Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 21 september 2014, 14:52:07 PM
Omdat het douane is. Ken iemand die voor zo grote aankopen de factuur in 2 stukken laat opmaken. Als de andere kant meewil kan dat maar de dag dat het verkeerd loopt heb je het wel vlaggen.

Trouwens -en dat heb ik van de douane zelf- sommige grote bedrijven hebben privé mensen zitten bij de douane om import van namaak te onderscheppen. Dus het is niet de douane die controleert maar privéfirma's! Dat is dan eerder voor medicijnen en luxe goederen denk ik maar toch.

Een beetje zoals in Italie,
Daar heb je douane(privé) en Guardia finanza,
Deze laatste zijn in uniform(zien er uit als militairen) en kontroleren de boel,aan grenzen maar ook langs de weg.
De douane zelf doen enkel bureelwerk.

;)

dirver

NOOIT problemen gehad met de douane.
Volg de gouden regel: TE is TE (behalve TE trappist en TE trippel).
Met de (model)trein was je er geweest !!

rgp

Allen,

Al eens bij stilgestaan dat een winkelier verplicht is om bij de leverancier te kopen en dus niet direct kan inkopen ?
Al eens bij stilgestaan dat een winkelier een minimumhoeveelheid MOET bestellen om geleverd te worden ?

Tip: om watr wac hten jullie om zelf een winkel te beginnen, jullie schijnen allemaal te weten hoe het moet.

Roland

Havoc

Dus die winkelier die mij 3 jaar aan het lijntje gehouden heeft (van uitkomen in catalogus tot niet meer verkrijgbaar) die heeft een treinzaak en die heeft in al die tijd geen minimum bestelhoeveelheid bij Märklin bij elkaar gekregen? En je gelooft dat zelf?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Er zijn ook winkeliers die gewoon een vrachtwagen vol kopen bij een fabrikant! Als je zeker weet dat je er vanaf gaat geraken...

Peter

Eerlijkheid duurt het langst, is een gezegde dat blijkbaar in de vergeethoek is geraakt.

Zeg dan tegen een klant hoe de situatie is. Liefst op voorhand als het kan, maar hou hem niet nodeloos aan het lijntje
Ik heb bij een winkel een model besteld, welks vorig jaar november uitgeleverd zou worden. (Brawa Gravita (DB versie) met sound enz.
Tot op heden is deze versie nog altijd niet uitgeleverd. De winkel houd mij (en anderen die het besteld hebben) dan ook regelmatig op de hoogte van de situatie
( Brawa zelf is nogal traag om hun leveringsdatum aan te passen)
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

#51
Citaat van: Havoc op 21 september 2014, 14:52:07 PM

sommige grote bedrijven hebben privé mensen zitten bij de douane om import van namaak te onderscheppen. Dus het is niet de douane die controleert maar privéfirma's! Dat is dan eerder voor medicijnen en luxe goederen denk ik maar toch.

Bij mij ging het over een boek, en geen luxe goederen die in massa worden nagemaakt.

Ik denk niet dat er een namaak circuit bestaat in boeken over spoorwegen ;)

Citaat van: rgp op 22 september 2014, 12:54:00 PM
Allen,

Al eens bij stilgestaan dat een winkelier verplicht is om bij de leverancier te kopen en dus niet direct kan inkopen ?
Al eens bij stilgestaan dat een winkelier een minimumhoeveelheid MOET bestellen om geleverd te worden ?

Tip: om watr wac hten jullie om zelf een winkel te beginnen, jullie schijnen allemaal te weten hoe het moet.

Roland

Roland,

Het gaat niet dat we het beter weten maar dat we ons vragen stellen bij  de winkeliers( en het gaat hier niet enkel over modeltreinwinkels), ik weet ook dat hij bij de verdeler moet bestellen en dat er minimumhoeveelheid is om te bestellen maar hoe komt het dat men bij een bepaalde winkelier jaren moet wachten op het gewenste item(en hij het "nooit" binnen krijgt en dat er dan bij buitenlandse handelaars het nog verkrijgbaar is) en bij een andere winkelier het gewenste item binnen een maand beschikbaar is.

Je gaat me toch niet vertellen, zoals Havoc schrijft:

Citaat van: Havoc op 22 september 2014, 13:29:39 PM
Dus die winkelier die mij 3 jaar aan het lijntje gehouden heeft (van uitkomen in catalogus tot niet meer verkrijgbaar) die heeft een treinzaak en die heeft in al die tijd geen minimum bestelhoeveelheid bij Märklin bij elkaar gekregen?

Dat winkelier X in een jaar nooit de minimumbestelling bereikt en dat winkelier Z elke maand de minimumbestelling hoeveelheid bereikt.

Of doet winkelier Z aan parallel import.

Is er in het zo "eengemaakte Europa" geen regel die zegt dat er vrij verkeer is van goederen tussen de lidstaten? Of is die regel niet van toepassing voor winkeliers? Verbied Europa ook niet een  "Monopoliepositie" of is dat ook weer niet van toepassing voor invoerders/verdelers.

