Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Budget Line

Gestart door thor, 10 januari 2013, 12:29:26 PM

Sicco

Nu ga ik al héééél wat jaartjes (sinds de jaren 80) mee als fervent NMBS-liefhebber, maar zelfs ik heb heel wat vraagtekens bij de juiste kleur blauw. Welke foto je ook bekijkt, het is telkens anders, afhankelijk van het licht en de mate van verkleuring/weathering en ik denk ook van het moment dat de kleur werd aangebracht. En sowieso is het gebruikte zeeblauw even fraai (in mijn ogen) als moeilijk definieerbaar.

Alle diesels met elektrische treinververwarming hebben oorspronkelijk dezelfde kleur blauw gekregen en dit zou ook het eloc-blauw moeten zijn. Dat was toen gewoon de nieuwe huisstijl die werd gebruikt op het moderne materieel met elektrische voeding. Toch lijkt geen enkel model van welke fabrikant ook met die schijnbaar dezelfde kleur blauw op elkaar. Wat hebben we:
- Roco reeks 20
- LS Models reeks 21/27
- Märklin reeks 22/23
- VBV reeks 22/23
- Rocky Rail reeks 26
- B Models reeks 55
- Marklin reeks 55
- VBV 6005
- Roco 6215
Werkelijk ál deze modellen hebben een andere kleur blauw en van zeker de helft denk je als je het vergelijkt met foto's: ja, dat is volgens mij wel de goede kleur.... wat in theorie natuurlijk niet kan. Met mijn 25 jaar hobbyen in België kan ik zeggen dat in mijn herinnering zeker in de jaren 90 al het blauw hetzelfde leek, al spreken zeker de meer recente foto's dat tegen. Hoe dan ook vallen die verschillen meer op in model dan in het echt blijkbaar Zonder nu te kunnen zeggen welk model goed is of niet, het is jammer dat - zelfs binnen één merk - niet één tint is gekozen.

groeten Sicco
NB overigens is de genoemde 5001 een uitzondering: dit blauw heeft niet direct iets te maken met de huisstijl die in de 2e helft jaren zeventig werd geïntroduceerd

loco

Van dit blauw bestaat ook geen RAL of vergelijkbaar referentie nummer waardoor de verschillende fabrikanten het moeilijk hebben om de juiste kleur te definiëren. Met deze kleur te bepalen heb ik het zelf ook heel moeilijk.
Sommigen verschuilen zich achter hun initiatief om een lik verf uit de grote pot gebruikt te hebben om de kleur te bepalen. Wie zal het zeggen?

Ik dacht ook dat er een verschil was tussen het oorspronkelijke blauw op de reeks 15 en 16 en het zogenoemde hedendaags elektrisch blauw.
Ik heb ook de indruk dat blauw op de diesels niet hetzelfde blauw is of was als voor de elektrische locs (blauw met gele band).
Ik heb het nooit ten gronde onderzocht.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

Sicco

Ja het lichtblauw op de 15/16 oorspronkelijk is anders dan het zeeblauw in de latere huisstijlversie

Koen

Ik heb dit weekend de Infrabel versie van de 62 bij VB zien staan. Een waar pronkstuk.
Ik heb even met Jacques staan praten. Blijkbaar is deze versie zeer gegeerd. Dus wie interesse heeft, zal er snel bij moeten zijn. Er wordt geschat dat deze op een week uitverkocht zou zijn  :o .

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

theedooz

Citaat van: theedooz op 08 februari 2014, 21:22:05 PM
Is een budget line 62 in een bepaalde livrei geen leuk vervolg op de 5523 actie voor MSM?

Ik mag niet meer raden  ;) leuk idee, die 6322 met wagens. Deze keer maak ik wél gebruik van de aanbieding.

Johnnytrein

De mijne is reeds besteld
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

theedooz

Hopelijk worden de afgeronde hoekjes van de gele schuine baan boven de koplampen niet vergeten:
http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/1351061-64606c1aea4d56a52d3aff87b2322b59.jpg

doomslu

Citaat van: theedooz op 28 februari 2014, 08:06:49 AM
Hopelijk worden de afgeronde hoekjes van de gele schuine baan boven de koplampen niet vergeten:

Dit is één van de zeldzame opnamen van deze locomotief, door Vic Van Cutsem.
Als jullie er andere vinden, dan horen we het graag.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Bestelling geplaatst aan modelspoormagazine Luc,

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Stieven76

Is dit alleen voor MSM abonnees? Zal me eigenlijk eens een abonnement moeten nemen hé  ;D

Johnnytrein

De speciale korting is inderdaad alleen voor MSM abonee's .
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: doomslu op 28 februari 2014, 08:41:12 AM
Citaat van: theedooz op 28 februari 2014, 08:06:49 AM

Dit is één van de zeldzame opnamen van deze locomotief, door Vic Van Cutsem.
Als jullie er andere vinden, dan horen we het graag.

Dag,

Deze loc heeft de typische schildering van het depot FC, op een bepaald moment hadden de locs die daar gehuisvestr waren die 'kleinere nummers'.
Bezit een reeks dia's van die locs, echter voor het ogenblik onbereikbaar, wegens opgeborgen in veilige kartons.

Mvg
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

doomslu

Inderdaad Herman, en er waren er slechts twee waarbij de nummers op de koppen in het zogenaamde 'Santa Fe' lettertype waren geschilderd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

ik lees al een prachtig artikel, met veel dia's ect over de verschillende kleurstellingen, inclusief alle varianten daarop vanuit de verschillende werkplaatsen ;D ;D

welke goederenwagens komen bij de set?

Peter

De mooiste vind ik toch nog altijd de donkergroene versie met het 212 nummer.
Met vriendelijke groeten
Peter