Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Windows XP buitengooien??

Gestart door Peter, 25 maart 2014, 11:56:26 AM

rgp

Hallo,

Ik ben een "informaticanerd" zou men kunnen zeggen.

Tot vorig jaar met XP gewerkt: geen probleem.  In oktober nieuwe PC met Win8 64: het is aanpassen, maar zeker niet onoverkomelijk.

Op werk (NMBS) XP, morgen nieuwe PC met Win7: ben benieuwd.

Roland

dani

Er is zeker en vast nog 32 bit win7 hoor.... Voor oudere software zelfs aan te raden Wegens compatibiliteit
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Elke 64 bits windows 7 versie heeft een Program Files en een Program Files (x86) directory.
Goede installatie programma's zullen de 64 bits applicaties in de Program Files directory zetten en de niet 64 bits applicatie komen in de Program Files (x86)
En ik ben nog geen 32 bits applicatie tegen gekomen die niet op mijn W7 - 64 bist machine wilde draaien.

Over de verschillen tussen W7 en W8 kan ik niet veel meer vertellen dan dat de
Windows toets gecombineerd met de D je een W7 achtige desktop geeft.

En dan zie je zelfs de verstokte XP, Vista en W7 gebruiker opveren.

grt Piet.

MickeyMouse

Citaat van: cyberbeast op 25 maart 2014, 19:42:53 PM
Ik heb ervaring met zowel Windows 7 als Windows 8. Geen klagen over Windows 7: moderne XP. Geen klagen over Windows 8: Windows 7 met extra grafische Windows 8 schil. De tegenkantingen tov Windows 8 snap ik echt niet. Je hebt alle mogelijkheden van 7 + de extra luxe van 8.
Dit kan ik beamen: werk ook op Windows 8.1/64-bit. Het desktopgedeelte is quasi windows 7, op het startmenu na die vervangen is door het startscherm met de tegels.
Ik heb nog geen enkel programma die vroeger werkte op W7 en nu niet werkt op W8. Alles wat ik doe voor en bij klanten qua software-ontwikkeling, server onderhoud, ... werkt zonder problemen. Het is eerder de verandering die voor de nodige tegenkanting zorgt.

Geert

oebr

Bedankt Pieter,
ik ga dat eens uitproberen.
je weet nooit.

Johan,

je zou er van schrikken hoeveel er nog op xp en zelfs op veel ouder draait in de bedrijfswereld.
Als je bvb tv kijkt zou het wel eens kunnen dat aan de andere kant van de lijn nt-pc'tjes noodgedwongen moeten blijven draaien
omdat de softwareschrijvers gestopt zijn en een upgrade naar welk later systeem ook gewoon niet meer mogelijk is domweg omdat er niemand meer is om de software opnieuw vrij te geven voor (her-)installatie.
En effe een ander pc'tje halen is gezien de specifieke applicatiekaarten onmogelijk en zelfs gewoon veel te duur.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

vanmiegroet

Ik heb héél even Windows 8 op mijn laptop gehad, het werkte voor geen zier.
Na een week of heb ik er windows 7 opgezet.

Voor wie een tablet heeft is win8 ok, maar dat is het ook.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

janieburton

Citaat van: vanmiegroet op 26 maart 2014, 01:02:39 AM
Ik heb héél even Windows 8 op mijn laptop gehad, het werkte voor geen zier.
Na een week of heb ik er windows 7 opgezet.

Voor wie een tablet heeft is win8 ok, maar dat is het ook.

Heb windows 8 op mijn laptop en hoe kan ik dit vervangen door windows 7?(Ja ik weet ik moet eerst W7 kopen) ik bedoel wat moet men doen om die W8 te vervangen door de W7?

Via F6 de installatie cd starten?
 

Stieven76

Citaat van: janieburton op 26 maart 2014, 07:57:57 AM
Heb windows 8 op mijn laptop en hoe kan ik dit vervangen door windows 7?(Ja ik weet ik moet eerst W7 kopen) ik bedoel wat moet men doen om die W8 te vervangen door de W7?

Via F6 de installatie cd starten?

Dvd in je dvd speler stoppen, pc opstarten van de dvd speler en de installatie start. Na de installatie ga je wel een aantal drivers moeten installeren, dus best even op voorhand uitzoeken wat type moederbord e.d. je hebt. Je kan gemakkelijk alle gegevens vinden met dit tooltje: http://www.misutilities.com/free-pc-audit/

raf

ik werk nog op een laptop (vasthouden nu) met windoos 95
omdat het makkelijk is de printer poort aan te sturen en bij XP moet je ontiegelijkke zooi laden om dit in beperkte mate te kunnen doen
en rap dat die opstart en afsluit je houd het niet voor mogelijk.
voor de rest windoos 7 en vista op een paar laptop's
die met 3.11 gebruik ik ook nog maar meestal kennen de mensen die windoos niet meer.
al zijn er nog machines die best met deze versie werken zonder problemen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Catje

Naar wat ik ervan begrepen heb, stopt microsoft met de ondersteuning en het leveren van de updates voor XP.
Echter zelf ondervind ik hier geen last van, heb verleden jaar mijn pc moeten vernieuwen omdat deze verouderd was.
Heb toen gekozen voor het aanschaffen van een laptop en die was bij aflevering voorzien van windows 7.
En ben hier zeer tevreden over.
Mijn bankzaken blijf ik overingens op de oude vertrouwde manier doen, lekker ouderwets. ;D

groeten,
Wily.

