Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

Havoc

En dat ze go*******me allemaal zo rap mogelijk failliet gaan. Ik heb er gewoon mijn buik van vol. De handelaars hier leveren gewoon geen enkele service. Ik bestel in het vervolg alles direct via het net in het buitenland: sneller geleverd, wat ik nodig heb en waarschijnlijk nog goedkoper ook. De laatste 3 gevallen:

- wil eigenlijk wel een licentie W7 en ga dus naar de lokale pc-shop die dat op zijn website staan heeft als in stock. Kerel gaat kijken in zijn "stock" en zoals altijd is er dus niets. "Zal iets niet kloppen in de pc" Vraag me af of ze dat ook zeggen tegen de belastingsinspectie. Maar bestellen is geen probleem, ze leveren elke donderdag en het is dinsdag, dus vrijdag heb ik dat zeker. Niet eens nodig om een gsm nummer te geven of een voorschot. De zaterdag: "Tiens, dat was precies niet bij de levering... Geef misschien uw GSM nummer dat we u bellen als het toekomt". Dat was dus 1 maand geleden.

- mijn tap M6x0.75 breekt. Bel dus de enige ijzerwinkel in de buurt waar ik weet dat ze een grote keuze tappen in stock hebben. "Niet op stock. Normaal 2-3 dagen levertermijn maar omdat het bouwverlof begint en er minder personeel is zal het 1 week duren als we dat vandaag bestellen." Geen probleem ben 2 weken met verlof dus die zijn er als ik terugkom. Krijg binnen het uur een offerte en ik bevestig. Vandaag... "Oeps, we zijn die vergeten bestellen en die zijn pas vorige donderdag besteld. Zal 2 weken duren". Kan het dus vergeten om mijn ketel de laatste dagen van mijn verlof te maken.

- diezelfde week ga ik naar Mediamarkt om een vervangdekseltje voor de lens van mijn fototoestel te halen. Die maat is niet in stock maar kan besteld worden. "Volgende week is dat hier." Geef GSM nummer en voorschot. Dat is nu 3 weken geleden...

Had ik die dingen via het internet besteld dan lagen die nog voor mijn verlof in de bus. Nu staat mijn bloeddruk in het rood, kan ik nog gaan zoeken en bestellen en valt heel de planning in het water.

En dat is nog maar klein bier vergeleken met de treinwinkels. Die nemen bestellingen aan, vragen voorschot en dan kan je elke 3 maand bellen om te horen dat het nog niet geleverd is. Tot 3 jaar later dat het niet meer beschikbaar is. Daar is er tenminste 1 al van die geen klanten meer aan het lijntje gaat houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

T03

Tja, misschien ga je niet naar de goede winkel. Persoonlijk heb ik niet te klagen.
SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Huugooke

Tja Johan, ik voel met je mee. Ik heb b.v. naar een Tri-wing schroevendraaier gezocht, zelfs gaan vragen in een winkel waar ze die dingen repareren. Op de duur internet: binnen de drie dagen geleverd!
Maar ook hier weer een klein tegenvallertje bij de levering: blijkbaar was ik niet snel genoeg en de leverancier was al weggereden; maar dan kan je bellen voor een afspraak. "Ik sta toevallig drie straten verder met een levering, als je hier langs komt kan je het pakje alsnog hebben!". Dus mijn zoon met de auto er achter...
Ook niet bepaald "service"!
Die lenskap had je aan mij kunnen vragen! Hier in Antwerpen is een winkel waar je die spullen meestal wel kan vinden, en indien ze niet in voorraad zijn zullen ze je zeker niet aan het lijntje houden.
Ook voor gereedschap is er een winkel waar je zeker terecht kan voor tappen en snij-ijzers. (Stom dat ik daar niet aan gedacht heb voor die tri-wing  :-[ )

De oplossing voor jou probleem is dus: verhuizen! ;D

Havoc

Ach Hugo, die lenskap had ik vlak achter de hoek besteld, kwestie van niet tot Antwerpen te moeten rijden. En Galler in Antwerpen heeft ook zo geen tappen. "Die moeten we bestellen, dat duurt 2 dagen". Dat liedje ken ik al.

