Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Pieter, ,ik denk dat een snijplotter minder juist werkt dan lasersnijden. Zoals je ziet sijden op 0.4mm dikte niet eenvoudig.
Natuurlijk is werken met een snijplotter stukken goedkoper dan iets laten lasersnijden? Je zou ook eventueel eens kunnen langs gaan bij een fablab bv in leuven, genk, brussel of bij technopolis daar kun je gratis gebruik maken van de machines op voorwaarde dat je de resultaten online zet.

railrunner

Dirk,

Ik ben zelf een N-bouwer en heb al heel wat huisjes achter de rug.  Ik merk dat je, net zoals ik, werkt met een snijplotter.  Op zich werkt dat spel heel prima en kan ik kwaliteitsvolle huisjes maken.  Voor gevels werk ik met styreenplaten van 0,5mm, en ik graveer met mijn plotterke zelfs steentjes.  Gaat heel goed en zijn zeer fijn.  Mijn ramen maak ik net zoals jij met styreenplaten van 0,25mm dik.  Ik gebruik ook twee lagen om diepteeffect te bekomen in de ramen.
Toch zijn er verschillen tussen ons.  Ik laat mijn plotter niet snijden maar graveren.  Na afwerken veeg ik grafietpoeder over de graveerlijnen en was ik de rest onder koud stromend water af.  Na drogen (deppen met keukenrol), zijn enkel de gegraveerde lijnen zwart.  Vervolgens snij ik met een X-actomesje en een ijzeren lat de lijnen door die volledig uitgesneden moeten worden.  Op die manier kan ik een mooi resultaat bereiken.
Zelf teken ik met autocad.  Om de plotter zeer fijn te laten graveren met tussenlijnen kleinerdan 0,7mm werk ik met verschillende kleuren en laat de plotter de kleuren apart plotten.  Eerst rood, dan groen, blauw, en zo verder.  Ik hou daarbij rekening tussen horizontale, vertikale, diagonale  (of schuin) en boogwerk.  Deze types hebben al een verschillende kleur.  Bijvoorbeeld twee horizontale lijnen dicht bij elkaar (< 0,7mm) geef ik dan een lichtblauwe kleur voor de ene lijn en een donkerblauwe kleur voor de andere lijn.  Op die manier graveert de plotter mijn perfekte resultaat, maar dan wel in verschillende stappen.  Dat kan zelfs in 15 stappen of meer zijn.

Voor de rest blijf ik je bouwkunsten wel volgen (vanop een afstandje).

Dirkh

Jim, dat is een van de problemen, ik moet werken met het bijgeleverde programma.
coreldraw en illustrator zijn allemaal geschikter om te ontwerpen en met de plugin is het gemakkelijker de plotter te controleren maar die zijn allemaal te duur voor mij.
Dat je vanuit autocad kunt plotten wist ik niet maar ja zelfde probleem, te duur.
Dus blijven we maar verder doen met het programma dat ik nu heb.

Het volledig doorsnijden gaat wel enkel moet ik er rekening mee houden om bij kleine stukjes wat extra ruimte rondom te laten. Ook is mijn snijmat wat versleten waardoor de sheet los komt.
Ik heb vandaag net een nieuwe snijmat ontvangen. Ik ga nu proberen de oude in te spuiten met bizon lijm zodat ze terug de nodige plakkracht heeft.

Dirky

AutoCad kan je GRATIS en LEGAAL downloaden via Dassault Systemes onder de naam DRAFTSIGHT. De user interface is anders maar het IS gewoon een oudere versie (2007) van AutoCad! De nieuwste AutoCads zijn parametrisch gestuurd en het oude platform werd blijkbaar verkocht aan 3ds.

http://www.3ds.com/products-services/draftsight/download-draftsight/

railrunner

Dirk,

Misschien kan je eens proberen met mijn stuurprogramma.  Zelf heb ik een XYRON.  Dit toestel maken ze wel niet meer, maar ik dacht dat het gelijkaardig is als een Robo Craft of Silhouette.  Aangezien je met Silhouette werkt, is mijn stuurprogramma wel compatibel.  Moeten we eigenlijk eens uittesten.  En inderdaad, zoals Dirky al aangaf is autocad voor het  ruime publiek beschikbaar.  Dus...

Dirkh

Ik het DRAFTSIGHT eens geinstaleerd en het heeft mogelijkheden, alleen weeral een leercurve vooraleer je er degelijk mee kunt werken.
Belangrijk voordeel is dat je met layers kunt werken. Nu moet ik nog eens bekijken of 1 layer apart kan saven als DXF file, zodat ik de verschillende snijinstellingen telkens in een layer kan saven en dan inlezen in de silhouette studio software voor het plotten.
Ik heb ook gemerkt dat ik direct kan printen uit draftsight naar de plotter echter er is geen controle over de snelheid en de kracht van het snijden.  :( Je kan wel de kleur instellen die moet gesneden.  :)
Dus maar een mailtje gestuurd naar silhouetteamerica met de vraag hoe ik de snijinstellingen in de printer driver kan wijzigen. Ben benieuwd of ik antwoord ga krijgen.
Blijkbaar zit er bij de simhouette cameo versie wel een extra instellingen scherm maar niet voor de silhouette portrait.
Ik ga straks eens proberen of ik via de cameo driver ook niet kan werken met de portrait plotter.
Ook nog een leuk draadje gevonden over de silhouette cameo en portrait. http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/ zijn wel 24 pagina's om door te worstelen met een hoop niet relevante postings maar dat moet je er maar bijnemen.

Dirky

Na een kleine korte tutorial ben je er zeker mee aan de slag!

Moesten er nog geïnteresseerden zijn open ik misschien wel een apart draadje...

Dirkh

Nog even tijd gevonden om de volgende poging te wagen, draftsight is voor later is zou graag eens iets kunnen bouwen voor het ogenblik. Nu verlies ik teveel tijd met al die programma's te leren enz..
Dus de luikjes nog eens bekeken.

Ik heb ze nu eens uitgesneden in karton van 0.25mm gewoon om te testen en even op mijn testhuisje gelegd om het resultaat te bekijken.
Ik begin me af te vragen of ik niet beter die planken gewoon graveer in 0.25 mm styreen ipv met 2 lagen te werken. Het witte luikje is gemaakt van transparant van 0.1 mm met een aparte omkadering, dus 2 lagen.
In het midden een klein luikje met 2 laagjes karton gemaakt, 0.25 is volgens mij te dik voor de omkadering te maken.

Dirkh

Yes, succes eindelijk de  truc gevonden.
Omlijsting van het luik uit sheet van 0.1 mm gesneden, de lijsten zijn 0.25 mm breed en ik kan het in een stuk zonder veel moeite van de snijmat halen.

Wat waren de problemen :

• De snijmat was niet volledig zuiver waardoor de sheet op sommige plaatsen een beetje los kwam.
  • Het mesje stond niet op de juiste diepte, eigenlijk te diep waardoor de kop van het mesje de sheet niet naar beneden gedrukt hield en daardoor kon de sheet verschuiven, met 0.25 mm styreen heb je dat probleem niet omdat het styreen stevig genoeg is om niet te verschuiven.
  • Met transparant sheet moet ik iets verder doorsnijden dan in styreen (reden weet ik niet maar het werkt), de lijnen zijn nu dus 0.15 mm langer dan ze moeten zijn.
  • Alle horizontale lijnen eerst gesneden en daarna pas alle verticale lijnen. Met dank aan Gerolf die me op dat idee bracht

Nu kunnen we aan de serie productie beginnen ,
Voor de duidelijkheid de omkadering even over het kartonnen teststukje gelegt. Slechte kwaliteit van foto maar ik heb geen macro lens, het luikje is 14 mm op 5 mm

Het eindresultaat 2 lagen 0.1 transparant met een laagje verf

TBCédric

Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Dirkh

Bouwpakketje ligt klaar, alles is uitgesneden en voor zover mogelijk gemonteerd, nu ergens tijd vinden om de nodige kleuren te gaan kopen en dan kan het monteren beginnen.
Nog te doen :
De muren nog proberen af te schuinen op 45 °.
Het dak volgt later.
Ook komt er in de winkelruimte nog een geprinte achtergrond, voor de raampjes nog de nodige gordijnen enz.. en natuurlijk niet vergeten nog wat verlichting.

Ik ben alleen bezorgt over het schilderen van de muren, bij gebrek aan aribrush zal ik het met een penseel moeten doen.
Ik zal eerst maar eens testen op een proefstukje want het is ondertussen al wel 20 jaar geleden dat ik nog een bouwpakketje onder handen heb gehad.

HYA

Maak je geen zorgen, in Frankrijk durven ze hun huizen met strepen schilderen  ;D

Thommy

anders een fijn rolletje? Muren mogen wat textuur hebben, of nen spuitbus als je het goede kleur vind (meeste brico/doe het zelf zaken hebben een fractie van de bestaande kleuren in hun gamma)
Greetz

Thommy

Dirkh

Net terug van ontrax, ik heb er 2 pakjes styreen van 0.13 mm meegebracht en ook nog geetste balllustrades voor aan de ramen van mijn huisjes, spijtg dat ze nog maar 1 setje hadden.
Al een preview gehad van het Franse baantje van wim, hij had achter wolzerdange een mockup klaar staan. Vindt de baan van Wim nog de beste, st ome viel tegen, te weinig aangekleed voor mij.
Verder maar 1 n baantje Amerikaans landschap maar niets bijzonder. Maar ja we zijn nog eens een dagje op uitstap geweest, morgen vooirmiddag eindelijk naar artobi voor de verf en dan kunnen we stilaan terug aan de slag.

Dirkh

Gisteren en vandaag maar wat tijd doorgebracht in de tuin, met dat heerlijk weer kan je moeilijk binnen kruipen om aan de modelbaan te werken. Aangezien de tuinset nog niet buiten staat heb ik nog geen werkplek buiten. (Moet eerst het terras nog ontmossen enz).Dus de schets boek mee naar buiten en de huisjes voor het dorpje verder uitgewerkt. Ik heb nu voor de eerste straat alle huisjes geschetst, met alle details die ik wil aan brengen. Ook het kerkje is uitgetekend , nu kunnen we de avonden gaan vullen met op schaal uit te werken en in het teken pakket alle laagjes van de gebouwen uitwerken.
Hopelijk kan dan tegen het einde van de week de plotter zijn werk gaan doen.