gardevil

Citaat van: raf op 26 maart 2014, 17:41:58 PM
ik werk nog op een laptop (vasthouden nu) met windoos 95
omdat het makkelijk is de printer poort aan te sturen en bij XP moet je ontiegelijkke zooi laden om dit in beperkte mate te kunnen doen
en rap dat die opstart en afsluit je houd het niet voor mogelijk.
voor de rest windoos 7 en vista op een paar laptop's
die met 3.11 gebruik ik ook nog maar meestal kennen de mensen die windoos niet meer.
al zijn er nog machines die best met deze versie werken zonder problemen

gr raf

Raf,

ik heb er zelfs nog een paar draaien onder dos ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

conducteur

Ik heb de overstap gezet van xp naar een windows 7 computer ongeveer 1,5 jaar geleden, maar ik ga van m'n pc die ik aangekocht heb om zware programma's aan te kunnen (bv CAD) geen veredelde tablet maken. Dan stap ik effectief over naar Apple (heb ik al lang willen doen, maar de prijs :p)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: conducteur op 26 maart 2014, 19:59:06 PM
maar ik ga van m'n pc die ik aangekocht heb om zware programma's aan te kunnen (bv CAD) geen veredelde tablet maken. Dan stap ik effectief over naar Apple (heb ik al lang willen doen, maar de prijs :p)
Maar je maakt er geen tablet van Rian, in W8 zit er een schil om de feitelijke windows heen.
Deze schil is met de Windows toets te deactiveren.

En dan krijg je een soortgelijk scherm.
Er zijn op het internet zat tweaks te vinden die dat permanent doen, dan start je PC gewoon met een desktop op.

Dit scherm heb je alleen wat aan als je pc een aanraakscherm heeft.

grt Piet.

Havoc

Citeermaar ik ga van m'n pc die ik aangekocht heb om zware programma's aan te kunnen (bv CAD) geen veredelde tablet maken. Dan stap ik effectief over naar Apple

Zijn er ernstige cad paketten voor Apple?

Citeerje zou er van schrikken hoeveel er nog op xp en zelfs op veel ouder draait in de bedrijfswereld.
Als je bvb tv kijkt zou het wel eens kunnen dat aan de andere kant van de lijn nt-pc'tjes noodgedwongen moeten blijven draaien
omdat de softwareschrijvers gestopt zijn en een upgrade naar welk later systeem ook gewoon niet meer mogelijk is domweg omdat er niemand meer is om de software opnieuw vrij te geven voor (her-)installatie.
En effe een ander pc'tje halen is gezien de specifieke applicatiekaarten onmogelijk en zelfs gewoon veel te duur.

Ben ik me van bewust. Heel het bedrijf waar ik werk draait nog op XP (enkele W7 laptops) en er is nog W2k ook. En dos programma's zijn er ook nog om sommige toestellen geconfigureerd te krijgen. Denk niet dat IT er al van bewust is dat ondersteuning stopt voor XP, laat staat wat dat betekent. (en neen, ik heb niks tegen IT maar in dit bedrijf is het echt triestig, de meeste werknemers <35 kennen meer van computers dan die afdeling)

En als die pc's ergens een vaste taak hebben, geen open netwerkverbindingen, en deftig beheerd worden, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Ik heb hier een pc staan met xp die voor 1 programma gebruikt wordt, die kan best zo blijven. De klimaatkamer bvb wordt gestuurd door een pc met NT3.51 erop. Is geen probleem zolang je dat ding niet aan het netwerk hangt en dus enkel via de pc direct stuurt. Maar dan verlies je wel van je functionaliteit. Enige oplossing is die eigenlijk op een apart netwerk zetten met een pc die zelf dan ook niet aan het netwerk hangt. Maar dat is omslachtig en dus gebeurt het niet. Langs de andere kant denk ik niet dat er nog veel virussen in omloop zijn die NT3.51 als target hebben. Maar als je een firma bent waar criminelen geld mee kunnen verdienen dan is dat wel een zwak punt van heel je netwerk als je zoiets eraan hangt.

Enige vraag die ik heb is: "ga je nog je licentie kunnen registreren?". Ik heb hier nog wel de originele cd en codes liggen van XP maar als MS de validatie-server uitzet dan kan je daar ook geen bal meer mee aanvangen als je dat ooit moet herinstalleren.

Dat van die software die niet meer up te daten valt etc is te vermijden door zoveel mogelijk open source te gebruiken. Dan kan je in het ergste geval zelf eraan werken of betalen om eraan te laten werken. Ook je files in open formaten bewaren en standaard open protocollen gebruiken is een voorzorg tegen jezelf in een hoekje schilderen. Vaak is dit ook een gevolg van niet op lange termijn denken. Soms moet je onderweg kleine investeringen en moeites doen om grote kosten en rampen later te vermijden. Maar ja, dat vraagt budget dat niet direct te quantificeren is. Je kan nu eenmaal niet zeggen dat je xxxxxx euro nodig hebt omdat je anders misschien binnen 10 jaar 10x zoveel nodig zal hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MickeyMouse

Citaat van: bossie op 26 maart 2014, 20:21:23 PM
Er zijn op het internet zat tweaks te vinden die dat permanent doen, dan start je PC gewoon met een desktop op.
In Win8.1 zit dit standaard, je hebt dan geen 'tweaks' van internet meer nodig.

Geert