Roland een persoonlijk vraagje: als jij iets nodig hebt(en het gaat hier niet enkel over treinen) en winkelier A wil het voor je bestellen maar na 6 maanden is het nog niet geleverd bij winkelier A dan denk ik dat jij dat ook ergens anders gaat bestellen waar men het wel kan leveren binnen bijvoorbeeld 3 weken of het via het internet.

Nog een anekdote: Had vroeger een kraan met een zwanenhals van een merk, nu het zwakke punt was de zwanenhals en die begon te lekken, ben naar de A firma(groot sanitaire winkel) gegaan waar ik die had gekocht, met het onderdeel; de zwanenhals was niet meer bestelbaar, heb de zwanenhals terug geplaatst en nog een aantal maanden verder gedaan en ben dan naar een andere winkel gegaan in sanitair met dezelfde zwanenhals en daar kon ze men nog wel bestellen en wat bleek toen ik de zwanenhals ging afhalen zat er een leveringsbon bij van......... de firma A toen ik vroeg hoe het kwam dat er een leveringsbon van firma A bij zat zegde men mij dat firma A de groothandel(invoerder) was van dat merk van sanitaire kranen. Begrijpen wie het kan.

 

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 22 september 2014, 12:54:00 PM
Al eens bij stilgestaan dat een winkelier een minimumhoeveelheid MOET bestellen om geleverd te worden ?
Als dat zo is, dan vind ik dat een achterlijke regel. De verdeler moet gewoon leveren wat de winkelier vraagt. Of dat nou een vrachtwagen vol is, of een enkel schroefje.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 september 2014, 17:18:14 PM
Als dat zo is, dan vind ik dat een achterlijke regel. De verdeler moet gewoon leveren wat de winkelier vraagt. Of dat nou een vrachtwagen vol is, of een enkel schroefje.
Nou dat doen ze ook hoor!
Zeker hier in Nederland, alleen de winkelier combineert graag meerdere bestellingen om de verzend en afhandelings kosten te drukken.
En bij bestellingen boven een bepaald bedrag komen verzend kosten vaak voor rekening van de importeur.
Er zijn winkeliers die daar niet eerlijk over zijn en zeggen dat importeurs grote bestellingen eisen.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: PietB op 22 september 2014, 17:47:13 PM
Zeker hier in Nederland, alleen de winkelier combineert graag meerdere bestellingen om de verzend en afhandelings kosten te drukken.
En bij bestellingen boven een bepaald bedrag komen verzend kosten vaak voor rekening van de importeur.
Er zijn winkeliers die daar niet eerlijk over zijn en zeggen dat importeurs grote bestellingen eisen.

grt Piet.

Piet, een winkelier zei me dat hij een minimum moest bestellen om gratis geleverd te verkrijgen en daar heb ik begrip voor, heb hem gevraagd om het item te bestellen en mij de verzendkosten door te rekenen maar hij wou daar niet van weten omdat het doorrekenen van de verzendkosten volgens hem "geen service" was tegenover mij.
 

Kris

Hallo,
ik denk dat men het soms  wel wat simpel ziet , beroepsmatig koop ik veel aan ( niets met modeltreinen te maken ) ik  kan u verzekeren dat er veel fabrikanten / invoerders (bijna allemaal) een minimum
bestelwaarde eisen voor franco levering , lager dan een bepaald bedrag soms ook nog administratiekosten aanrekenen
Er zijn ook fabrikanten die de winkeliers verplichten om via een invoerder hun producten aan te kopen maar in hun eigen land rechtstreeks aan grote internetwinkels leveren waarbij de verkoopprijs lager is dan de aankoopprijs van de winkelier in Belgie ( ik weet van voorbeelden in de modelbouwsector) , wij gaan dan massaal bij deze internetwinkels aankopen ( ja ook ik)  waardoor deze weer meer omzet heeft en weer betere prijzen .....
Het is helaas een evolutie die niet meer te stoppen is vrees ik , het resultaat zal zijn dat er enkel nog voor de grote massa zal geproduceerd worden

Kris


janieburton

#56
Citaat van: Kris op 22 september 2014, 18:06:22 PM
Hallo,
ik denk dat men het soms  wel wat simpel ziet , beroepsmatig koop ik veel aan ( niets met modeltreinen te maken ) ik  kan u verzekeren dat er veel fabrikanten / invoerders (bijna allemaal) een minimum
bestelwaarde eisen voor franco levering , lager dan een bepaald bedrag soms ook nog administratiekosten aanrekenen

Kris

Als ik iets dringend nodig heb wil ik wel de verzendkosten en administratiekosten bij betalen, bijvoorbeeld voor kleine zaken(zoals 50 of 100 koppelingen) kunnen die verzend- en administratiekosten toch geen 100€ zijn.

