Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

Huugooke

De detailhandel vangt natuurlijk de klappen op. De merken veranderen al eens van importeur, en dat geeft natuurlijk problemen met leveringen. De door mij bedoelde winkelier stuurt ook een mail als je bestelling binnenkomt, en duikt ook al eens in zijn "rommelkot" om iets te zoeken....
Jammer is alleen dat zo'n kleinhandel al vlug door zijn voorraad heen is, en mensen die, zoals ik, het hobby terug hebben opgenomen na een lange pauze, vissen dan totaal achter het net wat betreft nieuwe modellen. Ik ben dan aangewezen op occasie of internet om een bepaald model te vinden.
Wie "Duits" rijdt heeft dat probleem niet.
Dat "just in time" principe komt trouwens in alle kleinhandel voor.

Sattrickske

Citaat van: minitreintje op 11 augustus 2014, 20:15:17 PM
Bij Het Spoor in Haasrode eens een bestelling gedaan van moeilijk te verkrijgen (toch nog niet gevonden bij andere winkeliers) koppelingen. Het heeft wat geduurd maar hij is er toch weten aan te komen en bracht mezelf op de hoogte via email. Ik wil geen reclame voor hun maken maar ik ben erg tevreden van hun service.
Ik kan dat besvestigen, heb daar dezelfde service gehad! Dikke pluim!  En die mensen weten waarover ze praten, heb er altijd heel deugdelijke uitleg gekregen.

En inderdaad andere detailhandels (niet altijd modelspoor gerelateerd) zijn dikwijls om te huilen.  De internet winkels doen het dikwijls veel beter aan veel interessantere prijzen; de enige die klaagt is de postbode ;)

Huugooke

En dan dat "geschoold" personeel!
"Nee, dat hebben we niet"
Stem achteraan de winkel (van de "oude" baas)
"Jawel, op het derde schap links"

Buikske

Citaat van: 59erke op 11 augustus 2014, 18:51:44 PM

En persoonlijk ga ik nog liever bij Baillien dan bij Verschootten.
Alleen spijtig dat het voor mij telkens een uur enkel rijden is, vandaar dat de webshops dan aantrekkelijker lijken


Koop al jaren bij geen van beiden meer.

Borgerhout is een geval appart.

Op de Eiermarkt had ik een Faller kit gezien voor de prijs van 68,95 €.  De identieke kit stond bij MTE in Vlaardingen geprijsd aan 42,95€. ( NIET in promotie)

Aangezien men in A'pen dit niet wilde geloven ben ik terug gegaan met de bewijzen.

Dan kreeg ik een antwoord van. " ja maar wij zitten in het centrum van A'pen, en de huishuur ligt hier immens hoog. (sic)

Voor mij einde verhaal.

greets

 

Rangeerduivel

Zefde verhaal,

Faller kit gekocht bij Tufken,+/-50€,de normale prijs zoals in verscheidene webwinkels,
Een paar dagen later in een niet nader te noemen winkel dezelfde kit zien liggen voor 80€!!!
En dan maar klagen dat ze niet veel verkopen...

Is een brood voor de één ook zoveel duurder dan de andere?

;)

Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 13 augustus 2014, 10:01:21 AM
Is een brood voor de één ook zoveel duurder dan de andere?

Sinds de maximumprijs van een brood niet meer door de overheid wordt vastgelegd: ja ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik begrijp de frustratie en jullie hebben niet helemaal ongelijk maar bedenk dat als jullie voortaan alles in Duitsland gaan kopen, dat jullie dan over een paar jaar niet mogen gaan klagen dat er geen treinwinkel meer in de buurt is voor een praatje, een inlichting, een ontbrekend stukje spoor etc.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2014, 20:30:05 PM
En dan dat "geschoold" personeel!
"Nee, dat hebben we niet"
Stem achteraan de winkel (van de "oude" baas)
"Jawel, op het derde schap links"

.. nog erger is het als het niet de oude baas van de zaak is maar een ANDERE KLANT die net achter jou staat....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ward

Goh ja, mss kunnen we ook eens zeggen wat er allemaal al met internetverkoop slecht is gegaan?
Ik heb misschien de sjans dat ik alles om de hoek in een hele goeie winkel kan halen, maar als ik het echt niet vind zal ik wel eens op internet kijken.. Uiteindelijk kost een winkel en personeel geld, en als er iets is heb je een aanspreekpunt. Voor ik bij het spoor ben begonnen heb ik ook in de verkoop gewerkt, en bestelde producten moesten binnen de 3 maand verkocht zijn.. Als je dan dat ene speciale kapje, stukje, railtje zoekt wordt het moeilijk.. Dan maar bestellen.. Meestal belde ik (soms tot vervelens toe) of het op voorraad was bij de leverancier, en of ze dat ene al aan de kant konden houden voor ons.. Soms nog een maand wachten dan tegen dat het er was voor een leverancier die wekelijks leverde.. Nu goed, iedereen heeft wel eens met iets een slechte ervaring.. Zo is er van mij eens drukwerk waar in het groot opstond 'niet plooien' lekker dubbelgeplooid de brievenbus in gestoken en een pakketje van 400 euro verloren gegaan in de post.. Erachter rijden is dan de betere oplossing, maar ik heb geen firmawagen en tankkaart, dus de goedkopere prijs ben ik al direct kwijt.. Alleen jammer dat je nu toevallig? 3x slechte ervaring hebt met een winkel.. En dat van beschikbaar of niet kom je ook heus wel tegen met de grotere ketens, internetbedrijven.. Alleen hoop ik dat je beseft met op internet te bestellen, er zoals gezegd binnenkort geen winkels meer zijn waar je kan binnen stappen voor een babbel, uitleg, product bekijken zonder aankoopverplichting.. En het weer een faissement is zoals er het voorbije jaren al zoveel waren door het alomgeprezen internet.. Dit is enkel mijn visie op de zaak..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Havoc

Citaat van: doomslu op 13 augustus 2014, 10:13:47 AM
Ik begrijp de frustratie en jullie hebben niet helemaal ongelijk maar bedenk dat als jullie voortaan alles in Duitsland gaan kopen, dat jullie dan over een paar jaar niet mogen gaan klagen dat er geen treinwinkel meer in de buurt is voor een praatje, een inlichting, een ontbrekend stukje spoor etc.