Heb de tap in Duitsland gevonden. Niet alleen op voorraad maar ook nog keuze uit machinetap, handtap, voor doorgaande of blinde gaten, groen, blauw of wit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Zo goedkoop en snel als bij mij vind je nergens ;D
Als die tap ook in de kleur "verroest" mocht zijn, die had je ook van mij kunnen lenen. :)


bellejt

dit weet ik al jaren.Bestel bijna alles via internet.Goed en snel geleverd.Enkele voorbeeldjes :

scheermesjes 5 blads : belgie 21 euro/4  ; internet 20 euro/8 gratis geleverd
dentasticks voor Boo : belgie 12.95/28  ; internet 10.95/56 gratis geleverd
ledstrips 300/5 meter : belgie 29 euro/1 m ; 3.19 euro/5 m
Sateliet triax 4 LNB drager : belgie 30 euro internet UK 19 euro inclus verzend.

enzovoort.Bestel eens elektronica,gsm onderdel.Alles via UK  verkoopsite of aliexpress.
Weet persoonlijk uit ervaring dat belgische winkels daar hetzelfde bestellen maar lekker veel winst maken.

Mooiste voorbeeldje is waterfilter voor mijn Amerikaanse koelkast .Kreeg telefonisch aanbod van Whirlpool zelf , dat ik voor 99 euro 3 filters kon hebben.Die kosten hier  in de winkel 45 euro stuk.De man op zijn plaats gezet dat ik de originele in engeland bestel aan 25 euro inclus verzendkosten.Hartelijk gelachen want stond perplex en ging het doorgeven aan de firma.

59erke

Heb dit vroeger (lees ergens begin jaren 2000) ook nog meegemaakt bij MTE.

Ik had toen interesse in een HO model van het type 46 volledig afgewerkt. Had eerst via mail prijs gevraagd en dan in combinate met een dagje Blankenberge langs MTE geweest voor de bestelling te plaatsen. Alles ok, naam genoteerd, gewenste nummer, ik moest geen voorschot geven maar het kon even duren voor het model geleverd kon worden. Toen ik vroeg wanneer zei hij dat ik modelspoormagazine in de gaten moest houden. Probleem was dat ik toen nog een abonnement had op spoorwegjournaal en 2 magazines aanschaffen vondt ik van het goede teveel. Dus gaf ik hem mijn e-mailadres en telefoonnummer dat hij mij op die manier iets liet weten.

Maanden gingen voorbij, na bijna half jaar mailtje gestuurd hoe ver het stond en de reactie was dat ze ermee bezig waren maar ze hadden problemen met de afwerking van de kap. Ondertussen tikken de maanden voorbij, wordt zelfs een jaar tot jaren.

Ondertussen was ik met de hobby gestopt en heb tot op de dag van vandaag nog altijd geen reactie gehad. Nu geeft me dat ook niets meer want ben ondertussen overgestapt op N spoor.

Dit geheel terzijde , is het dus niet iets van vandaag maar is iets van allen tijde.

Btw dat van niet in stock, ken ik ook hoor. Denk dat het probleem eerder ligt bij het feit dat een grote stock geld kost en niet genoeg opbrengt. Bestellen wanneer klant daarom vraagt is effectiever want de winkelier weet dat het verkocht raakt en dat het niet in de stock blijft liggen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Kan daar ook nog wel aan toevoegen (alhoewel het héél soms omgekeerd is) maar daar gaat het niet om. Die tappen kosten me minder in de winkel dan via het net wegens de verzendkosten. Maar ik heb wel meer keuze en kan dus beter aangepaste tappen aan het werk kopen. En had ik die daar direct besteld dan had ik nu rustig in mijn verlof de ketel van mijn loc kunnen maken. Grootste probleem is dat ik dat buiten moet doen en het belgische weer niet echt meewerkt voor dat soort jobkes. Nu ik nog een week thuis ben had dat dus perfect gekund. Dankzij die idioten niet. Dan komen ze af dat ze er donderdag wel ergens anders kunnen gaan halen maar dan zal het 4x meer kosten.