Citaat van: Kris op 22 september 2014, 18:06:22 PM

Er zijn ook fabrikanten die de winkeliers verplichten om via een invoerder hun producten aan te kopen maar in hun eigen land rechtstreeks aan grote internetwinkels leveren waarbij de verkoopprijs lager is dan de aankoopprijs van de winkelier in Belgie ( ik weet van voorbeelden in de modelbouwsector) , wij gaan dan massaal bij deze internetwinkels aankopen ( ja ook ik)  waardoor deze weer meer omzet heeft en weer betere prijzen .....
Het is helaas een evolutie die niet meer te stoppen is vrees ik , het resultaat zal zijn dat er enkel nog voor de grote massa zal geproduceerd worden

Kris

Niets belet een winkelier om "dan als service aan zijn cliënteel " aan te kopen via die die internetwinkels als hij daar een lagere prijs kan hebben dan via de "officiële"  invoerder; volgens mij kan een fabrikant of invoerder hier niets tegen doen daar Europa een vrij verkeer van goederen toelaat in de Europese lidstaten.

Citaat van: Kris op 22 september 2014, 18:06:22 PM

Er zijn ook fabrikanten die de winkeliers verplichten om via een invoerder hun producten aan te kopen
Kris

Ik denk dat dit onder de noemer "Monopoliepositie" valt en dat dit zelfs verboden is door de Europese wetgeving.

Citaat van: Kris op 22 september 2014, 18:06:22 PM
maar in hun eigen land rechtstreeks aan grote internetwinkels leveren waarbij de verkoopprijs lager is dan de aankoopprijs van de winkelier in Belgie ( ik weet van voorbeelden in de modelbouwsector) , wij gaan dan massaal bij deze internetwinkels aankopen ( ja ook ik)  waardoor deze weer meer omzet heeft en weer betere prijzen .....
Kris



En meestal geleverd binnen de week, waar je anders in sommige gevallen een aantal maanden moet wachten
 

Kris

Janie,

het is duidelijk dat u niet veel besteld ( niet als eindklant maar als handelaar of inkoper )

De transport en administratiekosten kunnen aardig oplopen , geen klant die het uiteindelijk wenst bij te betalen , als de winkelier het zou aanrekenen zou het forum er vol over staan ( dat het veel goedkoper is op het internet)

Als een winkelier het als " service" voor zijn klanten moet aankopen bij de buitenlandse internetwinkel , dan wordt de btw al een probleem en dan is hij enkele procenten goedkoper af dan bij zijn importeur , van die paar procenten kan de winkelier niet leven , bovendien moet hij zorgen voor de garantieafwikkeling , u kan er mee terug gaan naar u winkelier als er problemen zijn hij moet dan zorgen dat het bij de importeur of producent geraakt , bij internetaankoop moet u zorgen dat het bij de internetverkoper geraakt

Vrij verkeer van goederen is inderdaad correct , maar als de leverancier enkel via verdelers werkt en rechtstreeks naar grote internetwinkels kun je daar niets aan doen

Alle winkeliers de er nu mee stoppen in modelbouwland zijn heus niet allen klantonvriendelijk  , als het zo eenvoudig is en men het beter kan ik zou zeggen waag uw kans

Kris




Peter

Toch zijn er vrij grote verschillen.
Er zijn winkeliers die echt hun best doen, maar helaas zijn zij een kleine minderheid.

1.Wat verzendkosten betreft: ik best regelmatig bij een Duitse winkel en betaal voor wat ik ook bestel: NUL euro verzendkosten.
2.Als ik bv. bij Mininatur/ Silhouette enz? bestel betaal ik evenveel verzendkosten (8,00 euro) al hier in Belgie, alleen zijn de artikelen daar ook nog goedkoper. dan hier.
3.Bij artikelen van bv Brawa krijg je van het merk een schriftelijke garantiekaart (wordt niet gedaan in Belgie)

Hier mag je al blij zijn dat je een kasticket krijgt
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Minimum orders en portkosten kunnen soms aanleiding geven to bizarre toestanden zoals bij ons op het werk. Als ik dringen iets nodig heb en bij RS moet bestellen, dan eist de aankoopdienst dat ik genoeg bestel om de verzendkosten "gratis" te krijgen. Dus ipv voor 5 euro goederen te bestellen en 5 euro portkosten te betalen moeten we iedereen aflopen totdat we voor 75 euro (of zoiets) bijeenkrijgen. Er wordt dan dikwijls de nodige gadgets gekocht om toch maar te kunnen bestellen... Begrijpe wie kan.

Ik vrees ook dat veel van die "verdeler" toestanden tegen de europese richtlijnen ingaan. Maar wie gaat de kat de bel aanbinden? Wat zo'n fabrikant blijft natuurlijk machtig. Als hij wil kan hij de levering van een winkel die "lastig doet" maanden tegenhouden en dan?
Met vakantie voor onbepaalde duur.