Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Windows XP buitengooien??

Gestart door Peter, 25 maart 2014, 11:56:26 AM

Peter

Blijkbaar stoppen ze bij Microsoft met Windows XP te ondersteunen, waardoor het niet meer veilig zou zijn. Ondanks een goede antivirus en firewall enz. zijn onze bestanden en netbanking niet meer veilig tegen hackers.
Dus ze jagen ons weeral op kosten.  Ongeveer 100 euro voor Windows 8 of  ongeveer hetzelfde bedrag voor Windows 7
Heeft iemand hier Windows 8 ?  en zijn er inderdaad nog klachten over dit systeem.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik hoor overal dat Win7 beter is dan Win8.
Klopt wel in het Microsoft-verhaal, ze slagen er in om telkens een goeie, afgewisseld met een zwakke te maken:

+ Windows 3.1
- Windows '95
+ Windows '97
- Windows 2000/ME
+ Windows XP
- Windows Vista
+ Windows 7
- Windows 8
...

Of nu onze bankgeheimen ineens niet meer veilig zouden zijn?
Bangmakerij om meer Windows te kunnen verkopen, denk ik
Gezond verstand, goeie antivirus en firewall, en ook XP lijkt me nog jaren bruikbaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

ik gebruik tot nader order nog steeds WIN 7, de 64 bit versie tot volle tevredenheid.
XP heb ik jaren geleden al buiten gekieperd.

Als je met Win-Doos   werkt dan weet je sowieso dat je om de zoveel jaren een investering moet doen in een niuwe versie.
Maar meestal gaat dit gepaard met een nieuwe PC, en dan zit het OEM  licentietje daar al bij ingerekend.

Mensen die langer met éénzelfde PC werken (en zo zijn er veel)  zullen moeten upgraden en dat kost geld en tijd.


Een gouden tip:   alvorens naar een hoger O/S om te schakelen, check eerst of je hardware dit wel aan kan !!!!    Vooral wat oudere PCs hebben vaak moeite met de allernieuwste O/S versies omdat deze hogere eisen stellen aan bvb minimum hoeveelheid memory, minimale processor en  video geheugen, maar ook aan randapparaten  (poorten, interfaces,...)

Bezint eer ge begint, of het nu Win 7 of Win 8 is.       
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Ik ben niet geheel zeker of het puur bangmakerij is.
Indien Microsoft geen updates meer doet, dan betekent het dat eventuele nieuw ontdekte veiligheidslekken niet meer gedicht worden. Opletten dus.
Ik heb al ergens gelezen dat sommige banken overwegen om geen connecties vanaf PC met XP toe te laten...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Citaat van: doomslu op 25 maart 2014, 12:23:38 PM
Ik heb al ergens gelezen dat sommige banken overwegen om geen connecties vanaf PC met XP toe te laten...
Hier in NL hebben de banken een uniforme set met regels gepubliceerd.

Wat moet u doen?
❶ Houd uw beveiligingscodes geheim.
❷ Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
❸ Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
❹ Controleer uw bankrekening.
❺ Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Op het eerste gezicht lijkt er aan deze regels simpel te voldoen te zijn.
Maar als je met XP je bankzaken blijft doen na 8 April 2014 (end of support) dan is regel 3 op jou van toepassing.
En dan zal de bank met deze regel in de hand, bij bankfraude geen enkele vorm van coulance kennen.

Dit is de situatie in Nederland, wat de banken in België doen is mij niet bekand.

grt Piet.

OlivierV

Je kan naar mijn mening XP nog even blijven gebruiken.

Wil je toch overschakelen, alstublieft neem windows 7, bij voorkeur 64 bit versie. Windows 8 trekt voor geen meter om het op een desktop te draaien.

En inderdaad, kijken of je hardware het aankan.

W7 x64 draait vlot met een dualcore processor van AMD/Intel en 4GB ram.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marc goovaerts


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Ik heb onlangs een nieuwe laptop gekocht en deze werd standaard geleverd met windows 8.

Mijn mening over Windows 8, het is serieus aanpassen t.o.v. windows 7 of windows XP
De logica is soms ver te zoeken, maar na een paar uurtjes zoeken valt alles wel op zijn plooi.

Als gebruiker van XP zou ik een update naar ... of windows 7 zelf installeren, deze is bijna gelijkaardig van werkwijze als XP
terwijl windows 8 is opgebouwd uit "apps" en laptops met touchscreen.

