Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

eerste poging kolenbelading

Gestart door patatje70, 28 augustus 2011, 18:57:32 PM

loebaske

#30
Moment om het shassis er terug op te klikken, dit doe je best voor je verder doet met opvullen, indien er iets niet past (zoals het verkeerd plaatsen van de driehoek) kan je nog aanpassen..



restjes van pluimkarton komen van pas om hoger op te vullen, hiervoor heb ik 4m/m gebruikt, afgeschuimd zodat die beter aansluit in de wagen bak..





Indien nodig kan je nog wat bijvullen, tenslotte is het de bedoeling om slechts een dun laagje kolen te storten..



Nu kan je de kap er terug opplaatsen



Niet alle wagens kan je uit elkaar halen zonder schade, je kan er de isomo er wel inkrijgen maar hoger op kan je niet netjes een bodem leggen door de schuine kanten, of je leg er 2 delen naast elkaar in de lengte in of je leg er een laagje schuimrubber, die kan je plooien om het in de bak te krijgen. Met een breedte van 29m/m past het in de meeste wagons, de lengte hangt af van wagon tot wagon.





We kunnen beginnen met verweren...

loebaske

#31
na de kleine details te schilderen, zoals vet sporen aanbrengen word het stilaan tijd om de buffer balken en andere onderdelen er terug aan te brengen, en is het bijna tijd om de wagen te beladen met kolen...







Hier al eerder gemeld dat je niet alle wagons kunt ontmantelen zonder breuk, beter laten zoals het is




loebaske


Metpetergaathetbeter


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Was ook mijn bedoeling om men ervaring mee te delen.

Chrisrail

#36
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

loebaske

In sommige wagons zit reeds een kolenlading, die in de Mehano is tamelijk aanvaardbaar maar plastieken en honderd dezelfde zijn uit de boze



gaan andere vulling nemen, je kan zoals sommige doen echte kolen verbrijzelen of het gruis van kolen gebruiken door te zeven, ik verkies iets even natuurlijk van uitzicht en licht, namelijk houtskool die gebruikt word voor de filter van aquariums



en wat heb je nog nodig...een plantenspuit met water met enkele druppels detergent in om de oppervlakte spanning te breken en uiteraard lijm, daarvoor gebruik ik  houtlijm vermengd met water, verhouding 50/50 en weer ook enkele druppen detergent, speciale bussen heb je niet nodig, lege bussen uit de keuken kunnen perfect dienst doen



en nu aan de slag

loebaske

#38
Beginnen met het instrijken van de bodem met onverdunde lijm (de bodem is reeds zwart geschilderd)




rondom de wagen heb ik een masking tape gekleefd, reden daarvoor is als je met de plantenspuit te werk gaat er geen druppels op je verweer werk komt, want er zit detergent in en dit kan plekken nalaten als het uitgedroogd is.
Dan leggen we een eerste laagje houtskool , verdelen die over de hele oppervlakte met een theelepeltje





Nadien vul je voorzichtig bij tot de gewenste hoeveelheid, dit doe je volgens uw keuze, zelf opteert ik om net tot de rand



Nu is het de beurt aan de plantenspuit, wees geduldig en overdrijf niet, die paar millimeter houtskool is snel voldaan



nu kan je druppels van de verdunde houtlijm er laten inlopen, weer niet overdrijven, net bedekt, het loopt wel in alle richtingen, dankzij de oppervlakte spanning weg te nemen.
Hou er ook rekening mee dat al wat je er teveel in laat lopen , het er terug zal uitlopen langs onderaan, om die reden is het best dat je de wielen en/of bogie verwijderd.



Je kan de wagen nu op een stukje papier zetten en laat dit gerust enkele uren staan, als het kan een ganse nacht tot alles mooi is uitgehard, dan kan je uw wagen eens omdraaien en hopen dat alles gefixeerd is. Indien nodig kan je nog her en der een korreltje bij kleven..

Post morgen een foto als alles is uitgedroogd en laat jullie pen maar spreken, kan ook nog bijleren... ;)

Michael

Eric, mooi en goed verteld, goed gedocumenteerd, ik heb alleen een vraag over je eerdere post, daar heb je op sommige foto's iets omcirkelt, voor mij niet helemaal duidelijk wat je dan precies bedoeld, 't zou tof zijn om daar ook nog een woordje uitleg bij te krijgen. Maar ga zo door, fijn dat je nu tijd hebt om dit allemaal te documenteren met de nodige foto's. Zo willen we het allemaal heel graag zien.
'k Zal mijn best doen om je voorbeeld in de toekomst te volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske

aaah dacht dat het duidelijk zou zijn, bvb vertel ik dat er vetsporen zijn aangebracht, wel dat zijn die cirkels die de plaatsen aanduid of bij die bufferbalk met opstap is de handrem geel geschilderd en zijn de reflectors wit geschilderd...is dit duidelijk ?? anders zet ik op de foto tekst...laat maar weten..
Vraag er maar op los...

Michiel, als je dit later nog gaat terug vinden???in het forumbos.... of als fotobucket stopt, tja dan zijn alle beeldjes verloren
Als er belangstelling is wil ik dit in een tekstje gieten met alle foto's er bij, trouwens komen er nog enkele, zoals de laadrand indeuken geven en het verweren van bruine Falns....

Geert

Knap zeg, ik gebruik ook van deze korrels om mijn koolwagons te beladen.

Deze link is wel al van enkele jaren geleden. Maar uw wagon(s) verwering daar ben ik nog niet aan toe, dus ik volg dit draadje  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske

Amaai Geert, je heb er ook uw werk van gemaakt, bijna de zelfde werkwijze en best mooi gedaan...

loebaske

Als je uw wagons wil bewaren/stockeren in de OVP zal je even moeten insnijdingen maken, de reden is dat de zijkant nogal wat klem zit en door de wrijving maak je kans dat de verf er na tijd zal afgaan, de wielen zitten grotendeels mooi gevangen in de uitsparingen, eventueel kan je aan de kant van de buffers nog een stukje schuimrubber plaatsen.
Dit is voor me een tijdelijke oplossing, want nadien gaan ze allemaal in een opberg koffer.





Uit een plastiek zakje kan je een stukje folie snijden en de wagon er insteken, is stuk gemakkelijker om die er uit te halen, je maak anders kans op beschadiging aan handvatten bij het uit nemen...




Als je beschading aan de rand van de wagons wil aanbrengen doe je dit met een soldeerbout, mag gerust eentje zijn die warmte produceert (35W )
zorg er voor dat je de plastiek niet aanraakt, anders smelt het weg... gewoon langs de binnenkant laten opwarmen, doordat je de binnenkant opwarmt ga de plastiek zich aan de buiten kant gaan krom trekken, warm je het op langs de buiten kant dan plooi het zich naar de binnenkant.

Kan helemaal geen kwaad als je het een beetje meehelp omplooien, let er wel op dat je vinger afdrukken niet op de pvc staat !!!!!





Dit kan je bij alle open wagons toepassen en zeker bij openbak wagons eaons type...
Veel succes

loebaske