Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 24 mei 2014, 11:30:11 AM
Peter, heb je het over de "muizentand", net onder de goot?
Heb ik hier thuis ook zo laten metsen.
inderdaad ! Peter ;)

Dirky

Nog eens herhalen i.v.m. matte lak:

- Juist Michiel, zeeeer goed roeren > heb je goed gedaan! ;)
- wat je vermoedelijk wel verkeerd gedaan hebt is het NIET respecteren van een LANGE uithardingstijd voor de verf. Zolang de verf niet 101% uitgehard is, zullen de solventen in de matte lak de verf aantasten en zal de glans er door proberen te komen.

(Voorbeeld: Ik heb de brug van mijn seinhuis net in de grondverf gezet. Morgen ga ik het spuiten in grijze hoogglanslak en 'k wacht dan tot Dinsdagavond op de matte vernis er over te spuiten... )

Michiel

Hoi Dirk,

het is juist dat ik geen 24u (zelfs geen 2u) heb gewacht voordat ik de matte lak erop het aangebracht. Maar de laag eronder is matte acryl. Veel glans/solvent zit er niet in acryl na 2 uur droogtijd, dacht ik. Ik heb al een 5-tal merken matte lak geprobeerd, en geen één ervan geeft mat zoals acryl of plakaat mat is. Maar waarschijnlijk heb je wel gelijk. Ik heb amper ervaring. Maar ik ga toch eens proberen om aan Marc's Dullcote te geraken. Als het dan nog niet goed is, dan ligt het aan het mannetje (ik dus).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Pas op, ik denk dat zelfs met die Dullcote een stevige voorafgaande droogtijd enkel goed zal doen hoor. Stukske van de modelbouw (zoals in buwelijken) is nu eenmaal een stevige portie geduld...

Dirky

In matte acryl op waterbasis zit een "emulgator" die ervoor zorgt dat de pigmenten en de acryl binden met water. Om de matte oppervlakte te krijgen zit er een soort "poeder" in die het oppervlak ruwer, dus matter maakt.
Als die matte verf niet volledig uitgehard is wordt die emulgator weer week en vloeit het oppervlak van de verf weer "glad" open... Mat uitzicht verdwijnt...

(Mijn wijsheid? Neen > werd me verteld door een leraar airbrush!)

Michiel

Thanks! Ik zal heel zeker de volgende schilderbeurt met gerespekteerde droogtijden uitvoeren. Je geeft me hoop dat het nog kan goed komen. Deze gevel krijgt dan volgende week een matte laag.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Zelfs met macro-opname ziet het er , voor mij althans , zeer goed uit hoor , jij bent er tevreden over , dat is hetgeen dat telt.  ;)

Modelbouwzaak om de hoek , was het maar waar hé. :D

stoomloc

Michiel,

Alweer een knappe prestatie in het heel klein wereldje. Een stapje dichter in de voltooiing van je grote kleine loods.  :D

Wim

Stedahult

Fraaie gevel met dito deuren. Word een loods om "U" tegen te zeggen.
Mvh. Steef

Michiel

De examens komen eraan. Ik heb hier 4 kids voor wie ik zowat de wandelende hulplijn ben tijdens het blokken. Veel knutseltijd blijft er dan per avond niet meer over. Maar het is weekend, dus toch even weer wat quality time for ME.  8)

De loodsdeuren zijn allemaal helemaal op maat, en kregen een kleurtje. Lekker vuil, want die deuren hangen er al zo'n 30 jaar, en stoom kolen en stof laten hun sporen na. Straks, wanneer de verf droog is, gaan ze in de sponningen.

De deuren kleven hier vast in volgorde op schilderstape. Mochten ze ooit toevallig door elkaar geschud worden, dan hou ik er een stevige puzzel aan over om de juiste deur aan zijn eigen scharnier te hangen. Elke deur is uniek en verschillend.

Michiel

Een paar uurtjes verder, en de deuren zitten in hun sponningen. Het is allemaal een beetje scheef en "net niet", maar ik vind het persoonlijk wel een goeie sfeer hebben zo.  8)

TBCédric

Wat een vooruitgang! Het heeft wel iets. ;)
Nu de andere muren van het gebouw. (komen er ook inkijkjes?)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bolje

Vele groeten,
Ronald