Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Reeks 84 shapeways

Gestart door GDE, 31 augustus 2014, 00:46:23 AM

GDE

https://www.shapeways.com/model/2574556/reeks-84-nmbs-sncb.html?materialId=61 Voor zij die het wachten op LS MODELS beu zijn en zelf de handen uit de mouwen willen steken is dit een leuke ombouwkit . De mijne is alvast besteld  :)

ems

Ziet er al mooi uit; nu nog iemand die de opschriften hiervoor gaat maken  ;)
Is een onderstel van een reek 80 juist voor deze loc, of is dit een compromis?
Groet, Edwin

Kees-Jan

Een goed begin.

Het kan in mijn optiek veel mooier als alle trapjes, lampenringen en roosters uit de print gaan en apart geëtst zouden worden.

En daarbij vind ik fud . . . om te bewerken. Hop met die tekening naar Materialise (in uw eigen land!)

Peter

Jocadis had een decalset voor het toenmalige model van hun 84 in bouwset. (ook voor de 91 enz. hadden ze zo"n setje)
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

Citaat van: ems op 31 augustus 2014, 10:22:46 AM
Ziet er al mooi uit; nu nog iemand die de opschriften hiervoor gaat maken  ;)
Is een onderstel van een reek 80 juist voor deze loc, of is dit een compromis?
Het onderstel van een reeks 80 is niet geheel identiek aan een 84 maar dat benadert toch wel heel goed . De drijfstangen zijn een beetje anders en de tegengewichten op de wielen hebben bij een 84 gaten in en een 80 niet . Maar dat zijn kleine zaken die je als modelbouwer wat kan aanpassen . Ik had ooit graag een 92 gebouwd op basis van een 80 omdat deze heel goede rijeigenschappen heeft . Persoonlijk vindt ik het een heel leuk ombouwproject en bedankt aan de ontwerper van de 3D tekening  ;)

Grote stomer

Interessant! Ik ga mij er ook eentje bestellen denk ik. Dit is toch H0 schaal hè?
Ik wil al langer een reeks 83 maar deze mag ook bij de verzameling.
Voor de reeks 83 dacht ik om een Lenz V36 als onderstel te gebruiken; daar zit ineens een digitaal koppeling bij. Ik veronderstel dat dit niet op deze reeks 84 zou passen?

Ik kende shapeways niet. Ze hebben nog leuke andere belgische zaken.
Zijn er nog zo'n aanbieders?

En wie doet eigenlijk het ontwerp?

Groeten
 

doomslu

Johan, jij hebt MSM 139 nog niet gelezen.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

Citaat van: Grote stomer op 31 augustus 2014, 21:53:38 PM
Interessant! Ik ga mij er ook eentje bestellen denk ik. Dit is toch H0 schaal hè?
Ik wil al langer een reeks 83 maar deze mag ook bij de verzameling.
Voor de reeks 83 dacht ik om een Lenz V36 als onderstel te gebruiken; daar zit ineens een digitaal koppeling bij. Ik veronderstel dat dit niet op deze reeks 84 zou passen?

Ik kende shapeways niet. Ze hebben nog leuke andere belgische zaken.
Zijn er nog zo'n aanbieders?

En wie doet eigenlijk het ontwerp?

Groeten

die Lenz zit echt wel tjokvol... ivm de roco 80 toch...
Greetz

Thommy

Kris

Hallo,
Ik heb reeds wat ervaring (spoor 0) in het 3d tekenen en printen van enkele onderdelen van modeltreinen , ik vrees dat deze kap te veel details heeft om scherp te printen , ventilatieroosters , tredes ... Dit zal volgens mij niet scherp zijn zelfs niet met de hoogste detail print en met de details is het niet meer mogelijk om bij te schuren
Details voor zelfbouw zijn volgens mij (voorlopig) enkel mogelijk met ets en freeswerk
Kris

GDE

Citaat van: Kris op 01 september 2014, 20:38:37 PM
Hallo,
Ik heb reeds wat ervaring (spoor 0) in het 3d tekenen en printen van enkele onderdelen van modeltreinen , ik vrees dat deze kap te veel details heeft om scherp te printen , ventilatieroosters , tredes ... Dit zal volgens mij niet scherp zijn zelfs niet met de hoogste detail print en met de details is het niet meer mogelijk om bij te schuren
Details voor zelfbouw zijn volgens mij (voorlopig) enkel mogelijk met ets en freeswerk
Kris
Er is inderdaad wel geen foto van de geprinte kap te zien en het is de eerste keer dat ik zo'n groot stuk bestel . Ik heb alleen maar kleinere stukjes besteld van Benoit Van Asten bij shapeways . Over de treden maak ik me nog niet direct zorgen want ik zou er het oude type van de 84 willen bouwen en op foto's lijken het planken en geen roosters dus die zou ik al veranderen .  Indien de roosters niet mooi zouden zijn dan kan ik die proberen te veranderen door een messing exemplaar. Zou shapeways dit model op hun site plaatsen als ze die niet kunnen printen , wordt dit niet eerst gecontroleerd ?   Indien de ontwerper van de 3D tekening hier mee leest kan hij misschien een foto plaatsen van het geprinte model ? De levering van mijn besteld model is voorzien voor volgende week ... Ik kijk ernaar uit hoe het er zal uit zien . 

Kees-Jan

Dat schreef ik toch ook al.................................

Kris

#11
Ja Kees Jan maar soms moet het meer dan 1 iemand zeggen voordat men geloofd dat men niet alles met 3d print kan oplossen
Dan heb je nog het probleem van de brosheid , het trekken van het materiaal , vervorming waar er dwarsversterkingen zitten , als er geen versterkingen  in de kap zitten staat hij binnen de kortste keren krom .
Ik heb al mooie toebehoren in 3d print gezien , onderdelen .... Maar nog nooit een mooie complete kap
Kris


Kees-Jan

Ah ja zo kan je het ook zien...................

Het valt me wel vaker op dat er soms een "negeer" filter aan staat als die "Hollander" iets  op dit forum schrijft.

Huugooke

En natuurlijk wil iedereen eerst met eigen ogen zien hoe goed/slecht het is. Dit is het nieuwe heilige huisje van de modelbouwtechniek, en het is normaal dat kritiek op ongeloof gaat stuiten.

Kris

#14
Hallo,
Ik weet dat Kees-Jan er veel ervaring mee heeft , ik werk ook met meerdere technieken ook 3d print en de evolutie gaat snel de details worden beter en beter , maar op een of andere manier negeert men onder invloed van de media? De beperkingen van bepaalde technieken , het viel mij op dat er geen enkele reactie kwam op terechte opmerkingen van Kees .
Kris