Door iemand van het Franstalige forum, iemand maakt daar station Trois-Ponts in de setting 1950. ;)

http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,5630.0.html

De man is er wel al 5 jaar aan bezig, maar allez, 't is dan ook de moeite.

Dan heb je ook nog De Pijl in Mechelen die een versie heeft die iets aangepast is.
Als 3e kan ik ik Peter Van Gestel noemen, die heeft het station eens volledig nagebouwd, echter op lengte 1/100 (was dan nog 9 meter lang), de baan is wel verkocht aan iemand wegens toen te groot.

https://www.flickr.com/photos/petervangestel/albums/72157624891960281
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: OlivierV op 04 december 2015, 12:56:20 PM
Telegraafpalen niet (daarvoor zit de baan in een te recent tijdperk (nu ja pakweg 1955-2010), wel bovenleiding waarvan er reeds een deel gemaakt zijn, maar heb nog een portaal of 3 nodig dacht ik.
Maar die telegraafpalen zijn misschien goed voor een ander projectje in de toekomst.

Foto van een tijdje geleden.

Onlangs stootte ik nog op een foto van een stukje België heel dicht bij Trois Ponts, smeekt eigenlijk om in model nagemaakt te worden.

5523  Trois Ponts  21.07.91 by Werner & Hansjörg Brutzer, on Flickr

Groet,
Olivier

Hallo,

Het station van FNO is al verschillende keren nagemaakt, dit zowel bij modeltrein clubs als bij prive personen. In correcte vorm alsook in aangepaste versie §volgens plaatselijke mogelijkheden§. Ik kan er zo 5 voor de geest halen.

Er zijn nog genoeg andere stations die best te gebruiken zijn voor hun natuur omgeving in mijn Ardennen.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

OlivierV

Whoppa, binnenkort nog maar eens wat zeeschuim voorzien van strooisel, dan zullen de proefgeplaatste boompjes meer tot hun recht komen.

Tijdsopname 1982 ... (vanuit een helikopter)

OlivierV

Iets wat ik al heel lang aan het opzij schuiven was, was het aanmaken van decals voor deze locomotief.

Na het spuiten met met tips en airbrush  van vriend Stephen heeft de loc uiteraard wat mogen werken.
Een tegenslag heb ik gehad met het inbouwen van ledverlichting, maar dat is nu ook gepasseerd, rest enkel nog de decals aanbrengen en poppetjes plaatsen.

Vervolgens is er nog een klein hekelpuntje met de koppeling achteraan, daarvoor zou ik een klein schroefje moeten hebben om de vaste koppelschacht met profi koppeling erin steviger te kunnen vastmaken zodat deze altijd mooi recht hangt. Zodoende zal ik er ook naar hartelust mee kunnen rangeren, want daar leent hij zich echt wel toe.

De decals zelf zijn gemaakt met Microsoft Publisher en heel wat heen en weer gekijk naar het lettertype van mijn Roco type 25, alsook voor de afmetingen van de cijfertjes heb ik bij die loc stevig gespiekt. Het lettertype is niet geheel overeenkomend met datgene dat de NMBS vroeger gebruikte maar ik heb gezocht naar iets wat er zo goed en zo kwaad mogelijk mee overeenkomt. Naar mijn mening was dat het lettertype Century Schoolbook.

Ik hoop dat het aanbrengen van de decals goed lukt, dan loont mijn 2 uur prutsen ook nog een beetje.

Moest iemand interesse hebben in het publisher bestand, dat is vrij bij mij verkrijgbaar.

Groet,
Olivier

raf

yep ik heb interesse want ook ik heb een loco en 2 tenders om gespoten
je vordert mooi langzaam met je stukje maas
en nu over die schroefjes hoe groot moeten die zijn want ik heb hele kleintjes
ja ik spaar allemaal rommel bij elkaar in potjes
1 mm en 2 mm hoog is dat goed
dan efkes via pb dan met de post opsturen dus meer kost het niet

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Nieuwe versie decal, het lettertype was uiteraard gewoon op de spoorse zolder te vinden, Peter Van Gestel tipte mij hiervoor op Flickr. en maar goed ook! Ik denk dat we er nu wel ongeveer zijn.

@ Raf, installatie van het lettertype op je pc is wel noodzakelijk!
http://www.tassignon.be/trains/documentation/download.php?f=../fontes/SantaFe.ttf

Voor het schroefje zal ik eerst zelf eens kijken Raf, vind ik zelf niks dan krijg je een PM van mij.

ThierryDS

Mooie baan! Die loc komt ook goe precies!

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 21 december 2015, 13:15:31 PM

Moest iemand interesse hebben in het publisher bestand, dat is vrij bij mij verkrijgbaar.

Groet,
Olivier
Is't echt?  :D Allez, ge kent mijn emailadres hé!

raf

is geinstalleerd
dus laat maar komen

gr raf

OlivierV

Geef me in een PM eens even je e-mailadres, het staat niet ingevuld in je profiel.

Nu nog deftig leren decals bevestigen. :D

raf

olivier bij mij staat die wel degelijk ingevuld op het profiel
maar ik doe je een pm
gr raf

OlivierV

Ik zie het, mailtje komt er aan, heb met een half oog gekeken blijkbaar.

raf

ja het is nog vroeg op de dag dan kan dat gebeuren LOL

reeds bedankt

OlivierV

Ik heb toch problemen bij het aanbrengen van de decal.

Het aanbrengen zelf is niet zozeer een probleem, maar telkens bij het aanbrengen dan verdwijnt het geel en dan krijg je zoiets als op de onderstaande foto, enkel het zwart blijft, het geel is zo goed als volledig weg. Ook bij het nummer achteraan op de kolenbak zie je er bijna niks van, tenzij ik de ledlamp van mijn iPhone er op schijn, dan zie ik de letters wel in een groen-achtig geel op de loc staan.

op de foto ligt de decal nog niet zo goed op de loc

Ligt dat aan de kwaliteit van mijn printer of waar moet ik het probleem gaan zoeken?

Zijn er nog mensen die dit hebben tegengekomen?

Lang ligt de decal niet in het water, slechts enkele seconden, gewoon natmaken zodat hij lost van het papier en op de loc schuiven.

edit: mijn vermoeden gaat er naar uit dat het geel niet dik genoeg op het decalpapier geprint is, waardoor het bijna onzichtbaar wordt op een groen oppervlak.

Een eventuele oplossing zou zijn om te printen op wit decalpapier (dat is een oplossing voor de ovaaltjes), maar bij de letters wordt dat iets anders, want dan zal je de decal zeer goed zien hangen, ook al vind ik een passende kleur groen...)