Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

SuSke

Die "heuvel" moet niet zo groot zijn. De "parvis" was meestal wel iets verhoogd ten opzichte van de rest van het dorp maar in de lokale gemeenschappen was dat hooguit een metertje of 2 (12,5mm in N). Vindt je dat te veel, maak het iets minder hoog maar ik zou het even proberen in de mock-up.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Ik denk dat ik het kerkje op een klein verhoog ga zetten (6 mm) met dan enkele trappen naar de ingang, het huisje vooraan (tweede van links) ga ik een verdieping minder hoog maken  (ik heb het kartonnen model nu lager gemaakt) en dan krijg je een mooie kijk op de ingang.

Dan krijg je vanuit mijn normale zicht punt (zittend aan de baan) volgend zicht :

Er komen nog wel daken op de huizen maar die zijn niet zo hoog aangezien men in de Provence geen steile daken heeft.

marc goovaerts

Geeft inderdaad een mooi zicht op het kerkje.

Sattrickske

Niet echt naar Zwitsers model, maar dat hoeft ook niet.  Het is precies wat ik bedoelde, een stuk hoger zodat het boven je huizen uitkomt.  Dan zie je eens te beter dit prachtig stukje modelbouw!  Mooi zo...

SuSke

En recht over de kerk, aan de andere kant van de "rivier" maak je het "raadshuis". Ook een statig gebouw met een rechte straat van aan de voordeur, over een bruggetje naar de kerk. Het begin en centrum van het dorp.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Citaat van: SuSke op 17 december 2014, 00:27:24 AM
En recht over de kerk, aan de andere kant van de "rivier" maak je het "raadshuis". Ook een statig gebouw met een rechte straat van aan de voordeur, over een bruggetje naar de kerk. Het begin en centrum van het dorp.

Je bedoeld "Marie"  ;) en er komt ook nog een "gendarmerie", dat bruggetje was al voorzien, nog een brasserie en café-tabac enz.. Er staat nog genoeg op de planning.

railrunner

Amai Drik,

Ik kan me al inbeelden dat je al die huizen met een gelijkaardige kwaliteit als je kerkje zult maken.  Dan staat er nog hééél wat werk voor de boeg. De sfeer en de gezelligheid gaat van je baan druipen, waarbij als je er naar kijkt, mijmerend, je gedachten naar zonnige oorden afdwaald.  Kerkje is prachtig!!!

Dirkh

Citaat van: railrunner op 17 december 2014, 16:03:46 PM
Amai Drik,

Ik kan me al inbeelden dat je al die huizen met een gelijkaardige kwaliteit als je kerkje zult maken.  Dan staat er nog hééél wat werk voor de boeg. De sfeer en de gezelligheid gaat van je baan druipen, waarbij als je er naar kijkt, mijmerend, je gedachten naar zonnige oorden afdwaald.  Kerkje is prachtig!!!

Jim, ik had al eens een berekening gemaakt, nog 18 huizen te gaan en 2 maanden per huis = nog 3 jaar werk  :D
Nee het zal wel iets sneller gaan met die huizen daar zitten niet zoveel hoeken en kanten aan hoop ik.

Nog wat verder gewerkt aan men kerkje. De muurberen zitten er allemaal op, nog wat details aangebracht, hier en daar zal ik nog wat moeten bijwerken met putty maar eerst moet de lijm uitharden.
Ik ben begonnen met de mallen voor de daken te maken, dat geeft al direct een ander zicht.

Op een stukje al eens wat redutex dakpannen gelijmd en het komt wel goed denk ik

En nu verder aan de toren werken, eerst de huidige verdieping verder afwerken en dan op naar de volgende verdieping en het dak. Over het dak moet ik nog eens nadenken, normaal zouden er leien opkomen en  4 dakkapelletjes inkomen, maar hoe ik dat moet gaan doen heb ik nog geen idee.

Gerolf

Prachtig kerkje, Dirk. Ik blijf dit met verbazing volgen  8)  :P

Citaat van: Dirkh op 17 december 2014, 17:56:44 PMnog 18 huizen te gaan en 2 maanden per huis = nog 3 jaar werk  :D
Nee het zal wel iets sneller gaan met die huizen daar zitten niet zoveel hoeken en kanten aan hoop ik.

Je vergeet nog een factor: het bijleren - daardoor ga je meer efficiënt werken
(of nieuwe technieken ontdekken die dan weer wél tijd kosten om ze te leren)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pascal Michiels

Citaat van: Dirkh op 16 december 2014, 14:09:56 PM
Het achterste stuk is ook bijna klaar, ook nog wat verstevigingen aangebracht om het krom trekken te corrigeren.

Nu kunnen we aan de details en de toren beginnen
De NSN kop doet nog dienst zie ik  ;)
Mooi kerkje btw.

Dirkh

Citaat van: Pascal Michiels op 18 december 2014, 14:45:27 PM
De NSN kop doet nog dienst zie ik  ;)

Die kop is het enige nuttige dat nog overgebleven is van NSN :-\ tot mijn spijt

Pascal Michiels

Dirkh

Citaat van: Pascal Michiels op 19 december 2014, 12:49:57 PM
En meer hobby tijd  ;)

Liever wat minder hobby tijd en nog werk gehad. Meer hobby tijd betekend ook minder hobby budget  :( :(

marc goovaerts

Dirkh

Wat een gepruts, maar de eerste kant van de laatste verdieping voor de toren is eindelijk gelukt. Ik heb de twee laatste verdiepingen er even los opgezet, ze staan wat schots en scheef maar geen paniek dat komt wel goed bij de eindmontage.

En het volledige zicht

Nog 3 te gaan.