Volgens mij ligt de fout niet zozeer bij de banken maar wel bij microsoft, die geen (beveiligings)updates meer uitsturen en zodanig uw pc
zogezegd minder veilig wordt (ligt meestal aan uw antivirusscanner). En ja microsoft die willen verkopen en promoten natuurlijk hun nieuwste product.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

HYA

Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 12:32:29 PM
wat de banken in België doen is mij niet bekend.
Hewel Piet, hier heb je veel kans dat de overheid dan tussenkomt ... als je van de goede kleur bent tenminste.  ::)

Dirkh

De update naar Windows 7 is dan ook maar goed voor even tenzij je een support contract afsluit.
[url][ http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle /url]
Zelfs met support contract ook maar tot 2020.
Microsoft puched Windows 8 zodat ze kunnen besparen op support voor de oudere versies.

oebr

iemand ervaring met win 7 32bit ? Die zou naar het schijnt bestaan en de xp-programma's nog kunnen draaien, wat vaak onder 64bit niet meer lukt door afwijkende Api's enz...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Als alternatief voor win xp kan je eventueel op je 'verouderde' pc ook wel Ubuntu en andere gratis linux-afgeleiden (meestal is Kubuntu voldoende) installeren.
Idealiter kies je dan voor een twinmode waarbij de oude XP niet verwijderd wordt maar het systeem deelt met het nieuwe OS.
Surfen en bankzaken regelen doe je dan via de Ubuntu-browser, tekeningetjes maken enz... kan nog altijd gewoon met de XP-programma's.
Allez, ik ga dat toch proberen vooraleer deze pc hier te vervangen.

Ook een mogelijkheid is om een kleine desktop te kopen (genre GIGABYTE of ZOTAC) en die te gebruiken om op internet te gaan.
Dat hou ik achter de hand indien het Ubuntu-verhaaltje niet werkt.

Allez, ik wil maar zeggen dat er veel mogelijkheden zijn om die rekels van MS het desksel op de neus te geven he.
Vind het wat raar dat dat trouwens aanvaard wordt dat de ondersteuning van een nu toch belangrijk apparaat in de huiskamer zomaar opgezegd kan worden. We moeten met z'n allen milieuzindelijk zijn, maar perfect functionerende apparaten van amper 7 jaar oud zouden we al naar het containerpark moeten dragen ? Bizar, hallo Europa ?
Mocht ik bankier zijn ik zou m'n klanten een low buget update van de pc aanbieden (met bvb de installatie van Kubuntu)  ipv de paraplu open te trekken.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

CiteerVolgens mij ligt de fout niet zozeer bij de banken maar wel bij microsoft, die geen (beveiligings)updates meer uitsturen en zodanig uw pc
zogezegd minder veilig wordt (ligt meestal aan uw antivirusscanner). En ja microsoft die willen verkopen en promoten natuurlijk hun nieuwste product.

Je kan het de banken niet kwalijk nemen, maar evenmin MS. Techniek verandert en het is ook gewoon te gek om aan 12 jaar oude oplossingen vast te houden. Hoeveel van de andere programma's die je op je pc hebt staan zijn zo oud? Hoeveel van die andere oude programma's hebben nog ondersteuning? Sinds XP zijn er Vista en W7 geweest die worden nog wel ondersteund.

Als je kiest voor een commerciëel OS, dan moet je daar ook de "gevolgen" van dragen. En sommige van die gevolgen gaan ook op voor andere gratis OS'en. Je moet die ook up-to-date houden, en soms wordt de hardware ook te zwak.

Trouwens, op het werk zijn er nog die met W2k moeten werken en sommige programma's werken nog altijd in een terminal (zo'n groene).

CiteerHewel Piet, hier heb je veel kans dat de overheid dan tussenkomt

De overheid komt (misschien) tussen als de bank failliet gaat maar voor zoiets gaan die ook niets doen.

CiteerMocht ik bankier zijn ik zou m'n klanten een low buget update van de pc aanbieden (met bvb de installatie van Kubuntu)  ipv de paraplu open te trekken.

LOL! En je bonus opgeven? Veel gemakkelijker van de klant op te laten draaien voor de incompetenties van de bank. Van die bank websites die enkel werken met massa's flash, de ramp van het internet met nog meer gaten in dan in een ongepatchte XP zonder firewall en anti-virus.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

cyberbeast

Ik heb ervaring met zowel Windows 7 als Windows 8. Geen klagen over Windows 7: moderne XP. Geen klagen over Windows 8: Windows 7 met extra grafische Windows 8 schil. De tegenkantingen tov Windows 8 snap ik echt niet. Je hebt alle mogelijkheden van 7 + de extra luxe van 8.