Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Huugooke, 20 juli 2013, 12:47:43 PM

Havoc

CiteerWe kennen het probleem om onze zwarte stomers te fotograferen tegenover een lichte achtergrond. De details in de lok durven al wel eens opgaan in de "duisternis". Een zorgvuldige verlichting en een gepaste achtergrond kan soelaas bieden, maar daar hebben we niet altijd de mogelijkheden toe.

Klopt Hugo. Maar als je spreekt van lichtmeting goed te doen dan ben je te technisch bezig en haken ze af.  ;)

Heb het vorig weekend voorgehad toen ik een foto wou nemen van mijn laatste foto-aanwinst. Had dat mat zwarte fototoestel op een wit laken gezet. Met automatische belichting zag je dus niets van het toestel dan een zwarte vlek. Even de lichtmeter erbij en invallend licht gemeten...en probleem opgelost.

Ja, het is technisch maar het correct gefotografeerd krijgen is techniek. Een mooi beeld maken is kunst en moet je aan mij niet vragen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Met automatische lichtmeting gaat het toch ook? Zoals ik het doe met mijn pocket camera: mikken met het centrale vierkant of kruis op het donkere voorwerp, de afdrukknop half indrukken en ingedrukt houden, kadreren naar goesting en doordrukken. Het scherpstellen en belichtingsaanpassing gebeurt dan het donkere voorwerp, en wordt toegepast pas bij het definitief afdrukken. Uiterst eenvoudig en doeltreffend.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Neen, met automatisch lukt het niet. Het beeld was enkel een wit laken met in het midden een mat zwarte camera. Foto met automatische belichting (diafragma voorkeuze) was een grijs laken met zwarte vlek. Als ik dan manueel de gemeten belichting instelde was het volgens de camera 3 stops verschil: automatisch 1/40s, gemeten 1/6s.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

@ Havoc:
Nu heeft die dekselse Sony toch wel een full-frame NEX  uitgebracht zeker! Ze noemen hem de Alfa 7. Geen spiegel, zelfde bajonet als de Nex, andere lenzen maar de E-reeks past wel.
Die durven nogal hé ;)

Havoc

Ja, een vierde reeks lenzen en ze hadden al amper lenzen voor de NEX. Typisch consumer electronics. Meer body's dan lenzen. Nochtans zijn de lenzen daar waar je echt in investeert voor de toekomst. Dat is de kracht van de echt fotomerken: als je lenzen koopt weet je dat je voor lange termijn koopt. De lenzen van mijn Canon RT van 20 jaar geleden werken nog steeds op elke EOS die nu uitkomt. De lenzen van de eerste Mamiya 645 werken nog steeds op de laatste digitale camera's. Zelfde voor Nikon, Pentax etc.

Sony heeft sinds ze Minolta overgenomen hebben al 3 nieuwe lenssystemen uitgebracht en nog geen enkel daarvan is ook maar volledig te noemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 30 oktober 2013, 21:40:15 PM
De lenzen van mijn Canon RT van 20 jaar geleden werken nog steeds op elke EOS die nu uitkomt.
Toch even nuanceren: de nieuwe Canon lenzen, voor APS-C, passen niet op je ouwe RT.
Met een adapter van een dikke 100euro past wel zowat alles op een EOS-M. (zeer ondergewaardeerd cameraatje trouwens) met behoud van alle automatisme
Met een jammer genoeg veel duurdere adapter  passen alle Minolta en Sony lenzen op de Nex en op deze nieuwe. Met behoud van automatisme.
Op Pentax en Nikon past nog altijd alles zonder "hulpstukken". Bij Pentax kan je met een ringetje van niks alle oude schroeflenzen gebruiken. Pentax is jammer genoeg al een tijdje "op de dool". Nadat het door Hama (van de filters) was overgenomen is het nu een afdeling van Ricoh. Hun camera's halen in alle tests hoge punten, maar omwille van het cola-syndroom zijn ze niet populair.
Bij de merken die Micro four thirds formaat hebben kan je ze ook onderling verwisselen, behalve Samsung!

Havoc

De nieuwe Canon aps-c passen niet op de RT omdat dat een full-frame is (film weliswaar), maar alle full frame lenzen passen er wel op. En het idee is dat oude lenzen als investering bruikbaar blijven op nieuwe toestellen, niet andersom. Alhoewel dat natuurlijk meegenomen is als het wel kan;

Heeft Samsung 4/3? Ik dacht van niet, de hele NX reeks is APS-C.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 31 oktober 2013, 13:56:07 PM
De nieuwe Canon aps-c passen niet op de RT omdat dat een full-frame is (film weliswaar), maar alle full frame lenzen passen er wel op. En het idee is dat oude lenzen als investering bruikbaar blijven op nieuwe toestellen, niet andersom. Alhoewel dat natuurlijk meegenomen is als het wel kan;

Heeft Samsung 4/3? Ik dacht van niet, de hele NX reeks is APS-C.
Inderdaad, Samsung is ook APS-C. Hoe ik daar bij kwam snap ik niet!
Die APS-C lenzen van bijvoorbeeld Nikon, Pentax en Sony, op je fullframe camera zetten (ook film!) is in die zin lollig dat je plezante groothoek effecten krijgt. Een 17 mm is voor fullframe zowat fish-eye.

Havoc

Ja, als ik mijn Sigma op de RT zet geeft dat bij 18mm een bijna circulaire fish-eye. Maar dan heb ik toch liever de 24mm op de Mamiya of de 30mm op de Kiev. Full-frame fish-eye met allerlei rare bochten in de rechte stukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Eres

Eerder zag ik ergens een opname waarbij ik een C220 of C330 zag van Mamiya. Ik heb beide camera's gehad en moet zeggen dat waren de meest perfecte. alles met de hand en met een belichtingsmeter werken. Ik kon toen een Mamiya RB67 kopen en heb dat gedaan. Dat was een ontzettend mooi beest om te zeggen.

Heel zwaar en negatieven van 6x9 en vrat dus filmpjes. Ik ontwikkelde ze zelf en drukte ook mijn eigen foto's af in de doka. Het mooiste was om hem op een statief te zetten en alle tijd te nemen. Mamiya iets beters bestaat er niet. Bij de Mamiya RB69 had je standaard een 105mm lens!!!

Wat betreft fotografie in modellen en portret. Het mooiste is in zwart/wit. Ik heb laatst ergens een naakt opname gezien vaneen jonge dame. Niets was mooier dan dat met die enorme mooie schaduw vlekken er achter. Natuurlijk de dame was mooi maar de juiste combinatie met die schaduw vlekken maakte bij mij een hele grote indruk. Portret fotografie graag in z/w en met perfecte belichting.

Wim

Havoc

Een RB67 heb ik nog niet in mijn verzameling. Maar ik dacht dat dat 6x7 was, niet 6x9. Maakt niet veel uit, het blijft film vreten. Maar zonder statief niet echt te doen denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Eres

Het was een RB69 sorry voor 6x9negatieven en ja het vrat negatieven. Nee ik maakte opnames vanuit de hand wat ik nu nog steeds doe. Ik heb een goede vaste hand en bij die RB69 kon ik ontzettend goed overweg beter als de C220/330

Ik heb veel fotowerk gedaan voor P&O Ferries en zij gebruikte mijn opnames voor hun PR nu nog steeds zie ik enkele opnames van mij. Ben vaak meegevaren op hun schepen en kwam heel vaak in Duinkerken, Oostende, Dover en Calais

Wim