Net een email gestuurd om de bestelling te annuleren en dat ik ze deze week nog via het net geleverd krijg. Het ergste is dat ze dan allemaal op hun achterste poten gaan staan gelijk Calimero "dat het niet eerlijk is". Maar ze zijn te lam om een poot uit te steken.

Doet er me aan denken dat ik nog ergens een balans voor een pick-up besteld heb een jaar of tien geleden die er nog altijd niet is. Die klojo heb ik in zijn catalogus moeten tonen dat hij dat wel degelijk verkocht.

Eve: gaat inderdaad, maar ik heb geen licentie. Heb er wel voor XP en heb keys van de laptop voor W8 maar niks voor W7. En XP is nu uit support (en W8 ga ik over zwijgen).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Citaat van: 59erke op 11 augustus 2014, 17:45:45 PM
Btw dat van niet in stock, ken ik ook hoor. Denk dat het probleem eerder ligt bij het feit dat een grote stock geld kost en niet genoeg opbrengt. Bestellen wanneer klant daarom vraagt is effectiever want de winkelier weet dat het verkocht raakt en dat het niet in de stock blijft liggen.
Zelf heb ik goede evaringen met (het niet meer bestaande) Broux in Hasselt. Ik verzamelde toen nog 1/24e Nissans.
Als er een nieuwe kataloog uitkwam en je bestelde daaruit iets wat (nog) niet in stock was, dan kreeg je meteen 10 % korting voor de voorafbestelling.
En het werd geleverd ook.
Misschien een systeem dat andere handelaars kunnen overnemen ? Voordeel voor beide partijen.

Huugooke

Eén van de twee overblijvende modelspoorhandelaars in Antwerpen (allez, eigenlijk is er een derde) heeft me toch nog niet teleurgesteld. Als het te krijgen is komt het wel, en als de kans klein is geeft die je tenminste geen valse hoop.

59erke

#11
Daar ga ik ook akkoord mee Hugo.

En persoonlijk ga ik nog liever bij Baillien dan bij Verschootten.
Alleen spijtig dat het voor mij telkens een uur enkel rijden is, vandaar dat de webshops dan aantrekkelijker lijken

welke is die derde Hugo ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Ook al een paar keer tegengekomen,
Je doet een mail naar een dealer voor een bepaald product(beschikbaarheid),
en ze getroosten zich niet eens de moeite om te antwoorden,terwijl je nochtans bij hen bekend staat als (goede)klant.

Sommige winkeliers willen gewoon niet dat de zaken goed draaien.
Velen moeten nog leren wat PR betekent

Wat die beschikbaarheid op zich bedraagt,het is niet altijd aan de winkelier gelegen maar meestal aan de vraag/aanbod-politiek van de fabrikant.

;)

Huugooke

Citaat van: 59erke op 11 augustus 2014, 18:51:44 PM

welke is die derde Hugo ?
Wel euh,  eigenlijk mag ik hier geen reclame maken, maar het is bij de luchthaven van Deurne, en googel eens op "HST"  ;D

minitreintje

Bij Het Spoor in Haasrode eens een bestelling gedaan van moeilijk te verkrijgen (toch nog niet gevonden bij andere winkeliers) koppelingen. Het heeft wat geduurd maar hij is er toch weten aan te komen en bracht mezelf op de hoogte via email. Ik wil geen reclame voor hun maken maar ik ben erg tevreden van hun service.

Maar er zijn inderdaad ook winkels die er dik hun voeten aanvegen, sommige kunnen zelfs geen ESU magneten leveren binnen 6 maand tijd :O

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino