Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Dat kerkje is echt mooi aan 't worden. Knap  8)
Voor die tapse steunmuur: correct inklemmen in bankschroefje en met een mes of mini-schaafje er langs?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

ik wil et niet weten Dirk, confronterend met die legoblokjes... hoe klein het is, ziet er erg goed en strak uit, mooi mooi mooi ;D

komen al die opgezette details op de gevels uit den printer, of stuk voor stuk er zelf op gezet?

Dirkh

Citaat van: Kautenbach op 09 november 2014, 13:52:18 PM
komen al die opgezette details op de gevels uit den printer, of stuk voor stuk er zelf op gezet?

Bij de zijmuur is het een stukje eerst geplot met de snijplotter en dan van die plaat verder uitgesneden , dan erop gelijmd en verder bewerkt om de schuine kantjes te kunnen maken, de ander kleine details zijn stukjes uit een styreen plaatje gesneden met de snijplotter en dan na veel vloeken op de juiste plaats gelijmd. Ik krijg elke dag meer en meer bewondering voor die kunstwerkjes van Steam_N nu ik er zelf aan bezig ben. Maar met veel geduld en een stevige bril in combinatie met een loep is het allemaal nog juist te doen.
Alles is dus tot hiertoe zelf uitgesneden met de plotter of met het mes en met de hand verder gegraveerd.

Dirkh

Ik heb nog eens een poging gedaan voor die steunmuren te maken, deze keer met een styreen profiel, de steunmuur is nog niet gelijmd. Wat denken jullie van het resultaat? Bruikbaar of een nieuwe poging doen?
Het graveren is nogal tegengevallen, styreen is blijkbaar veel harder.

marc goovaerts

Het heeft wel een beetje een ander 'karakter'. Maar of je dat ook nog zal merken na de beschildering ?

SuSke

Eigenlijk zou je die steunberen iets moeten inwerken in de muur, of toch minstens de deksteen laten uitkomen met de stenen in de muur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Sattrickske

De achterkant van de steunbeer iets vlakker schuren dan zal het erop lijken dat ie in de muur zit denk ik.
Graveren in styreen doe ik meestal met de CNC, maar als het met de hand moet gebruik ik van die haakjes (lijken op die van de tandarts).  Altijd eerst lichtjes indrukken en steeds herhalen terwijl je de druk stilletjes verhoogt; zoniet schiet je er rap naast.

Gerolf

In vergelijking met de kwaliteit van de rest, ben ik niet overtuigd door die steunbeer  :-\

Misschien een alternatief: De vorm uitsnijden in de muur, en de (grote, rechte) steunbeer schuin in dat gat lijmen ?
Zo hoef je niks taps te vijlen of schuren  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Gerolf op 11 november 2014, 09:36:28 AM
In vergelijking met de kwaliteit van de rest, ben ik niet overtuigd door die steunbeer  :-\

Ik ben zelf ook niet overtuigd, dus laten we die nog even rusten tot ik een oplossing heb.

Citaat van: Gerolf op 11 november 2014, 09:36:28 AM
Misschien een alternatief: De vorm uitsnijden in de muur, en de (grote, rechte) steunbeer schuin in dat gat lijmen ?
Zo hoef je niks taps te vijlen of schuren  ;)

Dat kan werken voor bepaalde stukken maar aan de 4 hoeken staan er langs elke kant steunbeer en daar is die oplossing niet mogelijk. (steunbeer kende ik ook weer niet, weeral een woordje bijgeleerd  ;D, ik zit precies in de kleuterklas, elke dag een nieuw woordje  ;D)

Ik zit al lang te denken van eens te investeren in een proxon MF70 freesmachine, misschien dat die de oplossing kan geven ? Ik heb er nog nooit mee gewerkt dus is het een gok om zo een toestel aan te kopen. De vraag is natuurlijk welke toebehoren er nog nodig zijn, er zijn zoveel verschillende frezen enz dat ik even niet direct weet wat erbij hoort om in styreen en die pvc plaat te frezen en te graveren.

Citaat van: SuSke op 10 november 2014, 22:50:54 PM
Eigenlijk zou je die steunberen iets moeten inwerken in de muur, of toch minstens de deksteen laten uitkomen met de stenen in de muur.

Je hebt gelijk ik moet die graveringen beter laten uitkomen met die van de steunbeer, dat inwerken zou opgelost moeten zijn als ik de achterkant van het het profieltje mooi recht kan maken, dan zou het moeten aanpassen aan de platen. Maar zo nauwkeurig kan ik nog niet vijlen op een stukje van maar 3 mm breedte.

Die macro opnames zijn wel verschrikkelijk, je denkt dat een stukje wel goed is en bij het bekijken van de macro opnames zie je constant kleine en grote fouten.

marc goovaerts

Het leven van een modelbouwbouwer moet wel heel wat eenvoudiger geweest zijn in de tijd voor de (digitale) macrolens...

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 11 november 2014, 12:17:08 PM
Het leven van een modelbouwbouwer moet wel heel wat eenvoudiger geweest zijn in de tijd voor de (digitale) macrolens...

Dat is de oplossing, ik neem enkel nog fotos zonder macro stand vanop minstens 50 cm, probleem opgelost. ;)

Sattrickske

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er iets mis met het gebruikte materiaal...  Ben je zeker dat je profieltjes wel van styreen zijn?  Afgaande op de foto lijkt het me eerder ABS te zijn aan de kleur te zien en dat is inderdaad steenhard.  Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik styreen profieltjes besteld had, maar er ABS in de plaats gekregen heb.

Ik heb gisterenavond eens een testje gedaan voor je steunbeer in styreen.  Ik had niet meteen een 4x4mm profieltje en had niet de juiste maten voor je steunbeer.  Dus heb ik er maar een slag naar geslagen...
3 strips van 1.5mm dik en 4.5mm breed op mekaar gekleefd en dan opgeschuurd tot een balkje van 4x4mm op 25mm lang.  Hoek afgeschuind met schuurpapier (eerst 60 grit, daarna 400 en tenslotte 1200).  Stenen gegraveerd (gewoon op 't zicht) met de achterkant van m'n scalpel en daarna met een tandarts haak.  't Ging heel vlot, 't is niet perfect omdat ik er maar met de losse pols doorgevlogen ben.  Zou nog wat bramen en krassen moeten wegwerken, maar 't is maar een teststukje hé.  De voegen kunnen veel fijner door de tandarts haak achterwege te laten en enkel met de scalpel de trassen.

Als ik hoor/zie hoe jij hebt zitten sukkelen, denk ik dat ofwel mijn styreen zachter is en daardoor beter te bewerken.  Ofwel is jouw materiaal helemaal geen styreen.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 11 november 2014, 11:24:38 AMIk zit al lang te denken van eens te investeren in een proxon MF70 freesmachine, misschien dat die de oplossing kan geven ?

Ik heb zo'n toestel, maar kunststof en smelten is een probleem.
Je kan weliswaar op een relatief trage snelheid werken,
maar misschien moet je bij kunststoffen de zaak nog koelen (Water? Olie?)

Inklemmen is een ander probleem. Als jouw materiaal zachter is dan styreen ...
Misschien tijdelijk lijmen op harder materiaal? Bijvoorbeeld met wateroplosbare houtlijm?

Sattrickske

Het smelten los je voornamelijk op door de snelheid te verlagen (toerental van de frees verlagen en snijsnelheid reduceren).  Daar bovenop gebruik je best perslucht, dat koelt het plastic meer dan voldoende en heeft meteen ook als voordeel dat het je werkstuk én frees proper houdt.  Ik gebruik deze techniek op de CNC, een frees is niet anders...

Stukken inklemmen doe je met een machine bankschroef.  Zorg dat je precisie metalen afstandhouders erbij hebt, zodat je stuk steeds perfect horizontaal in de bankschroef zit.  Op deze manier is er niet veel druk nodig van de bankschroef om het stuk op z'n plaats te houden en zo kan je ook zachtere materialen perfect inklemmen.

Dirkh

Patrick, ik denk ook dat het ABS is ipv styreen, de andere profielen die ik heb zijn gemakkelijker te bewerken.

In elk geval gelijk met Patrick hetzelfde gedacht, waarom geen 3 platen op elkaar lijmen en dan verder bewerken.
Dus volgende proefstukje is eruit gekomen.

Ik ga dat nog eens herhalen met 3 styreenplaten van 1 mm op elkaar te lijmen, ik denk dat door de gebruikte lijm de platen dan een beetje ineensmelten, wat niet het geval is met die pvc schuimplaten.

Langs een zijde zie je blijkbaar de groef nog waar de platen op een gelijmd zijn, maar bij de test verdween deze groef al wanneer ik het stukje in de grondverf had gezet.

En wat dacht je, macro opname, volgende foutje, naast de steunbeer, in 2 lagen de dwarsgroeven vergeten te graveren.
Vooralleer ik begin te schilderen ga ik al die stukken in close up fotograferen en nakijken op foutjes. Blijkbaar is mijnen bril ni sterk genoeg meer. :P

Die frees gaan we nog maar even achterwege laten en maar wat verder met de handen werken.