Luc, daar nijpt het schoentje: je kan nu in bijna geen enkele winkel terecht voor raad of service. Waarom zou je er dan nog naartoe gaan? En ik heb het echt niet over treinwinkels alleen. Ga naar de eerste de beste ijzerwinkel in je buurt en vraag een "ruimer".  Ik ken er geen enkele in mijn buurt die er heeft (zelfs niet wil bestellen) en in verschillende weten ze niet eens wat het is. Of probeer een boor van 4.3mm in Cobalt te kopen. En dan heb ik het nog niet over speciale dingen zoals een UNEF 11/16-24 tap (voor wegwerpgasflessen) of een conische 2% ruimer. Zelfs een deftige vijl is al een probleem. Men wil gewoon niet meer.

Citaat van: dani.. nog erger is het als het niet de oude baas van de zaak is maar een ANDERE KLANT die net achter jou staat....

De 2 situaties ook al meegemaakt. Of dat je mee naar achter moet, gaan zoeken in het rek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mivc057

Klopt helemaal Johan. Onlangs in een grote metaalwarenwinkel gaan vragen naar een centreerboor voor op de draaibank. Twee knullen bekeken elkaar verstomd aan om me dan te zeggen dat ze het niet hadden !!(niet eens kenden)
Een derde bediende moest inderdaad bevestigen dat ze dat niet verkochten ?? :-\
Oplossing: internet  :)

Havoc

CiteerGoh ja, mss kunnen we ook eens zeggen wat er allemaal al met internetverkoop slecht is gegaan?

Op de honderden bestellingen 2x echt misgegaan:
- 1x het verkeerde geleverd. En dat was opgelost met 1 email. Verkeerde terug gestuurd en enkele dagen het goeie samen met mijn portkosten voor het verkeerde terug te sturen ontvangen. Zou de winkel willen kennen die mij mijn benzine terugbetaalt omdat ik terug moet komen omdat ze het verkeerde meegegeven hebben.
- 1x een boek besteld dat voorradig was waar ze het geld de zelfde ontvangen hebben om dan 3 weken later te laten weten dat het verkocht was. Ze hebben het geld teruggestort maar een goeie beoordeling hebben ze niet gekregen.

De belgische post en douane is een ander geval, dat is als klagen dat je een lekke band hebt als je naar de winkel rijdt. Maar op 1 pakje na is alles toegekomen (soms wel een stuk later en met moeite die niet nodig zou moeten zijn) en dat is ook al jaren terug.

CiteerAlleen hoop ik dat je beseft met op internet te bestellen, er zoals gezegd binnenkort geen winkels meer zijn waar je kan binnen stappen voor een babbel, uitleg, product bekijken zonder aankoopverplichting.. En het weer een faissement is zoals er het voorbije jaren al zoveel waren door het alomgeprezen internet.. Dit is enkel mijn visie op de zaak..

Ja, ik besef het, maar de winkels die er nu zijn en de service die ze leveren kan ik missen als kiespijn. Dat failissement is er dan niet omwille van het internet, maar omdat de klanten gewoon beter geïnformeerd zijn. De verkoopsmethode van "dit is wat ik verkoop en dat kan je krijgen, liefst voor een prijs buiten proportie" werkt gewoon niet meer. Als een speciaalzaak ijzerwaren niet meer kan bieden -noch aan producten, noch aan service, noch aan advies- dan een Brico dan heeft ze geen reden van bestaan meer.

En het is echt wel een typisch belgisch probleem. Hier in dit land is er geen enkele leverancier van plastics waar ik als particulier gediend ben als bij www.directplasticsonline.co.uk. Daar krijg je direct service en raad en ze willen het je nog verkopen in kleine hoeveelheden ook. Bel eens naar Vink en zie hoever je geraakt (zelfs voor het werk was het een ramp). Ben bvb op zoek naar iemand die me rechthoekige draad 0.7mm x 0.3mm is nieuwzilver kan leveren. Kan het laten maken in UK, zelfs als particulier, maar de minimum hoeveelheid is me echt te groot. Of een winkel die je als particulier een reeks soldeer van 70°C tot 296°C aanbied als deze http://www.mbouk.co.uk/products.htm.

Gisteren de tappen besteld op het net (heb er direct enkele andere bijbesteld), vandaag bericht dat ze verstuurd zijn. Dat is service.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Hier in Brugge heb je Perquy Plastics, die verkopen ook aan particulieren. Ga daar af en toe om PVC panelen, en zeer vriendelijke mensen. Misschien niet echt in je buurt, maar toch ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Ben eens op de website gaan kijken. Voor pvc en geschuimd pvc (soort forex denk ik) plaat inderdaad een oplossing. Spijtig genoeg niet open op zaterdag zodat ik daar gewoon niet eens geraak zonder verlof te nemen anders zou die forex mijn wel interesseren. En ook geen enkele technische kunststof zoals delrin, hdpe of teflon. Dus opnieuw geen echt alternatief.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

ik denk wel dat ze een groter aanbod hebben dan op de site hoor...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum